Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS
Fallout
Fallout
Fallout Game Box

Najciekawsze materiały do: Fallout

Fallout - Fallout Fixt with Steam Compatibility v.1.6
Fallout - Fallout Fixt with Steam Compatibility v.1.6

modrozmiar pliku: 37,8 KB

Fallout Fixt with Steam Compatibility to modyfikacja do gry Fallout której autorem jest DeathWrench.

Fallout
Fallout

demo gryrozmiar pliku: 19,6 MB

W tym archiwum znajdziesz demo gry Fallout, czyli RPG-a z 1997 roku.

Fallout - poradnik do gry
Fallout - poradnik do gry

poradnik do gry8 stycznia 2008

Poradnik do „Fallout” zawiera kompletny opis przejścia gry z rozwiązaniami misji głównych i pobocznych, mapę świata ze wszystkimi lokacjami, statystyki, tabele, charakterystykę pancerzy i uzbrojenia, dane przedmiotów oraz zestawienie sojuszników.

„Wszystko przypomina Fallouta”. Twórca growego uniwersum jest zachwycony serialem Amazona i broni zmian fabularnych
„Wszystko przypomina Fallouta”. Twórca growego uniwersum jest zachwycony serialem Amazona i broni zmian fabularnych

wiadomość21 kwietnia 2024

Serial Fallout od Amazona zyskał bardzo wielu wielbicieli. Wśród nich jest też twórca pierwszych gier z serii, Tim Cain, który podzielił się swoją recenzją o widowisku.

Fallout - Antologia S.P.E.C.J.A.L.N.A. już dostępna. Polska cena kompletnego wydania serii
Fallout - Antologia S.P.E.C.J.A.L.N.A. już dostępna. Polska cena kompletnego wydania serii

wiadomość20 lutego 2024

Fallout – Antologia S.P.E.C.J.A.L.N.A pozwala zdobyć siedem odsłon postapokaliptycznej serii w wybuchowym opakowaniu. Polskie ceny kolekcji są konkurencyjne w stosunku do oferty w sklepie Bethesdy.

Premierę Fallouta od Amazonu uświetnili twórcy gier z tej marki
Premierę Fallouta od Amazonu uświetnili twórcy gier z tej marki

wiadomość10 kwietnia 2024

Na hucznej premierze serialu Fallout pojawiło się wielu deweloperów, którzy pracowali nad różnymi odsłonami gier z tej marki.

Spokojnie, to tylko koniec świata - jak Fallout wyśmiewa postapokaliptyczne lęki
Spokojnie, to tylko koniec świata - jak Fallout wyśmiewa postapokaliptyczne lęki

artykuł11 kwietnia 2024

W 1997 roku twórcy Fallouta pokazali, że świat po nuklearnej zagładzie nie musi być tylko mroczny i brutalny. Ich orężem stała się satyra, dzięki której ta seria od lat już nie bierze jeńców, pokazując nas i nasz świat w krzywym zwierciadle.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
10.11.2018 19:41
5
odpowiedz
zanonimizowany1242173
11
Legionista
9.5

Soundtrack tej gry to jest coś niesamowitego...

04.09.2018 14:12
odpowiedz
1 odpowiedź
zanonimizowany664739
8
Senator

No ja z rok temu próbowałem i odpadłem.No nie chciałem korzystać z pomocy poradnika bo nie byłoby frajdy ale bez tego poradnika to kicha.Trzeba zapewne kilku podejść a ja to noobiasty jestem wychowany na CoD-ach i brakło cierpliwości.Ale wciągało mnie to ,gra się broni po latach.Grafika akurat nie była dla mnie problemem.

10.11.2018 19:41
5
odpowiedz
zanonimizowany1242173
11
Legionista
9.5

Soundtrack tej gry to jest coś niesamowitego...

05.12.2018 15:05
odpowiedz
zanonimizowany1183672
39
Konsul
Wideo

Niedawno zmontowałem film o kulisach produkcji Fallouta:
https://youtu.be/lyGCvufFocU

Materiał oparty jest na artykule, który napisałem z myślą o rekrutacji do pisma "RETRO", a ostatecznie wylądował na moim blogu w 20 rocznicę premiery gry, czyli 30.09.2017 r.:
https://silvaren-crpg.blogspot.com/2017/09/by-rok-1994.html?m=1

07.12.2018 19:16
Sh4d0w_1938
odpowiedz
Sh4d0w_1938
54
Centurion
7.0

Niestety nie zbyt grywalna i bardzo, bardzo toporna przynajmniej według mnie, ale czuć ten świetny postapokaliptyczny klimat, przez co nie mogę dać niżej niż 7.

06.01.2019 00:53
KerraHEX
👍
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
KerraHEX
6
Legionista

Najlepsza gra na świecie.

spoiler start

(No dobra, zaraz po Fallout 2)

spoiler stop

22.01.2019 16:26
4
odpowiedz
Legalizex
69
Generał
10

Król RPG nigdy nie umiera. Gra po ponad 20 latach wciąż bardzo grywalna, wystarczy się przyzwyczaić do interfejsu. Genialny klimat, wątek główny, dialogi, postacie. Jedyne do czego można się przyczepić to to, że gra jest dosyć krótka i zbyt łatwa. Szybkie wypompowanie umiejętności Small Guns na ponad 100% i masakrujesz wrogów pistoletem .223, a później turbo plasma rifle. Fallout 2 ze swoją niższą dostępnością i wyższą ceną prochów i amunicji jest trudniejszy. Tak czy siak, 10/10.

29.01.2019 14:38
2
odpowiedz
1 odpowiedź
zanonimizowany1278723
2
Legionista

Dziś się dowiedziałem, że w moim bloku wysiadło jakieś wysoce zaawansowane technicznie cacko do kontrolowania ciśnienia wody w całym budynku i administrator wysłał kogoś do Finlandii po zamiennik.. Będzie za jakieś dwa dni..

Musiałem tu przyjść i to napisać..

30.01.2019 22:06
👍
4
odpowiedz
GeDo
73
Konsul
9.5

Genialna gra,najlepsza czesc z serii zaraz po Fallout 2.

13.05.2019 10:53
Braddock12
1
odpowiedz
Braddock12
3
Centurion

Fallout 1,2 - Wrota Baldura 1,2 to najlepsze gry rpg według mnie jakie powstały. Zdecydowanie ocena 10/10.

28.10.2019 18:22
odpowiedz
3 odpowiedzi
Pertaz
1
Junior

Mam mały problem z pierwszym Falloutem, bo albo nie dojrzałem do obcowania z tym legendarnym tytułem, albo jego legenda jest zwyczajnie zbudowana na nostalgii. W tytuł miałem okazję zagrać dopiero niedawno, do czego impulsem było rozdanie gry darmo na steamie.

Gra robi świetne pierwsze wrażenie. Intro zostawia gęsią skórkę, zaś kreator postaci bawił mnie niemalże tak bardzo jak kreatory z papierowych gier rpg.
Również grafika broni się pomimo sędziwego wieku.

Tak więc stworzyłem swoją postać a następnie rozochocony rozpocząłem przygodę. Początek jest dosyć standardowy. Przynieś mcguffina. Niestety tuż po opuszczeniu jaskini gra pokazuje swój największy problem. Dziś mamy tak gigantyczny wybór tytułów, także gra nie zaskakuje specjalnie swoją całością. Porównałbym to do grania w pierwsze assassins creed. Gra jest dobra, ale momentami mamy poczucie znużenia, widząc że kolejne odsłony zrobiły to samo a do tego wprowadziły nowe rozwiązania.

Szczerze mówiąc zazdroszczę ludziom, dla których była to gra dzieciństwa, gdyż prawdopodobnie wracałbym do niej regularnie, a niestety spocznie ona na stałe na kupce niedokończonych przeze mnie gier

post wyedytowany przez Pertaz 2019-10-28 18:24:10
30.03.2020 21:28
4
odpowiedz
knb128pl
15
Chorąży
9.5

dobra gra ale ma jeden minus podczas ataku npc na innego można zostać zabitym przez np ochroniarzy tamtego npc kiedy jest się blisko miałem tak np w skelpie w osadzie złomowo.

06.06.2020 21:57
blimsien_yankovic
odpowiedz
2 odpowiedzi
blimsien_yankovic
35
Centurion

Dzięki grze Fallout oraz Fallout 2 jestem tym kim jestem. Dzięki tym obu grom osiągnąłem bardzo dużo. Grę miałem z czasopisma CD-Action. Były one po angielsku tak więc aby w nie zagrać ogarnąłem język angielski. Wstyd przyznać że nie w szkole ale podczas sesji z pierwszymi Falloutami uczyłem się języka obcego. Grałem do zajechania myszki. Przynajmniej trzy razy do roku. Po drodze dorwałem już wersję spolszczoną. Ostatni raz zagrałem w zeszłym roku.

Dla mnie najważniejsza gra. Znam każdy zakamarek miejscówek, kojarzę prawie każda linijkę tekstu dialogowego NPC. Dla mnie ten tytuł jest więcej wart niż 10/10.

27.07.2020 23:03
Arkajf
4
odpowiedz
Arkajf
53
Pretorianin
10

Właśnie ukończyłem po raz drugi po dwudziestu latach od pierwszego przejścia:) Pomimo kilku drobnych baboli to dalej arcydzieło crpg. Ocena: 10.0

28.07.2020 07:26
elathir
2
odpowiedz
elathir
97
Czymże jest nuda?
9.0

"Tylko" 9 bo dwójka, która wyszła raptem chwilę później pokazała jak wiele rzeczy można zrobić lepiej. Do tego w grze znalazło się kilka irytujących rozwiązań jak blokujący cię towarzysze i/lub NPC zmuszający do wczytania gry. Na szczęście poprawiają to mody a sami twórcy poprawili to w części drugiej. Do tego na premierę było sporo problemów technicznych. Co nie zmienia faktu, że to fenomenalna gra jest.

Z drugiej strony w jedynce podobał mi się bardziej endgame niż w dwójce, w tym aspekcie, że mutanci, szpony śmierci, super-mutanci byli dawkowani wcześniej dość śladowo, zwłaszcza szpony śmierci, przez co walki pod koniec gry różniły się od tych wcześniej. Choć gra za długa to nie była. W dwójce przez różne poziomy skalowania przeciwników z szponami śmierci czy mutantami walczymy już dość wcześnie i w dalszej perspektywie dochodzi tylko enklawa.

post wyedytowany przez elathir 2020-07-28 07:27:09
11.09.2020 09:54
Amness
3
odpowiedz
Amness
33
Chorąży
9.0

Kupiłem i zagrałem w tę grę po raz pierwszy dopiero w 2015 - odbiłem się.
Spróbowałem ponownie w okolicach 2017 - odbiłem się.

Kolejna próba była miesiąc temu tuż po ukończeniu Fallouta 4 - po okiełznaniu interfejsu i ogólnej mechaniki gry było z górki. Wsiąknąłem na wiele godzin. Ta gra po prostu ma coś w sobie, mimo pewnej ilości bugów, jest kosmicznie grywalna nawet po ponad 20 (!) latach. To dzieło nie jest idealne i po tym długim czasie nowi gracze mogą się odbijać, ale warto się przemęczyć przez początki, żeby zaczerpnąć pełni frajdy z tej gry jak ja.

A teraz wracam ogrywać Fallouta 2 z modem RP :)

post wyedytowany przez Amness 2020-09-11 09:54:39
11.09.2020 16:36
Toril
odpowiedz
Toril
41
Pretorianin

Dopiero po przejściu Fallouta 2 po raz enty przyszło mi do głowy, że właściwie czemu cały czas gram to samo zamiast przejść po raz pierwszy pierwszą część? W Fallouta zagrałem więc bez żadnego sentymentu i nie wiąże się on z żadnymi przyjemnymi wspomnieniami w przeciwieństwie do wielu innych klasycznych gier. Mimo to było w porządku choć warto wiedzieć, że wszystkie elementy następnej części są lepiej wykonane lepiej.

Zalety:

1. Zadania. Zadania wymieniam również w wadach gry więc precyzyjnie dopowiem, że ich zaletą, choć jedynie umiarkowaną, jest jedynie sama treść misji a nie sposób w jaki możemy je wykonać.
2. Turowa, taktyczna walka. Sprawia przyjemność nawet dzisiaj.
3. Parę decyzji jakie możemy podjąć, parę zakończeń.
4. Gadające głowy. Przez większość czasu czytamy dialogi, ale czasem na ekranie pojawia się głowa którejś z postaci i ta głowa do nas mówi. A my słuchamy z przyjemnością.
5. Główny antagonista. Nieoryginalny, wpisujący się w pewien archetyp ale mimo wszystko interesujący choć głównie za sprawą jednej całkiem długiej rozmowy w jaką możemy się z nim wdać.
6. Parę pomysłów na świat. Daleko mi jednak do zachwytów nad uniwersum. Nie dlatego by było ono złe, ja po prostu rzadko tym się zachwycam i wtedy gdy świat na to rzeczywiście zasługuje.

Wady:

1. To stara gra z przestarzałą grafiką.
2. Większość zadań jest krótka i wykonuje się je bardzo w prosty sposób. Przy dużej części z nich po rozmowie ze zleceniodawcą '' teleportujemy '' się na obszar walki.
3. Bardzo słabo rozbudowani towarzysze.
4. Długa to ta gra nie jest.

post wyedytowany przez Toril 2020-09-11 16:39:05
16.11.2020 17:14
2
odpowiedz
Fokcuf
21
Pretorianin
9.5

Fallout 1 i 2 przechodziłem jakoś ponad 10 lat po premierze, ale bawiłem się swietnie. Słabą jak na dzisiejsze standardy grafikę, ratuje rewelacyjny klimat, w który już od pierwszych minut gra wciąga nas wciąga. Przez co człowiek nie na czasu zajmować się słabą grafiką. Jeden z najlepszych RPG lat '90 i wszechczasów. Dwójką jeszcze lepsza - wspaniałe rozwinięcie pierwszej części. Zabieram się teraz powoli za trzecia część. Ciekawe czy przeskok w trzeci wymiar wyszedł serii na dobre.

05.01.2021 16:28
odpowiedz
Dylexan
68
Pretorianin
7.0

Ukończyłem po raz pierwszy dzisiaj. Takie starsze tytuły bardzo ciężko się ocenia bo trzeba brać poprawkę na to kiedy były tworzone. Ja natomiast skoro grywam dzisiaj to również oceniam na dzisiejsze czasy. Po tej grze spodziewałem się czegoś więcej, nigdy w nią nie grałem choć wiele się na jej temat słyszało więc budziła ciekawość i wiele obiecywała. Po rozpoczęciu gry faktycznie można było wyczuć duży potencjał. Po skończeniu już wiem, że można by ją przejść tzw. speedrunem pomijając 90% gry jeśli ktoś pamięta co i gdzie jest i co trzeba zrobić.

- Stara dobra szkoła tworzenia gier i świetny wyraźny klimat post-apo, tego jak ludzie muszą przetrwać i stworzyć coś z niczego, posklejać kilka gratów i nadać im jakąś użyteczność.

- Nieliniowe misje, wiele zakończeń i opcji w rozwiązywaniu sporów itd. gra nie prowadzi gracza za rączkę i nie traktuje jak imbecyla. Ale tutaj z kolei za bardzo skrajnie w drugą stronę, bo przy większości sytuacji zwyczajnie nie da się wiedzieć o tym, że mieliśmy jakąś inną opcję i rozwiązanie, bez poradników online gracz pomija wiele rzeczy bo gra nawet delikatnie nic nie sugeruje i nie naprowadza, tutaj trzeba być jasnowidzem.

- Z jednej strony fajny świat, z drugiej pusty i często trzeba przechodzić przez te "teleporty" przy krawędziach lokacji. Te kilka lokacji, które są to na plus, ale cała reszta mapy świata to tak na prawdę puste kwadraty. W grze brakuje więcej grindu, więcej lokacji do przeszukiwania, więcej przeciwników i expa. Za mało handlu bo nie mamy już co robić z lootem a handlarze nie mają kasy.

- Fajny system towarzyszy, ale brak sensownego zarządzania nimi.

- Gra jest bardzo krótka, ale ze względu na brak większej ilości lokacji do eksplorowania i przeciwników do walczenia i expienia to może i dobrze bo nie lubię przez całą grę tylko ganiać od zadania do zadania.

Generalnie gra mnie nie powaliła, nie wciągnęła jakoś bardzo, choć obiektywnie jest to tytuł solidny. Dużo bardziej jednak podobał mi się STALKER, ale to też gra nieco nowsza.

27.02.2021 18:36
Arkajf
odpowiedz
Arkajf
53
Pretorianin

Właśnie przeszedłem po raz trzeci. Biorąc pod uwagę, że ostatnio przeszedłem ją w lipcu 2020 r. sporo rzeczy pamiętałem i grało mi się jeszcze fajniej. Do kolejno gameplaya przekonał mnie świetny mod w postaci Fallout Fixt, który poza załataniem około 150 bugów daje też inne możliwości w zakresie rozrywki.

Oficjalne forum z plikiem do pobrania: https://www.nma-fallout.com/resources/fallout-fixt-full-all-fixes-and-mods.8/

These are all included with my mod; do NOT download or install them:

FULLY INTEGRATED PATCHES:
- Official Interplay patches (1.1, 1.2)
- TeamX patches (1.2, 1.21, 1.3.5)
- No Children Fix
- Cathedral Crash Fix (and other fixes by Sduibek for the Cathedral, Military Base and The Glow crashes)
- Nimrod's Dialog Fixes
- FreeSpace variable is set to 0 by default, so you won't have to worry about that crash either.

FULLY INTEGRATED MODS:
- Fallout 1 Restoration Mod, version 1.0b1 [Created by Wasteland Ghost. Portions by Mynah, hamster, Wasteland Hellbringer.]
--- Invasions are now entirely optional (including Necropolis), and invasion dates can be customized, anywhere from instant to 4x their default values.
--- Deathclaw status is no longer linked, i.e. killing it on the world map or in the cave does not prevent it from appearing at the other.
- Extended Flamer Attack Mod [Created by .Pixote.]
- Endgame Mod [Created by Corpse]
- TeamX NPCs 3.5
- Sfall ddraw 1.19 (Timeslip & sfall team, + many improvements by Crafty)
- hi-res patch [Created by Mash]

OPTIONAL MODS:
- Weapon Drop Mod [Created by Josan12 and MIB88]
--- Customizable distance values.
- "Nixie Numbers" for GUI

INCLUDED UTILITIES:
- Two tools that can be run before running FalloutW.exe (not made by me) are included in the [Fallout]\Scrambled Colors Fixes folder, to help with those experiencing color palette issues.

MISC:
- Fallout 1 official manual (PDF format, version you can get from GOG.com)

Jedyny bug na tóry natrafiłem to blokowanie wyjścia z windy w Mariposa Military Base przez jednego z Paladynów. Musiał niestety zginąć w akcji bym miał możliwość ucieczki przed zniszczeniem bazy (pomocne są w tym celu pola siłowe).

18.04.2021 18:06
disko
👍
odpowiedz
9 odpowiedzi
disko
26
Chorąży
7.5

Z jednej strony nie zachwyciła, z drugiej nie była rozczarowaniem. Grało się ok, choć fabuła nie wciągnęła, rozwój postaci nie sprawiał jakiejś przyjemności. Towarzysze bez duszy, momentami bardziej przeszkadzali niż pomagali. Nie można normalnie wymieniać przedmiotów z towarzyszami, tylko trzeba korzystać z opcji kradzieży - serio :D ?
Z gier tego typu, zdecydowanie bardziej przypadło mi do gustu Arcanum. Może jeszcze w tym roku ogram 2gą część Fallouta - zobaczymy, czy przyjmie się lepiej.

12.11.2021 22:45
Wiedźmin
😍
odpowiedz
Wiedźmin
37
Senator
Wideo
9.5

Jak powstawał Fallout 1
https://www.youtube.com/watch?v=ah1pL_rqX_s

24.10.2022 18:47
ROJO.
odpowiedz
ROJO.
180
Magia Kontrastu
Wideo

Zapraszam na mój film z okazji jubileuszu 25-lecia Fallouta: https://youtu.be/IMiqV2J_t5Q

18.12.2022 17:58
GraBARTi
odpowiedz
GraBARTi
2
Legionista

Właśnie kończę serie z tej gry na swoim kanale. Jest to moje pierwsze podejście tej gry i jestem pod ogromnym pozytywnym wrażeniem. Owszem, parę rzeczy trochę mnie wyprowadziło z równowagi pod koniec ale jest to mimo wszystko świetna nie liniowa pozycja warta poświęcenia tych ok 25h plus następne na inne przejścia ;) Niedługo startuje reszta takich klimatów ;) zapraszam!!
K

11.01.2023 20:36
3
odpowiedz
Xenonus
30
Centurion
8.5

No i mam dylemat, z jednej strony świetna gra a z drugiej toporna jak tylko może być. Fallouta 3 oceniłem wysoko ponieważ mam świetne wsponienia z tej gry, była ona pierwszą jaką ogrywałem przed laty na nowym komputerze i zrobiła na mnie niesamowite wrażenie. Zabrałem się do pierwszej części jakiś czas temu i ukończyłem, na pewno ocena byłąby wyższa gdybym ją ogrywał powiedzmy w 2003. Taki sam dylemat miałem w przypadku pierwszego tormenta. Na dzisiejsze czasy oceniam grę na 8.5 na czasy początku wieku oceniam na 9.5. Tutaj faktycznie czuć że pustynia to pustynia a nie zatłoczone miejsce jak w F3, klimat jest znacznie bardziej sugestywny ale ta toporność bywa niesamowitą przeszkadzajką w czerpaniu przyjemności z grania. Jak najbardziej chciałbym żeby ta gra została zremasterowana ale nie jak Torment w enhanced edition a wręcz zremakowana jak ostatnie Residenty, najbardziej widziałbym tą grę w oprawie Pillars of eternity ale z zachowaniem klimatu.
P.S. Też swojego rodzaju idiotyzmy jak np. okradanie towarzysza w celu wymiany ekwipunku etc.

post wyedytowany przez Xenonus 2023-01-11 20:39:44
13.02.2023 14:10
papież Flo IV
odpowiedz
3 odpowiedzi
papież Flo IV
83
Prymas Polski
7.5

Lata 90. to jednak był dziki okres, twórcy się nie pieprzyli w tańcu, tylu chorych pomysłów nie widziałem w grze od bardzo dawna. Brutalność, klimat, muzyka, coś pięknego. I jeszcze te animowane scenki, jest ich bardzo mało także każda z nich zapada nam w pamięć na lata.
Kreator postaci i jej statystyk też rozbudowany tak, że niektóre dzisiejsze RPGi mogą pozazdrościć. Tak samo jest z tutejszym światem, przez cały czas nie byłem pewny, czy dany dialog był po prostu zwykłą pogawędką, czy mógł nawet skończyć daną misję.
I bardzo mnie boli fakt, że nie mogę tej gry zaliczyć do statusu skończonych. Męczył mnie czasem pewien błąd, który wywalał grę w czasie walk po wielu wczytywaniach tego samego zapisu i na samej końcówce moja cierpliwość już nie wytrzymała. Może gdyby zarządzanie towarzyszami było dużo lepiej zrobione... Niestety to jedna z niewielu rzeczy, która tutaj kuleje.
Aczkolwiek nie przypuszczałem, że ja, przyzwyczajony coraz bardziej do nowych gier, jeszcze kiedyś wciągnę się w produkcję starszą ode mnie. Co prawda w ruch musiała pójść tona poradników, bo gra nie jest zbytnio chętna do pokazywania nam dalszej drogi, ale jakoś dałem radę. Ciężko było jedynie z początku, gdy poznałem magię ręcznego save''a, a raczej jego braku. Szacunek dla tych, co skończyli tą grę w czasie jej premiery bez żadnych podpowiedzi, bo łatwe to pewnie nie było.

13.04.2023 00:23
odpowiedz
4 odpowiedzi
Doesn't exist
23
Legionista
6.0

Ciężko mi jest zrozumieć zachwyty nad tym tytułem. Początek może i jest fajny, ale na obecne czasy ta gra jest archaiczna i po prostu przekombinowana. Często bez poradnika ciężko się połapać o co chodzi. Turowa walka to dramat, ciągłe zapisywanie i wczytywanie. Może jakoś zmęczę, bo do końca wiele mi nie brakuje ale na pewno nigdy do tej gry nie wrócę. Dobrze, że te czasy minęły i nikt już takich gier nie produkuje.

16.04.2023 02:19
premium844032985
😊
1
odpowiedz
premium844032985
51
Centurion
10

Ta gra to niekwestionowany klasyk, dla mnie numer 1 wszechczasów. Doskonały klimat uzyskany został zarówno dzięki mrocznej kolorystyce lokacji, fantastycznie dopasowanej równie mrocznej muzyce Marka Morgana (polecam album Vault Archives dostępny choćby na YT), dobrze napisanym dialogom (do czytania jednej z ról zatrudniono aktora Richarda Deana Andersona, znanego szerszej publiczności w latach '80 i '90 z roli McGyvera) i ogólnie bardzo dobrej fabule. Przeszedłem po raz kolejny, prawdopodobnie nie ostatni i stwierdzam, że ta gra starzeje się bardzo powoli - nadal nie wygląda źle jak na grę ze swojej epoki i przynosi mnóstwo przyjemności.

post wyedytowany przez premium844032985 2023-04-16 02:20:00
26.08.2023 10:52
😊
2
odpowiedz
1 odpowiedź
Xenonus
30
Centurion

Swoją przygodę z tym uniwersum zacząłem od Fallout 3 (tak wiem :b) i od razu zafacynował mnie ten świat. Dodatkowo grałem na nowym komputerze więc i grafika robiła wrażenie, i w wakacje przed rozpoczęciem technikum. Jednym zdaniem klimat mnie wessał całkowicie i mam mega nostalgię do tej gry.
Fallout 1 ograłem niedawno, i szczerze powiem że to zupełnie inna liga. Jest on znacznie bardziej skompresowany i wyrazisty, ma genialny klimat i fabułę.

spoiler start


Motyw z tą świątynią pod koniec i kryptą supermutantów jest po prostu GE NIA LNY.

spoiler stop

A mam takie fajne porównanie: granie w Fallout 1 jest niczym oglądanie "Odyseji kosmicznej 2001" Kubricka czy "Stalkera" Tarkovskiego w jakości 144p przy dobrej whisky a Fallout 3 jest niczym oglądanie "Dnia niepodległości" "Jestem legendą" czy "28 dni później" w rozdzielczości 4k na dużym ekranie przy piwku. Got it? Obie gry są świetne, ale Fallout 1 jest jednak zdecydowanie bardziej wartościowszy.

post wyedytowany przez Xenonus 2023-08-26 10:54:09
12.09.2023 20:25
1
odpowiedz
sawor24
5
Junior
8.0

Fallout ograny po raz pierwszy po 26 latach od premiery. Zestarzał się bardzo średnio, jest na granicy grywalności, ale idzie się przekonać.

+ bardzo dobrze przedstawiony postapokaliptyczny świat z nastrojową muzyką
+ klimat pustkowii, bezsilności ludzi i świata po zagładzie
+ interesująca fabuła oraz zadania poboczne
+ otwarty świat, od początku możemy robić dowolnie co chcemy (nie ma znaczników, możemy znając grę od razu zrobić główne zadanie)
+ rozbudowany rozwój postaci - czuć, że stajemy się mocniejsi
+ wiele możliwości rozwiązywania zadań oraz kilka zakończeń
+ nasze czyny mają wpływ na dalszą grę - możemy przypadkiem zabiić własnego niedoszłego towarzysza albo pokłócić się z NPC, który będzie potrzebny do ważnego zadania w przyszłości przez co nie będziemy w stanie go ukończyć

- mechanika i AI towarzyszy najgorsze w historii gamingu, często robią więcej szkody niż pożytku przez głupie zachowania i praktyczny brak kontroli nad nimi
- prymitywny interfejs, dużo bezsensownego klikania
- często nieintuicyjna, co było cechą wielu gier lat 90. na szczęście obecnie istnieje fallout wiki

Sama walka ani nie jest słaba, ani nie jest jakoś super dobra, ogólnie daje radę. Finalnie bardzo dobra pozycja, nawet po tylu latach od premiery.

Ocena 8/10

16.11.2023 12:17
Wiedźmin
😍
odpowiedz
Wiedźmin
37
Senator
Wideo

Rok 1997 dla fanów RPG stał się rokiem Fallout. Na próżno szukać tytułu tak bogatego w charakterystyki i cechy indywidualne postaci przy zachowaniu tak przyzwoitej fabuły. Mimo sporej liczby statystyk i tabelek Fallout charakteryzuje się poważnym traktowaniem zasad gatunku. Grę można rozpocząć wybierając jednego z trzech przygotowanych przez twórców bohaterów i ruszać w bój, ale można też stworzyć ręcznie swego bohatera zgodnie z własnymi upodobaniami rozdzielając punkty z puli między siedem głównych cech - siła, percepcja, charyzma, wytrzymałość, inteligencja, zręczność, szczęście. Odbywa się przeliczenie suchych liczb na różne cechy jak odporność na trafienia, ilość punktów życia, punkty akcji itd. Dalej w kolejce stoją umiejętności, a bazowe wartości wyliczane są na podstawie cech ustalanych na początku. Na koniec jeszcze wybieramy cechy specjalne. Nowouzbrojonemu bohaterowi nie pozostaje nic innego jak chwycić broń w garść i wyruszyć na poszukiwanie chipa mającego uchronić mieszkańców krypty przed śmiercią. Klimat po wielkiej wojnie nuklearnej jest odbiciem tego co widzieliśmy w Mad Max z Gibsonem. Tyle, że on nie spotykał na swej drodze ogromnych zmutowanych skorpionów, modliszek czy demonów. Na szczęśćia Krypta 13 nie jest jedynym miejscem, gdzie jeszcze żyją jacyś ludzie. Handel między osadami kwitnie, a broń, amunicja, narkotyki i pożywienie znajdują swoich amatorów zarówno w spokojnej osadzie wieśniaków jak i wśród oprychów i bandziorów. Zanim uda się nam odnaleźć chip przyjdzie nam wykonywać zlecane zadania. Czasem może chodzić o wykończenie gangu terroryzującego okolicę, innym razem o założenie podsłuchu i posłużenie jako przynęta w zasadzce na grubą rybę czy też wytępienie gniazda skorpionów. Questy są bardzo zróżnicowane i wymagają nie tylko masakrowania tych, którzy nawiną się pod celownik. Czasem trzeba pogłówkować. Istnieją też wybory jak rozegramy dane zadanie postępując okrutnie czy mając kodeks moralny. W zależności co zadecydujemy otoczenie reaguje na nasze poczynania więc trzeba być zawsze przygotowanym. Możliwości dialogowe są też duże, a postacie zapamiętują co do nich mówiliśmy. Dlatego trzeba uważać co się mówi i do kogo, bo ma to konsekwencje. Złożone charakterystyki jak urok sprawiają, że można niektóre osoby uwieść. Oczywiście zależnie od płci jaką wybraliśmy. Na przestępcach wrażenie robi nasza reputacja. Jeśli kroczymy drogą zła to wieść o nas rozchodzi się szybko ze skutkiem obosiecznym. W danych naszej postaci jest rubryka naszej reputacji i w miarę wykonywania questów rośnie jej wartość co jest ciekawym aspektem. Nie sposób pominąć świetnej opcji targowania z osobami. Handlować można wszystkim, ale prawa falloutowego rynku są bezlitosne, bo wartość towarów jest wyrażana w miejscowej walucie. Żeby nie było tak sielankowo na znalezienie chipa mamy tylko 150 dni. Może wydawać się to wiele, ale w miarę kolejnych walk, zadań i bezowocnych poszukiwań okazuje się, że wcale nie jest z czasem tak różowo. Na szczęście mamy możliwość przedłużania terminu. Na przykład opłacenie karawany z wodą do Krypty. Mamy wolną rękę. Walka w Fallout odbywa się w turach. Czynności jakie możemy wykonać w danej turze zależą od liczby punktów naszego zucha. Każda czynność zabiera pewną liczbę punktów akcji. Po wyczerpaniu ruch ma nasz przeciwnik bądź sojusznik. Dużo zależy od percepcji i innych czynników kolejność ruchów. Może okazać się, że ktoś zanim się ruszy zostanie podziurawiony jak sito przez dużą grupę przeciwników. Arsenał na jaki trafimy w grze jest naprawdę imponujący - od noży, włóczni, młotów po pistolety, karabiny, strzelby, shotguny, karabiny snajperskie po wyrzutnie rakiet, miotacze ognia, lasery. Każda z broni różnie się zachowuje, ale to co robi największe wrażenie to zachowanie się po trafieniu przeciwnika. Każda broń daje inny efekt. Po trafieniu z pistoletu przeciwnik po prostu pada, a po trafieniu serią z karabinu maszynowego z bliska rozpryskuje się w fontannie krwi, a po potraktowaniu miotaczem zupełnie się roztapia. To jest coś co daje poczucie mocy i to co tygryski lubią najbardziej. Z prawie każdej broni palnej można też celować. KIedy decydujemy się trafić w konkretny punkt przeciwnika przybliżona nam zostaje sylwetka ciała z siatką linii dzielących delikwenta na partie podatne na strzał. Możemy decydować czy chcemy strzelić wielkiemu szczurowi w łeb, przednie łapy, oczy czy może krocze. Obok partii ciała podana jest procentowa szansa na trafienie w dane miejsce. Jest to ryzykowane, ale czasem można zakończyć walkę jednym strzałem. Fallout zaoferował też świetną grafikę, rewelacyjne animacje, wspaniały klimat, cudowną muzykę. Interplay wydali grę, która okazała się jedną z najlepszych w 1997 roku.
Oceniam 9/10.
https://www.youtube.com/watch?v=sxo35XKneXk&ab_channel=MocnyBrowarek

post wyedytowany przez Wiedźmin 2023-11-16 12:40:40
Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze