Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 23 października 2017, 15:48

Bullfrog, Westwood i Visceral – historia studiów, które firma EA zamknęła

Kupić, wykorzystać i wyrzucić na śmietnik historii. Tak w dużym uproszczeniu niektórzy widzą historię jednego z największych wydawców na rynku rozrywki elektronicznej. Oto Electronic Arts i historia firm, które ten wydawca spotkał na swojej drodze.

Spis treści

Pandemic Studios

W SKRÓCIE:
  1. Rok założenia: 1998
  2. Rok wykupienia przez EA: 2007
  3. Rok zamknięcia: 2009

Pandemic Studios zostało założone w 1998 roku jako część kapitału inwestycyjnego Activision, nic więc dziwnego, że pierwszymi grami przygotowanymi przez tę firmę były Battlezone II i Dark Reign 2 – będące sequelami marek należących do firmy matki.

Czas na własny wkład w rozwój branży przyszedł dopiero później, wraz z pójściem dewelopera w stronę strzelanin i gier militarnych. Pokłosiem tego działania była pozycja taktyczna Full Spectrum Warrior oraz Star Wars: Battlefront. Ekipa Pandemic swoje umiejętności przypieczętowała znakomitym Mercenaries: Playground of Destruction.

Po przejęciu przez Electronic Arts w 2007 roku pracownicy Pandemic musieli stawić czoła złej woli i niekompetencji wydawcy. Mercenaries 2 i The Lord of the Rings: Conquest spotkały się z raczej chłodnym przyjęciem, a co gorsza zupełnie zaprzepaszczone zostały szanse na stworzenie gry o Batmanie towarzyszącej premierze Mrocznego Rycerza. Do jej przygotowania wyznaczono australijski oddział Pandemic, który otrzymał na to jedynie osiemnaście miesięcy – na tylko tyle czasu „Elektronikom” udało się bowiem zdobyć licencję. Jednak przez pierwszych kilka miesięcy twórcy nie mieli pojęcia, że ich projekt ma mieć jakikolwiek związek z filmem; nie wiedzieli też, że powinna to być gra z otwartym światem. Wszystkie decyzje zapadały za ich plecami. Silnik wcześniejszej produkcji studia (napędzający Saboteura) nie nadawał się do nowych zastosowań, a narzędzia służące do projektowania uniwersum nie były dostępne przez pierwsze sześć miesięcy prac.

Gra miała być gotowa na premierę filmu we wrześniu – oczywiście nic z tego nie wyszło. Ostatecznym terminem był grudzień, kiedy to Batman: Mroczny Rycerz miał ukazać się na DVD, ale jakość programu była tak dalece niesatysfakcjonująca, że Electronic Arts nie pozostało nic innego, jak zamknąć projekt. W wkrótce także całe Pandemic Studios.

Przemysław Zamęcki

Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

więcej

Studia, które zginęły na zawsze w Silent Hill
Studia, które zginęły na zawsze w Silent Hill

Ambitny plan ożywienia marki Silent Hill przez Konami za pomocą trzech głośnych premier w jednym miesiącu kończy się kompletną katastrofą i kosztuje „życie” dwóch z trzech studiów zaangażowanych w projekty.

Czy Star Wars Jedi: Fallen Order przeciągnie EA na jasną stronę Mocy?
Czy Star Wars Jedi: Fallen Order przeciągnie EA na jasną stronę Mocy?

Żeby nie trzymać Was w niepewności: nie, nie przeciągnie. Ale jeśli gracze pozostaną konsekwentni wobec produkcji „Elektroników”, nie ma powodu, by dzieło Respawn Entertainment nie miało choć w pewnym stopniu zmienić dotychczasowej filozofii tego wydawcy.

Przepraszamy, już zamknięte – legendarne studia, które zakończyły działalność
Przepraszamy, już zamknięte – legendarne studia, które zakończyły działalność

Geniusz w tworzeniu gier nie zawsze przekłada się na talent do marketingu czy zarządzania firmą. Oto lista legendarnych zespołów, które zmieniły na zawsze oblicze interaktywnej rozrywki, ale ostatecznie z najróżniejszych powodów przestały działać.