
Data wydania: 5 maja 2022
Citizen Sleeper to gra RPG inspirowana papierowymi grami fabularnymi. Tym razem twórca The Other Waters zabiera nas na upadłą stację kosmiczną, gdzie jako pracownik korporacji staramy się przetrwać i uciec byłemu pracodawcy.
GRYOnline
Gracze
OpenCritic
Citizen Sleeper to cyberpunkowe RPG od niezależnego jednoosobowego studia Jump Over The Age (In Other Waters). Po swoim debiutanckim dziele ze sztuczną inteligencją deweloper postanowił zabrać nas na kolejną wycieczkę do fikcyjnej przyszłości wraz z firmą Fellow Traveler. Tym razem trafiamy na cyberpunkową stację kosmiczną, która lata świetności ma dawno za sobą.
Bohaterem gry jest tytułowy Sleeper, cyfrowa osobowość zamknięta w sztucznym ciele i były pracownik korporacji Essen-Arp. „Były”, bo protagonista uciekł ze szponów pracodawcy i obecnie ukrywa się na Erlin’s Eye. Stacja, niegdyś symbol idealistów, najlepsze czasy ma dawno za sobą. Pozory ładu utrzymują tu anarchistyczne przymierza i resztki stronnictw, ale przede wszystkim chęć wyrwania się spod kontroli trzęsących wszechświatem korporacji.
To właśnie w tym miejscu pełnym różnych indywiduów bohater ma nadzieję ukryć się przed wzrokiem Erlin’s Eye. Ta jednak nie podda się tak łatwo, by znaleźć swoją własność, za którą uważa „zatrudnionych” pracowników. Jakby tego było mało, pracodawcy Sleepera zadbali, by jego sztuczne ciało nie było w stanie przetrwać zbyt długo.
Sleeper musi więc szybko znaleźć sprzymierzeńców i odkryć tajemnice Erlin’s Eye, która to wiedza może pozwolić bohaterowi raz na zawsze uwolnić się od wpływu Essern-Arp. Przede wszystkim jednak Sleeper musi postarać się przeżyć kolejne cykle.
W kwestii mechanik rozgrywki Citizen Sleeper czerpie garściami ze „stołowych” gier fabularnych. Gra podzielona jest na cykle, na początku których wykonujemy rzut kośćmi, a następnie przyporządkowujemy je do wybranej akcji lub wydarzenia (tzw. dice placement; w grach komputerowych takie rozwiązanie wykorzystało m.in. Dicey Dungeons). Mamy też tu zegary pokazujące działania głównego bohatera i innych mieszkańców stacji. Zabrakło jedynie klasycznych questów: zastąpiono je dążeniami (drives), które pomagają też w rozwijaniu pięciu umiejętności naszej postaci (Inżynierii, Interfejsu, Wytrzymałości, Intuicji oraz Zaangażowania).
Głównym celem gry jest wyrwanie się spod wpływu ścigającej Sleepera korporacji, ale w każdym cyklu musimy też zadbać o przetrwanie bohatera. Szukamy więc sposobu na zarobek i odwiedzamy rozmaite miejsca na stacji pokroju targu, barów, portów kosmicznych. W lokacjach napotkamy postacie, z których każda ma własną historię, cele i umiejętności. Od nas tylko zależy, co zrobimy, komu pomożemy i jaki wpływ wywrzemy na przyszłość stacji w kolejnych cyklach.
W międzyczasie wykorzystujemy zdolności hakerskie Sleepera, by zyskać dostęp do danych zbieranych przez dekady funkcjonowania stacji. W ten sposób odkrywamy sekrety pokroju nieznanych lokacji, a także ułatwiamy sobie życie na stacji. Jednocześnie musimy ciągle naprawiać sztuczną powłokę cielesną bohatera, od początku będącą w kiepskim stanie i „rozkładającą” się w niepokojącym tempie.
Citizen Sleeper łączy prosty, „sterylny” trójwymiar z rysunkowym przedstawieniem postaci, za które odpowiada twórca komiksów Guillaume Singelin (PTSD. Syndrom stresu pourazowego). Postacie mówią sporo, ale tylko na piśmie, jako że w grze nie uwzględniono dubbingu. Rozgrywce towarzyszy muzyka skomponowana przez Amosa Roddy’ego, który stworzył także ścieżki dźwiękowe do pierwszej gry studia Jump Over The Age oraz m.in. The Wild at Heart, Some Distant Memory i Cloud Gardens.
Autor opisu gry: Jakub Błażewicz
Platformy:
Xbox Series X/S 5 maja 2022Angielskie napisy
PlayStation 4 31 marca 2023Angielskie napisy
PlayStation 5 31 marca 2023Angielskie napisy
PC Windows 5 maja 2022Angielskie napisy
Xbox One 5 maja 2022Angielskie napisy
Nintendo Switch 5 maja 2022Angielskie napisy
Producent: Jump Over The Age
Ograniczenia wiekowe: 12+
Gry podobne:
9 kwietnia 2023
Gramy w gry z wielu powodów, a jednym z nich jest chęć poznania fascynujących historii. Dlatego przygotowaliśmy dla Was subiektywne zestawienie ciekawych „indyków”, które warto sprawdzić z uwagi na fabułę, metakomentarz lub na typ narracji.
Twórca udanego RPG Citizen Sleeper przekonał się, jak wielu graczy sprawdziło jego dzieło tylko dzięki uwzględnieniu go w katalogu usługi Game Pass.
gry
Jakub Błażewicz
11 kwietnia 2024 13:25
Początek maja w krainie małych gier był dość intensywny. W przeglądzie czekają na Was m.in. kosmiczna opowieść budząca skojarzenia z Disco Elysium, obiecujący growy debiut Warszawskiej Szkoły Filmowej, polski mitologiczny soulslike oraz futurystyczny mariaż Firewatch z The Long Dark.
gry
Krzysztof Mysiak
16 maja 2022 20:23
Za kilka godzin zadebiutuje cyberpunkowe RPG Citizen Sleeper. Gra zbiera bardzo dobre recenzje. Produkcja dostępna będzie w abonamencie Game Pass.
gry
Adrian Werner
5 maja 2022 08:06
Wymagania sprzętowe gry Citizen Sleeper:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core 2 Duo, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 460 lub lepsza, 2 GB HDD, Windows 7 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 3 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 31 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
mastarops
Ekspert
2025.04.16
Fajna historia, klimat na plus, spoko postacie, oprawa bardzo uboga, nie ciekawe mechaniki. Warto sprawdzić samemu. Zrobiłem wszystko co mogłem i zajęło mi to 24 godziny (5 zakończeń).
ArtystaPisarz
Ekspert
2024.06.15
Z dwóch gier otwarcie krytykujących kapitalizm, z jakimi miałem ostatnio do czynienia (trzech, jeśli liczyć „Widmo wolności”, ale akurat „Cyberpunk” jest pod tym względem co najmniej mętny, jeśli nie schizofreniczny) to „Citizen Sleeper” podobał mi się bardziej. „Cruelty Squad” może i jest zabawne, ale koniec końców to przeładowana gagami hiperintensywna gonitwa myśli i wrażeń, za którą zdaje się nie stać żaden głębszy światopogląd jego twórców. „Citizen Sleeper” jest zgoła inne – powolne, medytacyjne niemal, przemyślane.Bardzo spodobały mi się mechanizmy leżące tu u sedna rozgrywki – rzucanie wirtualnymi kośćmi i wydawanie ich na spełnianie rozmaitych zadań w świecie przedstawionym, którym jest ogromna stacja kosmiczna. Gdy podchodziłem do tej gry po raz pierwszy (i odbiłem się po kilkudziesięciu minutach) miałem z jakiegoś dziwnego powodu wrażenie, że akcja „Citizen Sleepera” odgrywa się na niemal pustym kosmicznym wraku, podczas gdy nic nie mogłoby być dalsze od prawdy – „Oko” to tętniąca życiem metropolia wypełniona restauracjami i knajpami, osiedlami mieszkalnymi, urzędami itp.Gdy się przed nami otwiera, mamy wrażenie, że tego wszystkiego jest aż za dużo, że nie ma szans, byśmy się z wszystkim wyrobili na czas. Ekonomia gry reprezentuje jeden z tych mądrych projektów, w których na początku wszystko wydaje nam się za drogie i ledwo wiążemy koniec z końcem, by na końcu świetnie sobie radzić, ale dalej nie móc sobie pozwolić ot, tak na wszystko, czego zapragniemy (w niedawnym „Roadwardenie” było podobnie).Narracja jest rozbudowana i wielowątkowa, z kilkoma różnymi zakończeniami, a fabularne rozszerzenia jeszcze dodają do gry ciekawe historie poważnie mieszające nam w rozgrywce i wymagające od nas jeszcze więcej mądrego zarządzania danymi nam zasobami (w tym naszym czasem). Choć jest to w przeważającej mierze powieść wizualna, czuć tutaj pewne inspiracje „Disco Elysium” (choćby w tym, jak gra się prezentuje), co akurat jest super, bo po prostu bardzo liczyłem na to, że nowe produkcje będą garściami czerpać z fantastycznego dzieła ZA/UM. Ale podczas gdy tytuł Estończyków rzucał nas na głęboką wodę skomplikowanej detektywistycznej intrygi, „Citizen Sleeper” jest głównie opowieścią o adaptowaniu się do nowych okoliczności, o budowaniu sobie nowego domu gdzieś, gdzie nigdy nie spodziewalibyśmy się znaleźć. Choć stawki bywają wysokie, przeważnie jest to bardzo osobista historia, dla nas dzisiaj być może abstrakcyjna w swej fantastycznonaukowej osłonie, ale mimo to rozpoznawalna.Dlatego naprawdę ciekaw jestem, w którą stronę pójdzie zapowiedziany już „Citizen Sleeper 2” – czy wciąż będzie sprawiał wrażenie intymnego, ciepłego i bliskiego, jak robi to jego poprzednik, czy zagubi się gdzieś w odmętach kiczowatej space opery?
Karol Laska
GRYOnline.pl Team
2022.09.21
Pełen wątków transhumanistycznych dramat science fiction, stawiający na ciągłe zaszczucie gracza. Przeżyj, zarabiaj, dopiero potem myśl o przyszłości.
Ocena OpenCritic
91% rekomendacji (45)
Eurogamer
Chris Tapsell
PlayStation Universe
John-Paul Jones
Metro GameCentral
Adam Starkey
TheGamer
Ben Sledge
Screen Rant
Rob Gordon