autor: Janusz Burda
Warhammer Online: Age of Reckoning - już graliśmy! - Strona 4
Czy Warhammer Online: Age of Reckoning okaże się grą wartą poświęcenia jej czasu? To pytanie kołatało mi się po głowie podczas podróży do Paryża, gdzie pod koniec marca miała miejsce europejska prezentacja tej gry.
Przeczytaj recenzję Warhammer Online: Age of Reckoning - recenzja gry
Gdy spotkamy po raz pierwszy bestię określonego typu, w ToK otworzy się poświęcony jej wpis (podstawowy), który następnie można rozbudowywać o kolejne dziewięć elementów. W najprostszy sposób będzie można to zrobić poprzez zabicie określonej liczby potworów danego typu. Wpis uzupełni się również, gdy podczas wędrówki po świecie gry napotkamy jakiś element związany z daną grupą bestii. Na przykład wpis dotyczący sępów zostanie uaktualniony, gdy odnajdziemy ich gniazdo. W miarę postępów w uzupełnianiu wpisów gracz będzie otrzymywać kolejne nagrody – na przykład zwiększenie obrażeń zadawanych danego typu potworom, zwiększenie liczby punktów doświadczenia otrzymywanych za ich zabicie czy też zmniejszenie zasięgu, z jakiego będą one atakować.
Tome of Knowledge to także miejsce, w którym odszukamy informacje dotyczące zadań, tzw. questów, których się podjęliśmy. Oprócz standardowego opisu zadania, listy celów i nagród znajdziemy tu również możliwość zaznaczenia na mapie miejsca lub obszaru, na który powinniśmy się udać, aby dane zadanie wykonać. Taka swego rodzaju ściąga dla wzrokowców nie lubiących czytać opisów.
Kolejnym sposobem na otwieranie i uzupełnienie nowych wpisów w ToK jest wykonywanie specjalnych ukrytych zadań. Wyobraźcie sobie taką sytuację. Gdzieś i to na dodatek tylko o określonej godzinie pojawia się jakiś NPC, spotkamy go – nowy wpis. Gdy zaczniemy go śledzić, dowiemy się, że należy on do jakiejś tajnej organizacji – uaktualnienie. Gdy go zabijemy, wejdziemy w posiadanie klucza, który otworzy drogę do tajnego pomieszczenia i innego NPC-a – kolejne uaktualnienie. I tak dalej.
Oddzielną zakładkę w ToK stanowią Titles, czyli tytuły, które nasza postać otrzymuje w miarę postępów w grze. Jeżeli namiętnie polujemy na tygrysy, możemy spodziewać się, że prędzej czy później pojawi się tam pozycja w stylu „pogromca wielkich kotów”. Jeżeli lubimy zwiedzać świat, a zwłaszcza wspinać się na jego najwyższe partie, to niewykluczone, że będziemy również mogli pochwalić się tytułem „taternika”. :)
Public Quests, czyli zadania grupowe bez grupy
Bardzo ciekawym elementem, którego nie spotkałem do tej pory w innych MMO, a który ma do zaoferowania WAR są tzw. Public Quests. W wielkim skrócie są to „obszarowe zadania grupowe”. Składają się one z kilku, przeważnie trzech, ale może ich być nawet osiem, coraz to trudniejszych faz i można je wielokrotnie powtarzać. Co istotne, gracze, którzy chcą wykonać takie zadanie, nie muszą wcale łączyć się w grupy, raidy i tym podobne. Wystarczy, że w odpowiednim czasie znajdą się na danym obszarze i będą współpracować z innymi przebywającymi tam osobami.
No dobrze, zapytacie zapewne, jaki jest cel i sens tych questów. Jest ich kilka. Pierwszy z nich to rosnące doświadczenie wynikające z zabijania kolejnych potworów, ale to oczywiście nic nowego. Drugi powód to zwiększanie się naszego wpływu na danym obszarze, tak zwanego influence, co skutkuje kolejnymi ciekawymi nagrodami w miarę osiągania kolejnych stopni. Trzeci z powodów to nagrody rzeczowe, czyli tak zwany loot. A w jaki sposób jest on dystrybuowany, skoro dany quest mogą wykonywać gracze będący w różnych grupach lub solo? W bardzo prosty i na dodatek wydający się być uczciwym. Na podstawie sumy zadanych obrażeń, dokonanych uleczeń i pewnie jeszcze paru innych niejawnych elementów oraz dodatkowego, wprowadzającego element losowości „rzutu kostką” ustalana jest kolejność graczy spośród wszystkich znajdujących się na obszarze wykonywania zadania i właśnie na tej podstawie otrzymują oni nagrody. Ponadto, aby uniknąć sytuacji, w których na przykład magowi przypadnie całkowicie nieprzydatna ciężka zbroja, nagrody nie stanowi przeważnie jeden konkretny przedmiot, lecz możliwość wyboru takowego spośród kilku dostępnych.