Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Fallout 76 Przed premierą

Przed premierą 10 października 2018, 15:13

autor: Jakub Mirowski

Miłośnik gier dla jednego gracza – niby przez lepszy klimat, ale tak naprawdę jest słaby w multi.

Fallout 76 niepokoi – karty z perkami, kulawy V.A.T.S. i... emotki-wymioty

W sieci pojawiło się w ostatnich dniach mnóstwo materiałów z budzącego spore kontrowersje Fallouta 76. I wygląda na to, że tym razem tłum zmierzający pod siedzibę Bethesdy z widłami i pochodniami ma trochę racji. Nie o takiego Fallouta nic nie robiliśmy.

Przeczytaj recenzję Recenzja gry Fallout 76 – zlepek wszystkiego i niczego

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Przedwczoraj sieć zalała fala zapisów rozgrywki ze zbliżającego się wielkimi krokami Fallouta 76. Ale jeśli deweloperzy mieli nadzieję, że wypuszczone na miesiąc przed premierą materiały wideo przekonają do siebie tych, którzy wątpili w powodzenie projektu, to poważnie się przeliczyli. Wielu graczy już w momencie majowej zapowiedzi tego tytułu było sceptycznie nastawionych do pomysłów Bethesdy, a teraz, gdy zobaczyliśmy, jak to wygląda w akcji, może ich jeszcze przybyć. Co prawda nie sposób ocenić produkcji o tak gigantycznej skali przed spędzeniem z nią co najmniej kilkunastu godzin, ale Fallout 76 robi wrażenie, jakby miał zdecydowanie więcej niż jedną piętę achillesową.

  1. Nie wiesz, jak wygląda Fallout 76? Zobacz naszego newsa
Na miesiąc przed premierą Fallouta 76 gra nadal wzbudza spore kontrowersje. - 2018-10-10
Na miesiąc przed premierą Fallouta 76 gra nadal wzbudza spore kontrowersje.

Prezentacja najnowszego dzieła Bethesdy nie przeszła oczywiście w naszej redakcji bez echa. Tutaj jednak głosy były w większości zgodne – albo ktoś już wcześniej nie był szczególnie podekscytowany wieloosobową kontynuacją tego uwielbianego cyklu, albo po obejrzeniu udostępnionych materiałów zrobił się czerwony na twarzy i poszedł potrenować grę w rzutki na portrecie Todda Howarda. Bądźcie więc przygotowani na to, że nasz felieton to w głównej mierze całkiem zasadne, ale jednak narzekanie – pod którym z pewnością podpisze się niemała część z Was.

Fallout 76 niepokoi – karty z perkami, kulawy V.A.T.S. i... emotki-wymioty - ilustracja #2

OKIEM ENTUZJASTY

W chwili pisania tych słów mój profil na Steamie wskazuje dokładnie 221 godzin przegra... „wygranych” w grze Fallout 4. Od lat jestem niereformowalnym fanem tego postapokaliptycznego świata – uważam, że forma, jaką przybrała seria po trzeciej odsłonie, to po prostu znak naszych czasów.

Na bieżąco, niecierpliwie czekając na swój pancerz wspomagany, śledzę wszystkie doniesienia dotyczące Fallouta 76 i jestem... zachwycony. Czwarta część gry rozszerzona o tryb wieloosobowy? Ja to kupuję. Jedyny dostrzeżony dotąd przeze mnie minus to nieco kulająca implementacja trybu V.A.T.S., choć świadomość, że to wyłącznie ukłon w stronę graczy konsolowych nieco uspokaja. Zmutowane hordy przeciwników, różnorodny arsenał, ogromna mapa, bomby atomowe i największe amerykańskie szlagiery w tle – czego można chcieć więcej? Parafrazując słynne życzenia z legendarnego sylwestra 96 – wspaniała to była gra, nie zapomnę jej nigdy. A czego sobie życzę w 76? Tego samego co w 4.

Moir

Bez sterydów

Pierwsze wrażenie w interaktywnej rozrywce często dotyczy grafiki i na tym polu produkcje Bethesdy Softworks są na straconej pozycji. Firma ta już od dawna nie sili się na to, by jej gry były gratką dla estetów, i jest to jej święte prawo – dopóki sprawiają one frajdę odbiorcom, nie muszą wcale wyznaczać nowych standardów w oprawie wizualnej.

Fallout 76 niepokoi – karty z perkami, kulawy V.A.T.S. i... emotki-wymioty - ilustracja #3

ALEŻ TA SŁABA GRA JEST POPULARNA

Nie skończyłeś jeszcze Fallouta 4? Nie przejmuj się, Bethesda też nie. Ten suchar krążył w sieci jeszcze długo po premierze ostatniej części serii. Nic dziwnego, gra miała mnóstwo problemów technicznych, powtarzające się questy, słaby system dialogów i tak dalej. Na Steamie pozytywnie tytuł oceniło zaledwie 69% użytkowników, a średnia ocen graczy na Metacriticu w zależności od platformy wynosi od 5,5 do 6,6/10. Słabo.

Z drugiej strony blisko trzy lata po premierze w Fallouta 4 na samym Steamie grają dziś dziesiątki tysięcy osób dziennie (baza Steam DB informuje o niemal 21 tysiącach graczy dziewiątego października tego roku). To wynik nieosiągalny dla wielu aktualnych przebojów.

Nawet najbardziej niepoprawni optymiści nie mogli więc liczyć na to, że Fallout 76 będzie pełen graficznych fajerwerków. Ale tytuł ten prezentuje się... kiepsko. Już wizualia czwartej części cyklu, na której oparta jest owa wieloosobowa wariacja, nie zachwycały w momencie premiery, a trzy lata później nic nie zmieniło się na lepsze. Tekstury zrobione na odczepnego, parę sztucznie wyglądających efektów (eksplozja nuklearna nie ma w sobie za grosz tej widowiskowości z Megatony w „trójce”), dziwaczne animacje – pod względem grafiki nowy Fallout nie przypomina wysokobudżetowego hitu, jakiego można się było spodziewać od tak renomowanych deweloperów.

I dałoby się na to jeszcze przymknąć oko, gdyby nie fakt, że zewsząd napływają informacje o technicznych problemach, jakie trapią ten tytuł. Wiele opublikowanych materiałów pokazuje błędy, do jakich przyzwyczaiła nas Bethesda – wariujące ciała, zacinające się w miejscu postacie, przenikanie się obiektów. Przede wszystkim martwią jednak widoczne we fragmentach rozgrywki kłopoty z utrzymaniem płynności obrazu. Grze zdarza się po prostu solidnie przyciąć, co potwierdzają wypowiedzi dziennikarzy, którzy mieli okazję wypróbować Fallouta 76. A do premiery został już przecież tylko miesiąc, więc czasu na doprowadzenie do porządku technicznej strony tej produkcji nie jest dużo.

Grafiki promocyjne swoje, rzeczywistość swoje – w materiałach wideo podobnego poziomu oprawy wizualnej nie uświadczycie. - 2018-10-10
Grafiki promocyjne swoje, rzeczywistość swoje – w materiałach wideo podobnego poziomu oprawy wizualnej nie uświadczycie.

STARA NOWA GRAFIKA

Fallout 76 niepokoi – karty z perkami, kulawy V.A.T.S. i... emotki-wymioty - ilustracja #5

W przypadku oprawy wizualnej Fallouta 76 trudno nawet mówić, że to „czwórka” na sterydach. Obie pozycje wykorzystują oczywiście tę samą technologię – Creation Engine, silnik używany od czasów gry The Elder Scrolls V: Skyrim. Łączy je jednak znacznie więcej, bo omawiany tytuł zaczynał jako tryb multiplayer do czwartej części i pozostałości z tamtego okresu widać w nim do teraz. Twórcy postanowili jednak postawić na osobny wieloosobowy projekt o ogromnej skali (mapa w Falloucie 76 jest czterokrotnie większa od poprzedniej), a nie dało się pracować nad dwiema tak dużymi grami jednocześnie.

Irytuje także recykling w kwestii muzyki. Z tego, co mogliśmy usłyszeć w udostępnionych materiałach, stacje radiowe w dużej mierze zaserwują powtórkę z części trzeciej i czwartej. Pewnie, piosenki te mają swój klimat, ale wśród graczy, którzy spędzili na Pustkowiach już kilkaset godzin, znajdzie się z pewnością wielu reagujących alergicznie, gdy tylko ktoś zanuci „Bongo, bongo, bongo, he don’t wanna leave the Congo”.

Podoba Ci się to, co widać na materiałach z Fallouta 76?

87,5%

Nie

12,5%

Tak

Outer Worlds to najlepszy Fallout: New Vegas 2, na jakiego możecie liczyć
Outer Worlds to najlepszy Fallout: New Vegas 2, na jakiego możecie liczyć

Przed premierą

Czekacie jeszcze na sequel Fallouta: New Vegas? Nie czekajcie, szanse są nikłe. Zamiast tego zainteresujcie się nowym RPG od Obsidian Entertainment – The Outer Worlds. Grą, która ma prawie wszystkie cechy kultowego F:NV… wygląda nawet podobnie drewnianie.

Graliśmy w Mount & Blade 2: Bannerlord – na ten sandbox warto czekać
Graliśmy w Mount & Blade 2: Bannerlord – na ten sandbox warto czekać

Przed premierą

W dalekiej Turcji szykuje się nam po cichu średniowieczna piaskownica totalna. Drugi Mount & Blade to gra całkowicie niszowa i wyraźnie nieoszlifowana, ale przy tym powalająca swoją skalą. Nic dziwnego, że powstaje tak długo!

Brud, neony, augmentacje – Cyberpunk 2077 wygląda oszałamiająco
Brud, neony, augmentacje – Cyberpunk 2077 wygląda oszałamiająco

Przed premierą

Nadchodzące dzieło CD Projektu RED najpierw wstrząsnęło E3, a teraz podbiło gamescom. Pokaz Cyberpunka 2077 w Kolonii tylko utwierdza w przekonaniu, że to projekt o gigantycznej skali, niesamowitym potencjale i fenomenalnej stylistyce.

Komentarze Czytelników (104)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
10.10.2018 19:21
😂
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Absolem
64
Konsul

Nie rozumiem czasem decyzji twórców gier. O ile każdy chce zarabiać na swoich znanych markach, to jednak tworzenie gry, która w zasadzie z Falloutem nie ma prawie nic wspólnego jest dziwne.

Zapewne większość fanów obleje to moczem bo nie na to czekali, a nowi gracze nie znają marki więc im to obojętne, czy się nazywa Fallout czy "Niesamowite przygody w kolejnej co-opowej grze survivalowej".

Zazwyczaj nie wyrokuję przed premierą, ale temu tytułowi wyjątkowo wróżę mroczną przyszłość. To obiecywane "dożywotnie" wsparcie skończy się szybciej niż im się wydaje.

post wyedytowany przez Absolem 2018-10-10 19:22:24
10.10.2018 20:38
😂
odpowiedz
TrekSuperfly
23
Pretorianin
0.0

Po co twórcy pchają tam gdzie to się nie sprawdzi br , otwarte światy , latające samochody itp ?

10.10.2018 20:40
😂
odpowiedz
Turbadudrzych
7
Legionista

Teraz ujadacie a po premierze zamiast wlepić soczyste 3 lub 4/10 to dacie co najmniej 7, jak nie 8/10. Gry nie kupię raczej bo mnie mało obchodzi ale z cebulackiego obowiązku życzę jej jak najgorzej.

10.10.2018 20:41
odpowiedz
Maciek_RPG
38
Chorąży
6.5

Moim zdaniem ta gra osiągnie gigantyczny sukces szczególnie w USA. Osobiście nie lubię gier Bethesdy bo mają wg mnie słabą narrację i fabułę, a cała idea piaskownicy w ogóle mnie nie pociąga. Problem w tym, że istnieje mnóstwo dzieci, które będą tą grą zachwycone i będą skore do wydawania kasy na mikrotransakcje. Nawiasem mówiąc te dzieci nie pamiętają starych falloutów, a dla sporej rzeszy fallout 4 jest wyznacznikiem tego czym jest ta marka.

10.10.2018 21:38
😡
odpowiedz
modoc
32
Chorąży
0.5

Dobre podsumowanie Beth chciała dogodzić wszystkim. A niestety z takiego podejścia może wyjść tylko shit

10.10.2018 22:14
odpowiedz
mago_81
16
Centurion

Będzie jak z Dying Light Bad Blood. Chcemy pełnoprawnych gier, a nie jakichś zapychaczy!

10.10.2018 22:26
👍
odpowiedz
nasze
4
Junior
9.0

Będzie dobrze :)

10.10.2018 22:54
😐
odpowiedz
4 odpowiedzi
zanonimizowany1263988
6
Chorąży

Gra jeszcze nie wyszla a na GOLu juz hejt. Dajcie juz spokoj z tymi Fallout'ami 1 i 2, czasy sie zmienily. Ludzi ciesza teraz inne rozwiazania wy 'stare konie' ;)

11.10.2018 00:54
odpowiedz
1 odpowiedź
Hioziv
25
Konsul

Widzę kolejny news o F76, wklejam mema jeszcze raz. -->

Bo tak będzie po premierze. Najpierw hejty i żale, a potem się ludziska rzucą jak na darmowe żarcie. :D

11.10.2018 01:09
😂
odpowiedz
Dharxen
33
Generał
0.0

Bethesda ma doświadczenie w tworzeniu gniotów. Jak widać zaprocentowało.

11.10.2018 02:00
odpowiedz
1 odpowiedź
snierzyn
79
Pretorianin
5.0

Ja też się nie podpisuję za tą grą.. Obsidian zrobiło świetnego RPG, a oni to wszystko potem popsuli.. Będzie kiepska gra nastawiona na crafting i pojedynki.. Jako fan fallouta nie ma mowy, że w to zagram...

11.10.2018 07:59
odpowiedz
1 odpowiedź
Plotas
1
Junior

Dla tych co płaczą nad PVP mam dobrą wieść gdyż patrząc na system ochrony pierdół chcących grać bezstresowo widzę furtkę dla bezkarnego, a nawet opłacalnego griefingu. Otóż przykładowo gość wali z miniguna w jakiegos ghula, wbiegasz mu przed lufy, odpowiadasz ogniem i jako już bohater ubijasz bandziora co Cię zaczepił. Oczywiście zostanie to zauważone szybko i do inicjacji PVP będzie potrzebny vats bo na coś musi się przydać:D

11.10.2018 08:21
odpowiedz
elathir
35
Generał

Chciwość ich zabije. Zamiast pójść drogą GTA V, i wypuścić Fallout 76 jako bezpłatny lub stosunkowo tani dodatek do F4 a potem odbić sobie kasę na lootboxach to przekombinowali. Czemu?

1) F76 nie wiadomo do kogo jest adresowany. Tj. dla fanów gier akcji gameplay jest zbyt toporny, dla fanów RPG za mało w tym RPG, dla fanów gier surwiwalowych też są już na rynku pozycje lepsze w tym elemencie i często do tego sporo tańsze. Co więcej akurat w ramach survivalu rynek się nam trochę przesycił.

2) Zbyt dużo przy F4 nawalili ściemy by teraz ktoś tak nieprecyzyjne obietnice łykał. Co prawda ostatnio się to poprawiło, te sesja z gry przez youtuberów itd. były dobrym krokiem, ale trochę za późno na to. Tym bardziej, że cały hype w branży zbierają teraz inne produkcje.

3) Gdyby to było darmowym dodatkiem do F4, coś jak GTA online, to sporo posiadaczy F4 zajrzało by przy okazji, a to oznaczałoby, że przynajmniej część z nich byłaby gotowa wpakować kasę w mikropłatności. Natomiast płacić specjalnie 200zł za grę opartą o sile mikro gdy nie wiadomo czy ten pomysł wypali? Nawet dla amerykanów, dla których nie są to duże pieniądze to już nie jest wcale zachęcający deal.

Reasumując myślę, że Becia przeceniła siłę przyciągania samej marki i może się na tym przejechać, albo najpierw skroją fanatyków a po pół roku albo przecenią produkt strasznie, albo dorzuca posiadaczom F4, albo przejdą na F2P.

11.10.2018 08:52
odpowiedz
Plotas
1
Junior

Sprawa braku npc akurat dla mnie jest strzałem w 10 bo nie wyobrażam sobie jakiegoś "atomowa" pełnego ludzi w kolorowych powerarmorach na wzór stolic w wowie no chyba, że byłoby to instancjonowane to już inna sprawa. Zresztą pustkowia z biegającymi wszędzie graczami i stojącymi npcami na każdym skrzyżowaniu z wykrzyknikiem nad głową też nie chciałbym uświadczyć

11.10.2018 09:04
😢
odpowiedz
Miodowy
26
Old Dziad
0.5

Fallout 76? Czy to ta gra w której gracze zrzucają na siebie bomby atomowe? O to biega w tej serii? Za moich czasów takie gry były na Pegazusa bo tam nikt nie musiał uzasadniać logicznie takich ... pomysłów.

post wyedytowany przez Miodowy 2018-10-11 09:09:07
11.10.2018 09:22
😒
odpowiedz
2 odpowiedzi
Barsztik
10
Legionista

Chociaż chętnie pograłbym w jakiegoś lekkiego falloutowego spinoffa, to.... ej... F4 to tak na prawdę był lekki falloutowy spinoff. Tutaj mi to pachnie ostateczną monetyzacją tytułu.

A poza tym: Jak to k... nie ma NPC???

11.10.2018 09:45
😂
1
odpowiedz
Brexxxer94
8
Centurion

4,76... to prawie wejdzie!

11.10.2018 10:08
odpowiedz
17 odpowiedzi
zanonimizowany1254545
4
Konsul

Dlaczego myslicie, ze to nie osiagnie sukcesu? Przeciez gra idealnie wcelowuje sie w target (niezbyt ogarnieci ludzie miedzy 12 a 18 rokiem zycia). Zreszta juz Fallout 4 mial target podobny i sprzedal sie wysmienicie.

11.10.2018 13:11
odpowiedz
Aen
171
Anesthetize

Tytuły Bethesdy pod nazwą Fallout to niezłe, dające sporo frajdy gry, ale wyjątkowo kiepskie Fallouty więc dziwi mnie, co Was tak dziwi, panowie redaktorzy. Liczycie na zasadę "Do trzech razy sztuka"?

11.10.2018 13:22
odpowiedz
5 odpowiedzi
Misiek80
1
Junior

"Nie o takiego Fallouta nic nie robiliśmy"????
Czy autor tych wypocin ukonczyl chociaz podstawowke?
Proponuje zainwestowac w slownik poprawnej polszczyzny.
To samo tyczy sie "naczelnego" ktory ten tekst zaaprobowal.
To jest na stronie glownej! WSTYD!

11.10.2018 16:02
odpowiedz
Pako22
38
Pretorianin

Brak NPC?! Dziękuję nie pogram. Żal patrzeć jak stacza się ta seria... :(

11.10.2018 16:58
odpowiedz
2 odpowiedzi
Arkajf
27
Centurion
9.0

Kupi się GOTY i tyle.

post wyedytowany przez Arkajf 2018-10-11 16:58:19
11.10.2018 19:49
odpowiedz
Electric_Wizard
31
Pretorianin

Cóż, Bethesda robi to samo co EA z uniwersum SW czy serią BF. Najpierw się nabywa prawa do marki, potem się ją doi, następnie gnoi, a na koniec gdy wszyscy mają już dosyć smarowania oczu gównem tłumaczy się to wszystko "niezrozumieniem wizji" przez graczy, jak to ostatnio miało miejsce w przypadku BFV ;)

11.10.2018 22:45
😜
odpowiedz
Sir Xan
89
Legend

W końcu to jest MMORPG od Bethesdy, więc czego spodziewamy się po tego? ;P

12.10.2018 02:24
odpowiedz
6 odpowiedzi
Jango Kane
25
Konsul

Redakcja jest wielce zaskoczona tym, o czy pisałem już kilka miesięcy wcześniej i za co zostałem wyśmiany :)))

12.10.2018 11:45
odpowiedz
1 odpowiedź
Wielki Gracz od 2000 roku
114
El Kwako

wynosi od 5,5 do 6,6/10. Słabo. Nie słabo, tylko średnio. Słabo jest poniżej 5. Używajcie Wy czasem mózgów.

12.10.2018 12:32
odpowiedz
1 odpowiedź
Gieszu
4
Centurion

Betha powinna zlecić zrobienie Fallouta Obsidianowi lub Larianowi. Oczywiście powrót do rzutu izometrycznego i gra na pewno odniosłaby sukces gdyby jedno z tych dwóch studiów wzięło by markę na warsztat

12.10.2018 14:00
1
odpowiedz
exterminator10000
9
Legionista

Moim zdaniem producenci powinni wrócić do korzeni tj. do fallout 1,2, tactics z dobra grafiką i to by ludzie pokochali powrót do korzeni do starego dobrego V.a.t.s. perków, turową walkę, itd. które mają realny wpływ na postać na grę. Ostatnia nadzieja w Wasteland 3

14.10.2018 13:27
odpowiedz
3 odpowiedzi
Gibsonn
63
Konsul

Ale nie duzy i otwarty swiat jest problemem tej "gry" bo to akurat na plus. Problemem nawet nie jest grafika...no dobra tu sie ze soba nie zgodze bo silnik pamieta pewnie mlodosc mojej babci....Problemem jest robienie na sile z tego MMO czyli chora interakcja z graczami...z ktorymi tak naprawde nie chcesz miec interakcji. Mam na mysli wymuszone pvp gdzie logujesz sie do gry a twoja chata jest juz rajdowana przez trzecia ekipe kostropatych dzieciakow. Pytasz sie grzecznie panowie co sie tu dzieje? I dostajesz kose w plecy....ubaw po pachy ;)

15.10.2018 17:24
😃
1
odpowiedz
3 odpowiedzi
amadeusz69
2
Junior

Tak w sumie to podoba mi się ten Fallout i sam nie uważam go pełnoprawną kontynuacje cyklu (bardziej oboczność) a jako iż Fallout 4 z dodatkami zapewnił mi tyle zabawy że jestem póki co spełniony i z chęcią będę czekał Bóg wie ile na Fallout 5 razem z kumplami zwiedzając i zmierzając się z niebezpieczeństwami pięknej zachodniej Wirgini

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze