Firmy

Pocketpair

Pocketpair to producent i wydawca gier.

Oficjalna strona firmy Pocketpair

Najpopularniejsze gry wyprodukowane przez Pocketpair

Palworld

Palworld

2026

Akcji

Palworld
Craftopia

Craftopia

4 września 2020

Akcji

Craftopia
Palworld: Palfarm

Palworld: Palfarm

Nieznana

Symulacje

Palworld: Palfarm
Overdungeon

Overdungeon

23 sierpnia 2019

RPG

Overdungeon

Japońskie studio deweloperskie i wydawca gier wideo. Firma Pocketpair istnieje od 2015 roku, jednak na swój pierwszy wielki hit musiała czekać dziewięć lat, do momentu, gdy we wczesnym dostępie zadebiutowała gra Palworld. Pocketpair tworzy i wydaje gry na komputery osobiste, konsole oraz urządzenia mobilne.

Historia Pocketpair

Pierwsze projekty

Pocketpair rozpoczęło działalność w kwietniu 2015 roku. Zespół, na czele którego stanął Takuro Mizobe, miał swoją siedzibę w Tokio. Pierwszy duży projekt tej ekipy pojawił się w 2018 r. Mowa o karciance Overdungeon, która w listopadzie trafiła do wczesnego dostępu na platformie Steam, zaś niespełna rok później doczekała się pełnej wersji. Tytuł cieszył się „w większości pozytywnymi” recenzjami.

Następna gra od Pocketpair – Craftopia – trafiła do wczesnego dostępu na komputerach osobistych we wrześniu 2020 roku, zaś na konsolach Xbox pojawiła się rok później. To swoisty miks gatunkowy, zawierający elementy survivalowe, a także rozwiązania zaczerpnięte z przygodowych gier akcji, produkcji typu hack’n’slash czy symulatorów rolniczych. Tytuł odniósł na tyle duży sukces, że zespół mógł w spokoju pracować nad jego rozwojem. Ten zaś przedłużył się na tyle, że zanim Craftopia doczekała się premiery pełnej wersji, spod skrzydeł Pocketpair wyfrunęły inne pozycje.

Pierwszą z nich był towarzyski AI: Art Impostor, który pojawił się na komputerach osobistych i urządzeniach mobilnych. W przeciwieństwie do poprzednich projektów studia, przeszedł on bez większego echa, zdobywając zaledwie „mieszane” opinie na platformie Steam. Niemniej zespół nie miał powodów do obaw, gdyż trzymał w rękawie prawdziwego asa.

Wielki sukces Palworld

Mowa o Palworld – to survivalowa gra akcji z elementami RPG, do której już w momencie zapowiedzi przypięto łatkę „Pokemonów z giwerami”. Podobnie jak poprzednie dzieła Pocketpair, omawiana produkcja zadebiutowała we wczesnym dostępie; tytuł pojawił się 19 stycznia 2024 roku na komputerach osobistych, Xboksie One oraz Xboksach Series X/S. To, że Palworld odniesie sukces, było w zasadzie przesądzone, bowiem gra jeszcze przed premierą zajmowała bardzo wysokie miejsce wśród produkcji najchętniej dodawanych do list życzeń przez użytkowników Steama.

Kiedy jednak dzieło Pocketpair trafiło do sprzedaży, armia graczy oszalała na jego punkcie. Wystarczyło osiem godzin, by projekt znalazł milion nabywców, zaś po sześciu dniach gra cieszyła się już ośmioma milionami sprzedanych egzemplarzy. Niedługo później Palworld został drugą najpopularniejszą pozycją w historii Steama (pod względem liczby graczy bawiących się jednocześnie), pokonując samego Counter-Strike’a 2. W teorii zespołowi Pocketpair nie pozostało nic innego, jak kuć żelazo póki gorące i pracować nad rozwojem swojego dzieła.

W praktyce jednak nad studiem zawisło widmo problemów. Palworld nie bez powodu otrzymało etykietę „Pokemonów z giwerami”, a w sieci można było natknąć się na materiały dowodzące, że stworki pojawiające się w opisywanej produkcji są plagiatem. W końcu głos w sprawie zabrało samo The Pokemon Company, oznajmiając, że przyjrzy się Palworld i zbada, czy doszło do wykorzystania jego własności intelektualnej.

Na domiar złego gracze, którzy uważnie przyglądali się twórczości Pocketpair, zaczęli dostrzegać podobne „inspiracje” również w innym dziele tego zespołu – niektórzy dowodzili, że Cratopia może wydawać się zbyt podobna do przebojowego The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

Choć w ciągu miesiąca od premiery Palworld trafił do 25 milionów graczy z całego świata, jego szczyt popularności na platformie Steam przypadł na 27 stycznia 2024 roku, kiedy to jednocześnie bawiło się w nim ponad 2,1 miliona graczy. Od tamtej pory liczba jego aktywnych użytkowników zaczęła systematycznie spadać; na początku lutego przebiła barierę miliona, zaś w marcu – 100 tysięcy graczy. Niemniej autorzy mieli ambitne plany związane z rozwojem swojej marki. W lipcu 2024 roku Pocketpair założyło wraz z Sony Music Entertainment oraz firmą Aniplex spółkę Palworld Entertainment, której zadaniem miało być dbanie o „wieloaspektowy rozwój Palworld i dalszą ekspansję marki”.

Co zaś tyczy się słabnącej kondycji samej gry – pod koniec lipca 2024 roku głos w sprawie zabrał John Buckley, czyli menedżer ds. społeczności w Pocketpair, który przekonywał, że to naturalny i co najważniejsze – nieszkodliwy proces. Niedługo później CEO studia, Takuro Mizobe, informował z kolei, że pieniądze, które dla jego firmy zarobił Palworld, mogłyby umożliwić jej stworzenie gry „przekraczającej skalę AAA”. Mimo wszystko jego zespół nie był gotowy na tak dynamiczny rozwój, toteż zgodnie ze słowami szefa Pocketpair, w przyszłości nadal miał zajmować się produkcjami niezależnymi.

Pozew od Nintendo i The Pokemon Company

18 września firmy The Pokemon Company oraz Nintendo poinformowały, że wystosowały pozew sądowy przeciwko zespołowi Pocketpair, oskarżając autorów Palworlda o naruszenie „wielu praw patentowych”. Po przeprowadzeniu „dokładnego dochodzenia”, giganci domagali się „ochrony przed naruszeniem praw autorskich”, a także „rekompensaty za szkody”.

W odpowiedzi na te zarzuty deweloperzy przeprosili fanów za „wszelkie zmartwienia i dyskomfort” spowodowany całą sytuacją, jednocześnie odnotowując, że przez jakiś czas będą musieli poświęcić się „sprawom niezwiązanym z rozwojem gry”. Niemniej twórcy obiecywali, że zrobią, co w ich mocy, „by mieć pewność, że autorzy gier niezależnych nie będą powstrzymywani ani zniechęcani do realizacji swoich kreatywnych pomysłów”. Co ciekawe, raptem kilka dni później, bo 25 września, Palworld trafił do wczesnego dostępu na PlayStation 5.

Wracając jednak do pozwu sądowego – w listopadzie 2024 roku Pocketpair ujawniło patenty, o naruszenie których studio zostało oskarżone przez japońskiego giganta. Dotyczyły one między innymi sposobu, w jaki zaprezentowano proces łapania oraz oswajania stworków, a także możliwości jazdy na grzbietach tych ostatnich. Ponadto dowiedzieliśmy się wówczas, że firmy The Pokemon Company oraz Nintendo domagały się od Pocketpair zapłaty odszkodowania za zwłokę w wysokości 5 milionów jenów (około 132 tysięce złotych) dla każdej z nich, a także wstrzymania sprzedaży gry Palworld. Rzecz jasna Pocketpair przekonywało, iż zamierza „nadal bronić swojego stanowiska w tej sprawie”.

Całe to zamieszanie nie przeszkodziło w rozwoju Pocketpair. W styczniu 2025 roku ogłoszono, że studio otworzyło nowy dział wydawniczy, mający wspierać niezależnych deweloperów. Pierwszą produkcją wypuszczoną przez Pocketpair Publishing miał być nienazwany jeszcze wówczas horror od zespołu Surgent Studios (znanego z gry Tales of Kenzera: ZAU).

Gry w produkcji

Lista wszystkich gier będących w produkcji przez Pocketpair.

Wyprodukowane gry

Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez Pocketpair.

Japońskie studio deweloperskie i wydawca gier wideo. Firma Pocketpair istnieje od 2015 roku, jednak na swój pierwszy wielki hit musiała czekać dziewięć lat, do momentu, gdy we wczesnym dostępie zadebiutowała gra Palworld. Pocketpair tworzy i wydaje gry na komputery osobiste, konsole oraz urządzenia mobilne.

Historia Pocketpair

Pierwsze projekty

Pocketpair rozpoczęło działalność w kwietniu 2015 roku. Zespół, na czele którego stanął Takuro Mizobe, miał swoją siedzibę w Tokio. Pierwszy duży projekt tej ekipy pojawił się w 2018 r. Mowa o karciance Overdungeon, która w listopadzie trafiła do wczesnego dostępu na platformie Steam, zaś niespełna rok później doczekała się pełnej wersji. Tytuł cieszył się „w większości pozytywnymi” recenzjami.

Następna gra od Pocketpair – Craftopia – trafiła do wczesnego dostępu na komputerach osobistych we wrześniu 2020 roku, zaś na konsolach Xbox pojawiła się rok później. To swoisty miks gatunkowy, zawierający elementy survivalowe, a także rozwiązania zaczerpnięte z przygodowych gier akcji, produkcji typu hack’n’slash czy symulatorów rolniczych. Tytuł odniósł na tyle duży sukces, że zespół mógł w spokoju pracować nad jego rozwojem. Ten zaś przedłużył się na tyle, że zanim Craftopia doczekała się premiery pełnej wersji, spod skrzydeł Pocketpair wyfrunęły inne pozycje.

Pierwszą z nich był towarzyski AI: Art Impostor, który pojawił się na komputerach osobistych i urządzeniach mobilnych. W przeciwieństwie do poprzednich projektów studia, przeszedł on bez większego echa, zdobywając zaledwie „mieszane” opinie na platformie Steam. Niemniej zespół nie miał powodów do obaw, gdyż trzymał w rękawie prawdziwego asa.

Wielki sukces Palworld

Mowa o Palworld – to survivalowa gra akcji z elementami RPG, do której już w momencie zapowiedzi przypięto łatkę „Pokemonów z giwerami”. Podobnie jak poprzednie dzieła Pocketpair, omawiana produkcja zadebiutowała we wczesnym dostępie; tytuł pojawił się 19 stycznia 2024 roku na komputerach osobistych, Xboksie One oraz Xboksach Series X/S. To, że Palworld odniesie sukces, było w zasadzie przesądzone, bowiem gra jeszcze przed premierą zajmowała bardzo wysokie miejsce wśród produkcji najchętniej dodawanych do list życzeń przez użytkowników Steama.

Kiedy jednak dzieło Pocketpair trafiło do sprzedaży, armia graczy oszalała na jego punkcie. Wystarczyło osiem godzin, by projekt znalazł milion nabywców, zaś po sześciu dniach gra cieszyła się już ośmioma milionami sprzedanych egzemplarzy. Niedługo później Palworld został drugą najpopularniejszą pozycją w historii Steama (pod względem liczby graczy bawiących się jednocześnie), pokonując samego Counter-Strike’a 2. W teorii zespołowi Pocketpair nie pozostało nic innego, jak kuć żelazo póki gorące i pracować nad rozwojem swojego dzieła.

W praktyce jednak nad studiem zawisło widmo problemów. Palworld nie bez powodu otrzymało etykietę „Pokemonów z giwerami”, a w sieci można było natknąć się na materiały dowodzące, że stworki pojawiające się w opisywanej produkcji są plagiatem. W końcu głos w sprawie zabrało samo The Pokemon Company, oznajmiając, że przyjrzy się Palworld i zbada, czy doszło do wykorzystania jego własności intelektualnej.

Na domiar złego gracze, którzy uważnie przyglądali się twórczości Pocketpair, zaczęli dostrzegać podobne „inspiracje” również w innym dziele tego zespołu – niektórzy dowodzili, że Cratopia może wydawać się zbyt podobna do przebojowego The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

Choć w ciągu miesiąca od premiery Palworld trafił do 25 milionów graczy z całego świata, jego szczyt popularności na platformie Steam przypadł na 27 stycznia 2024 roku, kiedy to jednocześnie bawiło się w nim ponad 2,1 miliona graczy. Od tamtej pory liczba jego aktywnych użytkowników zaczęła systematycznie spadać; na początku lutego przebiła barierę miliona, zaś w marcu – 100 tysięcy graczy. Niemniej autorzy mieli ambitne plany związane z rozwojem swojej marki. W lipcu 2024 roku Pocketpair założyło wraz z Sony Music Entertainment oraz firmą Aniplex spółkę Palworld Entertainment, której zadaniem miało być dbanie o „wieloaspektowy rozwój Palworld i dalszą ekspansję marki”.

Co zaś tyczy się słabnącej kondycji samej gry – pod koniec lipca 2024 roku głos w sprawie zabrał John Buckley, czyli menedżer ds. społeczności w Pocketpair, który przekonywał, że to naturalny i co najważniejsze – nieszkodliwy proces. Niedługo później CEO studia, Takuro Mizobe, informował z kolei, że pieniądze, które dla jego firmy zarobił Palworld, mogłyby umożliwić jej stworzenie gry „przekraczającej skalę AAA”. Mimo wszystko jego zespół nie był gotowy na tak dynamiczny rozwój, toteż zgodnie ze słowami szefa Pocketpair, w przyszłości nadal miał zajmować się produkcjami niezależnymi.

Pozew od Nintendo i The Pokemon Company

18 września firmy The Pokemon Company oraz Nintendo poinformowały, że wystosowały pozew sądowy przeciwko zespołowi Pocketpair, oskarżając autorów Palworlda o naruszenie „wielu praw patentowych”. Po przeprowadzeniu „dokładnego dochodzenia”, giganci domagali się „ochrony przed naruszeniem praw autorskich”, a także „rekompensaty za szkody”.

W odpowiedzi na te zarzuty deweloperzy przeprosili fanów za „wszelkie zmartwienia i dyskomfort” spowodowany całą sytuacją, jednocześnie odnotowując, że przez jakiś czas będą musieli poświęcić się „sprawom niezwiązanym z rozwojem gry”. Niemniej twórcy obiecywali, że zrobią, co w ich mocy, „by mieć pewność, że autorzy gier niezależnych nie będą powstrzymywani ani zniechęcani do realizacji swoich kreatywnych pomysłów”. Co ciekawe, raptem kilka dni później, bo 25 września, Palworld trafił do wczesnego dostępu na PlayStation 5.

Wracając jednak do pozwu sądowego – w listopadzie 2024 roku Pocketpair ujawniło patenty, o naruszenie których studio zostało oskarżone przez japońskiego giganta. Dotyczyły one między innymi sposobu, w jaki zaprezentowano proces łapania oraz oswajania stworków, a także możliwości jazdy na grzbietach tych ostatnich. Ponadto dowiedzieliśmy się wówczas, że firmy The Pokemon Company oraz Nintendo domagały się od Pocketpair zapłaty odszkodowania za zwłokę w wysokości 5 milionów jenów (około 132 tysięce złotych) dla każdej z nich, a także wstrzymania sprzedaży gry Palworld. Rzecz jasna Pocketpair przekonywało, iż zamierza „nadal bronić swojego stanowiska w tej sprawie”.

Całe to zamieszanie nie przeszkodziło w rozwoju Pocketpair. W styczniu 2025 roku ogłoszono, że studio otworzyło nowy dział wydawniczy, mający wspierać niezależnych deweloperów. Pierwszą produkcją wypuszczoną przez Pocketpair Publishing miał być nienazwany jeszcze wówczas horror od zespołu Surgent Studios (znanego z gry Tales of Kenzera: ZAU).

Nadciągające gry

Lista wszystkich nadciągających gier które wyda Pocketpair.

Wydane gry

Lista wszystkich gier wydanych przez Pocketpair.

Wiadomości o firmie Pocketpair

Władze odrzucają wniosek patentowy Nintendo, co może wpłynąć na spór prawny z Palworld

Władze odrzucają wniosek patentowy Nintendo, co może wpłynąć na spór prawny z Palworld

Nintendo nie uzyskało zatwierdzenia kontrowersyjnego patentu w Japonii. Urząd wytknął firmie „brak innowacyjnego czynnika” w projekcie opisanym we wniosku.

gry

Maciej Gaffke

29 października 2025 20:51

Władze odrzucają wniosek patentowy Nintendo, co może wpłynąć na spór prawny z Palworld
Kontrowersyjna gra survivalowa z otwartym światem „przekroczyła granicę, której przekraczać nie należy”. Deweloper zwrócił się do graczy: „Proszę, nie kupujcie tego”

Kontrowersyjna gra survivalowa z otwartym światem „przekroczyła granicę, której przekraczać nie należy”. Deweloper zwrócił się do graczy: „Proszę, nie kupujcie tego”

Opracowana przez studio Pocketpair gra Palworld nie ma lekko, od kiedy rozpoczęła się batalia sądowa pomiędzy tą ekipą a firmą Nintendo. Głos w sprawie zabrał były deweloper Capcomu, który prosi graczy, by nie kupowali omawianej produkcji.

gry

Krystian Pieniążek

2 października 2025 06:46

Kontrowersyjna gra survivalowa z otwartym światem „przekroczyła granicę, której przekraczać nie należy”. Deweloper zwrócił się do graczy: „Proszę, nie kupujcie tego”
W nowym rolniczym symulatorze życia kupisz broń i podejrzany nawóz. Twórcy „Pokemonów z karabinami” pracują nad grą z mrocznym sekretem

W nowym rolniczym symulatorze życia kupisz broń i podejrzany nawóz. Twórcy „Pokemonów z karabinami” pracują nad grą z mrocznym sekretem

Palworld szykuje się na kolejny crossover, ale twórcy przebojowego survivalu zapowiedzieli także farmerski spin-off.

gry

Jakub Błażewicz

23 września 2025 08:58

W nowym rolniczym symulatorze życia kupisz broń i podejrzany nawóz. Twórcy „Pokemonów z karabinami” pracują nad grą z mrocznym sekretem
Ekspert twierdzi, że Nintendo nie uzyska kontrowersyjnego patentu. Jego wyjaśnienie jest dziecinnie proste

Ekspert twierdzi, że Nintendo nie uzyska kontrowersyjnego patentu. Jego wyjaśnienie jest dziecinnie proste

Po tym, jak Nintendo opatentowało system, który wielu może uznać za próbę zawłaszczenia mechaniki przyzywania postaci do walki, eksperci uspokajają, że patent da się relatywnie łatwo podważyć.

gry

Kamil Kleszyk

19 września 2025 16:47

Ekspert twierdzi, że Nintendo nie uzyska kontrowersyjnego patentu. Jego wyjaśnienie jest dziecinnie proste
Palworld szykuje się do opuszczenia wczesnego dostępu, ale twórcy muszą jeszcze wyeliminować wiele „dziwactw i niedociągnięć”

Palworld szykuje się do opuszczenia wczesnego dostępu, ale twórcy muszą jeszcze wyeliminować wiele „dziwactw i niedociągnięć”

Twórcy Palworld ogłosili, kiedy zadebiutuje pełna wersja gry. Zanim jednak to nastąpi, zespół chce wyeliminować wszelkie dziwactwa i niedociągnięcia swojego hitu.

gry

Marcin Bukowski

16 września 2025 08:35

Palworld szykuje się do opuszczenia wczesnego dostępu, ale twórcy muszą jeszcze wyeliminować wiele „dziwactw i niedociągnięć”
„To szokujące i obraźliwe”. Prawnik o tym, jak Nintendo może teraz nękać konkurencję dzięki nowym patentom

„To szokujące i obraźliwe”. Prawnik o tym, jak Nintendo może teraz nękać konkurencję dzięki nowym patentom

Nowy patent Nintendo nie zachwycił nie tylko graczy, ale i prawnika, który uważa zaakceptowanie wniosków spółki za żenującą porażkę amerykańskich urzędników.

gry

Jakub Błażewicz

11 września 2025 13:20

„To szokujące i obraźliwe”. Prawnik o tym, jak Nintendo może teraz nękać konkurencję dzięki nowym patentom
Szokujący patent Nintendo. Firma rości sobie prawo do mechaniki, której używają setki gier, w tym WoW

Szokujący patent Nintendo. Firma rości sobie prawo do mechaniki, której używają setki gier, w tym WoW

Nintendo otrzymało kolejny patent do walki z Palworldem, ale równie dobrze mógłby on posłużyć do pozwania niemal dowolnego dewelopera.

gry

Jakub Błażewicz

10 września 2025 13:32

Szokujący patent Nintendo. Firma rości sobie prawo do mechaniki, której używają setki gier, w tym WoW
Popularny survival z otwartym światem ma nową cenę w złotówkach. Na ten ruch twórców Palworld czekaliśmy aż półtora roku

Popularny survival z otwartym światem ma nową cenę w złotówkach. Na ten ruch twórców Palworld czekaliśmy aż półtora roku

Kolejny deweloper zareagował na prośby polskich graczy, dzięki czemu cena Palworld w złotówkach nie jest już drugą najwyższą na Steamie.

gry

Jakub Błażewicz

10 sierpnia 2025 07:40

Popularny survival z otwartym światem ma nową cenę w złotówkach. Na ten ruch twórców Palworld czekaliśmy aż półtora roku
Nintendo patentuje funkcje, które Palworld miało od dawna. Dziwny zwrot w głośnej batalii sądowej

Nintendo patentuje funkcje, które Palworld miało od dawna. Dziwny zwrot w głośnej batalii sądowej

Proces sądowy w Japonii przeciwko Pocketpair wciąż trwa, ale możliwe, że sprawa z twórcami Palworld nie idzie Nintendo tak gładko, jak sądziła część graczy.

gry

Jakub Błażewicz

17 lipca 2025 13:10

Nintendo patentuje funkcje, które Palworld miało od dawna. Dziwny zwrot w głośnej batalii sądowej
Popularny survival z otwartym światem połączył siły z Terrarią i teraz rzuca graczom nie lada wyzwanie

Popularny survival z otwartym światem połączył siły z Terrarią i teraz rzuca graczom nie lada wyzwanie

Tides of Terraria to coś więcej niż tylko crossover gier Palworld i Terraria. Aktualizacja 0.6 wprowadziła ogromną liczbę nowości do popularnego survivalu.

gry

Jakub Błażewicz

25 czerwca 2025 09:55

Popularny survival z otwartym światem połączył siły z Terrarią i teraz rzuca graczom nie lada wyzwanie

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl