autor: Piotr Szczerbowski
nVidia vs ATi
Która karta jest lepsza? Co jest ważniejsze? Ilość wyświetlanych klatek na sekundę, jakość generowanego obrazu, a może cena? Kupowanie odpowiedniej karty graficznej przyprawić może o ból głowy nawet największego specjalistę w tej dziedzinie.
Spis treści
- nVidia vs ATi
- nVidia GeForce 3
- nVidia GeForce 4 MX / Ti
- ATi Radeon 8500
- GF3, GF4 MX & GF4 Titanium
- Radeon 8500 vs Radeon 8500 LE
- Filtrowanie Anizotropowe
- Anty Aliasing
- Programy testowe
- Testy: Comanche 4 Benchmark
- Testy: DroneZmarK
- Testy: GLMark
- Testy: Codecreatures Pro
- Testy: Szybkość procesora a wydajność karty graficznej
- Podsumowanie
Filtrowanie Anizotropowe
Filtrowanie anizotropowe to specjalny tryb filtrowania tekstur, dający doskonałe rezultaty. Poprawia się nie tylko ostrość, ale co najważniejsze – szczegółowość oddalonych od obserwatora bitmap. Filtrowanie anizotropowe najlepiej porównać z normalnym bilineranym lub trilineranym filtrowaniem patrząc na podłoże w jakiejkolwiek grze. Przy dwóch ostatnich tekstury będą rozmyte, ale przy aniso – zależnie od wybranego trybu pracy (2x, 4x, 8x czy tylko dla kart Radeon 16x) zobaczymy bardziej szczegółowe i ostre grafiki.
Poniższe zrzuty ekranu przedstawiają problem w całej jego okazałości. Korzystając z programu Comanche 4 porównałem filtrowanie nVidii oraz ATi.
Pod względem wydajności najszybciej filtrują anizotropowo karty ATi, gdzie Radeon 8500 zyskuje sporą przewagę nawet nad najszybszym GF4Ti4600! Inżynierowie z nVidii niedawno rozpoczęli prace nad sterownikami poprawiającymi tę część obróbki sceny, jednak na dzień dzisiejszy wszystkie GeForcey są daleko w tyle. Nie wspominając już o GF4MX, na którym za nic w świecie nie mogłem wymusić filtrowania anizotropowego.
Na zakończenie dodam, że widoczne na dole filtrowanie point sampling to najgorszy możliwy do wymuszenia tryb, pomagający uzyskać parę cennych punktów w programach testowych, jak 3DMark2001SE (z racji tego, iż jest ono dostępne tylko pod Direct3D).
Fanów nVidii ucieszy zapewne fakt, iż firma ta zapowiedziała jakiś czas temu optymalizacje na poziomie sterowników, mające przyśpieszyć generowanie obrazu z filtrowaniem anizotropowym. Może wtedy zobaczymy naprawdę, na co stać nowe GeForce’y.