Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Przed premierą 16 października 2016, 13:10

Graliśmy w Elex – Gothic w klimatach science fiction na razie nie zachwyca - Strona 3

Po dłuższej sesji oglądania i ogrywania Elex, gry RPG niemieckiego studia Piranha Bytes, trudno uwierzyć, by następny projekt miał być powrotem do formy z czasów Gothica. W wielu aspektach tytuł jeszcze przed premierą wydaje się być przestarzały.

Ludzie zawsze gadają…

Duże miasta to stosunkowo bezpieczne przystanie w świecie, gdzie za każdym rogiem czai się niebezpieczeństwo. - 2016-10-16
Duże miasta to stosunkowo bezpieczne przystanie w świecie, gdzie za każdym rogiem czai się niebezpieczeństwo.

Rozwój postaci to ciężka praca, niemal żywcem przeniesiona z Gothica. W Eleksie po wykonaniu paru zadań możemy dołączyć do trzech frakcji – banitów, berserkerów oraz kleryków – i, jak nietrudno się domyślić, wybór jednej z nich będzie miał ogromny wpływ nie tylko na przedstawioną historię, ale i na ścieżki rozwoju naszego bohatera. W grze pojawią się bowiem perki, przy czym część z nich będzie dostępna tylko dla danych ugrupowań. Klerycy dla przykładu mają dostęp do najnowocześniejszej technologii, wzbraniają się za to przed korzystaniem z eleksu, dołączając do nich zamykamy się więc na umiejętności magiczne. Do tego wszystkiego dochodzą po trzy rangi w poszczególnych ugrupowaniach oraz system moralności, przez który nasze działania bezpośrednio wpłyną na opcje dialogowe oraz stosunki z innymi postaciami.

A relacje z NPC-ami mają być ważnym punktem programu, bowiem deweloperzy twierdzą, że Elex przedstawia osobistą historię i skupia się przede wszystkim na bohaterze, nie na jego epickich dokonaniach. Nie miałem niestety okazji tego przetestować – nie próbowałem wykonywać żadnych zadań z głównego wątku, a że prezentowana wersja była w języku niemieckim, i tak raczej ciężko byłoby mi ocenić jakość scenariusza. Deweloperzy zapewniają jednak, że nasze czyny nie pozostaną bez reakcji ze strony świata gry – niemal każdą postać możemy zabić, a NPC-e z kolei mogą uznać nasze działania za nieprzyjacielskie i przestać z nami rozmawiać. Ba, nawet towarzysze, jeśli kilkukrotnie zrobimy coś nie po ich myśli, wygarną nam swoje żale, spakują manatki i ruszą w swoją stronę. W dodatku, po zakończeniu głównego wątku będziemy mieli okazję oglądać konsekwencje swoich decyzji – wrócimy bowiem do gry, by na spokojnie wykonywać pozostałe misje oraz rozwijać bohatera.

Roboty potrafią napsuć krwi nawet wtedy, gdy jest się doskonale wyposażonym. - 2016-10-16
Roboty potrafią napsuć krwi nawet wtedy, gdy jest się doskonale wyposażonym.

Inni nie powinni wiedzieć

Kolejnym, przywołującym na myśl Gothica, choć zdecydowanie mniej przyjemnym aspektem gry w jej obecnym stanie są absolutnie wszechobecne błędy: szalejący ragdoll, doczytujące się tekstury, momentami tragiczna sztuczna inteligencja... Björn Pankratz zapewniał podczas pokazu, że do wyznaczonej na połowę 2017 roku premiery Elex ma być wypolerowany na błysk, ale wszyscy dobrze wiemy, że Piranha Bytes słynie z produkcji wymagających, klimatycznych, ale też niedopracowanych technicznie. Oczywiście trzymam kciuki za to, że tytuł ostatecznie nie wyjdzie w stanie surowym, ale na razie podchodzę do zapewnień dewelopera sceptycznie.

Poszczególne frakcje pozostają w stałym konflikcie. Bratanie się z jednymi nie pozostanie bez wpływu na relacje z drugimi. - 2016-10-16
Poszczególne frakcje pozostają w stałym konflikcie. Bratanie się z jednymi nie pozostanie bez wpływu na relacje z drugimi.

Muszę podkreślić, że Elex na razie prezentuje się raczej przeciętnie. Nie ma w nim po prostu nic, co uzasadniałoby danie szansy tej grze, a nie innym dostępnym na rynku RPG-om. Wygląda kiepsko, pod względem mechaniki nie wprowadza żadnych rewolucyjnych zmian, nieco nadrabia światem, jednak ogólnie nie wyróżnia się z tłumu. Cała nadzieja więc w niesamowitym talencie Piranha Bytes do wydawania produkcji, w których całość jest czymś zdecydowanie większym, niż tylko sumą części. Po pokazie byłem rozczarowany – ale tak naprawdę, gdyby rzucić kogoś w środek świata pierwszego Gothica, dać mu w rękę najlepszy miecz i zbroję, a potem kazać bić potwory – czy wrażenia nie byłyby bardzo podobne? Elex od popadnięcia w przeciętność może uratować rewelacyjny klimat i pieczołowicie zbudowany świat, któremu łatwo jest dać się pochłonąć. Jakie to więc szczęście, że deweloperzy z Piranha Bytes tą akurat zdolność opanowali mistrzowsko.

Śródtytuły to wypowiedzi postaci niezależnych z Gothica.

Jakub Mirowski | GRYOnline.pl

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?