Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Elex Publicystyka

Publicystyka 16 października 2017, 16:00

Ile Gothica jest w Elexie – 9 rzeczy, dzięki którym na Magalanie poczujesz się jak w domu

Elex pozornie odcina się od Gothica mechami i laserami, ale w grze stale widać widmo Górniczej Doliny unoszące się nad Magalanem. Oto przegląd budzących sentyment elementów, dzięki którym fani poczują się swojsko w najnowszym dziele Piranha Bytes.

Spis treści

Przez plecak do serca – ekwipunek

Nawet tak niedzisiejsi mieszkańcy Magalana jak Berserkowie mają stanowcze poglądy na temat ekonomii.

Pomimo całej „hardkorowości” gier studia Piranha Bytes, jeden aspekt był w nich zawsze prostszy niż u erpegowej konkurencji – chodzi o nielimitowane miejsce w ekwipunku. „Piranie” nie stosują ani kryterium pojemności plecaka, ani masy przedmiotów – i fanom takie rozwiązanie się podoba, więc oczywiście w Elexie go nie zmieniono. Nadal można zbierać wszystkie graty, które wpadną bohaterowi w ręce, i nie martwić się regularnymi powrotami do miasta w celu sprzedania bądź odłożenia nadmiaru przedmiotów. Charakterystyczny jest też pasek szybkiego dostępu widoczny u dołu ekranu – element obowiązkowy w grach Niemców od czasów Gothica 3. Jako nawiązanie do klasyki wymieniłbym też walutę obowiązującą na Magalanie – tak jak w Górniczej Dolinie płaciło się bryłkami magicznej rudy, tak Berserkowie, Klerycy i Banici w charakterze pieniądza wykorzystują kryształki elexu (elexit).

Nostalgiczna łyżka dziegciu

Również w górnictwie dokonał się pewien postęp - w Elexie zamiast kilofa Jax używa młota pneumatycznego do wydobywania rudy.

A na sam koniec akcent z przymrużeniem oka. Gothicowy rodowód Elexa jest widoczny też w niektórych właściwościach warstwy technicznej gry. Wspomnienia z dawnych lat przywołuje zwłaszcza praca kamery – gdy postać skądś zeskakuje albo nawet po prostu skacze przed siebie, perspektywa ma w zwyczaju pozostawać w miejscu, z którego bohater oddał skok, by „dogonić” go dopiero po chwili. To samo dzieje się, ciekawostka, przy wykonywaniu przewrotu w przód. Również pozycja, jaką przybiera Jax podczas opadania, przywodzi na myśl stare, dobre czasy. To samo można powiedzieć jeszcze o animacjach odskoku w tył i blokowania ataków. Wprawdzie w żadnym z tych przypadków widok nie jest identyczny jak w Gothicach – ale korzenie sięgające daleko w przeszłość da się zauważyć gołym okiem. ;-)

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

Elex

Elex

Elex 2 - 10 rzeczy, o których chciałbym wiedzieć przed zagraniem
Elex 2 - 10 rzeczy, o których chciałbym wiedzieć przed zagraniem

Jak każda gra twórców Gothica, Elex 2 rzuca nas na głęboką wodę. Dlatego przygotowaliśmy dla Was zestaw porad, dzięki którym utrzymacie się na powierzchni planety Magalan.

Nie otwierajcie szampana – Gothic 1 Remake to na razie nieporozumienie
Nie otwierajcie szampana – Gothic 1 Remake to na razie nieporozumienie

Modły tysięcy polskich graczy zostały wysłuchane – remake Gothica staje się ciałem! ...Tylko które bóstwo przychyliło się do tych próśb? Zważywszy, co przedstawia sobą demo tegoż remake’u, obawiam się, że jest to raczej dzieło Beliara, a nie Innosa…

15 lat Gothica II – czego kultowy RPG mógłby nauczyć dzisiejsze erpegi?
15 lat Gothica II – czego kultowy RPG mógłby nauczyć dzisiejsze erpegi?

Gothikowi II stuknęło piętnaście latek, ale nim zdmuchniemy świeczki i zaśpiewamy na cześć solenizanta, zastanówmy się, dlaczego tak dobrze wspominamy dzieło Piranha Bytes – nawet w porównaniu do bardziej zaawansowanych technologicznie gier RPG.