Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Grand Theft Auto V Publicystyka

Publicystyka 26 lipca 2013, 12:54

autor: Filip Grabski

Nowe Grand Theft Auto w pigułce, czyli wszystko, co wiemy of GTA V

Podsumowujemy informacje dotyczące gry Grand Theft Auto V i podajemy je w skondensowanej formie. Sprawdź co ciekawego wydarzy się we wrześniu w trakcie kolejnych odwiedzin Los Santos!

Spis treści

Bohaterowie – Michael, Franklin i Trevor

Po raz pierwszy w historii serii nowe Grand Theft Auto odda do dyspozycji graczy nie jednego, ale aż trzech głównych bohaterów. To bardzo istotna nowość, spośród wielu czekających na nas w „piątce”, z którą powiązany jest oryginalny i posiadający wielki potencjał system przełączania się między postaciami w czasie rzeczywistym.

Elegancki mężczyzna około pięćdziesiątki to pierwszy protagonista gry, zamożny posiadacz dużego domu, ładnej żony Amandy i dwójki dzieci – dwudziestoletniego Jimmy’ego i jego młodszej siostry Tracey. Specjalnością Michaela są napady na banki – tym zajmował się od samego początku swej przestępczej działalności, aż stał się w tym fachu prawdziwym wirtuozem. W międzyczasie poznał i zaprzyjaźnił się z Trevorem, kolejną główną postacią w GTA V. Końcem jego przestępczej kariery miała być ugoda, jaką zawarł z FIB (odpowiednik FBI w uniwersum gry) – dzięki temu zyskał bardzo dobry status majątkowy i spokój do końca swoich dni. Niestety – kłótnia z Trevorem, coraz mniejsza tolerancja żony w stosunku do jego osoby i niemal zerowa więź z potomstwem sprawiły, że jego frustracja osiągnęła poziom krytyczny (nie pomogło mu też wielkie ego i wybuchowy charakter). Szybko kurczące się konto bankowe, uzależnienie od adrenaliny oraz świadomość, że w tym momencie swego życia ma jednocześnie wszystko i nic do stracenia, sprawiają, że Michael wraca na przestępczą ścieżkę.

Pełen ambicji i nadziei niespełna trzydziestoletni mieszkaniec Los Santos jest drugim głównym bohaterem Grand Theft Auto V. Wychowywał się bez rodziny i zawsze z trudem wiązał koniec z końcem – nie będzie więc zaskoczeniem informacja, że ostatecznie wkroczył na przestępczą ścieżkę, co zresztą szybko skończyło się odsiadką. Z drobnego dilera w getcie przeistoczył się we współpracownika ormiańskiego gangstera Simeona, dla którego zajmował się regulowaniem długów związanych ze sprzedażą bardzo drogich samochodów biednym ludziom. Franklin od zawsze miał ochotę stać się kimś więcej niż tylko poślednim gangsterem – podjęte w tym kierunku działania doprowadzają do spotkania z Michaelem (a w konsekwencji i z Trevorem), który zauważa w tym młodym człowieku odpowiedni potencjał i nawiązuje z nim współpracę. Będzie ona stanowić rdzeń historii zaprezentowanej w GTA V.

Ostatni z trzech mężczyzn to postać najbardziej charakterystyczna i nieprzewidywalna. Łysiejący, szalony, agresywny, impulsywny, niedający się poskromić, wulgarny i brutalny Trevor niegdyś próbował zrobić w wojsku karierę pilota. Dorobił się statusu weterana i opuścił szeregi armii, po czym poznał Michaela. Obaj panowie przypadli sobie do gustu (zapewne dzięki zasadzie mówiącej, że przeciwieństwa się przyciągają) i szybko odkryli w sobie dryg do napadów. Dzięki owocnej współpracy z nowym kumplem Trevor solidnie się wzbogacił, ale w pewnym momencie wydarzyło się coś (najpewniej umowa ze stróżami prawa), co zmieniło jego stosunek do Michaela na zdecydowanie mniej przyjazny. Obecnie Trevor mieszka w rozwalającej się przyczepie gdzieś na pustkowiu i ma za sąsiada fanatyka teorii spiskowych. Trudna sytuacja finansowa i chęć ponownego przeżycia dreszczyku emocji wymusza na nim powrót do rabowania.

Trzech wspaniałych - 2013-07-26
Trzech wspaniałych

Wprowadzenie trzech bohaterów jest tożsame z drugą rewolucją, jaką czeka GTA. Twórcy gry udostępnią możliwość przełączania się między każdym z nich w dowolnym momencie (choć nie wszyscy będą dostępni od samego początku). Mechanizm ten działa trochę inaczej podczas standardowej eksploracji świata, a inaczej w trakcie misji. Gdy zwiedzamy ogromną mapę, możemy w każdej chwili wybrać któregoś z pozostałych dwóch panów i po chwili znaleźć się w jego skórze. Trik polega na tym, że SI steruje każdym z nich wedle ustalonych wzorców i po spokojnej wieczornej przejażdżce na rowerze jako Michael możemy w kilka(naście) sekund przenieść się do ściganego przez patrol policji pijanego Trevora. Czas „wczytywania postaci” zależny jest od tego, jak daleko od siebie bohaterowie się znajdują – w zaprezentowanym materiale z rozgrywką trwało to dość krótko (inaczej niż na pokazie, o czym wspominaliśmy w tym artykule), co oznacza, że mechanizm został dopracowany albo że zamaskowano opóźnienie na potrzeby filmiku.

UMIEJĘTNOŚCI WSPÓLNE DLA WSZYSTKICH BOHATERÓW:
  • wytrzymałość (Stamina);
  • strzelanie (Shooting);
  • siła (Strength);
  • skradanie się (Stealth);
  • latanie (Flying);
  • kierowanie pojazdami (Driving);
  • pojemność płuc (Lung Capacity).

Zupełnie inaczej ma to wyglądać w trakcie wykonywania misji – tutaj zmiana bohatera będzie w dużej mierze uzależniona od scenariusza: nastąpi automatycznie w momentach wyznaczonych przez twórców, ewentualnie będzie to np. szybkie przełączanie się między tylko dwoma protagonistami. Ciekawym urozmaiceniem jest możliwość spotkania każdego z pozostałej dwójki w świecie gry, o ile wcześniej ustalimy, gdzie właśnie się znajdują. Im częściej zdecydujemy się z nimi widywać, tym lepsze zapanują pomiędzy nimi stosunki.

Bohaterowie dysponują własnymi animacjami – każdy z nich porusza się inaczej. - 2013-07-26
Bohaterowie dysponują własnymi animacjami – każdy z nich porusza się inaczej.

Aby zamknąć temat najważniejszych postaci w GTA V, warto wspomnieć jeszcze o namiastce RPG (która pojawiła się też w San Andreas). Michael, Trevor i Franklin zostaną opisani dziewięcioma współczynnikami, które będą wzrastać w miarę wykonywania odpowiednich czynności (np. pojemność płuc zwiększy się wraz z częstotliwością nurkowania). Wśród tej dziewiątki znajdzie się też miejsce na jedną zdolność specjalną, charakterystyczną dla każdego z panów (Michael – klasyczny bullet time, Trevor – szał bojowy, Franklin – spowolnienie czasu podczas kierowania). Ma się rozumieć, deweloperzy pozwolą też na pewne (ograniczone) dostosowywanie wyglądu bohaterów (ciuchy, fryzury, tatuaże), ale bez chłodno przyjętych w San Andreas wskaźników otyłości i mięśni.

Filip Grabski

Filip Grabski

Z GRYOnline.pl współpracuje od marca 2008 roku. Zaczynał od pisania newsów, potem przeszedł do publicystyki i przy okazji tworzył treści dla serwisu Gameplay.pl. Obecnie przede wszystkim projektuje grafiki widoczne na stronie głównej (i nie tylko) oraz opiekuje się ciekawostkami filmowymi dla Filmomaniaka. Od 1994 roku z pełną świadomością zaczął użytkować pecety, czemu pozostaje wierny do dzisiaj. Prywatnie ojciec, mąż, podcaster (od 8 lat współtworzy Podcast Hammerzeit) i miłośnik konsumowania popkultury, zarówno tej wizualnej (na dobry film i serial zawsze znajdzie czas), jak i dźwiękowej (szczególnie, gdy brzmi ona jak gitara elektryczna).

więcej

Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V

Kiedy premiera GTA V na PC? Analizujemy daty wydania Grand Theft Auto i innych gier Rockstar
Kiedy premiera GTA V na PC? Analizujemy daty wydania Grand Theft Auto i innych gier Rockstar

Grand Theft Auto V na PC to gorący temat. Sprawdzamy kiedy nadchodzący hicior Rockstara ma szansę pojawić się na blaszakach i jak to wyglądało w przeszłości.