Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Total War: Warhammer Recenzja gry

Recenzja gry 22 maja 2016, 12:16

autor: Adam Zechenter

Redaktor. Historyk. Miłośnik strategii, gier sieciowych i dobrej literatury.

Recenzja gry Total War: Warhammer – Stary Świat w nowych szatach

Warhammer plus Total War to połączenie tak naturalne – aż dziw bierze, że dopiero teraz Creative Assembly przygotowało tę odsłonę. Dziś już wiemy, że warto było czekać.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

PLUSY:
  • Total War w świecie Warhammera!
  • cztery mocno różniące się frakcje;
  • klimat mrocznego fantasy;
  • nowości w postaci magii, potężnych jednostek i oddziałów latających;
  • SI na polu bitwy zazwyczaj wie, co robić;
  • uproszczenia w systemie zarządzania prowincjami;
  • niezbyt wyśrubowane wymagania sprzętowe i przyzwoita optymalizacja;
  • wysmakowane detale (interfejs, muzyka, jednostki, cut-scenki).
MINUSY:
  • Warhammer zasługiwał na nowy silnik napędzający grę;
  • polityka wydawnicza (wycinanie zawartości, która trafia do DLC);
  • uproszczenia na polu bitwy (brak formacji);
  • czasami mechanika dominuje nad klimatem.

Total War: Warhammer to gra, która nie mogła się nie udać. Połączenie jednego z popularniejszych uniwersów fantasy z mechaniką uznanej serii strategicznej jest tak naturalne, że od wielu lat było na wyciągnięcie ręki – powstała przecież masa fanowskich modyfikacji, które przenosiły kolejne Total Wary do mrocznego Starego Świata. Dobrze wiedzieli o tym twórcy ze studia Creative Assembly, którzy wprowadzając do najnowszej odsłony cyklu masę nowości, w wielu sprawach zdecydowali się na bezpieczne rozwiązania. Wykorzystali więc sprawdzony silnik oraz znane mechanizmy zarządzania imperium. Dało to w efekcie bardzo solidną produkcję, ale pozostawiło mnie z poczuciem niedosytu. Temat taki jak Warhammer aż prosił się o rewolucję. Tej nie ma – jest za to jeden z najlepszych Total Warów w historii serii. Nie idealny, ale klimatyczny, efektowny i serwujący dziesiątki godzin czystej frajdy. Słowem – świetny.

Nie takie małe te krasnoludy... - 2016-05-23
Nie takie małe te krasnoludy...

Świat skazany na zagładę

Recenzja gry Total War: Warhammer – Stary Świat w nowych szatach - ilustracja #3

Uniwersum Warhammera stworzyła brytyjska firma Games Workshop na początku lat 80. na potrzeby bitewniaka Warhammer Fantasy Battle. Dzięki polityce hojnego użyczania marki dzisiaj korzysta z niej przytłaczająca wręcz liczba rozmaitych produktów, głównie mniej lub bardziej udanych gier wideo. Osobne uniwersum stanowi natomiast futurystyczny Warhammer 40,000 – wbrew pozorom oba światy nie są ze sobą w żaden sposób fabularnie powiązane.

Warhammer to jedno ze starszych, a zarazem najbardziej znanych uniwersów mrocznego fantasy. Tym, co nadaje mu specyficzny, ponury klimat, jest wisząca nad światem wizja ostatecznej zagłady – co jakiś czas ludziom i ich sojusznikom udaje się zapobiec katastrofie, ale finalnie walka okaże się przegrana. Siły Chaosu z potężnym Archaonem na czele zmiażdżą i zdruzgoczą raz na zawsze Stary Świat. Blisko tego właśnie momentu rozpoczyna się omawiana gra – dopiero co mianowany cesarzem został ostatni przywódca Imperium Karl Franz, a Chaos szykuje się do decydującej inwazji. W Total War: Warhammer bierzemy udział w wydarzeniach poprzedzających przepowiedziany w wielu proroctwach koniec czasów.

Jako fan Warhammera cieszę się, że twórcom ze studia Creative Assembly udało się przenieść ten ciężki klimat do gry strategicznej. To głównie zasługa wysokiego poziomu trudności – nie ma w zasadzie momentu, w którym nie groziłoby nam poważne niebezpieczeństwo; początkowo zmagamy się z innymi frakcjami czy buntownikami, a kilkadziesiąt tur później na Stary Świat spada nawałnica potężnych sił Chaosu i jego spaczonych podwładnych z Norski. Atmosferę wzmacniają nie tylko efektowne filmiki wprowadzające w każdą z czterech kampanii, ale także takie drobne szczegóły jak np. oprawa mapy strategicznej, muzyka czy projekty jednostek. Nawet dopracowany interfejs oraz cytaty pojawiające się w trakcie wczytywania bitew i zapisów (choć czasem niezrozumiałe dla laików) udanie zapoznają nas ze światem Warhammera.

Recenzja gry Total War: Warhammer – Stary Świat w nowych szatach - ilustracja #4
Zanim Karl Franz pokona Chaos, musi zdyscyplinować wasali.

Zdarzają się, niestety, sytuacje, kiedy mechanika gry Total War góruje nad klimatem Warhammera. Lord wampirów wygłaszający przemowę do swoich... niekumatych ożywieńców czy możliwość wypuszczenia pojmanych w trakcie bitwy... szkieletów – bardzo żałuję, że twórcy nie uniknęli tych drobnych wpadek. Klimatu nie niszczą, o to nie trzeba się martwić, ale fanów uniwersum mogą nieco drażnić.

Oceny redaktorów, ekspertów oraz czytelników VIP ?

Danteveli_ Ekspert 23 maja 2016

(PC) Zawsze byłem przekonany że Warhammer nie ma zbyt wielkiego szczęścia do gier. Nie mówię o 40K, które może pochwalić się genialnym Dawn of War tylko o tym tradycyjnym Warhammerze w wersji fantasy. W ostatnich latach sytuacja ta uległa jednak pewnej zmianie. The End Times – Vermintide okazało się być całkiem fajną wariacją na temat Left 4 Dead.Teraz przychodzi pora na grę strategiczną z segmentu AAA. Czyżby Total War: Warhammer oznaczało, że dla produkcji Games Workshop nadchodzą dobre czasy?

8.5
Recenzja gry Assassin’s Creed: Rebellion – mój drogi asasynie
Recenzja gry Assassin’s Creed: Rebellion – mój drogi asasynie

Recenzja gry

Rebellion to niezwykła gratka dla oddanych fanów serii Assassin’s Creed… nie stroniących od gier pokroju Fallout: Shelter... którym podobają się awatary z Xboxa… i nie przeszkadza im masa grindu... który można przyspieszyć płacąc.

Recenzja gry Mutant Year Zero – XCOM, Original War i Fallout wchodzą do baru...
Recenzja gry Mutant Year Zero – XCOM, Original War i Fallout wchodzą do baru...

Recenzja gry

Roku 2018, co robisz? Przestań! My chcemy żyć, a Ty zasypujesz nas świetnymi tytułami na wiele godzin (oraz Falloutem 76). Jeszcze nie skończyliśmy Red Dead Redemption 2, a tu przyszła paczka z Mutant Year Zero od The Bearded Ladies...

Recenzja gry RimWorld – największa wada? Wciąga jak bagno!
Recenzja gry RimWorld – największa wada? Wciąga jak bagno!

Recenzja gry

Po ponad pięciu latach we wczesnym dostępie RimWorld doczekał się oficjalnej premiery w wersji 1.0. Tym samym w nasze ręce trafia jedna z najbardziej dopracowanych i wciągających gier niezależnych ostatnich lat.

Komentarze Czytelników (62)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
16.05.2016 07:21
2
odpowiedz
Valgard
30
Centurion

w tym przypadku(ze względu na chamski zabieg z chaosem) przydadzą się takie pierwsze wrażenia - może do tego 1 tyg po premierze wyrobią się z porządna recenzją. Dobrze już wiedzieć że nie będzie np. mojego ulubionego elementu bitew - formacji (+zageszczenia):(
Coraz kiepściej prezentuje się ta odsłona, mimo potencjału powątpiewam czy moderzy ją naprawią :D

post wyedytowany przez Valgard 2016-05-16 07:22:38
15.05.2016 12:52
6
odpowiedz
1 odpowiedź
HETRIX22
132
PLEBS

Jak mnie denerwują te "recenzje w przygotowaniu", nawet nie ma sensu czytać, skoro odczucia grającego zmienią się zapewne za kilka godzin gry więcej. Potem te "pełne" recenzje gdzieś zapadają się w nowych "recenzjach w przygotowaniu" i nie końcu nigdy nie da rady przeczytać pełnej recenzji.

W ogóle skąd ten pomysł wzięliście? Na innych stronach też takie coś robią?

15.05.2016 12:42
😐
odpowiedz
domino310
53
Burzą Błogosławiony

Widzę, że nie uczą się na błędach. Liczę na ten tytuł, ale chyba trzeba będzie odłożyć zakup w czasie i kupić od razu z tą toną DLC no i przede wszystkim z drugą toną patchy które odpowiednio poprawią rozgrywkę (zbalansują, naprawią AI itp).
Czekam na więcej informacji i opinii

post wyedytowany przez domino310 2016-05-15 12:42:59
15.05.2016 12:52
6
odpowiedz
1 odpowiedź
HETRIX22
132
PLEBS

Jak mnie denerwują te "recenzje w przygotowaniu", nawet nie ma sensu czytać, skoro odczucia grającego zmienią się zapewne za kilka godzin gry więcej. Potem te "pełne" recenzje gdzieś zapadają się w nowych "recenzjach w przygotowaniu" i nie końcu nigdy nie da rady przeczytać pełnej recenzji.

W ogóle skąd ten pomysł wzięliście? Na innych stronach też takie coś robią?

15.05.2016 13:09
odpowiedz
secretservice
55
Generał

Pomysł pochodzi z walki rynkowej o klienta/czytelnika - kto pierwszy ten lepszy, były już recenzje w dniu premiery, teraz są przed premierą, a kiedyś będą nim powstanie jeszcze gra.

A Warhammer w realiach TW, jest akurat świetnym pomysłem, tyle że bitwy powinny toczyć się na zasadach ścisłych skryptów dla AI, a mapa winna służyć do podróżowania armii w stylu Herosów czy W:Dark Omen.

15.05.2016 13:42
odpowiedz
raafu
38
Pretorianin

A czy nadal wszystkie zdobyte wioski się buntują aż do pożygu przez bite 400 lat?

15.05.2016 19:14
2
odpowiedz
Xsaroth
46
Centurion

@1 Yari - i poprzez kupowanie gry z powodu "ulubionej serii" wspieracie działalność i zachęcacie takim firmom by dalej wydawali kiepskie gry, byleby mieli pieniądze.

16.05.2016 07:21
2
odpowiedz
Valgard
30
Centurion

w tym przypadku(ze względu na chamski zabieg z chaosem) przydadzą się takie pierwsze wrażenia - może do tego 1 tyg po premierze wyrobią się z porządna recenzją. Dobrze już wiedzieć że nie będzie np. mojego ulubionego elementu bitew - formacji (+zageszczenia):(
Coraz kiepściej prezentuje się ta odsłona, mimo potencjału powątpiewam czy moderzy ją naprawią :D

post wyedytowany przez Valgard 2016-05-16 07:22:38
16.05.2016 09:28
😢
odpowiedz
marian.sk123
4
Junior

hmmm... czyli tak jak ostatnio z rome 2 poczekam rok może dwa i kupię grę w pełnej wersji czyli ze wszystkimi DLC a nie tak jak teraz miałbym wydać kupę sianka na "demo" - okrojoną wersję i później słono dopłacać za to co powinno znaleźć się w podstawie . . . ehhh to już jest wyzysk i lichwiarstwo legalizowane !!!

16.05.2016 15:21
odpowiedz
mehow91
55
Pretorianin

Rzeczywiście to wygląda tragicznie... Jak gra sprzed 6-7 lat. To już Rome 2 lepiej się prezentował.

16.05.2016 15:43
odpowiedz
Adams9422
41
Pretorianin

Ja również straciłem zaufanie do CA i segi po rom II i raczej nigdy nie będę ufał a tym bardziej ze ten TW:W sie nie zapowiada na zmiany w SI nadal będzie na poziomie niedojebanej umysłowo małpy a silnik gry to złom.

post wyedytowany przez Adams9422 2016-05-16 15:44:04
16.05.2016 17:12
odpowiedz
Dawid621
3
Chorąży

Ci co psiocza na Rome II to chyba ostatni raz w niego grali w dniu premiery. Od tego czasu sporo sie w grze zmienilo i jest to jedna z najlepszych czesci serii. Zas co do Warhammera, to ja go nie kupie glownie ze wzgledu na to ze jest to... Warhammer;P. Kompletnie mnie ten swiat nie interesuje ani gry w takich realiach. Spokojnie czekam na zapowiedz historycznego total wara. A kazdy kto mial stycznosc z seria i liczyl ze tym razem gra nie bedzie pokrojona, jest tak samo glupi jak to AI.

16.05.2016 18:49
odpowiedz
Demilisz
132
Generał

1. Bitew morskich w tej grze raczej nie będzie nigdy, bo trzeba by wykupić dodatkową licencję i wątpię, żeby Sega się na to zdecydowała.

2. Bretonnia z dużym prawdopodobieństwem będzie darmowym DLC, który ma się pojawić kilka miesiecy po premierze.

3. Kolejne odsłony raczej nie będą toczyły się w innych czasach. Będą w dokładnie tych samych, tylko na innej mapie (dla nieposiadajacych całości) lub powiększonej obecnej (dla tych, co będą mieli wszystkie części trylogii)

18.05.2016 16:32
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
Xartor
92
Konsul

Dopiero zobaczyłem że na steam nic o co-op nie ma, jest w grze kampania w co-op czy nie?

18.05.2016 16:40
odpowiedz
3 odpowiedzi
A.l.e.X
117
Alekde

Odliczam już dni i godziny ! Akurat ja mam nadzieję że grę zasypią dodatkami i to jest tylko początek do wprowadzenia wielu różnych armii i kampanii.

18.05.2016 16:43
odpowiedz
mokowicus
1
Legionista

ja właśnie słyszałem że Sega ma się zgodzić :)

18.05.2016 18:24
👎
odpowiedz
2 odpowiedzi
Strategiczny Igor
3
Junior

Ja przy obecnej wiedzy: kilkanaście lat grania w ich tytuły, i regularnego czytania forum TWCenter, obecnie odpuszczam. Stary silnik, do czasu Attyli w 32 bitowej architekturze, de facto jeden rdzeń procesora (bez wsparcia dla wielu), wykorzystywanie tylko połowy mocy obliczeniowej procesorów takich jak i7, i bazowanie tylko i wyłącznie na GPU, to "optymalizacja" w wykonaniu CA, jednym słowem dno.

19.05.2016 11:19
😊
odpowiedz
1 odpowiedź
A.l.e.X
117
Alekde

Strategiczny Igor - no i ? grasz dla gry czy dla silnika gry ? kwestią osobną jest to że na forum gry steam pisze o przejściu na 64 bity.
domino310 - jeśli będą to solidne dodatki kampanie i armie, to czemu nie ? ja to traktuje jak bitewniaka i liczę że będzie duże wsparcie. Jeszcze tylko 5 dni, WARHAAAAA.

19.05.2016 11:38
👎
2
odpowiedz
Rumcykcyk
51
Pan Kopiuj Wklej

"Akurat ja mam nadzieję że grę zasypią dodatkami". Ja też mam nadzieje że powstanie setka DLC każda po 30 zł + z pierdołami typu krew, trawa, dodatkowe lasy. najlepiej pociąć grę na malutkie kawałki i sprzedawać MENU gry żeby odpalić kampanie trzeba zapłacić 120 zł, bitwa historyczna hmm z 60 zł, opcje gry (grafika, muzyka itd) 50 zł bo jak nie zapłacimy to będzie pusty kwadracik.

19.05.2016 12:18
odpowiedz
1 odpowiedź
Scorpi_80
80
Generał

Mistrzów z CA tylko chyba twórcy Europa Universalis przewyższają pod względem ilości dlc. Krew w dlc to mój faworyt :)

19.05.2016 13:32
odpowiedz
2 odpowiedzi
A.l.e.X
117
Alekde

No dobrze takie DLC jak krew wydają się komiczne i mające znamiona łupienia, tylko pytanie pozostaje czy bez tego typu dodatku gra mniej bawi ? Jeśli chodzi o Warhammera to nie wiem jak dobrze znacie bitewniaka, czy sam świat, ale armii, rodzajów armii, kampanii historycznych można dodać bardzo, bardzo dużo. Gra z preview jest olbrzymia już na tę chwilę, to czemu mam nie zapłacić za jest dużą rozbudowę ? Oczywiście że zapłacę i liczę że będzie dobry rozwój. Dla przykładu polecam spojrzeć w kierunku Star Wars :BF gdzie zamiast dołożyć kilku dlc, oni wydarzą SW:BF2 za pełną cenę z przepustką sezonową zapewne 400 PLN.

Strategiczny Igor - jeśli napisali na TWC że gry total war bazują na GPU to mocno się minęli z prawdą. Te gry głównie siedziały na CPU dlatego tak mocno limitowały ilość fps nawet na dobrych kartach, co oczywiście nie zmienia faktu że część rdzeni i wątków leżała odłogiem. Jak będzie teraz to zobaczymy po premierze.

19.05.2016 14:19
odpowiedz
3 odpowiedzi
Rumcykcyk
51
Pan Kopiuj Wklej

Dodam że to nie wina twórców że tak nas zasypują DLC tylko ludzi bo nauczyli ich tej głupoty. Podobnie jest z kościołem gdzie ludzie walą kasę a ci co nie mają żeby dać na msze 50 zł bo ich nie stać to się ich traktuje gorzej. Kolejny raz dla mnie wzorem jest Wiesiek3, DLC za free, duże dodatki za rozsądną cenę i oczywiście podstawka godna zakupu.

19.05.2016 14:24
👎
1
odpowiedz
6 odpowiedzi
czader--master
7
Generał

Krew w płatnym DLC?!

Ta gra aż się prosi o spiracenie.

22.05.2016 18:32
1
odpowiedz
1 odpowiedź
premium202702985
1
Junior

Na drugiej stronie na pierwszym obrazku, jeśli oczy mnie nie mylą, Karl jest na gryfie, a nie na pegazie :D
(podpis pod obrazkiem)

22.05.2016 20:27
odpowiedz
A.l.e.X
117
Alekde

jeszcze tylko 26 godzin :) szkoda że premiera jest o tej samej porze na całym świecie, z drugiej strony jest trochę sprawiedliwości bo press nie dostał chaosu :)

23.05.2016 01:40
odpowiedz
2 odpowiedzi
Rukasu
5
Legionista

Czy ktoś grał już w tę grę i może jednoznacznie odpowiedzieć, czy tak jak w poprzednich częściach podczas bitwy armie będą beznadziejnie reagować na rozkazy?
Bo zarówno Mediewal jak i Shoguny zniechęciły mnie własnie tym że odziały które miały iść w prawo szły sobie gdziekolwiek albo stały.

23.05.2016 11:53
😍
odpowiedz
zanonimizowany1174607
5
Pretorianin

Niestety ale po recenzji pewniejszej czyli największych speców z naszej rodzimej strony TotalWar.Org.Pl, którzy zjadają zęby na każdej serii już nie mam aż takiej podniety z czekania na jutro :/ Wiele rzeczy zostało pominiętych i nie dodanych, brakuje animacji walki i wielu innych zresztą polecam wejść tam i przeczytać..

Jutro podczas premiery mają pokazać się 2 pierwsze mody które mają poprawić znaczące rzeczy o których tam przeczytacie i szansa jest właśnie w modach i patchach żeby tylko poprawiły to wszystko co twórcy pominęli, zapomnieli lub nie mieli czasu by dodać, bo jak na razie wygląda to słabo z tą animacją (każda jednostka tylko macha w przód mieczem, brak przeładowania i ładowania broni-artylerii, magiczne pojawianie się drabin przy oblężeniu itd) mega uproszczeniem samych oblężeń, brakiem murów obronnych (dopiero po 3 poziomie ulepszenia miasta) itd, itd.
Podsumowując czekamy na patche i mody..

23.05.2016 19:03
odpowiedz
Va5syl
20
Centurion

Cały czas wy o tym 1080p, a ja biedny muszę grać w 1050 ;_; wszyscy którzy mają monitory 16:10 mnie zrozumieją.

23.05.2016 21:32
odpowiedz
1 odpowiedź
AntyGimb
43
Generał

A.l.e.X jest jakaś gra której nie kupiłeś? Ty w ogóle z domu wychodzisz?

23.05.2016 22:35
odpowiedz
3 odpowiedzi
misuu
0
Konsul

chyba dzisiaj premiery nie będzie z licznika wynika 17 jutro i z forum tez tak wynika to jest wlasnie DRM steam, a wy go tak chwalicie, gre kupiłem a nie pogram na premierę tylko kilkanaście godzin później.

27.05.2016 12:37
1
odpowiedz
marzan18
9
Legionista

Trochę mnie dziwi, że oto producent raptem 4-5 frakcji oddaje nam do dyspozycji, bo mu rzekomo trudno zoptymalizować więcej. Od razu mi przychodzi na myśl Paradox jego gry, w których jakoś można wziąć pod komendę jedno z kilkuset bardzo różnych państw, od potęg do totalnych cieniasów, i każdym jakoś pokierować. Czyli się da. O ile tylko ktoś nie planuje tworzyć platformy do uczciwego (i to od razu, na starcie) multiplayera. Tylko czy na pewno po to ludzie TW kupują, by mieć w co pograć w necie? No chyba nie bardzo, bo sieć lubi gry krótkie i treściwe - trudno znaleźć ekipę, która zdoła się na dziesiątki wspólnego łomotu o dany kontynent pozbierać ileś tam razy. Takie gry są z definicji dla miłośników walki przeciw komputerowi, czyli nie ma sensu silić się na stworzenie idealnie równych ras, co to każdą tak samo często się wygrywa. Zwłaszcza, że i do takiego stanu można z czasem doprowadzić, gdy się wypuści mało zbalansowany produkt i potem tylko słabeuszowi parę bonusów się doda, idąc za głosem wymagających fanów. A ci niewymagający, powiedzmy szczerze: trochę pograją i tak czy siak pobiegną kupić kolejną grę, bo wychodzi ich sporo.
Mówiąc krótko - to kpina, by świat z co najmniej mechaniką pola bitwy już dawno temu opracowaną (balans zapewnia figurkowa wersja Warhammera, tu nie ma czego wymyślać, wystarczy zerżnąć żywcem i tylko ekonomię samemu dopracować) był ogranicznony sztucznie do marnych 4 raz i Chaosu dla najgorliwszych fanów. Ktoś chce graczy dość brutalnie strzyc z pieniędzy.

05.06.2016 21:51
odpowiedz
Nolifer
111
The Highest

Szkoda, że jest tak mało frakcji już na starcie gry. Pewnie za jakiś czas gra się rozrośnie do fajnych rozmiarów, ale jak ktoś wspomniał wyżej, wygląda to jak szkielet gier paradoxu pod przyszłe dodatki.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze