Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Recenzja gry 26 stycznia 2010, 09:33

autor: Przemysław Zamęcki

Gra we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonuje.

Darksiders - recenzja gry

Jak kopiować to od najlepszych. Świetnym przykładem na to jest Darksiders, czyli największa pozytywna niespodzianka tegorocznej zimy.

Recenzja powstała na bazie wersji PS3. Dotyczy również wersji X360

Tak się jakoś stało, że w zalewie świątecznych hitów prawie zupełnie przeoczyłem tych parę żałośnie słabych sygnałów, że w jakiejś piwnicy kilku gości szlifuje bitowe diamenty. Joe Madureira, autor i rysownik komiksów, zebrał grupę ludzi i postanowił stworzyć kolejnego slashera. Ot, debiutanci robią grę. Na zdrowie, pomyślałem i wróciłem do, moim zdaniem, ciekawszych czynności. Jakiś czas później do sieci zawitało kilka filmików, przedstawiających rozgrywkę niemal żywcem przypominającą skrzyżowanie God of War z Zeldą. To nie może być dobre – myślałem. Przyznaję się, popełniłem ogromny błąd, od samego początku lekceważąc Darksiders. Oto spowiedź grzesznika.

„… gdy otworzył pieczęć szóstą, stało się wielkie trzęsienie ziemi…”

Zgodnie z hitchcockowską zasadą fabuła Darksiders rozpoczyna się od prawdziwego trzęsienia ziemi. Utrzymywana od niezliczonych wieków równowaga pomiędzy mocami Piekła i Nieba została zachwiana, zaś polem walki między wrażymi siłami stało się Królestwo Ludzi. W ten oto sposób lądujemy w samym środku konfliktu, nie bardzo wiedząc, kto rozpętał wojnę, czemu ona ma służyć, ani w jaki sposób w ogóle się tutaj znaleźliśmy. A to dopiero początek, później napięcie tylko wzrasta.

Rzadko się zdarza, żeby autorzy slasherów jakoś specjalnie przejmowali się zawiłościami fabularnymi, co niestety można zarzucić również i Darksiders. Jednak, o ile w wielu grach tego typu opowiadana historia jest tylko pretekstem do rozsmarowywania po ścianach milionów potworów, o tyle w dziele Vigil Games oprócz przeciwników przychodzi nam zmierzyć się częstokroć z czymś znacznie trudniejszym. Tym czymś są, o zgrozo!, zagadki logiczne.

Wio koniku, a jak się postarasz, na kolację zajedziemy akurat.

Ha! Wbrew pozorom, to jeden z najważniejszych elementów wyróżniających Darksiders na tle konkurencji. Otrzymaliśmy slasher, w którym oprócz machania mieczem trzeba czasem nawet dość mocno pogłówkować. Przy czym większość zagadek ma charakter środowiskowy, a więc niekiedy należy coś przesunąć, czasem coś zrzucić, a czasem wysadzić. Z pomocą przychodzą zdobywane w trakcie eksploracji gadżety i umiejętności, wśród których warto wymienić ostrze-bumerang (przypominające to, co oferowała Zelda i Dark Sector - przy okazji, wybaczcie, jeżeli co jakiś czas będą pojawiały się podobne porównania, bo grając w Darksiders, po prostu nie sposób uniknąć skojarzeń z innymi tytułami), stalowa rękawica (Prince of Persia) czy możliwość spowalniania czasu (Fable II).

Trzeba też niestety wspomnieć o tym, że choć rozwiązywanie zagadek sprawia sporo frajdy, to jednak nie ma w nich ani krzty oryginalności. Dosłownie wszystko, co wymyślili panowie z Vigil Games, gdzieś już kiedyś było wykorzystane. Zarzut ten nie dotyczy jedynie samych zagadek, ale ów brak własnych rozwiązań znakomicie widać przez całą rozgrywkę.

Wykreowany przez autorów świat to mieszanina elementów współczesnych i gotyckich. Gra bardzo luźno bazuje na Apokalipsie Św. Jana (na tyle luźno, że nikt z twórców nie próbował się podpinać pod dzieło literackie – vide Dante’s Inferno). Nastąpił koniec świata, ludzkość praktycznie przestała istnieć, a po opuszczonym i zrujnowanym mieście wałęsają się hordy potworów. Aby nie zanudzić graczy widokiem zdewastowanych wieżowców, autorzy przygotowali również nieco bardziej klimatyczne poziomy: od katedry przez cmentarz aż po zniszczoną linię metra.

Za design poziomów należy się ekipie duży plus. Owszem, zdarzają się dość małe i z pozoru nieciekawe, ale większość z nich jest bardzo dobrze zaprojektowana. Pełno tu różnych skrytek i znajdziek. Czasem, gdyby nie wyświetlana na ekranie mapa, można by się nieźle pogubić. Bohater potrafi nurkować, zjeżdżać po linie i szybować, tak więc o prostym, korytarzowym bij-zabij można zapomnieć. Przy czym sporo w tej grze backtrackingu (Prince of Persia: Warrior Within), który na szczęście nie jest tak nudny jak w wielu innych tytułach, ponieważ w poznane już miejsca wracamy zazwyczaj z jakąś nową umiejętnością, dzięki czemu możemy zabrać z nich coś, co wcześniej było nieosiągalne. Ostatecznym celem jest wybudowana pośrodku miasta wielka wieża, w której kryje się odpowiedź na wszystkie zagadki fabularne (skojarzyło mi się z Half-Life 2).

Oceny redaktorów, ekspertów oraz czytelników VIP ?

Brucevsky Ekspert 12 października 2015

(PS3) Darksiders znakomicie rozpoczęło nową serię i wprowadziło w świat gier dysponujące sporym potencjałem postacie. To wielki hit, wart uwagi każdego miłośnika długich przygód i szlachtowania demonów.

8.5

Materdea Ekspert 13 stycznia 2014

(PC) Darksiders, debiutancki produkt studia Vigil Games, udał się bardzo dobrze! Ukazała się nawet kontynuacja, ale w moim przypadku potrzeba było trzech lat do skończenia pierwowzoru. Opłaciło się!

7.5

sekret_mnicha Ekspert 20 października 2010

(PC) Grając w Darksiders przelałem ponad 15 tysięcy litrów krwi demonów. I była to piekielnie satysfakcjonująca praca.

8.5
Darksiders - recenzja gry na PC
Darksiders - recenzja gry na PC

Recenzja gry

W dziewięć miesięcy po premierze na konsolach Darksiders wreszcie zawitało na PC. Czy warto było tak długo czekać?

Recenzja gry Just Cause 4 - zapraszamy do piaskownicy
Recenzja gry Just Cause 4 - zapraszamy do piaskownicy

Recenzja gry

Rico Rodriguez powraca, by wyzwolić kolejne państwo i obalić kolejny zbrodniczy reżim. Czas rozliczyć Avalanche Studios z przedpremierowych obietnic i sprawdzić, czy nowa gra uniknęła błędów poprzedniczki.

Wrażenia z bety Red Dead Online – chaos i drożyzna
Wrażenia z bety Red Dead Online – chaos i drożyzna

Recenzja gry

Wersja beta sieciowej zabawy w kowboja to na razie głównie symulator ciułania centa do centa, choć z dużymi perspektywami na przyszłość.

Komentarze Czytelników (37)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
26.01.2010 11:11
odpowiedz
GoodGuy
4
Junior

no w kwietniu już xbox to odrazu kupuję tą gierke

26.01.2010 11:39
odpowiedz
Lothers
133
Senator

Kolejny bezmózgi slasher, ostatnio wysyp tego typu gier, a każda jedna podobna do drugiej...

26.01.2010 11:43
odpowiedz
Seminal
24
Chorąży

grałem w to ale sobie odpuściłem. Klimat bardzo fajny ale w sumie nic więcej. grafa jak w DMC3 na ps2 :P Bayoneta jest o wiele lepsza.

26.01.2010 11:43
odpowiedz
wysiak
95
tafata tofka

"Kolejny bezmózgi slasher, ostatnio wysyp tego typu gier, a każda jedna podobna do drugiej..."
Bredzisz.

26.01.2010 11:53
odpowiedz
aope
128
Corporate Occult

@Lothers: Kolejny bezmózgi slasher, ostatnio wysyp tego typu gier, a każda jedna podobna do drugiej...

Pewnie, zwłaszcza, że walka to jakaś 1/3 czasu gry, reszta czasu to zagadki, myślenie, kombinowanie ;) Jest taka złota zasada - jak się o czymś nie ma pojęcia, to się siedzi cicho, wiesz? ;) No ale fakt, trzeba ponarzekać, na wszystko i wszystkich, no bo inaczej, jak można by nazwać siebie Polakiem, prawda?

26.01.2010 11:59
odpowiedz
Seminal
24
Chorąży

==>Lothers<== ciekawy jestem w jakie ambitne gry grywasz skoro slashery nazywasz ''bezmózgie'' To nie są czasy Golden Axe( gierka jak najbardziej superancka) gdzie idziesz tylko przed siebie i nawalasz typów - chodz i to miało swoj klimat i człowiek na takich grach godzinami przesiadywał w salonie! takze odpuść sobie takie komentarze które nic nie wnoszą.

26.01.2010 12:02
odpowiedz
FrN
22
Pretorianin

A ja poczekam na GoW3 ;]. Potem pogram w Bayonette, Darksiders i DI.

26.01.2010 12:11
odpowiedz
Lothers
133
Senator

@wysiak: "Kolejny bezmózgi slasher, ostatnio wysyp tego typu gier, a każda jedna podobna do drugiej..." Bredzisz."

GoW, Bayonetta, X-Men Origins, Darksiders, Prototype - mało?

26.01.2010 12:35
odpowiedz
wysiak
95
tafata tofka

Lothers --> Czego malo? Gdybys mial choc blade pojecie jak gra sie w Darksiders, ile tam w rzeczywistosci jest walki, to bys nie pisal bzdur. Aope napisal, ze 1/3 gry to walka, mi wyszlo chyba nawet mniej - gra ma statystyki, podajace calkowity czas gry oraz czas spedzony w walce, mi wyszlo chyba okolo 23.5 i 5.5 godziny - wczoraj skonczylem.

26.01.2010 13:28
odpowiedz
HUtH
119
kolega truskawkowy

z recki: "Wykreowany przez autorów świat to mieszanina elementów współczesnych i gotyckich."

Nazywanie luźnego wykorzystania około-średniowiecznego stylu będącego mocno pod wpływem fantasy a'la WoW - "elementami gotyckimi", uważam za celowe wprowadzanie czytelnika w błąd lub wyraz niekompetencji recenzenta... :)

26.01.2010 13:43
odpowiedz
g40st
124
Big Bad Wolf

GRY-Online.plAdmin forum

No tak, gotyk to tylko mroczne wnętrza, oświetlane od czasu do czasu błyskiem grzmotu, mroczne strzeliste budowle i mroczne typy z mrocznymi uśmiechami. Trochę komiksowy gotyk pod wpływem FANTASY! i to a'la WoW gotykiem mrocznym nie ma kompletnie nic wspólnego. W Darksiders pracowite pszczółki uwijają się po słonecznych! polanach i demony piekielne w radosnych podskokach hasają po rozłożonych na łączce kocykach. Litości.

26.01.2010 13:55
odpowiedz
Seki_MUFC
18
Centurion

Gra rewelacja! Ale God of War cały czas bezkonkurencyjny :))

26.01.2010 13:56
odpowiedz
Lutz
167
Legend

g40st, alez oczywiscie, powinni dodawac do kazdego pudelka zyletki i czarna farbe do wlosow.

26.01.2010 13:59
odpowiedz
Seki_MUFC
18
Centurion

Lothers , ciekawe czy chociaż grałes np. w God of War, bo jeżeli to według Ciebie bezmózga gra, to wszystko o Tobie świadczy :))) znąc życie masz PC, konsoli na oczy nie widziałes i strugasz kozaka

26.01.2010 14:10
odpowiedz
Nolifer
111
The Highest

Gra dobra można śmiało odetchnąć od hitów i pograć w coś mniej nagłaśnianego a dobrego :)

26.01.2010 14:39
😊
odpowiedz
HUtH
119
kolega truskawkowy

ghost <- aha, czyli uważasz, że określenie świata gry mianem "gotyku" jest jak najbardziej trafne i ani trochę nie mija się z tym co widzimy w grze? To wolę się nie domyślać jak określiłbyś świat z Masquerade: Bloodlines czy Hellsinga.

Problem leży w zakresie terminu "gotyk", w recce nie jest jasno określone czy chodzi tylko średniowieczny styl w sztuce czy również o współczesny nurt w kulturze(subkulturę w sumie). Nawet jeśli chodzi tylko o pierwsze znaczenie to również się nie zgodzę, że pasuje do opisu świata gry, ponieważ ta niewielka ilość elementów gotyckich wchodzi w skład całej otoczki fantasy, w której mamy pełen eklektyzm stylów

26.01.2010 14:58
odpowiedz
g40st
124
Big Bad Wolf

GRY-Online.plAdmin forum

HUtH - z łaski swojej nie insynuuj czegoś, czego nie napisałem. Zarzucasz mi niekompetencję nie rozumiejąc najwidoczniej pisanego tekstu. Jeżeli pojechałem teraz trochę za ostro, to z góry przepraszam. Ale tylko trochę.

Vampire? Tru fucking hellish bloody guns n' guts gothic. :)

26.01.2010 15:11
odpowiedz
Lothers
133
Senator

@Seki_MUFC: oczywiście, że grałem w God of War 1 i 2, przeszedłem te gry, i nie pamiętam, żebym musiał wysilać mózg.

26.01.2010 15:25
odpowiedz
Kolotek
59
Pretorianin

Przejscie gry zajęło mi 13h w tym około 4h walki także gra bardzo zróżnicowana , parę zagadek , parę przeszkód do ominiecia, ciekawe pojedynki z bossami a zwłaszcza wykończenia ;)

26.01.2010 15:32
odpowiedz
cRaven
148
Konsul

Kończę grę i mam 22h na liczniku i 4h walki. Sporo czasu przeznaczam na dobicie wszystkich achievmentów, choć zazwyczaj w innych grach tego nie robię.

@Lothers

@wysiak: "Kolejny bezmózgi slasher, ostatnio wysyp tego typu gier, a każda jedna podobna do drugiej..." Bredzisz."

GoW, Bayonetta, X-Men Origins, Darksiders, Prototype - mało?

Darksiders jednak bym nie zaliczał do tego grona:) A w każdy tytuł z powyższych grałem (choć nie każdy chciało mi się kończyć)

26.01.2010 16:41
odpowiedz
HUtH
119
kolega truskawkowy

g4ost <- a czego mam nie rozumieć? Napisałeś, że świat jest oparty na współczesności i gotyku, bez wspominania o fantasy, komiksowości itp, co kłóci się z tym co jest w grze. Ok, przepraszam, wycofuję zarzut o niekompetencji(który i tak był specjalnie wyolbrzymiony), ale opis według mnie nadal jest mocno naciągany i gdybym nie widział skrinów, to jeszcze bym uznał, że świat to jakiś technogotyk(niewiele zawyżając :P).

26.01.2010 16:46
odpowiedz
Scortch
66
call me Hikee

no widać, że wyszło nienajgorzej. trzeba się będzie zaopatrzyć za jakiś czas ;)

26.01.2010 16:59
odpowiedz
g40st
124
Big Bad Wolf

GRY-Online.plAdmin forum

HUtH - gdyby cała recenzja składała się z jednego zdania, to _może_ bym Ci jakoś przyznał rację. Problem w tym, że nie chce mi się już ciągnąć jałowej rozmowy o niczym, skoro najwidoczniej uważasz, że te wszystkie biegające po tym świecie pokraki elementem fantasy nie są, dopóki takie określenie w tekście nie padnie. EOT.

26.01.2010 17:20
👍
odpowiedz
golembiaski
19
Legionista

ZAKUPIŁEM, POGRAŁEM I POLECAM ! Naprawdę potrafi zaskoczyć im dłużej gram tym bardziej mi się podoba. Głównym czynnikiem, który decyduje u mnie o zakupie gry jest grafika(jestem już wiekowym graczem i czasami kupie jakiś tytuł żeby zobaczyć ten wielki postęp własnymi oczyma), a ta gra jak żadna inna do tej pory udowodniła mi, że to wcale nie jest najważniejszy aspekt. Jestem nią oczarowany a to dlatego że, potrafi gracza przenieść do wspaniałego świata fantasy niczym dobra książka, a to chyba najlepsza rekomendacja. PS: Świetna recenzja.

26.01.2010 17:28
odpowiedz
zanonimizowany23874
136
Legend

@ Lothers - tak jak napisal ci wysiak. Bredzisz. W grze okolo 80% czasu poswiecasz na rozwiazywanie zagadek. Walki tu jest mniej niz w slasherach czy NAWET grach "przygodowych TPP" jak Tomb Raider czy Uncharted. W tej chwili mam 16h na liczniku, 3,5h walki.

26.01.2010 20:26
odpowiedz
Gerpir Feilan
73
Pretorianin

Pewnie dzisiaj skoncze na pleju. Mocna gierka, wielu developerow powinno sie uczyc tak umiejetnego wykorzystania pomyslow widzianych tu i owdzie. Osobiscie nie widzialem tak dobrze zrobionych demonow od dawna. Rzeczywiscie gra budzi skojarzenia z WoWem. Szkoda ze wow wlasnie tak nie wyglada. Sama grafa troche razi bedac przywyczajonym do DX10 i AA , ale coz - to tylko konsola, w dodatku 720p.
Mnie gierka bardzo siadla choc w porownaniu z seria Legacy of Kain mimo wszystko troche blado.
Polecam.

Co do Dante Inferno troche zawiodlo mnie demko, ale to juz temat na inny temat.

27.01.2010 01:11
😜
odpowiedz
aterazione
22
Senator

oj trza zagroć ale kuła do pieruna ni wim kidy alo domy rada

28.01.2010 22:33
odpowiedz
victripius
89
Joker

Recenzja jak zwykle świetna, a gra może nie jest innowacyjna, ale i tak warto zagrać.

29.01.2010 17:07
odpowiedz
Drau
82
Legend

@Lothers [ Level: 27 - Konsul ] > Kolejny bezmózgi slasher, ostatnio wysyp tego typu gier, a każda jedna podobna do drugiej...

Pan Inteligent sie odezwal, co to ma na tyle ambitne podejscie, by ocenic gre bez zagrania w nia.
Bardzo brawo.

09.02.2010 00:47
odpowiedz
SSman92
26
Generał

gierka raczej nie dla mnie

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze