
Data wydania: 11 października 2024
Gra jRPG TPP z turowym systemem walki, opracowana przez należący do firmy Atlus zespół Studio Zero. W Metaphor: ReFantazio wcielamy się w młodzieńca, którego zadaniem jest uratowanie przed upadkiem fantastycznego królestwa Euchronii, borykającego się z rozmaitymi problemami.
GRYOnline
Gracze
OpenCritic
Metaphor: ReFantazio jest grą jRPG, wcześniej znaną pod kodową nazwą Project Re Fantasy. Tytuł został opracowany przez należącą do firmy Atlus ekipę Studio Zero, na czele której stanął Katsura Hashino, czyli uznany japoński reżyser i producent gier wideo, mający w swoim portfolio między innymi niektóre części serii Persona i Shin Megami Tensei oraz gry Catherine i Odin Sphere: Leifthrasir.
Metaphor: ReFantazio zabiera nas w podróż do fantastycznego świata, a dokładnie – do królestwa Euchronii, które pomimo swej wspaniałości jest trawione przez zepsucie, rasizm czy wyzysk. Na domiar złego władca tej krainy został zamordowany, a jedyny następca tronu – otruty w wyniku nieudanej próby zabójstwa.
W trakcie zabawy wcielamy się w młodzieńca ze znienawidzonego plemienia Elda. Na wieść o mających odbyć się wyborach na nowego władcę, protagonista wyrusza w podróż po Euchronii, by w imieniu pogrążonego w śpiączce księcia zyskać poparcie mieszkańców krainy oraz znaleźć sposób na uratowanie swego przyjaciela.
To, jak potoczą się losy bohatera (a co za tym idzie – jaka przyszłość czeka całą Euchronię), w dużej mierze zależy od naszych poczynań i podejmowanych przez nas decyzji. Protagonista nie będzie przy tym skazany na samotną przeprawę, gdyż będzie mu towarzyszyć wróżka Gallica i inne postacie, podobnie jak on chcące przywrócić w ojczyźnie ład i porządek.
W Metaphor: ReFantazio akcję oglądamy z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Rytm naszej przygody wyznacza kalendarz i pory doby; podczas gdy za dnia przemierzamy lokacje, wśród których prym wiodą rozległe lochy (Pałace), realizujemy różnorodne zadania i szukamy skarbów, po zapadnięciu zmroku pielęgnujemy relacje z towarzyszami i rozwijamy postacie, przygotowując je na stawianie czoła coraz większym wyzwaniom.
Choć dysponujemy ograniczoną ilością czasu, przez co perspektywa skoncentrowania się wyłącznie na misjach głównych może wydawać się kusząca, do realizacji zadań pobocznych zachęcają rozmaite nagrody – od pieniędzy, przez lepsze wyposażenie, skończywszy na punktach doświadczenia. Naszą bazę wypadową stanowi Gauntlet Runner, czyli steampunkowy statek, na pokładzie którego przemierzamy Euchronię.
W trakcie rozgrywki stosunkowo często przychodzi nam sięgać po broń. W grze zaimplementowano oryginalny system walki. Pierwsza faza każdej potyczki toczy się w czasie rzeczywistym, a w jej trakcie okładamy wroga, mając szansę wyeliminować go (w przypadku słabszych przeciwników) lub ogłuszyć (w przypadku mocniejszych nieprzyjaciół). W tym drugim wypadku kolejnym krokiem jest przejście do fazy turowej, w której musimy wykazać się zmysłem taktycznym i znajomością słabych punktów adwersarzy.
W Metaphor: ReFantazio zaimplementowano system tak zwanych Archetypów, czyli źródeł mocy zapewniających dostęp do określonych typów umiejętności. Poszczególne Archetypy rozwijamy, korzystając z nich i wchodząc w relacje z postaciami. Co ciekawe, zdolności odblokowywane w miarę postępów możemy przenosić pomiędzy różnymi Archetypami, tworząc unikalne, często niecodzienne kombinacje. Ponadto dwa rezonujące ze sobą Archetypy mogą wykorzystywać na placu boju tak zwane umiejętności syntezy, mogące odmienić przebieg niejednej batalii.
Choć w Metaphor: ReFantazio budujemy więzi z członkami drużyny, w produkcji tej próżno szukać romansów. Powodem takiego stanu rzeczy jest poruszana w grze tematyka oraz chęć ukazania relacji pomiędzy władcą i wspierającymi go ludźmi, do czego zdaniem twórców wątki miłosne niezbyt by pasowały.
25 września 2024 roku firma Atlus udostępniła wersję demonstracyjną gry Metaphor: ReFantazio. Można ją pobrać z platformy Steam, PlayStation Store bądź Microsoft Store.
Oprawę graficzną gry Metaphor: ReFantazio utrzymano w mangowej stylistyce. Zabawa toczy się przy akompaniamencie soundtracku, pod którym podpisał się Shoji Meguro.
Autor opisu gry: Krystian Pieniążek
Platformy:
PlayStation 5Angielskie napisy i dialogi
PC WindowsAngielskie napisy i dialogi
Xbox Series X/SAngielskie napisy i dialogi
PlayStation 4Angielskie napisy i dialogi
Recenzja GRYOnline
Metaphor: ReFantazio to bardzo dobre RPG, które może szczycić się świetnym gameplayem i znakomicie skonstruowanym światem. Ale trzeba pamiętać, że to baśń - wtedy przyjęta konwencja nie będzie razić. Może ja sama podświadomie wpadłam w pułapkę ciągłego odwoływania się do Persony? Przez to trudno mówić mi o przełomowym dziele sztuki, a jedynie o naprawdę nietuzinkowej grze. Sprawdźcie to sami.
25 lutego 2025
PlayStation Store pokazuje, że na PS5 dostępnych jest już niemal 6000 gier. Przy takim bogactwie warto oddzielić ziarna od plew. Wyłoniliśmy 10 najlepszych naszym zdaniem produkcji, które można dziś ograć na konsoli Sony.
1 października 2024
Jesień za oknem, a w giereczkowie dodatek do Diablo IV, odnowione Silent Hill 2, a także kolejne Call of Duty i Dragon Age. Znajdzie się również Life is Strange, a także Dragon Ball, przy czym bez obaw – jest również miejsce na jakieś faktyczne nowości!
11 maja 2024
Z przedpremierową oceną gier jest trochę jak z kupowaniem kota w worku. Mimo to za sprawą efektownej grafiki wiele z nich już budzi zainteresowanie - w tym tekście zebraliśmy takie, które warto mieć na uwadze, reprezentujące różne gatunki i style.
Poznaliśmy listę gier, które w kolejnych dniach trafią do oferty Xbox / PC Game Pass. Subskrybenci usługi mogą liczyć na kilka ciekawych tytułów, na czele z hitowym jRPG Metaphor: ReFantazio.
gry
Kamil Kleszyk
21 maja 2025 16:57
Metaphor: ReFantazio, czyli najwyżej oceniane RPG tego roku ma sporo niedoróbek na PC. Najpoważniejsze z nich poprawia modyfikacja MetaphorFix.
Pliki do gier
Adrian Werner
4 listopada 2024 19:06
Mogłoby się wydawać, że w październiku RPG-owy tort podzielą między sobą tylko wysokobudżetowe projekty, jak Diablo IV: Vessel of Hatred czy Dragon Age: Straż Zasłony. Jak się okazuje – nic bardziej mylnego.
gry
Krystian Pieniążek
30 października 2024 20:00
Wyczekiwane Metaphor: ReFantazio stworzyli weterani cyklu Persona. Ich najnowsza gra osadzona jest w krainie fantasy, więc główny producent początkowo chciał się inspirować twórczością Tolkiena.
gry
Adrian Werner
8 października 2024 14:19
Metaphor: ReFantazio zadebiutowało na rynku i cieszy się dużą popularnością. Nowa gra Atlusa zebrała bardzo wysokie noty i jest pozycją wręcz obowiązkową dla fanów gatunku jRPG.
gry
Marcin Bukowski
11 października 2024 12:47
SEGA wciąż stawia na supergry (przynajmniej jedną z nich), ale planuje też wzmocnić swoje znane marki, przywrócić do życia stare oraz postawić na globalne i multiplatformowe premiery.
gry
Jakub Błażewicz
21 grudnia 2023 14:47
Popularne pliki do pobrania do gry Metaphor: ReFantazio.
mod Metaphor: ReFantazio - Majin Tensei Fan Translation v.4.0 - 9 października 2024
trainer Metaphor: ReFantazio - Trainer v.1.0 Plus 40 (19102024) - 27 października 2024
mod Metaphor: ReFantazio - MetaphorFix v.0.8.4 - 3 listopada 2024
mod Metaphor: ReFantazio - X4 Real Life Anime Reshade - 4 listopada 2024
Wymagania sprzętowe gry Metaphor: ReFantazio:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe: 
(720p / 30 fps) Intel Core i5-3470 / AMD FX-6300, 6 GB RAM, karta graficzna 4 GB GeForce GTX 750 Ti / Radeon R7 360, 93 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe: 
(1080p / 60 fps) Intel Core i5-7600 / AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, karta graficzna 4 GB GeForce GTX 970 / Radeon RX 480, 93 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 5 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 526 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Aleksandra Wolna
Recenzent GRYOnline.pl
2024.12.04
Metaphor: ReFantazio to ogromne, naprawdę ogromne jRPG, w którym przepiękna oprawa audiowizualna idzie w parze z angażującym systemem walki i genialnymi projektami przeciwników - szkoda, że w warstwie fabularnej nie wszystko zagrało tak, jak powinno.
kęsik
Ekspert
2025.02.23
Nie leży mi formuła Atlusowych jRPGów. Nic na to nie poradzę. Zbyt dużo jest w ich grach nudzenia i śmieciowej zawartości a zbyt mało mięska. I dokładnie tak samo jest z Metaphorem. Fabuła, postacie, dialogi czy świat na bardzo solidnym poziomie ale w grze jest po prostu zbyt mało naprawdę dobrych fabularnych momentów. Fabuła zaczyna się rozkręcać dopiero po 60 godzinach a później to już w zasadzie jest pędzenie do finału gry. Pędzenie przeplatane dalej nudą i robieniem bieda zadań. Struktura gry gdzie przez kilka tygodni czasu w grze kompletnie nic się nie dzieje, a my możemy jedynie czekać aż nadjedzie wyznaczona data aby popchnąć fabułę do przodu jest dla mnie ułomna. W innych jRPGach też mamy nudzenie i fetch questy ale w innych grach nigdy to nudzenie nie występuje w takiej skali, w innych grach jest przeważnie dużo lepsze tempo gry. Gra to jest po prostu Persona pod inną nazwą, w zasadzie wszystko jest praktycznie takie samo lub dla niepoznaki delikatnie zmienione np. to że tutaj nie łapiemy Person jak Pokemony tylko bohaterowie się w nie zmieniają i nowe sobie sami możemy odblokować. System walki solidny ale niczym nie zaskakuje. Oprawa artystyczna dobra ale technologicznie gra nie dojeżdża i wygląda gorzej niż P5, wygra jak gra z PS3. Oprawa audio solidna. Dla mnie gra minimalnie (o pół oceny) lepsza niż Persona 4, a sporo gorsza niż Persona 5.
zjazd
Ekspert
2024.10.25
W końcu skończyłem, trochę to zajęło więc cena do zawartości przedstawia się fantastycznie jak na dzisiejsze czasy. Gra przypominała uczucie starych icewind dale , czy baldurs gate gdzie wybieraliśmy się na epicką przygodę. System rozwoju postaci to mój ulubiony z jrpgów (pamiętam jak zobaczyłem to w ff5 to nie mogłem uwieżyć ile możliwości, teraz pewnie to biedne ale wtedy to było wow). Świetny villain , który od pierwszych cutscenek pokazuje swoje prawdziwe oblicze. Nasi kompani też mają swoje historie, gdy znajdują się w mrocznej sytuacji . W ogóle cały świat jest przesiąknięty rasizmem, ksenofobią, religijnym fanatyzmem, niesprawiedliwością ekonomiczną itd. Cała historia ma też ogrom zwrotów akcji i zaskoczeń. Generalnie gra byłaby perełką na 10/10, gdyby nie ogrom małych problemów, które całościowo psują odbiór. Problemy techniczne, grafika jest po prostu słaba ale na pc jest MetaphorFix i TAAfix polecam to zainstalować, modele postaci zyskują ogromnie. Lepsze niż niektóre remastery. Ja miałem problem z audio i czytając w sieci nie tylko ja. Niektóre opisy nie mają sensu np jest rozróżnienie między atakiem a zaklęciem ale przetłumaczyli to w taki sposób że zadajesz obrażenia np "physical fire" brzmi to dziwnie. Końcówka jest mega przeciągnięta, już chciałem żeby historia się zakończyła a oni ciągle coś wymyślali. Pacing jest dobry do właśnie tej końcówki. Walki są dość łatwe jeśli zaskoczymy wrogów, a jeśli nie uda się to możemy zostać zabici zanim będziemy mogli wykonać ruch (fakt że grałem na hardzie). A jak przetrwamy pierwsze ataki wroga to możemy uciec, jednym przyciskiem uleczyć i "zaskoczyć" wroga i mieć przewagę xD. Jest też autosave gdy podnosimy item w dungoneach więc nie trzeba powtarzać od save'a ale można też się wkopać jak mi się zdarzyło. Chcemy zrobić load i ruszyłem myszką i wybrało inny save slot niż autosave i co jest dziwne jak załadujemy to zaraz robi się autosave (po co?) nadpisując mój stan gry. Takich małych pierdół jest sporo i na większość można przymknąć oko bo sama gra jest na prawdę fenomenalna. No ale 10/10 ostatecznie nie można dać.
Filip Melzacki
GRYOnline.pl Team
2025.09.24
pan martin
Ekspert
2025.06.12
Ocena OpenCritic
100% rekomendacji (156)
Final Weapon
Raul Ochoa
Stevivor
Matt Gosper
Nexus Hub
Sam Aberdeen
Kakuchopurei
Alleef Ashaari
Too Much Gaming
Carlos Hernandez