Nie tylko Wiedźmin – polska fantastyka godna gier

Po premierze Wiedźmina 3 zaczęto się zastanawiać, jakie światy znane z kart książek można przenieść do gier jako następne. Nasza poprzednia lista oczywiście nie wyczerpywała tematu, dlatego teraz mamy kolejne dziesięć propozycji.

Hubert Sosnowski

W Polsce powstaje masa powieści z gatunku fantastyki, a na razie tylko jedna z nich dorobiła się swojej pełnoprawnej gry wideo – o Wiedźminie oczywiście mowa. Poza Andrzejem Sapkowskim mamy wielu zdolnych pisarzy, którzy w twórczy sposób przerabiają znane motywy, nie zapominając przy tym o inwencji własnej. O paru z nich wspomnieliśmy już w poprzednim tekście na ten temat, teraz czas na jego poszerzenie. Nasze kosmosy i krainy za siedmioma górami, lasami i rzekami już dawno przestały być kopią Odysei kosmicznej, Gwiezdnych wojen, Władcy Pierścieni czy Gry o tron. Czytelnik po chwili szukania może znaleźć porywających bohaterów, zróżnicowane światów i niebanalne koncepcje. Pełny przekrój – od lekkiej rozrywki po literaturę ciężkiego kalibru, jak Lód Dukaja z wcześniejszego zestawienia.

UWAGA!

Jeśli brakuje Ci w tym zestawieniu jakieś znanej polskiej powieści fantasy, to zapewne dlatego, że znalazła się w poprzednim tekście sprzed dwóch lat.

Przy tworzeniu tej listy jednym z głównych kryteriów była popularność pisarza i jego dzieł, ale kierowaliśmy się też atrakcyjnością i oryginalnością stworzonych uniwersów – stąd parę pozycji, o których nie wszyscy czytelnicy mogli słyszeć, wyciągamy też jeden czy dwa odrobinę zapomniane, ale wciąż świetne tytuły. Dlatego postanowiliśmy przywołać między innymi mroczną opowieść Feliksa W. Kresa, jednego z pionierów polskiego fantasy. Obok niego pojawia się kilka nazwisk, które przewinęły się poprzednio, oraz parę niespodzianek.

Naturalnie nawet obie połączone listy nie wyczerpują tematu i znalazłoby się pewnie drugie tyle intrygujących propozycji – część z nich autorstwa wspomnianych twórców, ale nie tylko. Dlatego czekamy na Wasze typy w komentarzach.

Opowieści z meekhańskiego pogranicza – Robert M. Wegner

Gatunek: militarne fantasy

Wciąż powstający cykl fantasy Roberta M. Wegnera wspina się na kolejne szczeble popularności wśród polskich miłośników gatunku – doczekał się nawet tłumaczeń na język czeski i rosyjski. Autor zaczynał od ciepło przyjętych opowiadań, ukazujących się na łamach nieistniejącego już magazynu „Science Fiction, Fantasy i Horror”. Teksty te zebrane zostały w zbiory opowiadań Północ-Południe i Wschód-Zachód. Łącznie z nimi wyszły cztery tomy serii, piąty nadciąga powoli, ale nieubłaganie.

Siłą Opowieści z meekhańskiego pogranicza niewątpliwie są emocje. Skrajne, intensywne, ale nie łzawe. To historie ludzi postawionych przed ekstremalnymi wyborami. Przemierzają świat uwikłani w rozmaite zależności, od których gęsto w barwnym i zróżnicowanym świecie Wegnera. Honor, więzy krwi, bezwzględne tradycje, różnice kulturowe czy wreszcie przeznaczenie – to tylko niektóre z wartości, jakimi kierują się bohaterowie. Obok większych i mniejszych starć czytelnik staje się świadkiem intymnych i poruszających scen.

Właściwie dostajemy cztery bardzo różne historie, które powoli splatają się w jedną. W potężną, epicką mozaikę, losy ludzi, bogów i innych starożytnych potęg, które próbują zmienić oblicze świata składającego się z rozmaitych, interesująco przedstawionych kultur, ludów i społeczności.

JAKA TO GRA WIDEO?

Cykl Wegnera ma potencjał niezbędny do stworzenia RPG w każdej możliwej odmianie, przeróżnych wariacji z domieszką akcji, w stylu Wiedźmina, Dragon Age, Diablo czy nawet Deus Ex (jednym z głównych bohaterów jest złodziej). RPG z drużyną, aktywną pauzą lub walką w turach też byłoby jak najbardziej na miejscu. Jakby się uprzeć, to nawet jRPG dałoby się z tego wycisnąć. Meekhan znakomicie sprawdziłby się także w rozmaitych strategiach – od globalnej w stylu Total War po hybrydy RTS-a i RPG z dużym naciskiem na zróżnicowanie bohaterów.

Podobało się?

72

Hubert Sosnowski

Autor: Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

Czytasz polską fantastykę?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl