Quake Live - przedpremierowy test

Czy Quake Live spełni oczekiwania producenta i graczy? By spróbować odpowiedzieć na to pytanie, sprawdziliśmy, jak sprawuje się wersja beta.

Maciej Bajorek

W 1999 roku na rynku ukazał się Quake III Arena. Była to jedna z pierwszych gier, które stawiały wyłącznie na czysto sieciową rozgrywkę. W krótkim czasie zdobyła ogromną popularność i została włączona do programów najważniejszych imprez e-sportowych. Przez kilka następnych lat gra cieszyła się niesłabnącym powodzeniem, również dzięki stworzonym przez fanów modom. Osiem lat po premierze, chcąc wykorzystać wciąż niezły potencjał własnego legendarnego produktu i przy okazji poeksperymentować z technologią i nowymi sposobami finansowania projektów, id Software zdecydowało się rozpocząć pracę nad darmowym, nieco odświeżonym i zmodyfikowanym, dostępnym poprzez przeglądarkę internetową Q3A, zwanym obecnie Quake Live. Czy taki produkt spełni oczekiwania producenta i graczy? By spróbować odpowiedzieć na to pytanie, sprawdziliśmy, jak sprawuje się wersja beta.

Wszystkie ustawienia gry dostępne są z poziomu przeglądarki. W samej grze także można je modyfikować.

Grę uruchamia się w bardzo prosty sposób. Po rejestracji w systemie ściągamy małego klienta Quake Live, instalujemy go, restartujemy przeglądarkę i logujemy się na stronie. Po tychże czynnościach możemy już dokonywać wszelkich zmian w ustawieniach i konfiguracji gry. Chwilę później klient ściąga kilka plików i informuje, że można uruchomić tutorial lub poćwiczyć z botem. Reszta plików dociąga się w trakcie rozgrywki w tle. Zresztą samo pobieranie nie trwa zbyt długo, ponieważ wszystkie pliki Quake Live „ważą” około 280 megabajtów. Należy dodać, że wspomniany klient do instalacji w systemie wymaga praw administratora.

Sama gra działa poprawnie na przeglądarkach Internet Explorer w wersji co najmniej 6, a także na Firefoksie 1.5 i więcej. Na innych się nie włącza, mimo usilnych prób. Z moich testów wynika, że gra najstabilniej działa na produkcie Mozilli. W IE bardzo często zdarza się, że bez żadnej przyczyny aplikacja jest samoistnie zamykana. Niestety, nawet najnowsze wersje przeglądarki Microsoftu są także na ten błąd podatne. Zarówno w IE, jak i w Firefoksie występuje zawieszanie się gry na kilkanaście sekund, objawiające się także zapętlonym dźwiękiem. Quake Live można uruchomić na pełnym ekranie (także w trybie panoramicznym) bądź w oknie przeglądarki – w tym ostatnim wariancie maksymalnie w rozdzielczości 1024x768. Posiadaczy platformy Mac na pewno ucieszy informacja, że trwają prace nad klientem dla systemu Mac OS X. Znając też szczególne upodobanie id Software (a zwłaszcza samego Carmacka) do wypuszczania gier na Linuksa i pochodne, można spodziewać się w przyszłości opcji uruchomienia Quake Live i w tym systemie.

Quake Live

Quake Live

PC

Data wydania: 24 lutego 2009

Informacje o Grze
8.1

Gracze

8.7

Steam

OCEŃ
Oceny

Gra ma niskie wymagania, przypuszczalnie nie odbiegają one od tych podawanych przez producenta dziesięć lat temu. Tak więc ze sporym powodzeniem można instalować Quake Live na typowo biurowych, starszych maszynach, nawet kosztem obniżenia detali. Na wiekowych, jednordzeniowych procesorach czasem zdarzają się momenty, gdy liczba klatek nieco spada – szczególnie na nowych mapach.

Jeden z bannerów reklamowych na mapie. Niektóre z nich są przezroczyste.

Żeby nie pójść na łatwiznę, producenci wysilili się nieco i przerobili cały oryginalny design wszelkich menusów oraz tabel. W związku z tym Quake Live przypomina dopracowany mod Q3A. Ciemna, momentami wręcz mroczna kolorystyka zmieniła się na bardziej jasną i przystępną dla szerszego grona osób. Jakość grafiki pozostała na identycznym poziomie, co zresztą nie dziwi, skoro gra korzysta z takiego samego silnika. Pod nóż poszły tak zwane gibs, a zastąpił je efekt przypominający wysyp iskier – powód jest oczywisty. Nie zmieniła się także muzyka, ale i tak nie jest ona jakimś ważnym elementem, a raczej przeszkadza w czasie rozgrywki. Poza większością map z Q3A, dodano także co ciekawsze zamieszczone w dodatku Team Arena. Znalazło się też miejsce dla całkowicie nowych.

Wszystkich map jest 42. Na niektórych z nich dokonano niewielkich zmian. Przeważnie są to zamiany itemów i broni w kluczowych miejscach, ale są też modyfikacje platform, jump padów oraz tekstur na ścianach, podłogach i tym podobnych. Nie ma sensu ich wymieniać. Wystarczy jedynie wspomnieć, że większość zmian jest sensowna, dzięki czemu areny są bardziej grywalne. Obecnie na forum bety toczą się ciekawe dyskusje na ten temat i trzeba przyznać, że producenci biorą sobie do serca co bardziej interesujące propozycje. Na wszystkich mapach znajdziemy wbudowane w tekstury duże bannery reklamowe, przeważnie dwa, trzy na każdej mapie. I tak naprawdę ten najbardziej kontrowersyjny pomysł producenta wcale nie przeszkadza w grze, a to dlatego, że nie ma czasu na wpatrywanie się w reklamy. Zresztą w trwającej obecnie becie na każdym bannerze widnieje jedynie logo Quake Live. Przypuszczam jednak, że nie będzie miejsca na reklamy, które pod względem kolorystyki znacząco różniłyby się od tekstur i ogólnego wyglądu map.

Identyczny design jak gra ma strona internetowa gra, która jest czytelna i prosta w nawigacji. Z jej poziomu zmieniamy ustawienia, sprawdzamy, co robią nasi znajomi lub oglądamy bardzo rozbudowane, różnorakie statystyki. Pozwalają one na wgląd w mecze z ostatniego miesiąca, sprawdzenie celności poszczególnych broni i wiele, wiele innych. Można też porozmawiać na czacie z graczami czy podyskutować na wspomnianym wcześniej forum. Przede wszystkim zaś z poziomu strony uruchamiamy grę. Ta dzieli się na praktykę (walka z botami) i właściwą rozgrywkę w sieci. Obecnie dostępne tryby gry to: Free For All, Free For All InstaGib, Team Deatchmatch, Capture The Flag Duel oraz Clan Arena. Niestety, na razie nie można zakładać własnych gier. Dopiero w bliżej nieokreślonej przyszłości planowane jest wdrożenie opcji pozwalających na zabezpieczenie hasłami serwerów, dowolną manipulację ich ustawieniami; także i siłą obrażeń poszczególnych rodzajów broni. Sam system dołączania do gry ma jedną świetną funkcjonalność, polegającą na określaniu naszych umiejętności w stosunku do trwającej na danym serwerze rozgrywki. Wyznacznikiem poziomu są oczywiście statystyki gracza, które są na bieżąco aktualizowane. System ten działa może i sprawnie, tyle tylko, że nie brakuje ludzi, którzy za dobrą zabawę uważają pastwienie się nad słabszymi. Cóż, tego problemu raczej nie da się ominąć ani wykluczyć.

Jedna z całkowicie nowych map – Trinity. W tle walka w trybie Clan Arena.

A jak sam gameplay? To wciąż stary dobry Quake III Arena, pełen dynamiki i szybkości, z fantastycznie dobranym balansem broni, z identyczną fizyką. Każdy, kto kiedykolwiek w niego grał, dobrze wie, że banalne założenia rozgrywki wyzwalają ogromne emocje. Jego prostota wcale nie ogranicza różnorodności stylów gry, pozwala także na ciągłą naukę i nieustanne czerpanie płynącej z niej przyjemności. Poruszanie się po mapie, liczenie sekund do pojawienia się zbroi, kontrola aktualnej pozycji przeciwnika – to oraz kilka innych elementów czeka na gracza uruchamiającego Quake Live. Obecnie poziom na serwerach jest całkiem przyzwoity. Każdy też znajdzie godnego siebie przeciwnika. Pingi na europejskich serwerach są odpowiednio niskie, nie ma więc większych problemów z lagami.

Na pytanie zadane w pierwszym akapicie nie jestem w stanie odpowiedzieć. Trzeba przyznać, że sam pomysł jest bardzo dobry, a wykonanie solidne. Problem w tym, że nie wiadomo, czy Quake Live wzbudzi masowe zainteresowanie graczy. Obecnie na serwerach przesiaduje przeważnie kilkaset osób, ale są to przeważnie zapaleńcy, którzy w Quake’a nie grają od wczoraj. Jeśli producent nie będzie w stanie ciągle zachęcać nowych graczy, to początkowe zainteresowanie może nie wystarczyć do osiągnięcia pełnego sukcesu.

Maciej „maciek_ssi” Bajorek

NADZIEJE:

  • darmowy Quake III Arena;
  • stary dobry gameplay;
  • rozbudowane statystyki.

OBAWY:

  • brak odpowiednio wysokiej popularności.
Podobało się?

0

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl