Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Publicystyka

Publicystyka 9 stycznia 2018, 15:37

autor: Jakub Mirowski

Miłośnik gier dla jednego gracza – niby przez lepszy klimat, ale tak naprawdę jest słaby w multi.

Ten projekt jest za mały dla nas dwóch! 11 gier stworzonych przez jedną osobę

Nie każdy hit wymaga ogromnego budżetu, najnowszych technologii i setek pracowników. Często gry wybitne to te tworzone przez niewielkie, niezależne zespoły, czasami zaś to efekt geniuszu i zaangażowania jednego dewelopera z przełomową wizją.

Jak niestety regularnie udowadniają duże studia, wielki budżet, popularna licencja, setki pracowników i dostęp do najnowocześniejszych technologii wcale nie gwarantują, że gra będzie naprawdę godna zapamiętania. Na szczęście jest też druga, znacznie bardziej pozytywna strona medalu – bo prawdziwie wyróżniające się produkcje to często dzieła mniejszych, niezależnych zespołów, niekiedy składających się z zaledwie kilku osób. Ba, w historii interaktywnej rozrywki nierzadko zdarzało się, że pamiętana przez lata, mająca na koncie ogromny komercyjny sukces klasyka była efektem wytężonego wysiłku jednego, za to wyjątkowo zdeterminowanego dewelopera z ciekawą autorską wizją.

Żaden z przedstawionych tu tytułów nie może się co prawda pochwalić efektownością czy rozmachem wysokobudżetowych produkcji, często są one jednak o wiele bardziej kreatywne niż hity za miliony dolarów. - 2018-01-09
Żaden z przedstawionych tu tytułów nie może się co prawda pochwalić efektownością czy rozmachem wysokobudżetowych produkcji, często są one jednak o wiele bardziej kreatywne niż hity za miliony dolarów.

W tym artykule skupiamy się właśnie na pojedynczych twórcach, którym wcale nie przeszkadzał brak pomocnych rąk do pracy. Jak się okazuje, nie są to wyłącznie „hipsterzy interaktywnej rozrywki”, odpowiadający za uznane „indyki” – choć oczywiście takich autorów jest najwięcej. Niemniej wystarczy jeden wyjątkowo uzdolniony deweloper, by stworzyć produkcję wartą miliony (a nawet miliardy) dolarów, znaną na całym świecie i cieszącą się statusem gry kultowej. Dla niektórych z nich to przełomowe dzieło było przepustką do bogactwa i branżowej sławy, inni nigdy nie zyskali należnego im rozgłosu, znalazł się tu nawet polski akcent! Jedno jest pewne – ludziom tym nie sposób odmówić determinacji i kreatywności.

Ponieważ większość ze wspomnianych w tym tekście tytułów to pozycje dobrze znane fanom interaktywnej rozrywki, pozwoliliśmy sobie na ograniczenie do niezbędnego minimum opisów samych gier – zawsze możecie się o nich dowiedzieć więcej z naszej encyklopedii. Skupiliśmy się natomiast na kulisach powstawania owych projektów, problemach związanych z pracą w pojedynkę oraz drodze do ostatecznego sukcesu. Oczywiście nasze zestawienie nie jest kompletne – wybraliśmy zaledwie jedenaście przykładów, a biorąc pod uwagę postępujący rozwój sceny gier niezależnych oraz ułatwiony dostęp do narzędzi pozwalających na tworzenie własnych produkcji, nie mamy wątpliwości, że w niedalekiej przyszłości lista godnych zapamiętania dzieł pojedynczych deweloperów znacznie się wydłuży. I trzymamy za to kciuki, bo do stworzenia prawdziwej perełki naprawdę wystarczy tylko jedna osoba.

Minecraft – a po pracy robię gry za 2,5 miliarda...

Chodzą słuchy, że gdzieś w sercu amazońskiej dżungli uchowały się jeszcze plemiona, które nigdy w życiu nie słyszały o Minecrafcie, trudno jednak zweryfikować wiarygodność tych pogłosek. Tytuł ten stał się popkulturowym fenomenem drugiej dekady trwającego wieku – poświęcane są mu konwencje, książki, od czasu do czasu pojawiają się doniesienia o planach przeniesienia go na srebrny ekran. W pierwszych tygodniach produkcji zapowiadał się on jednak bardziej na hobbystyczny projekt niż potencjalny hit. Twórca Minecrafta, Markus „Notch” Persson, początkowo pracował nad swoim dziełem po godzinach, powoli dodając nowe elementy i eliminując błędy. Ale nawet w swojej dość „surowej” wersji sandbox ten przyciągał tłumy.

Minecraft oferuje bowiem graczom nieograniczone wręcz możliwości kreatywnej zabawy. To „piaskownica totalna” – bez fabuły, za to z szeregiem narzędzi, które zapewniają frajdę na dziesiątki godzin. Wkrótce gra stała się na tyle popularna, że „Notch” musiał zatrudnić innych deweloperów do pomocy w jej rozwijaniu – wtedy też powstało studio Mojang. W momencie gdy tytuł wychodził z fazy beta i ukazywał się w finalnej wersji, miał już ponad 4 miliony użytkowników.

Silent Hill ma Piramidogłowego, BioShock ma tatuśków, a Minecraft ma creepery – to chyba najbardziej ikoniczny potwór z tej gry. Niewiele osób wie jednak, że powstał on w zasadzie przez błąd „Notcha”. Szwedzki deweloper zaprojektował go, gdy próbował stworzyć model świni, jednak przez pomyłkę zamienił miejscami pożądaną wysokość i długość stworzenia, co w efekcie dało przeciwnika, który po dziś dzień prześladuje graczy swoimi wybuchowymi właściwościami.

Mało który tytuł daje możliwość budowania całych zamków, miast czy wysp. Nic dziwnego, że Minecraft wyzwolił w nawet starszych graczach kreatywne szaleństwo. - 2018-01-09
Mało który tytuł daje możliwość budowania całych zamków, miast czy wysp. Nic dziwnego, że Minecraft wyzwolił w nawet starszych graczach kreatywne szaleństwo.

Minecrafta zaczęto przenosić na wszystkie możliwe platformy, wypuszczać spin-offy i wkrótce 4 miliony zmieniły się w... 125. Ale ten sukces gra odniosła już bez udziału Markusa Perssona – pod koniec 2011 roku zrezygnował on z posady głównego dewelopera w Mojangu, a niecałe trzy lata później, gdy studio zostało wykupione przez Microsoft za 2,5 miliarda dolarów, ostatecznie pożegnał się ze swoim opus magnum. Wyjaśnił przy tym, że jego decyzja była związana z troską o własne zdrowie psychiczne, a nie o pieniądze – choć fakt, że po przejęciu stał się miliarderem, na pewno mu nie przeszkadzał.

Czym jest dla Ciebie studio niezależne?

69,4%

Deweloper bez wydawcy, niezależnie od ilości zatrudnianych osób.

24,3%

To bardzo mała ekipa twórców, pozbawiona wsparcia wydawcy.

3,8%

Twórcy robiący gry po kosztach, bez wysokich budżetów.

2,6%

Ekipa robiąca gry ze słabą grafika, gameplay'em z Commodore 64.

Minecraft

Minecraft

Stardew Valley

Stardew Valley

Banished

Banished

Braid

Braid

Papers, Please

Papers, Please

Dwarf Fortress

Dwarf Fortress

Another World: 20th Anniversary Edition

Another World: 20th Anniversary Edition

Thomas Was Alone

Thomas Was Alone

Axiom Verge

Axiom Verge

Tetris (1986)

Tetris (1986)

McPixel

McPixel

Cena niezależności, czyli drogie gry indie
Cena niezależności, czyli drogie gry indie

Popularne "indyki" wydają się tańsze w porównaniu z tytułami z segmentu AAA, ale jeśli zestawimy długość zabawy z pieniędzmi, jakie trzeba za nie zapłacić, sytuacja nie wygląda już tak korzystnie. Jaka jest cena niezależności gier indie?

Widmo indiepokalipsy – czy scena gier niezależnych zmierza w przepaść?
Widmo indiepokalipsy – czy scena gier niezależnych zmierza w przepaść?

Statystyki są bezwzględne – wysyp gier niezależnych na Steamie zakończy kariery wielu początkujących deweloperów i doprowadzi do kresu „indyków”. Przyglądamy się obecnej sytuacji na scenie i argumentom branżowych proroków, zwiastujących indiepokalipsę.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
10.01.2018 02:03
1
Deczkin
2
Junior

Dajecie jakąś pixelozę na końcu, a zapomnieliście o unEpic? Nieładnie...

10.01.2018 07:22
odpowiedz
1 odpowiedź
Kamook
50
Pretorianin

A dust nie był przypadkiem też przez jedną osobę zrobiony?

10.01.2018 10:26
topyrz
55
pogodnik duchnik

Nie, aczkolwiek prawie. Za kwestie dźwiękowe ktoś inny odpowiadał.

12.01.2018 02:44
odpowiedz
Nuker
20
Chorąży

Byłem zerknąć czy wstawiliście To The Moon, i ku mojemu rozczarowaniu - nie. Wstydźcie się.

12.01.2018 13:07
odpowiedz
SOWA0
1
Junior

Brakuje mi tu Undertale

12.01.2018 14:47
odpowiedz
3 odpowiedzi
Venkt
31
Centurion

Niby wg definicji powinniśmy zaznaczyć opcję, że studio niezależne to studio bez wydawcy, ale... czy wydawca jest czymś niezbędnym? Nie wydaje mi się. Tak naprawdę więc niezależne studio powinno się chyba kojarzyć z czymś małym, bez dużego budżetu

16.01.2018 14:51
soulldelsol
12
Centurion

Nope. Niezależność oznacza, że sam decydujesz o każdym aspekcie produkcji a nie wydawca, czy inwestor(którym wydawca nomen omen jest).

16.01.2018 15:28
Battle_Axe
37
Krasnolud

@soulldelsol

Nie do końca jest to takie proste. Wielkość studia i budżet też ma tutaj znaczenie, bo inaczej CD Projekt, Obsidian lub Larian (studio liczy ok. 100 osób) można byłoby nazwać twórcami gier Indie, a tak nie jest.

19.01.2018 05:29
LSZ
47
Konsul

"CD Projekt, Obsidian lub Larian (studio liczy ok. 100 osób) można byłoby nazwać twórcami gier Indie, a tak nie jest."
Twórczość niezależna to nie tylko gry indie. Tworzenie gier własnym sumptem, bez dyszącego w kark i wpychającego wszędzie swoje chciwe łapska wydawcy/dystrybutora/inwestora to właśnie developing niezależny.

12.01.2018 15:10
odpowiedz
CheshireDog
64
Desk jockey

Co do upadania sklepów i powstawania nowych - z rodziny co mieszka w małym miasteczku wiem, że ludzie często dostają wsparcie z UE / Rządu, myślą, że to im wypali i w sumie tak dużo nie tracą bo jest wsparcie, a po wszystkim jakieś półki, laptop itp. zostaną im więc się troszkę odbiją.

A co do pomysłu na biznes - dla mnie nie ma reguły :) nie ma dobrego mechanika / wulkanizatora to rób to od razu, ale nagle nie przebijesz się przez konkurencję jak jest dobra. To samo można zastosować do sklepu spożywczego, sklepu z butami itp. itd.

Jak już to patrzyłbym na rodzaje biznesów co możesz robić po pracy a jak Ci wypalą przenosisz się na nie na stałe, dlatego sensowne dla mnie wydaję się:
- naprawa sprzętów rtv / agd
- szeroko pojęta naprawa i serwisowanie samochodów
- pan informatyk co zainstaluje nowego windowsa chłopaczkowi co naściągał wirusów z neta a rodzice nie ogarniają PC (ewentualnie ogarnie neta, nowy komputer, wifi w mieszkaniu itp.)

14.01.2018 16:08
odpowiedz
Bulo82
21
Centurion

chciałem wytknąć, że nie ma UnReal World, ale to jednak było robione przez dwie osoby ...

15.01.2018 19:49
odpowiedz
TadeusTaD
2
Junior

Pierwsza myśl - Touhou Project.. ale nie dziwi mnie brak :D

17.01.2018 09:27
odpowiedz
premium476120
13
Pretorianin

Raczej za duży .....

17.01.2018 09:30
😂
odpowiedz
Darth Father
113
Time Patroller

Deweloper bez wydawcy, niezależnie od ilości zatrudnianych osób.

Powaznie to jest najpopularniejsza odpowiedz? XD

25.01.2018 02:29
😍
odpowiedz
myfunnygame
4
Chorąży

Moja odpowiedź to "wtedy gdy pracuje nad grą jedna osoba" #banished

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze