Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 30 stycznia 2013, 12:59

Beta Path of Exile - darmowej konkurencji dla Diablo III i Torchlight II - Strona 3

Path of Exile przeszło długą drogę od 2006 roku. Darmowa gra hack-and-slash nowozelandzkiego studia Grinding Gear Games ma ogromny potencjał i już na tym etapie nie ma się czego wstydzić.

Wszystkie klejnoty automatycznie usprawniają się podczas gry, o ile są włożone w dedykowane im sloty. Ulepszenia zdobywa się poprzez systematyczną eliminację oponentów – na przebieg procesu nie wpływa to, czy danej umiejętności używamy, czy nie. Ta prosta zasada sprawia, że możemy wzmacniać je na zapas, by móc później wykorzystać od razu ich zwiększoną siłę rażenia. Oprócz zwykłych przedmiotów tego typu w Path of Exile występują również kamienie pomocnicze (tzw. supporty), które nie ingerują bezpośrednio w statystyki bohatera, ale w same klejnoty. Osadzenie ich w slotach pasującego koloru nie załatwia jednak sprawy – otwory w noszonym orężu muszą być połączone, by dany wspomagacz należycie spełniał swoją rolę.

W Path of Exile doświadczenie zdobywamy podobnie jak w innych produkcjach tego typu, czyli likwidując napotkanych wrogów. Po przejściu na kolejny poziom bohater może rozwinąć jedną z ponad tysiąca zdolności pasywnych na imponującym rozmiarami drzewku, pod warunkiem jednak, że jest ona zlokalizowana w najbliższym sąsiedztwie wcześniej aktywowanej umiejętności. Nie obejdzie się tu bez poważnego planowania – chcąc zdobyć najbardziej wartościowe skille, trzeba najpierw zaliczyć po drodze wiele mniejszych punkcików, podnoszących na ogół któryś z trzech podstawowych atrybutów postaci: siłę, inteligencję lub zręczność.

Beta Path of Exile - darmowej konkurencji dla  Diablo III i Torchlight II - ilustracja #2

Na oficjalnej stronie gry znajduje się bardzo przydatne narzędzie, które umożliwia zaplanowanie drogi rozwoju naszego śmiałka na drzewku umiejętności pasywnych. Banalna w obsłudze aplikacja pozwala w dowolny sposób wydać wszystkie 111 punktów, jakie otrzymujemy do dyspozycji podczas gry, wskazuje też najkrótszą ścieżkę do najbardziej istotnych zdolności. Wynik przeprowadzonych eksperymentów generujemy w postaci linka do strony internetowej, dzięki czemu z łatwością można do niego powrócić.

Narzędzie do obsługi drzewka umiejętności pasywnych

Tnij i rąb

Opisane wyżej rozwiązania mechaniki rozgrywki dość jasno obrazują, że Path of Exile to rozbudowana i skomplikowana produkcja. Jeśli ktoś chce potraktować dzieło firmy Grinding Gear Games podobnie jak Diablo III – czyli w kategorii radosnej, niczym nieskrępowanej rąbanki – już po kilkudziesięciu minutach zmagań zostanie pozbawiony wszelkich złudzeń. Bez solidnego zaangażowania w zaawansowane operacje na przedmiotach, przemyślanego doboru klejnotów i planowanego rozwoju bohatera ciężko sprostać coraz bardziej wymagającym przeciwnikom. Pod znakiem zapytania stanie nawet jednokrotne ukończenie przygody, co w przypadku ostatniej produkcji firmy Blizzard Entertainment nie stanowi akurat najmniejszego problemu.

Niektóre lokacje wydają się bardzo sterylne. Przydałaby się większa interakcja z otoczeniem. - 2013-01-30
Niektóre lokacje wydają się bardzo sterylne. Przydałaby się większa interakcja z otoczeniem.

Walka, czyli niezmiernie ważny czynnik w każdej grze tego typu, jest dla odmiany w Path of Exile dość toporna, szczególnie w otwierającym zmagania pierwszym akcie. Uczciwie rzecz ujmując, nowozelandzkiemu produktowi daleko pod tym względem do Diablo III, które z mordowania stworów uczyniło efektowne i niezapomniane widowisko. Wrogowie są tu zaskakująco niemrawi, potyczkom brakuje dynamiki, a samym bohaterom mocy – trudno odnieść czasem wrażenie, że nasz podopieczny jest faktycznie takim killerem, na jakiego kreują go statystyki. Do specyficznego charakteru gry można się jednak przyzwyczaić, zwłaszcza że w drugiej części kampanii starcia nabierają rumieńców.

Krystian Smoszna

Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

więcej

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?