Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 25 września 2001, 10:03

autor: Andrzej Jerzyk

World of Warcraft - przed premierą - Strona 4

Od czasu ukazania się pierwszego Warcraft’a minęło już kilka lat, w chwili obecnej czekamy jeszcze na trzecią część sagi, a tymczasem Blizzard poinformował, iż prowadzone są prace nad kolejną grę z tej serii, tym razem z gatunku MMOcRPG.

Przeczytaj recenzję World of Warcraft - recenzja gry

Podobnie ma się rzecz ze sterowaniem. Podczas gdy lewy przycisk myszy ma nam służyć do wykonywania szeregu czynności znanych z gier cRPG, prawy będzie umożliwiał nam zmianę kierunku patrzenia, a kręcąc kółkiem zmienimy ustawienie kamery. Sam kursor ma zmieniać kształt w zależności od tego, nad czym go umieścimy. Także przy kontakcie z wrogą kreaturą przyjmie on kształt miecza (co pozwoli nam na zaatakowanie delikwenta), a przy odnalezieniu skarbu sakwę, która pozwoli nam owy skarb podnieść. Wszystko więc ma być jak najprostsze i wręcz intuicyjne. Sam ekran gry, oczywiście poza prezentowaniem przez nas widzianego świata, pokazywać nam będzie za pomocą pasków ilość punktów życia i many, mini-mapę oraz szereg definiowalnych ikon, za pomocą których będziemy mieli bezpośredni dostęp do najczęściej przez nas wykorzystywanych funkcji lub czarów. Najwięcej miejsca zajmie jednak wspomniane okno, w którym będziemy toczyć rozmowy z naszymi towarzyszami i napotkanymi osobami.

Silny gniew

Może takie określenie brzmi nieco zbyt groźnie, jednak trudno inaczej określić nastrój polskiego gracza, który dowiaduje się, że oto powstaje kolejna fantastyczna gra, w którą wcale nie wiadomo czy zagra. Jakie są polskie realia w dziedzinie łączności internetowej powszechnie wiadomo (przecież nawet na Zachodzie nie jest z tym najlepiej), a bez dobrej sytuacji „na łączach” z takimi grami ani rusz.

Gra, według zapewnień panów z Blizzarda, ma raczej skłaniać się w stronę action-RPG niż hardcorowego RPG. Może to i dobrze, jednak takie kombinacje często nie wychodzą grom na dobre. A może chodzi po prostu o nowe Diablo, tyle że oglądane oczami bohatera ? Każdy, kto będzie miał ochotę zabawić się w World of Warcraft, zmuszony będzie opłacać miesięczny abonament (w USA wynoszący prawdopodobnie około 10 dolarów). Kwota ta, niebagatelna jak na możliwości polskiego gracza, przeznaczona ma być na utrzymanie równoległej do Battle.net sieci serwerów oraz licznej grupy ludzi czuwających nad sprawnym działaniem całego przedsięwzięcia. Owo czuwanie ma oznaczać w tym wypadku nie tylko serwis techniczny, ale również ciągłe poszerzanie świata gry i jego ulepszanie. Także można powiedzieć, że dopóki będą klienci na World of Warcraft, dopóty ta gra będzie się rozwijać. Należy również zauważyć, że zaletą stałej opłaty za grę (a co za tym idzie indywidualnego konta każdego gracza) będzie znacznie łatwiejsze wyeliminowanie z gry wszelakiej maści cheaterów.

Zarówno wymagania sprzętowe jak i data wydania nie zostały dotąd sprecyzowane. Podobnie ma się rzecz z konwersją na inne platformy. Wiadomo jedynie tyle, że jeżeli dojdzie do wydania wersji konsolowej, to priorytetem przy jej tworzeniu będzie zachowanie pełnej kompatybilności z wersją PC. Gra powstaje dopiero niewiele ponad rok, więc dużo jej tajemnic odkrywanych będzie wraz z postępami przy produkcji. Można spekulować nad prawdopodobnymi datami premiery, jednak każda wskazująca na rok 2002 będzie chyba zbyt optymistyczna.

Podsumowując trzeba jednoznacznie stwierdzić, że jest to niewątpliwie najambitniejszy projekt w historii działalności firmy Blizzard. Po gigantycznych, choć w gruncie rzeczy prostych przebojach, jak Warcraft, Diablo i Starcraft, teraz przyszedł czas na coś znacznie większego. Za pewien czas dowiemy się, czy programistom Blizzarda udało się wypłynąć na prawdziwie szerokie wody.

Andrzej „Jeż” Jerzyk

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.