Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 26 marca 2001, 10:37

autor: Krzysztof Żołyński

Tribes 2 - przed premierą

Tribes 2 na pewno zapowiada się bardzo ciekawie. Widać, że ludzie z Sierry i Dynamixu odpowiedzialni za jej powstanie dokładają wszelkich starań, aby wyprzedzić konkurencję i wprowadzić wiele zmian w stosunku do pierwszej części gry.

Przeczytaj recenzję Tribes 2 - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Nie wiem ilu z Was miało okazję zagrać w Starsiege: Tribes, więc na początek króciutkie przypomnienie. Gra ukazała się w 1998 roku. Jest typową grą akcji, w której główny nacisk położono na walkę w drużynach. Można było w nią grać tylko w trybie online. Szybko została okrzyknięta prekursorskim pomysłem w swojej kategorii.

W międzyczasie konkurencja, która jak wiadomo nigdy nie śpi, zaczęła wydawać swoje produkty, także wzbogacone o elementy zespołowej gry w sieci. Mowa tu oczywiście o firmie id Software z jej sztandarowym Quakiem i Epic Games, odpowiedzialnej za powstanie Unreala.

Jak widać ukształtowała się mocna stawka konkurentów, więc firmy Sierra i Dynamix nie mogły zrobić nic innego jak pomyśleć o wydaniu kontynuacji swego przeboju. W ten oto sposób dochodzimy do sedna sprawy, którym chciałbym się zająć, czyli do gry Tribes 2.

Intryga gry nie jest wybitnie oryginalna, ale wystarczająco dobra, aby na jej kanwie zbudować wciągającą fabułę, a co za tym idzie przyciągnąć gracza. Otóż istnieją cztery skłócone ze sobą Szczepy: Krwawe Orły, Dzieci Feniksa, Diamentowe Miecze i Gwiezdne Wilki. Walczą ze sobą bezustannie, ale oto pojawia się zagrożenie, które jest tak poważne, że zmusza je do odłożenia na później zatargów i zjednoczenia się przeciwko wspólnemu wrogowi. Przez wiele lat ludzie wytwarzali całkowicie posłuszne, sztuczne stworzenia zwane BioDerms. Niestety pewnego dnia znudziła się im rola służących i postanowiły przejąć kontrolę nad całym światem, ale aby tego dokonać BioDerms musi najpierw wyeliminować ludzi. To właśnie to zagrożenie nakazało Szczepom zjednoczyć się w walce na śmierć i życie, w walce o przetrwanie...

Producenci gry wpadli na pomysł, że fabuła nie zawsze musi mieć wielki wpływ na charakter rozgrywki. W tym wypadku rozgraniczono grę multiplayer, w której gracz w ogóle nie musi myśleć o fabule gry, od gry pojedynczej, gdzie osoba grająca ma możliwość przemyślenia strategii gry i podnosić swoje umiejętności.

Tribes 2 stanowi wielki krok naprzód w porównaniu do sławnej poprzedniczki, szczególnie, jeśli chodzi o wygląd grafiki i interfejsu, ale jednocześnie bardzo mocno nawiązuje do pierwowzoru i jest do niego podobny.

Najmocniej uderzającą zmianą w Tribes 2 jak już powiedziałem jest grafika. Co ciekawe jej wygląd stale ewoluuje i ulega pewnym zmianom. Wystarczy porównać jej obecny wygląd i ten, jaki został zaprezentowany na pokazie w czasie targów E3, aby zobaczyć, że została całkowicie przerobiona i zmodernizowana. Dla potrzeb gry stworzono całkowicie nowy engine, który pozwala generować o wiele więcej wieloboków, a co za tym idzie znacznie poprawić wygląd grafiki. Spoglądając na mapy Tribes 2 widzimy imponującą perspektywę wypełnioną ostrymi szczytami gór, chmurami płynącymi po niebie, które filtrują przeszywające je promienie światła i bardzo naturalnie wyglądające tekstury podłoża. Dla modelowania efektów podłoża i dla uzyskania możliwie najwyższego realizmu, użyto specjalnie przygotowanego systemu generującego fraktale. Działa on w ten sposób, że generując podłoże bierze pod uwagę, z jakiego materiału jest ono zbudowane, czyli potrafi płynnie przechodzić z trawiastego podłoża, w usiane drobnymi skałkami i kamieniami, a następnie także w ostre, pokryte śniegiem szczyty gór. Jak widać nowy engine pozwala na bardzo precyzyjne odwzorowywanie warunków terenowych.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS
Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS

Przed premierą

Debiutancka produkcja studia Telepaths’ Tree kusi klimatycznym światem wykorzystującym potencjał silnika Unreal Engine oraz obietnicą połączenia horroru z wartką akcją i interesującą opowieścią.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.