Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Tom Clancy's The Division Przed premierą

Przed premierą 15 stycznia 2016, 15:47

autor: Luc

Graliśmy w Tom Clancy's The Division - my, zrujnowany Nowy Jork i horda bandytów

Do premiery Tom Clancy’s The Division zostało już zaledwie kilka tygodni. Gra zbliża się do swojej finalnej wersji, a my na specjalnym pokazie mieliśmy okazję przekonać się, jak bardzo przypomina w obecnej wersji to, co obiecywali twórcy.

Przeczytaj recenzję Recenzja gry Tom Clancy's The Division - jest nieźle, ale co dalej?

Artykuł powstał na bazie wersji XONE.

TOM CLANCY’S THE DIVISION W SKRÓCIE:
  • sieciowa gra RPG;
  • duży, otwarty świat;
  • graczy spoza naszej drużyny spotykamy jedynie w strefach PvP oraz schronach;
  • możliwość zarówno zabawy solo, jak i we współpracy z innymi;
  • bezklasowy system tworzenia i rozwoju postaci;
  • konieczność zarządzania własną bazą operacyjną;
  • duży nacisk na narrację za pośrednictwem wstawek fabularnych oraz otoczenia;
  • sporo zróżnicowanych przedmiotów do zebrania, wyposażenia się w nie lub stworzenia.

Im większy staje się przemysł gier wideo, tym lepszych zwiastunów się doczekujemy. Pełne dramaturgii, hollywoodzkich ujęć i zacięcia godnego Oscarów same są małymi dziełami sztuki, które niejednokrotnie decydują o zakupie lub jego braku po stronie graczy. Tom Clancy’s The Division doczekało się przynajmniej kilku takowych, bez wątpienia zbliżonych do tej kategorii. Trailer połączony z prezentacją rozgrywki, który ujawniono w ramach pierwszej zapowiedzi, zrobił piorunujące wrażenie i we wszystkich bez wyjątku rozbudził ogromne nadzieje. Wielki otwarty świat, ciekawy scenariusz i miejsce akcji, możliwość grania zarówno samemu, jak i z innymi... Czego tu nie kochać? Pech chciał, że podczas produkcji twórcy napotkali „kilka” problemów, które zmusiły ich do znacznego przesunięcia terminu premiery. A im więcej opóźnień, tym mniejsza ekscytacja... Emocje graczy zwyczajnie zdołały opaść. Przyznaję się bez bicia – w moim przypadku również tak się stało. Całkiem niedawno miałem jednak okazję nieco pograć w The Division, a kilka dni temu spędzić także dłuższą chwilę z niemal finalną wersją produktu na specjalnym pokazie w Szwecji. Nie wszystko jest jeszcze w 100% gotowe, ale szczerze – to, co zobaczyłem, sprawiło, że ponownie uwierzyłem, iż „to faktycznie może się udać”.

Polegaj głównie na sobie

Choć od momentu ogłoszenia The Division większość z Was zapewne miała już okazję przynajmniej kilkakrotnie zapoznać się z ogólnym zarysem fabuły, w ramach przypomnienia zacznijmy od tego, w jakich okolicznościach przyjdzie nam walczyć o lepsze jutro. Akcja gry toczy się na terenie Nowego Jorku – miasta, które stało się obiektem nietypowego ataku terrorystycznego. Bliżej nieznani sprawcy zdecydowali się umieścić na amerykańskich banknotach śmiertelnego wirusa, a ten – rozprzestrzeniając się poprzez kontakt ze skórą – błyskawicznie doprowadził do wybuchu szalenie groźnej epidemii. Na ulicach szybko zapanował totalny chaos, zaś sam Nowy Jork zdecydowano się odciąć od reszty świata. Zaprowadzenie porządku spadło na barki agentów, którzy przez lata byli przygotowywani na równie dramatyczny scenariusz. Nikt jednak nie przewidział, że sytuacja przybierze aż tak tragiczny obrót. Po obejrzeniu intra i krótkiego wprowadzenia przychodzi jednak czas na konkretne działanie... choć narracja ma być głównym punktem rozgrywki także i później.

Graliśmy w Tom Clancy's The Division - my, zrujnowany Nowy Jork i horda bandytów - ilustracja #2
Rodzajów broni jest sporo, a do tego każdą możemy modyfikować.

Tę niełatwą przygodę rozpoczynamy oczywiście od stworzenia postaci. Kreator wydaje się stosunkowo rozbudowany – kombinacji facjaty protagonisty jest całkiem sporo, choć na pełną swobodę liczyć raczej nie należy. Opcje wydają się wystarczające, aczkolwiek standardowe, ale... biorąc pod uwagę obecność specjalnego sklepu w menu, domyślam się, że listę dostępnych kosmetycznych wariantów da się w pewien sposób powiększyć. Na zaprojektowaniu twarzy naszego bohatera się jednak kończy – to jedyne, o czym na dobrą sprawę możemy zadecydować. W The Division nie ma jakichkolwiek klas, a na to, kim ostatecznie stanie się nasza postać, wpływają statystyki, talenty oraz perki, które odblokowujemy i rozwijamy w trakcie rozgrywki – poprzez zakładanie lepszego ekwipunku, zdobywanie kolejnych poziomów (maksymalnie 30) albo... rozbudowywanie naszej bazy.

Graliśmy w Days Gone – Sony przyzwyczaiło nas do lepszego
Graliśmy w Days Gone – Sony przyzwyczaiło nas do lepszego

Przed premierą

Otwarty świat, zombie, bohater macho na motocyklu – co może pójść nie tak? Days Gone to największy exclusive na PS4 pierwszej połowy roku. Gra nie zawodzi, ale po pokazie prasowym trudno nie czuć pewnego niedosytu.

Doom Eternal – tak powinno się traktować legendy!
Doom Eternal – tak powinno się traktować legendy!

Przed premierą

Doom Eternal nie zapowiada się na bezpieczny sequel. To będzie coś jak druga część Terminatora czy Obcego przy swoich pierwowzorach, a ponadto prawdziwy hołd oddany klasycznej wersji Dooma. Tak powinno się traktować legendarne marki z lat 90.!

Polska superprodukcja powraca – Dying Light 2 ma wielkie ambicje
Polska superprodukcja powraca – Dying Light 2 ma wielkie ambicje

Przed premierą

Pokaz Dying Light 2 na gamescomie wyglądał zupełnie jak ten na E3. Wyszliśmy z niego utwierdzeni w przekonaniu, że to szalenie ambitna gra, utrzymana w duchu oryginału, ale zrealizowana z jeszcze większym rozmachem.

Komentarze Czytelników (83)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
16.01.2016 19:52
8
odpowiedz
3 odpowiedzi
casevil
30
Pretorianin

Wszyscy narzekąjący na downgrade - zdajecie sobie sprawę, że gameplay z 2013 był nagrany na uber PC, a wszystko od tamtej pory pokazywane było z Xbox'a? Od 2013 nie widzieliśmy w ogóle wersji PC. Jeśli któryś z Was jest posiadaczem obecnej generacji konsol i liczył, że będą one w stanie uciągnąć takie fajerwerki graficzne to chyba niewiele wie o własnym sprzęcie.

16.01.2016 20:59
7
odpowiedz
1 odpowiedź
casevil
30
Pretorianin

@NewGravedigger
Wręcz nie mam wątpliwości, że na PC grafika będzie lepsza. Nie ma gry, która wychodzi na wszystkie platformy i wyglądałaby gorzej na blaszaku. Nie mówię, że będzie wyglądać co do joty jak gameplay z 2013, ale z pewnością o wiele lepiej niż wszystkie dostarczane nam od dłuższego czasu materiały.

15.01.2016 18:33
👍
6
odpowiedz
HumanGhost
101
Senator

O kurczę, czyli jednak dobrze zrobiłem, ze czekam na ta grę z wypiekami na twarzy. :-)

15.01.2016 21:32
👍
6
odpowiedz
JaspeR90k
58
ONE MAN ARMY

No wreszcie choć dopiero tuż przed premierą wiadomo że wątek fabularny będzie można ukończyć samemu bez żadnych kooperacji co bardzo mnie cieszy jako gracza preferujacego samotną rozgrywkę. Po przeczytaniu tego tekstu The Division znalazło się na mojej liście najbardziej oczekiwanych gier 2016 roku. Gra ma spory potencjał fabularny i jeżeli zostanie on w pełni wykorzystany The Division może stać się czarnym koniem tego roku.

15.01.2016 22:41
6
odpowiedz
marcin29l
35
Centurion

gra się zapowiada fajnie i graficznie tez dosc dobrze to wygląda :) mam nadzieje ze sie na tej grze nie zawiode :)

16.01.2016 14:13
6
odpowiedz
Marder
188
Generał

Oby tak było bo sam gameplay wygląda bardzo fajnie.

16.01.2016 13:46
odpowiedz
Marder
188
Generał

Downgrade widać jak byk. Mi przeszkadza jeszcze strasznie nabity HUD. Co tam się wyrabia na tym ekranie ? Co chwila jakieś wyskakujące linki, kwadraciki, trójkąciki, paski życia, statusy zadań, cyferki z obrażeniami. Ja rozumiem że to mam być taka futurystyczna otoczka, ale do diaska chyba trochę przesadzili z tym wszystkim. Mam nadzieję że połowę tych pierdół będzie można wyłączyć w opcjach gry. Wielu producentów dąży obecnie aby HUD był minimalistyczny w celu zwiększania imersji w grze a tu nasrali tego tyle że nie wiadomo na co patrzeć.

16.01.2016 14:00
odpowiedz
Sajmon154
34
SSR

Marder [20] Parę opcji będzie on/off, będzie tez prawdopodobnie skalowanie HUD

spoiler start

(w alpha vs poprzednie wersje było choć okrojone)

spoiler stop


No i finalnie podglądy tych rzeczy itd mają być w większości transparentne.
Zostanie sam napis, jak hologram. Coś jak w Dead Space.
Nie przerywasz gry by buszować po opcjach i ekwipunku bo to się dzieje w grze przed Twoją postacią z tą różnicą iż tutaj będą samiutkie literki a w tle reszta gry, bez zbędnego podkładu.
Zresztą na nowych materiałach widzisz, lekko szare menu z opcjami szybkiego wyboru. Jest czytelne.
Jedyne co wnerwia to że te "holo-napisy" pojawiają się nad wszystkim.
Broń, granat, znajdźka, skrzynka, butelka wody, paczka. Jeśli do tego nie dodadzą dedykowanego skalowania żeby to jakoś zmniejszyć to ekran będzie bardzo zaśmiecony.

post wyedytowany przez Sajmon154 2016-01-16 15:38:49
16.01.2016 14:13
6
odpowiedz
Marder
188
Generał

Oby tak było bo sam gameplay wygląda bardzo fajnie.

16.01.2016 14:59
odpowiedz
Sajmon154
34
SSR

https://www.youtube.com/watch?v=8YZ_2HPdQXI

Dzisiejszy materiał:
Budowanie/składanie tworzenie i inne cuda.

16.01.2016 16:46
odpowiedz
yadin
102
Legend

Mnie wkurza to, że jest to tak naprawdę kolejna strzelanina. Pierwsze zapowiedzi podkreślały możliwości eksploracji i dynamiczną zmienność świata. Ludzie ciągle zapominają, że to Ubisoft, producent gier w porywach zasługujący na czwórkę. W rzeczywistości koncern, który idzie po najmniejszej linii oporu, aby utrzymać się na topie.

60-minutowy gameplay z wersji single player wygląda już nieco lepiej. Jednak ciągle obowiązuje filozofia: idziesz w określonym kierunku, udajemy, eksplorujesz (zbyt wielkie słowo) i strzelasz.

16.01.2016 17:48
4
odpowiedz
1 odpowiedź
Colidace
44
Pretorianin

Ubi ma w tej chwili praktycznie wyłączność na dobre gry z cover-systemem, który IMHO jest najważniejszą niedocenianą rzeczą w tego typu grach. Ubisoft robi i robił to zawsze najlepiej - konkurencji na tym polu nie ma. Gra jest skazana na sukces, po ostatnim Rainbow Six Siege (pierwszy zresztą bez cover-systemu i mimo tego się obronił) który wręcz zmiata konkurencję całkowicie - nie mam obaw. Prawdopodobnie najlepsza firma w tej chwili na której nie można się zawieść jeżeli chodzi o tematykę i użytą technologię na rok 2015-2016.

Historycznie cover-system ze "staruszków" takich jak Splinter Cell Blacklist, Ghost Recon Phantoms czy Rainbow Six Vegas 2 w porównaniu z nowymi przebojami GTA5 czy MGS5 to nieopisana poezja. Ubisoft także najlepiej sobie radzi z graczami w stylu Quake czy CS. Skuteczniej od konkurencji kara "dzieciaki" za bieganie i strafe'owanie, strzelając z biodra.

Problemem u nich jest słaby kod sieciowy. Gry często wymagają wielu patchy aby stały się grywalne. No cóż, wiele tytułów AAA z hi-endową grafiką i fizyką teraz tak ma. Nie mniej jednak robią gry nowoczesne które wykorzystują możliwości dzisiejszych komputerów, a nie drewnianych PC sprzed 10-ciu lat.

Jedyną obawę mam o AI. Ubisoft ma co prawda ogromne na tym polu doświadczenie, ale na tych filmach średnio to wygląda. Kiedyś ich gry na Unreal Engine miały łatwiej - silnik po części ich wyręczał. Teraz będą musieli sami sobie poradzić co w R6 Siege im się nawet udało (TerroHunt coop) ale tam nie ma cover-systemu więc 60% mniej roboty. Użyty AnvilNext engine prawdopodobnie by sobie z tym nawet nie poradził. Wierzę że Snowdrop engine z The Division wyjdzie obronną ręką. Ale mimo wszystko to najtrudniejsze obecnie w grach procedury. Na dynamiczne nie skryptowane AI używające skutecznie i mądrze zasłon stać tylko najlepszych. Tutaj może być nieco łatwiej z tego względu że to mmorpg, ale AI+cover system to nadal bardzo wymagająca sprawa dla programistów i ogromne ryzyko błędów.

Fabuła mnie nie interesuje. Tylko mechanika gry. Opowieści i filmy o bohaterstwie USA w walce ze złem (czyt. praktycznie cała reszta świata) oglądam niemal od 30 lat i mi się już rzygać chce na ten temat. I te cool 20-to letnie piękne panie i panowie w cool ubrankach, dresach, tenisówkach (kaptur obowiązkowy i czapka też musi być cool) jako żołnierze. Jacyś "studenci" w dżinsach którzy od wieków bali się się wojska jak ognia i od zawsze gardzili twardą służbą - tutaj z bronią w ręku jako herosi. Te nienaturalne i nie pasujące do rzeczywistości "błędy" popełniono również w R6S. Masło maślane.

Miejmy jednak nadzieję że nowy tytuł nadal nie będzie grą dla wszystkich. To nie powinno być Disco-polo dla mas. Chociażby ze względu na Toma Clancy i dorobku poprzednich gier sygnowanych jego nazwiskiem.

post wyedytowany przez Colidace 2016-01-16 18:10:26
16.01.2016 17:53
odpowiedz
kameleon29
30
Centurion

To ja mam pytanie, czy gra ma fabułę rodem z gier Ubi czy to bardziej mmo i zadania przynies podnies pozamiataj a ja ci opowiem historie w dwa zadania?

post wyedytowany przez kameleon29 2016-01-16 17:54:13
16.01.2016 17:54
odpowiedz
1 odpowiedź
DM
150
AFO Neptune

GRYOnline.plTeam

Gry sygnowane "Tom Clancy" nie są dla wszystkich. To nie jest Disco-polo dla mas.

Kiedyś tak było... Od dawna już niestety dla mas

16.01.2016 18:01
odpowiedz
3 odpowiedzi
kameleon29
30
Centurion

Gra by mnie zaciekawiła gdyby była to normalna gra z fabułą i łączonym multi jak w Watch Dogsach a jak sie pytam twórcy sami nie potrafią odpowiedzieć czy gra ma cutscenki i kampanie fabularną

16.01.2016 18:58
odpowiedz
Marder
188
Generał

Pytanie tylko czy Ci nasi komputerowi towarzysze nie będą bardziej przeszkadzać jak pomagać ? A już najbardziej żałosne jest jak taki komputerowy towarzysz wychodzi na środek placu i bierze na klatę serie z KM-ów zamiast być za osłoną i ostrzeliwać się. Psuje to klimat niemiłosiernie. Mam nadzieję że w The Division algorytmy mają wystarczająco dobre.

16.01.2016 19:52
8
odpowiedz
3 odpowiedzi
casevil
30
Pretorianin

Wszyscy narzekąjący na downgrade - zdajecie sobie sprawę, że gameplay z 2013 był nagrany na uber PC, a wszystko od tamtej pory pokazywane było z Xbox'a? Od 2013 nie widzieliśmy w ogóle wersji PC. Jeśli któryś z Was jest posiadaczem obecnej generacji konsol i liczył, że będą one w stanie uciągnąć takie fajerwerki graficzne to chyba niewiele wie o własnym sprzęcie.

16.01.2016 20:32
odpowiedz
1 odpowiedź
FanGta
107
Generał

Ktoś mi powie dlaczego nie zrobiono normalnej kampani jak np z Kane & Lynch 1 albo Spec Ops Line? Przeciez strzelanka moze mieć ciekawą, zróżnicowaną liniową rozgrywke, a nie latać tylko po jakiejś jednej mapce i sie nawalać. Te wszystkie sieciówki Division, przyszły Ghost Wildlands, Battlefront są bezsensowne, kompletnie zmarnowane ciekawe pomysły

post wyedytowany przez FanGta 2016-01-16 20:43:31
16.01.2016 20:59
7
odpowiedz
1 odpowiedź
casevil
30
Pretorianin

@NewGravedigger
Wręcz nie mam wątpliwości, że na PC grafika będzie lepsza. Nie ma gry, która wychodzi na wszystkie platformy i wyglądałaby gorzej na blaszaku. Nie mówię, że będzie wyglądać co do joty jak gameplay z 2013, ale z pewnością o wiele lepiej niż wszystkie dostarczane nam od dłuższego czasu materiały.

16.01.2016 21:01
odpowiedz
2 odpowiedzi
poman666
16
Chorąży

Co sądzicie na temat wielkości mapy chodzą słuchy że ubi przygrało troche w uja z zapowiadanych wszystkich dzielnic ma być tylko ponoć sam manhatan???

https://division.zone/2016/01/16/tom-clancys-the-division-will-not-include-brooklyn-queens-bronx-and-staten-island-final-map-size-revealed/

16.01.2016 21:56
odpowiedz
krakoos.xbox360
56
Introwertyk
8.0

Jeśli UBI wyjdzie coś w rodzaju połaczenia Destiny z napadami z GTA5, to zdobędą rynek, ale tylko wtedy. Oczywiście będzie to musiało być poparte odpowiednią mechaniką. Póki co jednak wygląda to kiepsko. Nienaturalne zachowanie AI, ilość kul jakie trzeba wystrzelić w gościa w kurtce nie oddaje realizmu. To, że gra wygląda dużo gorzej niż 2 lata temu na E3, trudno. Deweloperzy mają swoją taktykę - nakręcić hype i później tonować emocje. Serca graczy zdobędize ten, kto pójdzie odwrotną drogą.

16.01.2016 22:34
odpowiedz
1 odpowiedź
OneSpaceShot
2
Junior

Dla człowieka z limitowanym internetem to nie bardzo :/

17.01.2016 09:27
odpowiedz
zanonimizowany1050288
20
Pretorianin

Casevil. PES 2016 wygląda na konsoli lepiej niż na piecu :)

17.01.2016 11:18
odpowiedz
2 odpowiedzi
kazimierzwichura
1
Junior

Witam,

Czyli reasumując jeśli zamierzam grać sam nie online w THE DIVISION to jest to możliwe i warto kupić tę grę ?

17.01.2016 15:04
17.01.2016 15:37
odpowiedz
casevil
30
Pretorianin

@tr3mm0r
W takim razie cieszę się, że The Division nie robi Konami.

17.01.2016 16:57
odpowiedz
Marder
188
Generał

Jak tak będzie wyglądała walka w Dark Zone to chyba mało kto będzie tam wchodził :)

https://youtu.be/KUo0YOIeok8

17.01.2016 19:42
odpowiedz
kazimierzwichura
1
Junior

helo czy ktoś odpowie na moje pytanie ?

Będę wdzięczny !

17.01.2016 20:49
😡
odpowiedz
1 odpowiedź
Devil1797
8
Junior
8.0

Niestety ta firma już tyle razy zawiodła że nie kupię już żadnego ich produktu przed premierą. Jeżeli na forach będą pozytywne opinie i grafika oraz grywalność na wysokim poziomie to się skuszę ale nie wydam już ani złotówki na kolejny bubel!!!!

17.01.2016 21:14
odpowiedz
dmcNero92
86
Konsul

Wszystkie te filmy są "SPONSORED" dostali zapro pograli w zamian tylko dobre słowa, tak jak było z Watch Dogs...koniec milczenia czas wyłożyć karty na stół:

Polecam przeczytać:
1. https://division.zone/2016/01/16/tom-clancys-the-division-will-not-include-brooklyn-queens-bronx-and-staten-island-final-map-size-revealed/
2. https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/41asei/the_division_will_not_include_brooklyn_queens/cz11imj

post wyedytowany przez dmcNero92 2016-01-17 21:20:50
18.01.2016 21:09
18.01.2016 22:44
odpowiedz
5 odpowiedzi
yadin
102
Legend

Taką grę należy oceniać systemowo, szeroko. Nie chodzi o samą grafikę, jej down-grade, itd. Po prostu warto przyjrzeć się, co naprawdę ma do zaoferowania Ubisoft.

Na podstawie najdłuższego filmu widzę pozytywy i negatywy.

Pozytywy:
- interesująca jakość otoczenia;
- ciągle niezła grafika;
- możliwość rozwoju postaci;

Negatywy:
- powtarzalność lokacji i czynności, co graczy szybko znudzi;
- pozornie otwarty świat, w którym i tak gracz jest prowadzony jak po sznurku;
- uboga eksploracja, a właściwie jej złudzenie;
- głównym elementem rozgrywki są strzelaniny, których jakość nie jest najwyższa, a powiedziałbym, że to najsłabszy punkt gry, przynajmniej wizualnie;
- rozmach pokazywany w wersji alfa, głównie na filmach, znika, gdy obserwujemy ten sam świat widziany zza pleców bohatera.

To to zrobione jest może i nawet bardzo dobrze, ale w studiach Ubisoftu moim zdaniem ciągle coś nie gra. Tak, jakby decyzje prezesów miały prymat nad pracą programistów. Ci ostatni robią gry tak, jak im się na to pozwala i nic więcej. To kolejny mydlany produkt tego molocha.

Zobaczycie, jak opadnie napięcie kilka dni po premierze. Ludzie czekają na przygodę, a dostaną miejskiego, post-apokaliptycznego shootera.

19.01.2016 12:57
odpowiedz
yasiu
178
Legend

Powtarzalność? Ojej... tragedia... nie zagram... będę dalej młócił w Destiny, jak od roku czynię.

21.01.2016 19:48
odpowiedz
Ejim
43
Pretorianin
8.0

Dlaczego do jasnej cholery powklejane są do artykułu screeny z roku 2013 pochodzące z targów E3 i nie przedstawiają faktycznej oprawy graficznej tejże gry.....taki wydaję się poważny serwis a robi takie świństwo i setki ludzi wprowadza w błąd,przecież piszę jak wół że ogrywaliście więc każdy sobie kojarzy że to screeny robione przez was :(

23.01.2016 03:58
29.01.2016 00:50
odpowiedz
Nolifer
114
The Highest

Dzisiaj jest beta na PC, także każdy chętny będzie mógł sam przetestować ją. Zobaczymy jak The Division będzie wyglądać na maksymalnych ustawieniach i jak daleko mu do gameplayów z 2013 roku.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze