
The Molasses Flood
Amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w Newton. Zespół tworzy gry przeznaczone na komputery osobiste i konsole, a jego debiutanckim projektem było ciepło przyjęte The Flame in the Flood. Choć The Molasses Flood rozpoczęło działalność jako studio niezależne, w 2021 roku trafiło pod skrzydła polskiej firmy CD Projekt.
Historia The Molasses Flood
Dzieje studia The Molasses Flood rozpoczynają się w 2014 roku. Zespół składał się z deweloperów, którzy wcześniej pracowali między innymi nad takimi produkcjami, jak BioShock, Halo 2 oraz Rock Band. Siedziba firmy mieściła się w Newton, w amerykańskim stanie Massachusetts.
The Flame in the Flood
Debiutanckim projektem The Molasses Flood była gra The Flame in the Flood, która w lutym 2016 roku pojawiła się na komputerach osobistych oraz Xboksie One, a w 2017 roku trafiła również na PlayStation 4 i Nintendo Switch. Była to survivalowa gra akcji z domieszką roguelike'a, w której wcielaliśmy się w dziewczynę przemierzającą postapokaliptyczną krainę na pokładzie swojej tratwy. Środki na jej opracowanie pochodziły między innymi z udanej kampanii crowdfundingowej w serwisie Kickstarter, zorganizowanej pod koniec 2014 roku. Tytuł doczekał się ciepłego przyjęcia ze strony graczy („w większości pozytywne” opinie na platformie Steam) i recenzentów (według serwisu Metacritic średnia jego ocen oscylowała wokół 74%).
Drake Hollow
Drugim dziełem The Molasses Flood było Drake Hollow, czyli gra akcji z elementami strategicznymi, w której naszym zadaniem była budowa wioski w baśniowej krainie i odpieranie ataków mrocznych potworów. Pozycja zadebiutowała na Xboksie One pod koniec sierpnia 2020 roku, a na komputery osobiste trafiła nieco ponad miesiąc później, bo 1 października. Tytuł został ciepło przyjęty przez graczy („bardzo pozytywne” recenzje na Steamie) i branżowych krytyków (mogąc się pochwalić średnią not na poziomie 75%).
Przejście pod skrzydła CD Projekt RED
Okazało się, że Drake Hollow było ostatnim projektem The Molasses Flood jako niezależnego studia deweloperskiego. W październiku 2021 roku firma CD Projekt poinformowała bowiem o przejęciu tego zespołu. Pierwszym opracowanym pod skrzydłami polskiego giganta dziełem ekipy miała być niezapowiedziana jeszcze wówczas, „całkowicie nowa gra” osadzona w uniwersum „istniejącej marki należącej do CD Projektu”. Pracując nad nią, studio miało znacznie się rozrosnąć, jednak utrata niezależności nie miała wpłynąć na przyświecające mu cele.
Projektem, którego opracowanie powierzono The Molasses Flood, był enigmatyczny Project Sirius. Studio funkcjonowało jako osobny byt do kwietnia 2025 roku, kiedy to zostało całkowicie wchłonięte przez CD Projekt RED. Choć współzałożyciel zespołu, czyli Damian Isla, zdecydował się opuścić jego szeregi, przekonywał, że owa zmiana wyjdzie całej ekipie na dobre, a jej dzieło będzie „niesamowite” i „przejdzie do historii”.