Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Total War: Warhammer Recenzja gry

Recenzja gry 22 maja 2016, 12:16

Recenzja gry Total War: Warhammer – Stary Świat w nowych szatach

Warhammer plus Total War to połączenie tak naturalne – aż dziw bierze, że dopiero teraz Creative Assembly przygotowało tę odsłonę. Dziś już wiemy, że warto było czekać.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

PLUSY:
  • Total War w świecie Warhammera!
  • cztery mocno różniące się frakcje;
  • klimat mrocznego fantasy;
  • nowości w postaci magii, potężnych jednostek i oddziałów latających;
  • SI na polu bitwy zazwyczaj wie, co robić;
  • uproszczenia w systemie zarządzania prowincjami;
  • niezbyt wyśrubowane wymagania sprzętowe i przyzwoita optymalizacja;
  • wysmakowane detale (interfejs, muzyka, jednostki, cut-scenki).
MINUSY:
  • Warhammer zasługiwał na nowy silnik napędzający grę;
  • polityka wydawnicza (wycinanie zawartości, która trafia do DLC);
  • uproszczenia na polu bitwy (brak formacji);
  • czasami mechanika dominuje nad klimatem.

Total War: Warhammer to gra, która nie mogła się nie udać. Połączenie jednego z popularniejszych uniwersów fantasy z mechaniką uznanej serii strategicznej jest tak naturalne, że od wielu lat było na wyciągnięcie ręki – powstała przecież masa fanowskich modyfikacji, które przenosiły kolejne Total Wary do mrocznego Starego Świata. Dobrze wiedzieli o tym twórcy ze studia Creative Assembly, którzy wprowadzając do najnowszej odsłony cyklu masę nowości, w wielu sprawach zdecydowali się na bezpieczne rozwiązania. Wykorzystali więc sprawdzony silnik oraz znane mechanizmy zarządzania imperium. Dało to w efekcie bardzo solidną produkcję, ale pozostawiło mnie z poczuciem niedosytu. Temat taki jak Warhammer aż prosił się o rewolucję. Tej nie ma – jest za to jeden z najlepszych Total Warów w historii serii. Nie idealny, ale klimatyczny, efektowny i serwujący dziesiątki godzin czystej frajdy. Słowem – świetny.

Nie takie małe te krasnoludy... - 2016-05-23
Nie takie małe te krasnoludy...

Świat skazany na zagładę

Recenzja gry Total War: Warhammer – Stary Świat w nowych szatach - ilustracja #3

Uniwersum Warhammera stworzyła brytyjska firma Games Workshop na początku lat 80. na potrzeby bitewniaka Warhammer Fantasy Battle. Dzięki polityce hojnego użyczania marki dzisiaj korzysta z niej przytłaczająca wręcz liczba rozmaitych produktów, głównie mniej lub bardziej udanych gier wideo. Osobne uniwersum stanowi natomiast futurystyczny Warhammer 40,000 – wbrew pozorom oba światy nie są ze sobą w żaden sposób fabularnie powiązane.

Warhammer to jedno ze starszych, a zarazem najbardziej znanych uniwersów mrocznego fantasy. Tym, co nadaje mu specyficzny, ponury klimat, jest wisząca nad światem wizja ostatecznej zagłady – co jakiś czas ludziom i ich sojusznikom udaje się zapobiec katastrofie, ale finalnie walka okaże się przegrana. Siły Chaosu z potężnym Archaonem na czele zmiażdżą i zdruzgoczą raz na zawsze Stary Świat. Blisko tego właśnie momentu rozpoczyna się omawiana gra – dopiero co mianowany cesarzem został ostatni przywódca Imperium Karl Franz, a Chaos szykuje się do decydującej inwazji. W Total War: Warhammer bierzemy udział w wydarzeniach poprzedzających przepowiedziany w wielu proroctwach koniec czasów.

Jako fan Warhammera cieszę się, że twórcom ze studia Creative Assembly udało się przenieść ten ciężki klimat do gry strategicznej. To głównie zasługa wysokiego poziomu trudności – nie ma w zasadzie momentu, w którym nie groziłoby nam poważne niebezpieczeństwo; początkowo zmagamy się z innymi frakcjami czy buntownikami, a kilkadziesiąt tur później na Stary Świat spada nawałnica potężnych sił Chaosu i jego spaczonych podwładnych z Norski. Atmosferę wzmacniają nie tylko efektowne filmiki wprowadzające w każdą z czterech kampanii, ale także takie drobne szczegóły jak np. oprawa mapy strategicznej, muzyka czy projekty jednostek. Nawet dopracowany interfejs oraz cytaty pojawiające się w trakcie wczytywania bitew i zapisów (choć czasem niezrozumiałe dla laików) udanie zapoznają nas ze światem Warhammera.

Zanim Karl Franz pokona Chaos, musi zdyscyplinować wasali.

Zdarzają się, niestety, sytuacje, kiedy mechanika gry Total War góruje nad klimatem Warhammera. Lord wampirów wygłaszający przemowę do swoich... niekumatych ożywieńców czy możliwość wypuszczenia pojmanych w trakcie bitwy... szkieletów – bardzo żałuję, że twórcy nie uniknęli tych drobnych wpadek. Klimatu nie niszczą, o to nie trzeba się martwić, ale fanów uniwersum mogą nieco drażnić.

Adam Zechenter

Adam Zechenter

Na początku lat 2000 stworzył fanowską stronę o Tolkienie. Potem studiował filologię klasyczną (krótko) i historię (długo). Na tej ostatniej został szefem Koła Naukowego. Pisał tu i tam. W GRYOnline.pl pojawił się w 2014 roku jako specjalista od gier mobilnych i free-to-play – a to w wyniku niezdrowej fascynacji World of Tanks (do dziś nabił w grze blisko 2000 godzin…). Początkowo prowadził podserwis gramynawynos.pl, następnie zaangażował się w powstawanie GOL-owej publicystyki, a w 2018 roku Krystian Smoszna, nowy redaktor naczelny, zaproponował mu stanowisko swojego zastępcy. W dzieciństwie uwielbiał Wolfeinsteina, Settlers 2, Baldur’s Gate i Cywilizację 2 – i tak mu zostało, że do dzisiaj uwielbia gry strategiczne, RPG-i i strzelanki. Kupuje zdecydowanie zbyt wiele książek, ciągle interesuje się historią (ostatnio wszystkim poleca Dreadnought Roberta K. Massie), stara się nie jeść mięsa i czasami grywa w squasha.

więcej

Oceny redaktorów, ekspertów oraz czytelników VIP ?

Danteveli_ Ekspert 23 maja 2016

(PC) Zawsze byłem przekonany że Warhammer nie ma zbyt wielkiego szczęścia do gier. Nie mówię o 40K, które może pochwalić się genialnym Dawn of War tylko o tym tradycyjnym Warhammerze w wersji fantasy. W ostatnich latach sytuacja ta uległa jednak pewnej zmianie. The End Times – Vermintide okazało się być całkiem fajną wariacją na temat Left 4 Dead.Teraz przychodzi pora na grę strategiczną z segmentu AAA. Czyżby Total War: Warhammer oznaczało, że dla produkcji Games Workshop nadchodzą dobre czasy?

8.5
Recenzja Cities: Skylines 2 - ten city builder potrzebuje przebudowy
Recenzja Cities: Skylines 2 - ten city builder potrzebuje przebudowy

Recenzja gry

Fani city builderów musieli długo czekać na kolejną odsłonę gry o tworzeniu nowoczesnych miast. Cities: Skylines 2 nie wprowadza rewolucji do gatunku i boryka się z technicznymi problemami. Nadal jednak wciąga na długie godziny.

Recenzja Total War: Pharaoh - egipskie wakacje bez all inclusive
Recenzja Total War: Pharaoh - egipskie wakacje bez all inclusive

Recenzja gry

Total War: Pharaoh to kolejny już odgrzewany kotlet wysmażony przez Creative Assembly. Choć mimo wszystko jest całkiem zjadliwy i jego konsumpcja potrafi momentami sprawić frajdę, serii tej zdecydowanie przydałby się porządny powiew świeżości.

Recenzja Jagged Alliance 3 - świetny sequel, choć spóźniony o 20 lat
Recenzja Jagged Alliance 3 - świetny sequel, choć spóźniony o 20 lat

Recenzja gry

Jagged Alliance 3 to bardzo dobra taktyczna strategia. Obawiam się jednak, że przypadnie do gustu głównie fanom kultowej „dwójki”. Sympatycy nowych XCOM-ów mogą się od niej natomiast mocno odbić.