Wyszukiwarka gier
System Shock (1994)

System Shock (1994)

PC
po premierze

Data wydania: 21 maja 1994

Akcji, FPP, Cyberpunk, Science fiction, Elementy RPG, Przygodowe gry akcji, Immersive sim, Singleplayer

Utrzymana w stylistyce cyberpunkowej przygodowa gra akcji w konwencji FPP, za której powstanie odpowiada studio Looking Glass Technologies pod wodzą weterana branży, Paula Neuratha. Podczas rozgrywki wcielamy się w postać doświadczonego hakera poddanego przymusowej hospitalizacji, połączonej z wszczepieniem do układu nerwowego specjalnego implantu.

9.0

GRYOnline

9.0

Gracze

OCEŃ
Oceny

System Shock to niezwykle rozbudowana gra przygodowo-zręcznościowa, która pozwoli Ci wcielić się w rolę hackera, poddanego przymusowej hospitalizacji związanej ze wszczepieniem specjalnego implantu do układu nerwowego. Gdy po sześciu miesiącach nasz bohater budzi się z pooperacyjnej śpiączki, okazuje się, iż stacja Citadel, gdzie przyszło mu spędzić ostatnie pół roku, została całkowicie opanowana przez inteligentny komputer o nazwie Shodan. Potykając się o ciała zamordowanych naukowców, wypowiadasz wojnę elektronicznemu przeciwnikowi i zamierzasz pozbyć się go raz na zawsze.

W momencie premiery System Shock był reklamowany jako konkurencja dla Dooma, ale nie było to określenie zbyt szczęśliwe. Owszem, zarówno tutaj jak i w kultowej strzelaninie rodem z id Software obserwujemy świat z perspektywy pierwszej osoby oraz anihilujemy przeciwników za pomocą imponującego zestawu broni, ale na tym podobieństwa się kończą. System Shock zawiera bowiem mnóstwo elementów charakterystycznych dla przygodówek. Rozwiązywanie zagadek oraz odnajdywanie kodów pozwalających odblokować przejścia do kolejnych części stacji ma tak samo istotne znaczenie, jak skuteczna walka. Przed rozpoczęciem zmagań, gracz może zresztą dowolnie wpłynąć na stopień trudności obu elementów, czyniąc z System Shock produkcję bardziej zręcznościową lub przygodową.

Czytaj więcej

Platformy:

PC Windows

PC Windows

Ograniczenia wiekowe: 16+

Gry z serii

System Shock (1994)
System Shock (1994)
System Shock (1994)

6GIER

Gry z serii System Shock

Seria przygodowych gier akcji łączących w sobie elementy RPG i FPS. Wszystkie odsłony cyklu utrzymano w cyberpunkowej stylistyce. Za ich powstanie odpowiadały różne studia deweloperskie, składające się jednak w znacznej mierze z tych samych pracowników.

Gry z serii System Shock

Publicystyka

Opinie

31 maja 2024

UFO na Arenie zalicza Szok w Systemie - 10 najlepszych gier 1994 roku

Kiedyś to gry robili… Zapraszamy Was na kolejną nostalgiczną podróż, tym razem do roku 1994 i najlepszych produkcji z tego okresu. Opisujemy m.in. zapomnianą dziś, rewolucyjną przygodówkę i początki Bethesdy tworzącej przodka Skyrima.

UFO na Arenie zalicza Szok w Systemie - 10 najlepszych gier 1994 roku
UFO na Arenie zalicza Szok w Systemie - 10 najlepszych gier 1994 roku
Opinie

16 lipca 2022

Zapomniane przez czas - najbardziej niedocenione gry z lat 90.

Wiele znanych dziś serii gier pochodzi z lat 90. Inne, nieobecne już na rynku, pamiętamy jako ponadczasową klasykę do dziś. Ale są też tytuły, które nie zdobyły należnego uznania, często niezasłużenie. Oto więc niedocenione perełki z owej dekady.

Zapomniane przez czas - najbardziej niedocenione gry z lat 90.
Zapomniane przez czas - najbardziej niedocenione gry z lat 90.
Opinie

11 września 2016

Gry, które wyprzedziły swoje czasy

Gry komputerowe od samego początku swego istnienia rozwijają się w szalonym tempie, mimo to znaleźli się deweloperzy zbyt wizjonerscy jak na swoje czasy, tworzący tytuły, których geniusz doceniono dopiero lata całe po ich debiucie.

Gry, które wyprzedziły swoje czasy
Gry, które wyprzedziły swoje czasy

Wiadomości

System Shock Remake porównany z oryginałem, tak twórcy złożyli hołd legendzie

System Shock Remake porównany z oryginałem, tak twórcy złożyli hołd legendzie

W sieci pojawił się ciekawy materiał wideo, porównujący System Shock Remake z pierwowzorem z lat 90. Pokazuje on, jak blisko oryginału trzymali się autorzy odświeżonej wersji.

gry

Adrian Werner

31 maja 2023

System Shock Remake porównany z oryginałem, tak twórcy złożyli hołd legendzie
Remake pierwszego System Shock zapowiedziany, System Shock 3 w planach

Remake pierwszego System Shock zapowiedziany, System Shock 3 w planach

Studio Night Dive zapowiedziało wydanie w pełni odświeżonego System Shocka na PC oraz konsole. Stephen Kick zdradził również, że w planach jest stworzenie trzeciej odsłony serii.

gry

Jakub Błażewicz

12 listopada 2015

Remake pierwszego System Shock zapowiedziany, System Shock 3 w planach

Wieści ze świata (System Shock, Armored Warfare, Battleborn, Van Helsing: Final Cut, Until Dawn) 23/9/2015

Dziś piszemy m.in. o wypuszczeniu gry System Shock na GOG.com, publicznych testach Armored Warfare, opóźnieniu premiery The Incredible Adventures of Van Helsing: Final Cut, zapisach do testów Battleborn oraz ciekawostkach dotyczących scenariusza Until Dawn. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.

gry

Krzysztof Mysiak

23 września 2015

Wieści ze świata (System Shock, Armored Warfare, Battleborn, Van Helsing: Final Cut, Until Dawn) 23/9/2015

System Shock 2 trafi na GOG.com i Steam

System Shock 2 (a nie wykluczone, że i pierwsza część) wkrótce stanie się dostępna na platformach dystrybucji cyfrowej GOG.com i Steam. Z pewnością znacznie ułatwi to życie wszystkim, którzy chcieliby przypomnieć sobie, jak się grało w ubiegłym wieku.

gry

Łukasz Szliselman

11 lutego 2013

System Shock 2 trafi na GOG.com i Steam

Trzecia część System Shocka na platformie X360?

Gdy pisaliśmy 1 kwietnia bieżącego roku o remake'u pamiętnego System Shocka, szykowanym przez Douga Churcha i ekipę Electronic Arts z myślą o PlayStation 3 i Xboxie 360, to oczywiście primaaprilisowo żartowaliśmy. Najnowszy numer periodyku Xbox 360 – The Official Xbox Magazine, zawiera jednak krótką informację, związaną w pewnym sensie ze wspomnianym tematem i nie będącą dowcipem.

gry

Radosław Grabowski

30 kwietnia 2007

Trzecia część System Shocka na platformie X360?

Steven Spielberg + engine z Crysisa = System Shock nowej generacji

Firmę Origin Systems, związaną od piętnastu lat z koncernem Electronic Arts, kojarzymy głównie z serią Ultima i Wing Commander - tę ostatnią markę postanowiono zresztą wskrzesić i zaserwować posiadaczom X360 pozycję Wing Commander Arena. Ponadto "Elektronicy" chcą przypomnieć graczom o jeszcze jednym słynnym produkcie, wypuszczonym na rynek w 1994 roku za sprawą wspomnianego teksańskiego studia.

gry

Radosław Grabowski

1 kwietnia 2007

Steven Spielberg + engine z Crysisa = System Shock nowej generacji

Kolejne, nieoficjalne doniesienia w sprawie System Shock 3

Zaczęło się od informacji w magazynie Game Informer, a następnie sprawę poruszył Ken Levine z Irrational Games. Mowa oczywiście o trzeciej odsłonie serii System Shock, która „podobno” opracowywana jest przez EA. Dziś do tych dwóch nieoficjalnych zapowiedzi tego tytułu dołącza trzecia, pochodząca z wrześniowego numeru brytyjskiego PC Gamera.

gry

Przemysław Bartula

11 sierpnia 2006

Kolejne, nieoficjalne doniesienia w sprawie System Shock 3

System Shock 3 w wykonaniu Irrational Games nie interesował Electronic Arts

Marka System Shock jest historycznie związana z Electronic Arts, ponieważ pierwsza część tego cyklu została wydana przez firmę Origin Systems, która należy do "Elektroników". Jednakże amerykański koncern nie przejawia już ponoć zainteresowania słynną serią, o czym otwarcie mówi jeden z twórców System Shock 2.

gry

Radosław Grabowski

31 lipca 2006

System Shock 3 w wykonaniu Irrational Games nie interesował Electronic Arts

Czy twórcy Ojca Chrzestnego tworzą System Shock 3?

W najnowszym numerze magazynu Game Informer pojawiła się informacja dotycząca trzeciej odsłony legendarnego cyklu System Shock. Według redaktorów czasopisma, program jest produkowany przez koncern Electronic Arts.

gry

Krystian Smoszna

20 czerwca 2006

Czy twórcy Ojca Chrzestnego tworzą System Shock 3?

Anonimowy przedstawiciel Electronic Arts twierdzi, że trwają prace nad System Shock 3

Od tygodnia w sieci huczy od plotek w sprawie legendarnej serii System Shock. A to wszystko dzięki firmie Electronic Arts, która w grudniu ubiegłego roku, postanowiła na nowo zarejestrować w amerykańskim Urzędzie Patentowym, tytuł trzeciej odsłony cyklu. Wydawałoby się, że jest to normalny zabieg, który niekoniecznie musi oznaczać produkcję nowej gry. Serwis Shacknews ma na ten temat inne zdanie.

gry

Krystian Smoszna

13 stycznia 2006

Anonimowy przedstawiciel Electronic Arts twierdzi, że trwają prace nad System Shock 3

Oceny gry

Średnie Oceny:

9.0

Ocena GRYOnline.pl

Średnia z 2 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.

Oceny Recenzentów i Expertów
9.0

Ocena Graczy

Średnia z 1147 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.

Oceń Grę

Oceny Recenzentów i Ekspertów

9.0
Izabela Budzyńska
PC

Izabela Budzyńska

GRYOnline.pl Team

2016.03.18

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Przygodowe
2023-04-04
12:14

davidns Legionista

👍

jedna z najlepszych gier jakie stworzono, pierwsze takie połączenie FPP, FPS, przygodówki i RPG, klasyka i obowiązkowa pozycja dla fanów sf.

Komentarz: davidns
2020-11-13
15:30

Fokcuf Pretorianin

Przeszedłem ponad 20 lat od premiery i nadal zrobiła na mnie wrażenie. Ponoć ma wyjść fanowski remake.

Komentarz: Fokcuf
2020-06-11
12:01

marcinho01 Pretorianin

marcinho01

System Shock 1... kolejny starszy tytuł, który postanowiłem nadrobić już jako dojrzały i samodzielny finansowo gracz. Nie wiem od czego zacząć pisanie mojej opinii o tej grze, więc może zacznę od stwierdzenia, że jest to tytuł GENIALNY, WYBITNY, który włazi w czachę i długo długo nie wyjdzie. Jest to jedna z tych gier, które jak Cię wciągną to musisz ją skończyć- i nie ma że boli :D

Po pierwsze zastanawiam się nad geniuszem twórców, którzy w 1994 r., w erze raczkującego internetu i niezbyt rozwiniętej sieci dostępu do komputerów osobistych (nie mówię o Polsce, gdzie to było na jeszcze gorszym etapie), stworzyli grę, gdzie sztuczna inteligencja, klimat science fiction, technologia, a także w ogóle klimat przyszłości są na porządku dziennym i jako całość prezentują mroczną historię opowiedzianą w sposób genialny (tego słowa będę używał dużo razy...).

Może na początek trochę historii gier. W 1993 r. wyszedł Doom, który wyznaczył na następne dekady kierunek rozwoju FPSów. Jest to, także dziś, fantastyczny FPS, do którego wraca się od czasu do czasu. Generalnie schemat rozgrywki był banalnie prosty- masz parę broni, masz hordę potworów, masz do znalezienia parę kluczy dostępu i Twoim zadaniem jest dostać się do następnego levelu. System Shock, który wyszedł tylko rok później, jest podobny do Dooma tylko w aspekcie widoku FPP i strzelania do rozmaitych potworów. Jest o wiele bogatszy od Dooma, jest bardzo angażujący, bardziej złożony, w ogóle można stwierdzić, że to nie jest FPS (to bardziej FPP survival horror, ogólnie ciężko jednoznacznie zdefiniować gatunkowo System Shock). W 1993 r. świat poznał fantastycznego Dooma, a rok później wyszedł System Shock, który nie porwał graczy, gdyż był chyba... zbyt złożony. Ale za to dziś, po wielu latach, można poznać się na tym geniuszu złożoności.

To teraz przechodzimy do sedna. Fabuła System Shock przenosi gracza do odległej przyszłości roku ok. 2072 (choć nie jestem pewien), gdzie jako skazany za przestępstwa haker odbywamy hibernację na stacji badawczej Cytadela. Po półrocznym śnie okazuje się, że stacja została opanowana przez sztuczną inteligencję SHODAN, załoga została zamordowana, a my walczymy o przetrwanie. To na początek. Kolejne wątki fabularne poznajemy przemierzając genialnie zaprojektowane poziomy Cytadeli poprzez np. zbieranie dysków z nagraniami nieżyjących już naukowców i członków załogi, a także poprzez komunikaty od samego SHODAN.

Rozgrywka odbywa się, jak już wspomniałem, na stacji Cytadela, gdzie walczymy za pomocą różnych broni przyszłości z robotami, potworami, zbieramy przy tym ekwipunek w postaci apteczek, baterii, ładunków wybuchowych, kart dostępu, sond, różnych wspomagaczy tj. latarka, kompas, namierzacz celów, kamerka tylna, itd. Jest tego duża ilość. Poziomy są zaprojektowane po prostu GENIALNIE, poznajemy też fabułę, szczątkowo dostajemy informacje, co należy zrobić dalej i gdzie się udać. Zdobywamy też różne kody dostępu, rozwiązujemy zagadki logiczne, które zapewniają nam dostęp np. do regeneracji zdrowia czy uruchomienie mostka, by fabułę popchnąć dalej do przodu. Przy tym wszystkim klimat gry jest... a jakże: GENIALNY :D Muzyka w trakcie gry to miód dla uszu, i radzę samemu się o tym przekonać. W trakcie zwiedzania stacji napotykamy zniszczone pomieszczenia, zabitych ludzi nabitych na pale, widać efekty wszechobecnej masakry, w wielu miejscach jest ciemno i czai się tam nienaturalny stwór robot albo jakiś biologiczny eksperyment- a to buduje klimat horroru. Coś GENIALNEGO!!!

Przyznacie sami, że SS jest grą bardziej złożoną niż Doom... mówiąc delikatnie. I przy tym nie ujmując geniuszowi Dooma- SS to po prostu inna gra.

System Shock to gra... cholernie trudna :D Nowością w 1994 r. było dopasowanie poziomu trudności nie za pomocą "easy, normal, hard", lecz poziom ten wyznaczały 4 elementy w skali od 0 do 3: misje, cyberprzestrzeń, puzzle oraz walka. Ustawienie wszystkiego na 0 oznacza symulator chodzenia, ustawienie wszystkiego na 3 oznacza walkę w każdym korytarzu z wymagającym wrogiem, ciężkie znalezienie ekwipunku oraz praktycznie brak wskazówek, co robić dalej.

Przy tym wszystkim zapomniałem w ogóle wspomnieć o grafice. Szczerze? To są kwadraty i pikseloza, ale kompletnie nie przeszkadza to w tej grze. Trudno się dziwić- toż to rok 1994, taka grafika była szczytem możliwości technologicznych. Uważam, że graficznie gra nie wytrzymała próby czasu, ale grafika to może 5% wartości tej gry... 95% jest GENIALNA :D

Pytanie, czy System Shock ma wady? Tak, oczywiście, że ma. Uważam, że największą jest tutaj brak większego ułatwienia dla gracza, co zrobić dalej i gdzie się udać, bo ja osobiście utknąłem kilka razy w trakcie gry nie wiedząc, co zrobić dalej, aby fabularnie popchnąć grę do przodu. I tylko korzystając w poradnika z wersji GOG wyszedłem z potrzasku. O ile ostatnie poziomy gry po typowy FPS, o tyle początkowe są zagadkowe, wymagające kręcenia się po stacji i znajdywania różnych potrzebnych elementów. Sterowanie też jest toporne, ale w wersji GOG dało się je ogarnąć znośnie- nie wyobrażam sobie granie w SS w 1994 r. opierając sterowanie tylko na klawiaturze...

Podsumowując, System Shock to futurystyczny survival horror z widokiem FPP, który (po opanowaniu topornego sterowania i kilku innych elementów bogatego interfejsu podczas gry) zachwyca złożonością, klimatem, fabułą, rozgrywką i w ogóle wszystkim, czym się da. Tytuł przełomowy, choć w momencie premiery niedoceniony. Druga część zyskała większą sławę, lecz ja osobiście jeszcze w nią nie grałem. POLECAM, GRA GENIALNA :D

Komentarz: marcinho01
2019-10-29
18:05

Arkajf Pretorianin

Arkajf

Po prostu zajebista. Tyle w temacie. 9.5
Grałem w wersję Steam. Zmieniłem tylko parę ustawień dla lepszej grafiki.

Komentarz: Arkajf
2018-12-04
09:00

zanonimizowany736000 Generał

Zanim ktoś zacznie pisać głupoty, że gra nie wyszła w Polsce, to niech najpierw doczyta. Była to pierwsza gra PL z dyskietką ze spolszczeniem. Wersja cd również się ukazała w Polsce, niestety wersja cd była ang.

Komentarz: zanonimizowany736000

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl