Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 23 lutego 2015, 14:40

30 minut z Pillars of Eternity - czy to będzie Baldur's Gate XXI wieku? - Strona 2

Do premiery Pillars of Eternity pozostał jedynie miesiąc. Mieliśmy okazję oglądać 30 minut gry - czy szykuje się tytuł, spełniający wszystkie wymagania fanów gatunku?

Wizytówką Pillars of Eternity będą też „oskryptowane interakcje”, nawiązujące do tzw. paragrafówek. Oldskulowa gra, pozbawiona efekciarskich scen przerywnikowych, w momentach odbiegających od standardowych rozwiązań jak walka i dialog przeniesie nas na osobny ekran z zarysem sytuacji i różnorakimi opcjami do wyboru. Przykładowo użyjemy w ten sposób liny z hakiem, by przedostać się przez mur lub wydamy rozkaz zwinnemu kompanowi, aby spróbował wspiąć się na przeszkodę. W czasie rozgrywki kluczowe okaże się budowanie własnej reputacji w świecie gry. Ma ona wpływ na to, jak postrzegają nas postacie niezależne, a to przekłada się na nowe opcje dialogowe. Twórcy wspominali również o istotnej kwestii zaklinania, czyli ulepszania posiadanego przez nas ekwipunku. Zrobimy to praktycznie z każdym przedmiotem, przykładowo szabli dodamy bonus do obrażeń od trucizny a pancerz uczynimy odpornym na ogień. Oczywiście, wcześniej konieczne będzie zebranie wszystkich potrzebnych komponentów… Ciekawie przedstawia się też zmiana poziomu trudności. Zamiast nudnego i mało kreatywnego podbijania statystyk wrogów i czynienia ich bardziej „twardymi”, w Pillars of Eternity wyższy stopień przełoży się na inne rozstawienie potworów w lokacji, a nawet rodzaj występujących bestii. Jeśli już o bestiach mowa… W czasie prezentacji mogliśmy zobaczyć walkę z Wurmem - pierwszym stadium rozwoju smoka, który na ekranie był mniej więcej wielkości konia. Prawdziwy smok, w swoim ostatnim stadium, ma być ogromny i wypełniać około 2/3 całego ekranu!

Przygody i potwory - tego w Pillars of Eternity nie zabraknie.

Jeszcze słowo o…

Pomimo licznych pytań, przedstawiciele z Obsidian nie chcieli zdradzić szczegółów dotyczących fabuły Pillars of Eternity. Dowiedziałem się jedynie, że w historii kluczową rolę odegra reinkarnacja, a bohater postara się rozwikłać tajemnicę klątwy, która nowonarodzone dzieci pozbawia dusz. Całość brzmi bardzo tajemniczo a po drodze pojawi się masa wątków, postaci i zadań pobocznych. Zabawy ma tutaj starczyć na kilka tygodni.

Poza miastami, lasami i jaskniami czekają nas też bardziej egzotyczne lokacje.

Choć do premiery został jeszcze miesiąc, już pojawiają się pytania o ewentualną kontynuację. Josh Sawyer przyznał, że na razie sequel nie jest nawet w fazie omawiania, nie mówiąc o jakichkolwiek konkretnych planach - ekipa skupia się na dopieszczaniu obecnej gry i ewentualnych dodatkach do wersji podstawowej, choć oczywiście każdy jest zdania, że „byłoby super” gdyby druga część powstała. Podobnie wygląda kwestia Pillars of Eternity na systemy mobilne. Zapytany o wersję na iOS, w kontekście dość udanego Baldur’s Gate: Enhanced Edition, przyznał, że z pewnością technicznie jest to możliwe i fajnie byłoby móc pograć na tablecie, leżąc na kanapie - ale czy coś z tego będzie? Nie wiadomo. Entuzjazmu nie było za to w odpowiedzi na kolejne pytanie o wersje na nowe konsole. Pillars of Eternity, oraz ewentualne dalsze gry z tej serii, na pewno pozostaną tylko na PC. Taktyczna walka wymagająca precyzji myszki oraz duże ilości drobnego tekstu do czytania - wszystko to wyklucza sens dostosowywania gry pod specyfikę konsol. Już za miesiąc zaś przekonamy się, czy gra Pillars of Eternity spełni pokładane w niej nadzieje. Wygląda to obiecująco, ale z obwieszczaniem „Baldur’s Gate XXI wieku” wstrzymamy się... przynajmniej do czasu otrzymania pełnej wersji.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.