Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

The Witcher 3: Wild Hunt Przed premierą

Przed premierą 26 maja 2013, 13:00

autor: Krystian Smoszna

Fan black metalu i szeroko rozumianych gier akcji. Kocha Dooma miłością prawdziwą.

Wiedźmin 3: Dziki Gon - Geralt rusza w otwarty świat

Porozmawialiśmy z Konradem Tomaszkiewiczem z CD Projekt RED o ich najważniejszym projekcie. Wiedźmin 3, choć wprowadzi otwarty świat, nadal bardzo mocny nacisk będzie stawiał na wciągającą historię, narrację i klimat.

Przeczytaj recenzję Recenzja gry Wiedźmin 3: Dziki Gon na PC – Geralt rozwija skrzydła na pececie

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Mało która seria darzona jest w Polsce tak wielką estymą jak Wiedźmin. Studio CD Projekt RED podbiło serca miłośników RPG pierwszą grą w 2007 roku, a drugą ten sukces tylko przypieczętowało. Nadchodząca wielkimi krokami „trójka” budzi więc zrozumiałe emocje i pozwala mieć nadzieję, że po raz kolejny otrzymamy dopieszczone RPG z charakterem, z jednej strony nieustępujące topowym produkcjom zachodnim, z drugiej diametralnie inne. O zbliżającym się hicie rozmawialiśmy z Konradem Tomaszkiewiczem, który w warszawskim zespole pełni rolę lidera projektu. Jego wypowiedzi w niniejszym artykule utwierdzają w przekonaniu, że trzecia opowieść o przygodach białowłosego Geralta stanie się wydarzeniem i to nie tylko nad Wisłą, gdzie zapewne ukaże się w pierwszej kolejności.

Pierwsze opublikowane obrazki nasuwają skojarzenia ze Skyrimem. Autorzy zapewniają jednak, że teren zostanie odpowiednio zróżnicowany, a chłodem powieje tylko na wyspach Skellige. - 2013-05-24
Pierwsze opublikowane obrazki nasuwają skojarzenia ze Skyrimem. Autorzy zapewniają jednak, że teren zostanie odpowiednio zróżnicowany, a chłodem powieje tylko na wyspach Skellige.

Nowy Wiedźmin, po raz pierwszy w krótkiej bądź co bądź historii serii, zaoferuje graczom w pełni otwarty świat. Koniec z dużymi, ale jednak ograniczonymi przestrzeniami z „dwójki” – tym razem, wzorem cyklu The Elder Scrolls, Geralt będzie mógł przemierzać ogromne połacie terenu, a wędrówka nie zostanie przerwana łatwo wybijającymi z rytmu ekranami ładowania. Co ciekawe, podobne rozwiązanie rozważano już przy okazji części drugiej, ale – jak twierdzi Tomaszkiewicz – trzeba mierzyć siły na zamiary i brać pod uwagę narzędzia, jakimi się dysponuje. W kolejnych latach „Redzi” pracowali nad rozwojem autorskiego silnika i dopiero przy okazji jego trzeciej wersji zastosowano nowy rodzaj przepływu danych. To właśnie ten mechanizm, razem z pozostałymi narzędziami, pozwala opowiadać nieliniową historię we w pełni otwartym świecie – dodaje Konrad.

Warto w tym miejscu nadmienić, że mocny punkt kolejnych Wiedźminów, czyli opowieść, absolutnie nie straci wraz z tą zmianą na jakości. Fabuła ciągle jest naszym oczkiem w głowie – zapewnia producent. – Została oczywiście dostosowana do otwartego światastąd brak podziału na akty, ale nie znaczy to, że będziemy traktować ją po macoszemu. To najważniejszy element gry i wiele uwagi poświęciliśmy temu, by pasował do nowych warunków.

Pełna swoboda eksploracji – jesteśmy na tak! - 2013-05-24
Pełna swoboda eksploracji – jesteśmy na tak!

Wzorem serii Gothic (czy wspomnianego już The Elder Scrolls) Wiedźmin 3 od samego początku zapewni pełną wolność eksploracji. Wątki fabularne zostaną powiązane z poszczególnymi krainami, a te będzie można odwiedzać w dowolnej kolejności. Bez drobnych sztuczek przy wprowadzaniu graczy w niuanse produkcji jednak się nie obejdzie, CD Projekt RED pragnie bowiem, żeby w tej brutalnej rzeczywistości odnaleźli się zarówno znawcy serii, jak i kompletni nowicjusze. Nie chcemy, żeby zaraz na początku ci drudzy zostali przytłoczeni masą informacji – wyjaśnia Konrad. – Staramy się skonstruować rozgrywkę tak, żeby stopniowo zanurzali się w wiedźmiński świat, z czasem odkrywając coraz więcej szczegółów i smaczków. A co z weteranami? Ci rzecz jasna będą mieć naturalną przewagę – to właśnie dla nich warszawiacy przygotowują liczne nawiązania, zarówno do książkowego pierwowzoru, jak i poprzednich odsłon cyklu. Dość powiedzieć, że wybory dokonane w Wiedźminie 2 będą mieć znaczenie w kolejnej części.

Zmiana koncepcji gry budzi oczywiście obawy, czy wędrówka nie stanie się nazbyt monotonna. Tomaszkiewicz uspokaja: Na każdym kroku zamierzamy zachęcać użytkowników do maksymalnej eksploracji świata, umieszczając w nim coś, co sami określamy mianem Points of Interests. Są to miejsca, które swoim wyglądem i atmosferą mają przyciągać gracza i sprawiać, że będzie on chciał sprawdzić, co jest w następnej jaskini, opuszczonej chacie czy latarni morskiej majaczącej na horyzoncie. Naturalnie taki odkrywca musi liczyć się z tym, że napotka przeciwnika, którego nie będzie w stanie pokonać, bo jego postać nie będzie jeszcze do tego przygotowana. Ale wówczas nic nie stanie na przeszkodzie, żeby odpuścić, wybrać inną ścieżkę, zdobyć wiedzę i większe doświadczenie w walce, a potem spróbować szczęścia raz jeszcze.

Grałem w New World – dlaczego Amazon robi grę MMO?
Grałem w New World – dlaczego Amazon robi grę MMO?

Przed premierą

„To Amazon robi gry teraz?” - słyszałem od niemal wszystkich, którym mówiłem o wizycie w studiu Amazon Games. Robi, i to z rozmachem. New World ma ambicję połączyć pecetowych fanów gatunków MMO i action RPG.

Grałem w Gamedec – nowe polskie RPG, które może namieszać
Grałem w Gamedec – nowe polskie RPG, które może namieszać

Przed premierą

Jako jeden z pierwszych dziennikarzy na świecie zagrałem w Gamedec, nowe RPG katowickiego Anshar Studios. Mam dobre wieści. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, ten duchowy krewny Disco Elysium może namieszać.

Widziałem Cyberpunk 2077 i wiem, czego CDPR nie udało się dopracować
Widziałem Cyberpunk 2077 i wiem, czego CDPR nie udało się dopracować

Przed premierą

Powiem coś kontrowersyjnego. Na pokazie Cyberpunka 2077 w Kolonii zobaczyłem diablo imponującą grę, ale po prostu grę. Taką, która w pewnych momentach, owszem, zachwyca, ale w innych zwyczajnie irytuje i rozczarowuje.