Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 25 maja 2007, 11:56

autor: Marek Czajor

Zapowiedź gry Disciples III: Odrodzenie - czy faktycznie nadciąga odrodzenie?

Trzecia część serii, będącej godną konkurencją dla HoMM, oferuje garść zmian. Najbardziej rzuca się w oczy nowa, trójwymiarowa szata graficzna, ale to nie koniec niespodzianek ze studia .dat.

Przeczytaj recenzję Disciples III: Odrodzenie - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Generalnie podróbki nie dorównują jakością oryginałom. Wie o tym każdy posiadacz „skórzanych” butów kupionych na bazarze, które po tygodniu nie trzymają się ni kupy, ni... Ale nie zawsze tak jest. Zdarzają się wyjątki od tej reguły, a jednym z nich, w opinii sporej rzeszy fanów, jest strategiczna seria Disciples. Niby to zwykły klon Heroes of Might and Magic, niby produkcja bez świeżych pomysłów i rewolucyjnych rozwiązań, a jednak wciąga jak diabli. I będzie nadal wciągać. Fanów mrocznego klimatu krainy Nevendaar pragnę bowiem poinformować, że nadciąga trzecia część Disciples.

Disciples III: Renaissance, który tworzy rosyjski team .dat, przyniesie ze sobą garść zmian, z których najbardziej widoczną będzie nowa, trójwymiarowa oprawa graficzna. „Dwójka” ze swoją 16-bitową grafiką w rozdzielczości 800x600 już w chwili wydania nie powalała, lecz tym razem ma się to zmienić. Za sprawą autorskiego silnika .dat zwanego Virtual Dream wszystko ma być pięknie wymodelowane, szczegółowo oteksturowane i ultrapłynnie zanimowane. Zerkając na listę obsługiwanych przez engine technologii (vertex i pixel shadery, normal mapping, szkieletowa i proceduralna animacja, image postprocessing, dynamiczne oświetlenie i cieniowanie itd.) oraz zwiastun filmowy z gry mam podstawy, by w te zapewnienia uwierzyć.

Piękna, trójwymiarowa mapa... coś mi przypomina! Aha, niedawno grałem w HoMMV.

Tradycyjnie już przygotowywane są tryby kampanii, pojedynczych misji i rozgrywki wieloosobowej. Do wyboru będziesz miał trzy frakcje: Imperium, Legiony Przeklętych oraz Szlachetne Elfy, znane ci już z poprzednich części i dodatków. Każda ze stron charakteryzować się ma odmiennymi możliwościami i umiejętnościami, a co za tym idzie inaczej się nią będzie grało. Dziwne tylko, że autorzy zredukowali liczbę ras do trzech, skoro w poprzednich częściach były cztery. Pominięte Górskie Klany i Hordy Nieumarłych również napotkasz w grze, ale nie będziesz mógł nimi kierować. Dostępne mają być dopiero w już zapowiadanych dodatkach do „trójki”, co uważam za dużą grandę i chęć wyciągnięcia dodatkowej kasy od graczy.

Poruszanie się po mapie nie ulegnie większym zmianom. W każdej turze twoja drużyna pokonywać będzie określony dystans, uzależniony od posiadanej liczby punktów ruchu oraz rodzaju przemierzanego terenu. Najszybciej po drogach, zdecydowanie wolniej zaś przez las i wodę. W tym ostatnim przypadku pomocne będą jednak mosty oraz statki, które drogą wodną zaniosą Cię w odległe miejsca, znacznie skracając drogę. Nowością będzie możność podzielenia drużyny i puszczenia jednej jej części samodzielnie, bez dowódcy. Znaczenie i funkcjonalność miast praktycznie się nie zmieni (poza rzecz jasna grafiką), tak jak rodzaje surowców (złoto i mana).

Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest
Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest

Przed premierą

W niszy, która powstała po porzuceniu przez Ubisoft serii Heroes of Might and Magic sukcesy odnosić mogą mniejsi twórcy, tacy jak Lavapotion. Ich Songs of Conquest może być najlepszą grą w stylu „hirołsów” od czasów kultowej trójki.

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?