Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 20 listopada 2015, 16:30

Klony GTA - jak skończyli najwięksi konkurenci serii Rockstara

Olbrzymia popularność cyklu Grand Theft Auto sprawiła, że nie brak naśladowców, którzy chcieliby powtórzyć sukces finansowy gier studia Rockstar North. Sprawdzamy, jak poradzili sobie na przestrzeni lat najgroźniejsi rywale gangsterskiej serii.

Spis treści

Mafia

Mafia: The City of Lost Heaven (2002) - 2015-11-20
Mafia: The City of Lost Heaven (2002)

Chociaż Mafia: The City of Lost Heaven z 2002 roku niemal przez każdego była porównywana do GTA III i przez lata określano ją mianem największego konkurenta cyklu stworzonego przez Rockstar North, tak naprawdę pierwsza odsłona czeskiej serii miała z nim niewiele wspólnego i stawiała na zgoła inną filozofię zabawy. O ile w Grand Theft Auto duży nacisk zawsze kładziony był na swobodę, eksplorację i multum aktywności pobocznych, o tyle Mafia była produkcją bardzo liniową, w której pierwsze skrzypce grała opowiadana historia. Dopiero po ukończeniu wątku fabularnego odblokowywał się tryb pozwalający na swobodną jazdę po mieście i uczestnictwo w szeregu aktywności pobocznych. Jednak duża trójwymiarowa metropolia i gangsterska tematyka wystarczyły, by obie produkcje wrzucić do jednego worka. Niemniej takie zaszufladkowanie nie zaszkodziło dziełu ówczesnego Illusion Softworks – gra okazała się wielkim hitem i dziś cieszy się statusem kultowej.

Na Mafię II przyszło nam czekać osiem długich lat. Prace nad nią przebiegały burzliwie, w trakcie nich z zespołem rozstał się między innymi Daniel Vávra, uznawany za najważniejszą osobę stojącą za sukcesem „jedynki”, z tytułu wycięto też sporo zawartości. Koniec końców „dwójka” nie dorównała legendzie pierwowzoru. Choć ponownie nacisk położony został głównie na opowieść i liniowość, tym razem graczom to nie wystarczyło – zewsząd dało się słyszeć głosy o zmarnowanym potencjale pieczołowicie zaprojektowanego wirtualnego miasta, w którym prócz wykonywania zadań fabularnych nie było niemal nic do roboty. Tytułowi nie pomogły też płatne dodatki DLC z misjami pobocznymi, których brak tak doskwierał w podstawowej wersji gry i które najprawdopodobniej zostały z niej bezceremonialnie wycięte. Ostatecznie, choć gra jako taka była całkiem udana, zebrała solidne oceny i nieźle się sprzedała, dziś przywołuje się ją w raczej negatywnym kontekście.

Mafia III, nad którą trwają aktualnie prace w siedzibie studia Hangar 13, stanowi zaś przykład tego, że gracze nie zawsze dobrze wiedzą, czego chcą, i realizację ich próśb lepiej przeprowadzać z głową. Skoro „dwójka” była tak ganiona za to, że zbyt mało znalazło się w niej elementów rodem z GTA, w „trójce” postanowiono to zmienić i udostępnione dotąd materiały sugerują, że przesadzono w drugą stronę. Tytuł zapowiada się na znacznie mniej realistyczny od poprzednich odsłon cyklu i wypełniony po brzegi pobocznymi aktywnościami. O ile ta druga cecha raczej nie budzi zastrzeżeń, tak już nadmierna wybuchowość produkcji wywołuje liczne kontrowersje. Podobnie jak uczynienie czarnoskórej osoby głównym bohaterem, co wielu wydaje się nadmiernym odejściem od silnie zakorzenionych we włoskich klimatach rodzin przestępczych z Mafii i Mafii II. Oczywiście jest zdecydowanie za wcześnie, by skreślać trzecią część serii, ale faktem jest, że nastroje wokół niej są mocno odmienne od tego, na co zapewne liczyli twórcy.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, zaś w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

Siedem klonów GTA tak złych, że goni je policja
Siedem klonów GTA tak złych, że goni je policja

Wiemy dobrze, jak dobrze sprzedaje się GTA. Nic dziwnego, że wielu chciało stworzyć własny przebój w tym samym stylu. Niestety, wielu poległo próbując.