Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 20 lutego 2008, 12:44

autor: Jacek Hałas

Tomb Raider: Underworld - zapowiedź - Strona 2

Po hucznej balandze z okazji swoich dziesiątych urodzin Lara wraca do codziennych obowiązków, czyli podróży po świecie i eksploracji skrywających wiele tajemnic grobowców.

Na całe szczęście Underworld nie będzie starał się zmieniać ogólnego podejścia do rozgrywki, tak więc w dalszym ciągu najwięcej czasu spędzimy na kombinowaniu jak dotrzeć do kolejnej komnaty. Niekiedy będziemy też zmuszeni do wykazania się małpią zręcznością. Można być niemal pewnym tego, że w grze nie zabraknie sprytnie ukrytych pułapek, zmuszających użytkowników programu do wykonywania bezbłędnych ruchów. Pojawia się natomiast spora szansa, iż rozgrywkę odmieni nieco zapowiedziana już przez producentów większa swoboda w eksploracji otoczenia, dotycząca między innymi możliwości wspinania się na wiele ścian czy kolumn. W poprzednich grach z serii miejsca te były ściśle wyznaczone przez programistów. Tym razem ma być ich zdecydowanie więcej. O tym czy faktycznie przyczyni się to do zwiększenia nieliniowości rozgrywki przyjdzie nam się jeszcze przekonać. Z dystansem podchodziłbym do zapewnień odnośnie wielkości planowanych poziomów, a konkretnie do tego, że będzie się można podczas ich eksploracji zgubić. Troszeczkę wiadomo już też na temat nowych ruchów pani archeolog. O ile wspinanie się na poziome drążki nie zaskakuje, o tyle opcja jednoczesnego przylegania do ściany i prowadzenia ostrzału faktycznie może się przydać i aż dziw bierze, że dopiero w Underworld oficjalnie będzie miała się pojawić. Mnie najbardziej zaciekawiła jednak obietnica odnośnie możliwości utraty równowagi przez Larę. W zamierzeniach będzie do tego mogło dojść na przykład podczas przemieszczania się po niestabilnym podłożu lub po terenach dotkniętych opadami deszczu.

W grze nie zabraknie oczywiście licznych i obfitujących w niebezpieczne skoki wspinaczek.

Istotne zmiany nie ominą także zagadek. W zamierzeniach będą one teraz miały być rozwiązywane w bardziej spontaniczny sposób. Swoje trzy grosze wtrąci także kwestia interakcji z otoczeniem. Wzorem kilku innych nowych gier akcji Lara będzie musiała dokładniej rozglądać się po okolicy celem odnalezienia niezbędnych do rozwiązania danej zagadki przedmiotów. Prawdopodobny wydaje się też scenariusz, iż niektóre łamigłówki będzie można rozwiązać na dwa różne sposoby – dokładnie analizując problem lub pomagając sobie właśnie dodatkowymi obiektami. Gra będzie miała być przystępna dla wszystkich, nie tylko dla wyjadaczy serii. Przewiduje się więc, iż zawarty zostanie system podpowiedzi, oferujących zarówno pojedyncze wskazówki, jak i niemal pełne rozwiązania. W Underworld powrócą znane z Legendy gadżety. Przywiązany do liny hak w dalszym ciągu będzie więc używany do przewracania lub przyciągania do siebie przedmiotów. Jedyna różnica będzie polegała na zwiększeniu liczby interaktywnych punktów. Nie powtórzony zostanie więc błąd z Legendy, gdzie sprzętu tego używało się sporadycznie. W grze pojawią się również motocykle, choć na chwilę obecną wiadomo jedynie tyle, iż zostaną one użyte między innymi do rozwiązania niektórych łamigłówek.

Jacek Hałas

Jacek Hałas

Z GRYOnline.pl współpracuje od czasów „prehistorycznych”, skupiając się na opracowywaniu poradników do gier dużych i gigantycznych, choć okazjonalnie zdarzają się i te mniejsze. Oprócz ponad 200 poradników, w swoim dorobku autorskim ma między innymi recenzje, zapowiedzi oraz teksty publicystyczne. Prywatnie jest graczem niemal wyłącznie konsolowym, najchętniej grywającym w przygodowe gry akcji (najlepiej z dużym naciskiem na ciekawą fabułę), wyścigi i horrory. Ceni również skradanki i taktyczne turówki w stylu XCOM. Gra dużo, nie tylko w pracy, ale także poza nią, polując – w granicach rozsądku i wolnego czasu – na trofea i platyny. Poza grami lubi wycieczki rowerowe, a także dobrą książkę (szczególnie autorstwa Stephena Kinga) oraz seriale (z klasyki najbardziej Gwiezdne Wrota, Rodzinę Soprano i Supernatural).

więcej

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.