Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 16 stycznia 2014, 13:19

autor: Luc

Alien: Isolation survival horrorem – Obcy niczym Outlast i Amnesia - Strona 3

W odróżnieniu od ostatnich gier osadzonych w świecie Obcego, Alien: Isolation nie będzie klasyczną strzelanką. Creative Assembly, studio odpowiedzialne za tytuł, tym razem postawiło na schemat znany m.in. z rewelacyjnego Outlast.

Wszystkie drogi prowadzą do...

Co ciekawe, dróg prowadzących do miejsca ukrycia czarnej skrzynki jest przynajmniej kilka. Choć nie należy spodziewać się bogatego spektrum wyborów, stacja Sevastopol będzie ogromnym labiryntem, w którym do każdego punktu dostać się można na różne sposoby. Z reguły nasza rola ograniczy się do wyboru między dłuższą, pozornie bezpieczniejszą drogą a ryzykiem przejścia na drugi koniec terenu przez niemal otwartą przestrzeń. To wprawdzie niewiele, ale miło mieć świadomość przynajmniej namiastki samodzielności w sterowaniu losem bohaterki.

Po kilku minutach rozgrywki, o taki widok będziemy wręcz błagać na kolanach. - 2014-01-16
Po kilku minutach rozgrywki, o taki widok będziemy wręcz błagać na kolanach.

Do przemierzania kolejnych metrów posępnych korytarzy popychać ma nas nie tylko ciekawość Amandy, ale także złudne wrażenie bliskości „bezpiecznej przystani”, gdzie chociaż przez chwilę odsapniemy. Trudno jednak mówić o jakimkolwiek bezpieczeństwie, skoro kilka metrów obok czaić może się monstrualny Ksenomorf. Prędko ruszymy więc szukać kolejnej kryjówki, która zapewne ponownie okaże się niewystarczająca. I tak aż do samego końca rozgrywki. Jakby tego było mało, przebywanie zbyt długo w jednym miejscu niechybnie zwróci uwagę krwiożerczego myśliwego. Dzięki doskonałemu zmysłowi powonienia szybko wyczuje nasz zapach i bez problemu odszuka stół, pod którym od kilku minut się ukrywamy.

Twórcy zapowiedzieli, że w grze pojawi się również uproszczony system craftingu. Choć ze znalezionych przedmiotów nie będziemy w stanie stworzyć żadnej broni, skonstruowane urządzenia niejednokrotnie ułatwią nam rozwiązanie skomplikowanej zagadki czy też pomogą odblokować kolejny korytarz.

Członkowie naszego zespołu skrywają wiele tajemnic… Czy ten osobnik kogoś Wam nie przypomina? - 2014-01-16
Członkowie naszego zespołu skrywają wiele tajemnic… Czy ten osobnik kogoś Wam nie przypomina?

Choć o zbliżającym się tytule wiemy już całkiem sporo, w Alien: Isolation wiele sfer pozostaje wciąż tajemnicą. Pomijając oczywisty brak informacji o szczegółach technicznych i wymaganiach produkcji, ogromną ilość luk zaobserwujemy w warstwie fabularnej. Jedną z ciekawszych, o której wspomniano do tej pory jedynie szczątkowo, jest kwestia towarzyszy Amandy. Zespół, z którym przyjdzie nam współpracować, składać się będzie przynajmniej z kilku osób. W prezentowanych fragmentach rozgrywki nasza bohaterka zdana jest tylko na siebie, co jakiś czas tylko w jej komunikatorze rozbrzmiewają podpowiedzi któregoś z członków drużyny. Twórcy zapowiadają, że rola kompanów nie ograniczy się tylko i wyłącznie do bycia gadającą głową. Czy w nawiązaniu do filmowej „tradycji” któryś z nich okaże się korporacyjnym androidem czuwającym nad całą wyprawą? Czy ktokolwiek dołączy do nas na pokładzie gigantycznej stacji? I wobec kogo okażą się lojalni nasi towarzysze w momencie najwyższej próby? Te, jak i podobne pytania można mnożyć w nieskończoność, jednak odpowiedzi poznamy zapewne dopiero po premierze gry.

Robot namalowany, możemy wracać do poszukiwań czarnej skrzynki. - 2014-01-16
Robot namalowany, możemy wracać do poszukiwań czarnej skrzynki.

Obcy, którego wszyscy znamy

Tym, co przebija się niezwykle mocno we wszystkich udostępnionych materiałach, jest widoczna gołym okiem silna inspiracja klimatem pierwszego filmu o Obcym. Sam statek wygląda szalenie podobnie do Nostromo, zaś otaczające nas przedmioty doskonale oddają wizje przedstawione przez Ridley’a Scotta kilkadziesiąt lat temu. W Alien: Isolation nie znajdziemy więc hipernowoczesnych kombinezonów, nieprzyzwoicie rozbudowanych konsol sterowniczych ani świateł zasilanych w niewyobrażalnie skomplikowany sposób. Twórcy określają zaprojektowany świat po prostu jako „retrofuturystyczny”. Poruszając się po korytarzach, praktycznie w każdej lokacji czuć ducha pierwowzoru z 1979 roku.

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

Valheim to jeden z najlepszych survivali, w jaki kiedykolwiek grałem!
Valheim to jeden z najlepszych survivali, w jaki kiedykolwiek grałem!

Przed premierą

Na rynku jest już mnóstwo gier tego gatunku, ale mało która startując z pułapu Early Access szturmem podbiła serca graczy, uzyskując 96% pozytywnych opinii spośród niemal 17 tysięcy wystawionych recenzji. Czy Valheim zasłużył na ten zachwyt?

Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS
Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS

Przed premierą

Debiutancka produkcja studia Telepaths’ Tree kusi klimatycznym światem wykorzystującym potencjał silnika Unreal Engine oraz obietnicą połączenia horroru z wartką akcją i interesującą opowieścią.