Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 7 lutego 2020, 08:44

autor: Aquma

Czym będzie PS5? Premiera, cena, specyfikacja, tytuły startowe

Kolejna, dziewiąta już generacja konsol coraz wyraźniej rysuje się na horyzoncie, a jej heroldem ma być właśnie PlayStation 5. Zebraliśmy w jednym miejscu wszystkie dotychczasowe pogłoski i przecieki na temat PS5.

Specyfikacja PS5

W kwietniowej rozmowie z serwisem Wired Mark Cerny, główny architekt systemu, podał specyfikację PlayStation 5 i trzeba przyznać, że przedstawia się ona imponująco. Za podzespoły odpowiada firma AMD, która umieściła w nadchodzącej konsoli ośmiordzeniowy procesor oparty na architekturze Zen 2 oraz zmodyfikowaną wersję karty graficznej Radeon Navi. Platforma ma być dzięki nim zdolna do obsługi ray tracingu, technologii dotychczas działającej wyłącznie na najpotężniejszych pecetach, oraz do wyświetlania gier w rozdzielczości 8K.

KŁOPOTLIWE 60 KLATEK

Zupełnie nic nie stoi na przeszkodzie, żeby konsola wyświetlała grafikę w 60 FPS-ach. Potrafiło to nawet pierwsze PlayStation (część gier na PSX-ie działała w 60 klatkach, na przykład Rapid Racer z 1997 roku). To twórcy gier w trakcie prac decydują, w jaki sposób wykorzystać ograniczone zasoby mocy – i muszą wybierać. Jeśli ich produkcja ma działać bardziej płynnie, oznacza to konieczność obniżenia jakości grafiki. Technicznie da się to zrobić, jednak wydawcy wychodzą z założenia, że efektowna grafika sprzeda grę, a 60 klatek niekoniecznie. Bardzo możliwe więc, że wiele tytułów na PS5 wciąż będzie działać w 30 klatkach na sekundę, za to będą ładniejsze, niż gdyby wyświetlały obraz w 60 FPS-ach.

Konsola zostanie też wyposażona w dysk SSD, który ma być szybszy niż te w komputerach osobistych. Istnieje możliwość, że za jego produkcję odpowiadać będzie firma Samsung, która zasugerowała to na jednym ze slajdów przygotowanych na potrzeby prezentacji na imprezie Samsung SSD Forum 2019 w Tokio. Wykorzystanie technologii SSD pozwoli osiągnąć znacznie szybsze czasy wczytywania. PlayStation 5 ma też potrzebować znacznie mniej czasu, by na bieżąco generować wszystkie obiekty w świecie przedstawionym. Usprawnienia obejmą również oprawę audio, Sony postanowiło bowiem wyposażyć swój nachodzący sprzęt w specjalnie zaprojektowaną jednostkę odpowiadającą za dźwięk przestrzenny.

Zmiany dotyczą też samego funkcjonowania konsoli. Dane będą doczytywać się zdecydowanie szybciej, w związku z czym niepotrzebne stanie się powielanie wielu kopii tego samego pliku, by można było łatwiej się do nich dostać. Zmniejszy to rozmiar gier i pozwoli na instalowanie tylko konkretnych ich elementów – np. kampanii dla pojedynczego gracza czy trybu wieloosobowego – umożliwiając lepsze zarządzanie dostępną pamięcią. Ponadto rozbudowany zostanie interfejs użytkownika, który na bieżąco poinformuje o toczących się rozgrywkach w sieci czy misjach ze specjalnymi nagrodami w konkretnych produkcjach.

Pad DualShock 5 i inne akcesoria

Według odszukanego przez internautów patentu Sony aktywnie pracuje nad własnym inteligentnym asystentem, podobnym do Asystenta Google czy Alexy. Przygotowywana przez Japończyków pomoc głosowa na razie znana jest pod nazwą PlayStation Assist i skupi się przede wszystkim na wsparciu w trakcie rozgrywki – np. gdy zatniemy się na wyjątkowo ciężkim przeciwniku, sztuczna inteligencja podpowie, jaką obrać strategię. Asystent ma zadebiutować z dedykowaną aplikacją mobilną.

Według doniesień serwisu Wired z sierpnia 2019 roku pad do PlayStation 5 nie będzie wiele różnić się od DualShocka 4 – przynajmniej z wyglądu. Ma posiadać wejście USB typu C oraz być nieco cięższy, otrzyma bowiem dodatkowe funkcje i pojemniejszą baterię. Nowinką mają być m.in. spusty o dynamicznie zmieniającym się oporze – co sprawi, że poczujemy różnicę pomiędzy strzelaniem ze strzelby i pistoletu a naciąganiem cięciwy łuku. Ponadto oba uchwyty zostaną wyposażone w osobne czujniki haptyczne, wibrujące w różny sposób w zależności od nawierzchni, na której się znajdziemy. W artykule zaprezentowano to na przykładzie Gran Turismo Sport, gdzie jadąc dwoma kołami po asfalcie, a dwoma po ziemi, czuło się odmienne drgania po obu stronach. Dodatkowo zasugerowano, że następny pad wyposażony zostanie w mikrofon, pozwalający na łatwą obsługę inteligentnego asystenta.

Przecieki wspominają też o dodatkowych akcesoriach. Przede wszystkim po finansowym sukcesie PlayStation VR (w grudniu ubiegłego roku Sony poinformowało, że udało się sprzedać 5 milionów gogli) Japończycy mają zamiar dostarczyć ulepszoną wersję tego zestawu. Ma on posiadać wbudowaną kamerkę oraz słuchawki, a obsłużymy go przy pomocy specjalnych rękawic oraz nowej edycji kontrolera PlayStation Move. Istnienie tego ostatniego potwierdza zresztą patent zgłoszony przez firmę na początku ubiegłego roku. Inny wniosek, ujawniony we wrześniu, dotyczy z kolei technologii umożliwiającej minimalizację dyskomfortu i wyeliminowanie nudności. Ciekawe jest także doniesie, że PS VR2 ma być bezprzewodowe, co znacznie zwiększy jego wygodę.

Wsteczna kompatybilność PS5

Odchodząc od wirtualnej rzeczywistości, ale pozostając przy patentach, dodamy jeszcze, że w październiku dowiedzieliśmy się, iż japońska korporacja aktywnie pracuje nad technologią określaną mianem „remasterowania poprzez emulację”. Miałoby to polegać na podmienianiu tekstur ze starych gier na ich bardziej współczesne odpowiedniki – wszystko w czasie rzeczywistym, bez dodatkowego ładowania. Możliwe więc, że Sony wciąż pracuje nad jak najskuteczniejszym rozwiązaniem kwestii wstecznej kompatybilności, które obejmie więcej niż jedną generację. Na razie wiemy jednak tylko tyle, że na PlayStation 5 zagramy prawdopodobnie we wszystkie produkcje z PS4 i skorzystamy z obecnie dostępnych zestawów VR.

Mark Cerny poinformował, że nowa konsola będzie częściowo opierać się na architekturze poprzedniczki, co ułatwi włączanie starszych gier na nowszym sprzęcie. Wciąż jednak nie wiemy, jaka będzie polityka wydawnicza firmy i jej partnerów. Co z grami, które wyjdą w pierwszych latach obecności konsoli na rynku? Czy w sprzedaży będą osobne edycje na PS4 i PS5. Czy te na PS4 będą działać na PS5 i czy będą się różnić, w zależności od tego, na której konsoli je włączymy? Te pytania pozostają otwarte.

CZEKAMY NA WIĘCEJ

To na razie wszystkie informacje i spekulacje na temat PS5. Jak tylko pojawi się coś nowego, zaktualizujemy niniejszy tekst.

Bartosz Aquma Świątek

TWOIM ZDANIEM

Kupisz PlayStation 5?

Tak, jak trochę stanieje
50,3%
Tak, od razu po premierze
37,8%
Nie
11,8%
Zobacz inne ankiety
The Last of Us: Part II

The Last of Us: Part II

Grand Theft Auto VI

Grand Theft Auto VI

Ghost of Tsushima

Ghost of Tsushima

Horizon: Zero Dawn 2

Horizon: Zero Dawn 2

Czy PlayStation 5 jest nam potrzebne już teraz?
Czy PlayStation 5 jest nam potrzebne już teraz?

Plotki o następcy PlayStation 4 rozpalają wyobraźnię fanów konsol firmy Sony, dając nadzieję na szybką premierę kolejnej generacji. Czy jednak faktycznie potrzebujemy PlayStation 5 tak szybko?

Uncharted 5, GTA 6 i inne gry, które chcemy zobaczyć na PS5
Uncharted 5, GTA 6 i inne gry, które chcemy zobaczyć na PS5

PlayStation 5 pojawi się dopiero w 2020 roku, ale nie znaczy to, że nie możemy pomarzyć o tytułach, które chcielibyśmy zobaczyć na PS5. Oto nasza list potencjalnych hitów na sprzęt Sony.

7 rzeczy, które PS5 zrobi lepiej od komputerów PC
7 rzeczy, które PS5 zrobi lepiej od komputerów PC

Z naszym zestawem siedmiu argumentów przemawiających za PS5 czy nowym Xboxem żadna zażarta dyskusja z fanem sześćdziesięciu klatek na sekundę i rozdzielczości 4K nie będzie Ci straszna!