Data wydania: 2 grudnia 2008
Kolejna odsłona bestsellerowej serii Prince of Persia, rozwijanej od 2003 roku pod egidą koncernu Ubisoft. Pod względem fabularnym gra nie łączy się z wydanymi wcześniej częściami cyklu, opowiadając całkiem nową historię, w której tytułowy bohater stawia czoła perskiemu bogu zła i ciemności, Arymanowi.
GRYOnline
Gracze
Steam
Najnowsza odsłona „Księcia Persji” stworzona została przez studio Ubisoft Montreal – to samo, które odpowiada za trzy poprzednie edycje PoP - Sands of Time, Warrior Within i The Two Thrones. Stanowi ona jednak początek zupełnie nowego rozdziału przygód tytułowego bohatera. Zupełnie nowy świat, nowa fabuła i nowy książę. Grę napędza silnik o nazwie Anvil (ten sam, który został użyty w Assassins Creed).
Fabuła nawiązuje do mitu jednej z najstarszych religii - monoteistycznego Zaratusztrianizmu. Ormuzd (Bóg Światła) i jego przeciwieństwo Ahriman (Bóg Ciemności) tworzą stale splecioną parę, która toczy ze sobą bezustanny bój o władzę nad światem. Ormuzd zwycięża swojego brata i zamyka go w Drzewie Życia ukrytym gdzieś na magicznej oazie. Zbiera następnie lud Ahura i rozkazuje im strzec Drzewa.
Mijają dwie generacje i lud Ahura zaczyna wymierać i tracić nadzieję. Ahriman postanawia to wykorzystać, zbiega ze swego więzienia i odbudowuje skorumpowany i zepsuty świat w magicznej oazie. Książę z Persji musi pokonać Ahrimana i powstrzymać go przed zarażeniem całego świata.
Rozgrywka polega na ocaleniu legendarnego Drzewa Życia, a dokładniej na stopniowym uzdrawianiu zepsutej oazy – (vide Okami, Shadow of Colossus czy The Legend of Zelda: Twilight Princess). By tego dokonać, bohater musi zabić bossów – strażników, którzy „zatruwają” dane obszary ziemi. Chociaż walka jest wciąż istotną częścią gry, to nieprzyjaciół jest liczbowo mniej niż w poprzednich częściach serii (za to odznaczają się znacznie większą siłą). Dominują potyczki jeden na jeden (na miecze). Pomoże nam w tym także nowy, ulepszony system walki pozwalający na wyklepanie widowiskowych combosów.
Ważniejszą innowacją jest druga postać, która przez cały czas towarzyszy nam w przygodzie, tzw. „support character”. Postacią tą jest Elika. Co ważne, jest ona niezwykle pomocna zarówno w trakcie walki (posiada magiczne zdolności), odnajdywaniu drogi czy rozwiązywaniu zagadek. Nie jest ciężarem, o który trzeba stale dbać i go pilnować. Wszędzie doskonale daje sobie radę.
W dalszym ciągu autorzy stawiają na platformowy aspekt gry. Książę może skakać i wspinać się niemal wszędzie, czyli akrobatyka w pełnym tego słowa znaczeniu. Ponadto połączono elementy liniowości z otwartym światem. Bohater może swobodnie zwiedzać lokacje, lub podjąć się jakiegoś dowolnego, wybranego przez siebie zadania.
Programiści zrywają też z dotychczasową konwencją artystyczną serii - tym razem mamy do czynienia z grafiką w technologii cel-shading oraz nowymi rozwiązaniami w prezentowaniu wydarzeń, które oglądamy na ekranach naszych konsol i komputerów. Oprawa jest subtelna i bardzo szczegółowa, a Książe pozyskał nowy image.
Autor opisu gry: Przemysław Bartula
Platformy:
Xbox 360 2 grudnia 2008
PC Windows 9 grudnia 2008
PlayStation 3 2 grudnia 2008
Producent: Ubisoft Montreal
Wydawca: Ubisoft
Gry podobne:
20GIER
Seria produkcji z pogranicza platformówek i przygodowych gier akcji, inspirowana kulturą i historią Bliskiego Wschodu. Marka została wykreowana przez Broderbund Software, jednak obecnie pieczę nad jej rozwojem sprawuje firma Ubisoft. Ojcem cyklu jest amerykański programista Jordan Mechner (autor m.in. gry Karateka).
Recenzja GRYOnline
Na pecetowe wydanie przygód perskiego księcia gracze w Polsce musieli poczekać trochę dłużej, niż ich koledzy z Europy zachodniej. Czy naprawdę było warto?
Recenzja GRYOnline
Książę obecnej generacji daje przede wszystkim frajdę z gry i pozwala obejrzeć prawdziwą, pięknie przedstawioną, interaktywną baśń.
Aktualizacja: 22 stycznia 2009
W poradniku znajdziecie wszystkie niezbędne informacje, aby szczęśliwie zakończyć przygodę, zebrać wszystkie 1001 Ziaren Światła i odblokować sekrety.
17 maja 2010
Kontynuujemy naszą opowieść o grach z serii Prince of Persia. Po dokładnym omówieniu pierwszych odsłon tego doskonale znanego cyklu, nadszedł czas, by przyjrzeć się kolejnym tytułom, wyprodukowanym już przez firmę Ubisoft.
14 maja 2010
Maj jest miesiącem Księcia Persji. Już wkrótce na ekranach kin zadebiutuje pierwszy film o przygodach Prince'a, a do sklepów trafi kolejna, dziesiąta z kolei gra. Z tej okazji postanowiliśmy przypomnieć historię tego słynnego cyklu.
31 października 2008
Jeszcze za wcześnie na ocenianie nowego Prince of Persia. Wyraźnie jednak widać, że zupełnie nowa stylistyka wyszła Księciu na dobre.
10 października 2008
Prezentujemy 20 najgorętszych tytułów, które ukażą się do końca tego roku. Będzie w czym wybierać!
24 sierpnia 2008
Tym razem, grając w Prince of Persia, mamy wrażenie, jakbyśmy przeglądali kolorowe strony książki z baśniami.
Szef firmy Ubisoft, Yves Guillemot, zdradził w rozmowie z przedstawicielem serwisu IGN, że francuski koncern nie ma zamiaru porzucić marek Prince of Persia i Beyond Good & Evil. Obecnie jednak wydawca zastanawia się, co z nimi zrobić, więc na rychłą zapowiedź nowych tytułów nie ma co liczyć.
gry
Kamil Zwijacz
14 czerwca 2014
Według niepotwierdzonych jeszcze informacji, Ubisoft pracuje w tej chwili nad kolejną odsłoną serii Prince of Persia. Gra w przeciwieństwie do poprzednich części cyklu ma zostać zrealizowana w dwóch wymiarach.
gry
Michał Kułakowski
17 kwietnia 2014
Firma Ubisoft poinformowała na oficjalnym profilu facebookowym marki Prince of Persia, że przyszły tydzień rozpocznie się od wiadomości na temat prawdopodobnie nowej odsłony serii o tytułowym Księciu z Persji. Czy nastąpi ogłoszenie prawowitej kontynuacji czy „zaledwie” gry na urządzenia z systemem iOS? A może to z dużej chmury mały deszcz i nie dowiemy się niczego konkretnego?
gry
Bartosz Woldański
28 czerwca 2013
Szef studia Ubisoft Montreal przyznał, że seria Prince of Persia ma małą przerwę. Nie znaczy to jednak, że fani marki mają powody do obaw – firma na pewno wróci do niej w przyszłości.
gry
Szymon Liebert
30 stycznia 2013
W serwisie dystrybucji cyfrowej Steam rozpoczęła się nowa promocja, w ramach której przez najbliższy tydzień (23 – 30 maja) obniżki doczekają się kolejne produkcje od firmy Ubisoft. Na dobry początek przygotowano serię Prince of Persia.
gry
Marcin Skierski
24 maja 2011
Choć od czasu debiutu na rynku aktualnej generacji konsol pojawiły się tylko dwie odsłony serii Prince of Persia, to prawdopodobnie firma Ubisoft pracowała nad jeszcze jedną pozycją, która klimatem miała znacznie odbiegać od dotychczasowych części cyklu.
gry
Marcin Skierski
25 września 2010
Pomimo, iż od lata dzieli nas jeszcze miesiąc - o czym nawet pogoda zdaje się nie zapominać - sezon na wakacyjne blockbustery trwa. Repertuar kin zdominowały wysokobudżetowe produkcje prosto z Hollywood. Wybuchy, pościgi, dynamiczne pojedynki, piękne kobiety i nagie torsy... amatorzy niezobowiązującej rozrywki, coli i popcornu mogą zacierać ręce i szturmem uderzać do kin.
pozostałe
Łukasz Kendryna
31 maja 2010
W minionym tygodniu wreszcie nastąpił wysyp wiosennych hitów. Na polskim rynku ukazało się m.in. GTA na Dzikim Zachodzie, czyli Red Dead Redemption, długo oczekiwane wyścigi Split/Second oraz najnowsze przygody pewnego arabskiego Księcia, których premiera zbiegła się z debiutem kinowej wersji Prince of Persia.
gry
Marek Grochowski
24 maja 2010
Direct2Drive nadal świętuje wprowadzenie serwisu na rynki europejskie. W związku z tym sklep proponuje nam 50% obniżkę na wybrane produkty Ubisoftu. W ofercie znajdziemy między innymi Avatar: The Game.
gry
Remigiusz Maciaszek
18 lutego 2010
Koncern Ubisoft zapowiedział właśnie nową odsłonę kultowej serii Prince of Persia. Z informacji dostarczonych przez francuskiego wydawcę wynika, że Zapomniane Piaski zostaną wydane w maju 2010 roku. Gra trafi na konsole nowej generacji oraz platformy przenośne.
gry
Piotr Doroń
30 listopada 2009
Popularne pliki do pobrania do gry Prince of Persia.
trainer Prince of Persia - +4 Trainer - 13 stycznia 2009
trainer Prince of Persia - +2 Trainer - 22 grudnia 2008
trainer Prince of Persia - +3 Trainer - 16 grudnia 2008
trainer Prince of Persia - +4 Trainer #2 - 16 listopada 2011
trainer Prince of Persia - Unlocker - 26 lutego 2009
trainer Prince of Persia - +1 Trainer - 16 grudnia 2008
trainer Prince of Persia - +3 Trainer #2 - 13 stycznia 2009
trainer Prince of Persia - Unlocker Trainer v.2 - 13 stycznia 2009
mod Prince of Persia - Windows 10 Fix - 30 sierpnia 2020
gra Prince of Persia - Prince Of Persia Remake v.2022022 - 10 stycznia 2023
Wymagania sprzętowe gry Prince of Persia:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Core 2 Duo 2.2 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 256 MB (GeForce 6800 lub lepsza), 8 GB HDD, Windows XP/Vista.
Xbox 360
Wspiera:
Xbox Live
Lista dodatków do gry Prince of Persia:
Dodatek
5 marca 2009
Akcji
Pierwsze DLC do Prince of Persia. Stanowi ono rozwinięcie ostatniego etapu produkcji, wprowadzając do rozgrywki kilka nowych elementów.
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 12 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 6034 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"W większości pozytywne"
Średnia z 3429 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Przemysław Zamęcki
Recenzent GRYOnline.pl
2009.01.15
Na pecetowe wydanie przygód perskiego księcia gracze w Polsce musieli poczekać trochę dłużej, niż ich koledzy z Europy zachodniej. Czy naprawdę było warto?
Marcin Łukański
Recenzent GRYOnline.pl
2008.12.02
Książę obecnej generacji daje przede wszystkim frajdę z gry i pozwala obejrzeć prawdziwą, pięknie przedstawioną, interaktywną baśń.
GeDo
Ekspert
2022.09.27
Genialna odsłona ze znanej serii.Gra posiada piekna wzorowaną na kreskowkach grafike w technologi cell-shading,klimatyczną muzyke,bardzo ładny design lokacji(czesciowo otwarty swiat),dobrą fabułe.Elika jako nasza pomocniczka zarówno w walce jak i eksploracji sprawdza sie doskonale i dodaje swiezosci serii.System walki jest przyjemny i dosc łatwy.Elementy platformowe są dopracowane i najbardziej przystepne z serii.Zbieranie kulek wciaga i az chce sie je robic na 100%.Gra rozni sie od poprzednich czesci a jej wykonanie stoi na wysokim poziomie.Warto zagrac by poznac te unikatową historie tym bardziej ze gra nie jest tak wymagająca jak poprzednie czesci.
May_Day
Ekspert
2020.06.26
Nie wiem, od czego zacząć. W tego Prince of Persia na pewno nie gra się dla fabuły, gdyż jest sztampowa do bólu. Możemy za to zwiedzić różnorodne miejsca, a poruszanie się po świecie jest zaskakująco przyjemne. Pomaga jednak zapomnienie o istnieniu Assassin's Creed II. Nie wiedzieć czemu, na moim Radeonie R9 280 gra chodziła w "filmowych" 25 klatkach? Za nowe sterowniki? Za nowy system? Za stara gra? Jaki jest sens życia?
game _hunter
Ekspert
2019.11.20
Prince of Persia z 2008 roku to zupełnie inny wizerunek księcia znanego z poprzednich części.Zalety:+ grafika ("animowana" grafika w stylu Borderlands jest bardzo ładna. Krajobrazy, roślinność, woda i postacie prezentują się bardzo szczegółowo)+ bohaterowie (nasz protagonista i księżniczka Elika to wyjątkowo trafione towarzystwo. Ich przeciwne charaktery uzupełniają się i powodują wiele zabawnych momentów)+ motyw umierania (gdy tracimy życie w wyniku obrażeń lub wpadając w przepaść, Elika ratuje nas z opresji, powodując swego rodzaju szybki respawn do miejsca gdzie popełniliśmy błąd. Takie rozwiązanie eliminuje checkpointy i konieczność powtarzania tych samych fragmentów)+ system walki (walki są niezbyt rozbudowane, ale za to proste, intuicyjne i przede wszystkim efektowne. Momenty parowania ataku i wyprowadzanie kontry wraz z dynamicznym przejściem kamery prezentuje się świetnie)+ wiemy, gdzie trzeba iść (w momencie, gdy nie wiemy, w którym kierunku mamy się udać, możemy skorzystać z pomocy Eliki. Za pomocą świetlnego ognika wskazuje nam właściwy kierunek oraz sugerowaną trasę)+ muzyka (motyw przewodni i kilka klimatycznych utworów zdecydowanie zasługuje na pochwałę)Wady: - projekt poziomów (oderwane od rzeczywistości poziomy to pierwsza wada, z którą się spotykamy. Lewitujące skały i budynki przypominają Columbię z Bioshicka Infinite, a wszechobecne corruption, czyli czarne wciągające nas gluty pasują do gatunku kosmicznego science-fiction)- powtarzalność (główna część rozgrywki polega na zbieraniu świetlnych ogników w lokacjach, które już przeszliśmy. Aby dostać się do kolejnych obszarów będziemy musieli sporo pobiegać i skakać po terenach dobrze nam już znanych)- sterowanie (momentami sterowanie irytuje, szczególnie podczas kręcenia dźwigniami. Kręcąc analogiem w jedną stronę, przesuwający się element często cofa się w przeciwnym kierunku)- przedostatni boss (Ahriman jest wyjątkowo trudnym przeciwnikiem ze względu na jego trudne do odparowania ciosy oraz możliwość szybkiego leczenia)- kompletna pustka (przez całą grę nie spotkamy żywej duszy. Nasi przeciwnicy to demony, których jest zaledwie po jednym w każdej lokacji. Brak jakichkolwiek NPCów czy zwierząt)Reasumując, Prince of Persia 2008 to całkowite odejście od klasyki. Warto zagrać i przeżyć przygodę głównych bohaterów, ale po ukończeniu jest niedosyt i wrażenie zmarnowanego potencjału produkcji)
Szugob
Ekspert
2018.03.23
ogórekdamian
Ekspert
2016.05.29
MadtPL
Ekspert
2016.05.15
Filip Grabski
GRYOnline.pl Team
2016.03.25
Butryk89
Ekspert
2016.03.25
Bartosz Woldański
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
Aleksander Kozłowski
GRYOnline.pl Team
2016.03.17
Narg Centurion
No i 17 godzin z Pince of Persia z 2008 roku zleciało mi szybko. Pierwsze, co muszę pochwalić to świetną polską wersję językową, studio International Polska odwaliło kawał porządnej roboty. Stwierdzenie "Nie mogłem wpaść do lasu pełnego Amazonek" granego przez Macieja Zakościelnego wpadło mi do głowy, również postać Eliki grana przez Izabelę Bukowską Chądzyńska również świetnie się sprawdziła, te uwagi rzucane głównemu bohaterowi sprawiły, że nie raz parsknąłem śmiechem przy dialogach.
A już prawdziwym mistrzostwem są świetnie podłożone głosy złoczyńców, są one nawet lepsze niż w wersji angielskiej moim zdaniem. Mirosław Zbrojewicz świetnie zagrał Arymana, Brygida Turowska Szymczak kapitalnie konkubinę (w polskiej wersji to naprawdę złośliwe babsko), Adam Bauman jako Alchemik oraz Jan Kulczycki jako Wojownik (brzmi on groźniej niż w wersji angielskiej). Jeśli macie możliwość zagrać w polską wersję to szczerze ją polecam.
Z plusów warto wymienić tutaj ładną, ręcznie rysowaną oprawę graficzną, muzykę - która idealnie pasuję do serii, ciekawi bossowie oraz ciekawie pomyślane elementy z przeszkodami. W pamięć wpadła mi zagadka z napełnianiem fontan, szkoda, że jest ich tak mało w produkcji.
Do minusów, walki z tymi samymi przeciwnikami są bardzo częste, szczególnie dotyczy do bossów. Tutaj jest recykling większy niż w produkcjach Capcomu, bo z czarnymi charakterami mierzymy się nawet pięciokrotnie. Poza tym do systemu sterowaniu i walki trzeba się przyzwyczaić, zaś segmenty QTE w wersji PC ewidentnie były robione na konsolowe wersje, bo mając pada od Xbox 360 łatwo skojarzyć, że żółty znacznik dotyczy przycisku Y, zaś na klawiaturze trochę czasu mi zabrało skojarzenie odpowiednich klawiszy pod określonymi kolorami.
Co do Eliki, dobrze, że ratowała mi tyłek , kiedy coś mi nie wyszło, bo sterowanie bohaterem rożni się od trylogii Piasków Czasu i bardzo często łapałem się na starych nawykach. Elika ratuję tyłek przy walkach z wrogami, ale warto pamiętać, że przy nieudanych sekwencjach QTE, kiedy Elika używa mocy, by nas ratować, pasek zdrowia oponenta się powiększa, więc lepiej system walki przyswoić dosyć szybko.
No i warto zauważyć, że to pierwsza odsłona z Prince of Persia, gdzie mamy otwarty świat. Za znajdźki służą nam takie świecące kulki (ziarna życia to się chyba nazywało), a bez odpowiedniej ilość nie odblokowujemy określonej mocy, a bez tego nie odstaniemy się do pół życia w określonych lokacjach.
Sama gra jest warta oceny 8/10, ale dałem dodatkowy plusik za świetną polską wersję językową.
Ocena +8/10
Plusy:
- Bardzo dobra jakość polskiej wersji językowej
- ręcznie, ładna rysowana grafika
- muzyka pasuję do klimatu tej serii
- system walki i sterowanie mimo początkowych niedogodności daję radę
Minusy:
- do systemu walki i sterowania trzeba przywyknąć
- recykling przeciwników
- DLC z prawdziwym zakończeniem tylko na konsolach :(
GeDo Konsul
Genialna odsłona ze znanej serii.Gra posiada piekna wzorowaną na kreskowkach grafike w technologi cell-shading,klimatyczną muzyke,bardzo ładny design lokacji(czesciowo otwarty swiat),dobrą fabułe.Elika jako nasza pomocniczka zarówno w walce jak i eksploracji sprawdza sie doskonale i dodaje swiezosci serii.System walki jest przyjemny i dosc łatwy.Elementy platformowe są dopracowane i najbardziej przystepne z serii.Zbieranie kulek wciaga i az chce sie je robic na 100%.Gra rozni sie od poprzednich czesci a jej wykonanie stoi na wysokim poziomie.Warto zagrac by poznac te unikatową historie tym bardziej ze gra nie jest tak wymagająca jak poprzednie czesci.
EG2007_64643764 Junior
kto wpadł na pomysł w ubi, że latanie po mapie i zbieranie w cholerę nasionek to dobry pomysł.
odblokowanie pierwszej mocy, ok przez przypadek udało mi się zebrać minimalną liczbę ale przy drugiej mocy? odbiłem wszystkie tereny i mam około 100 nasion, do odblokowania mocy brakuje 70. Teraz mam zmarnować x godzin i biegać bez konkretnego fabularnego celu po mapie i zbierać to dziadostwo?
gram dla fabuły, ma być zwięzła i na temat - najlepiej na kilka wieczorów jak CoDy, poprzednie prince of persia i wiele innych gier single player.
Makaveliii1994 Legionista
Po 17 latach, wróciłem do tej fantastycznej produkcji i jestem mega pozytywnie zaskoczony, jak ta gra się trzyma, nic się nie zestarzała, duża w tym zasługa stylizowanej grafiki typu cel-shading.
Animacje naszego bohatera, nadal robią ogromne wrażenie, tak samo jak różnorodność i projekt lokacji, co sprawia że gra nie tylko cieszy oko artystyczną wizją wykreowanego świata, ale i dostarcza sporej satysfakcji.
Na dodatkową uwagę, zasługuje udźwiękowienie, przepiękna muzyka, z wieloma zapadającymi w pamięć motywami, oraz bardzo dobry polski dubbing.
Dla mnie jest to zdecydowanie najlepszy Prince of Persia i ogrywając ten tytuł, miałem wrażenie że ludzie niegdyś tworzący gry, posiadali większą wrażliwość, co dodało tej grze pewnej magicznej cząstki.
Wielka szkoda że kontynuacja tej gry, nigdy nie ujrzała światła dziennego. Zdecydowanie brakuje tego typu gier na rynku, jakże odświeżające dziś było to doświadczenie, w zalewie korporacyjnego kopjuj wklej.
Moja ocena - 9.5/10
(ogrywana wersja płytowa z X360, na XSX we wstecznej kompatybilności, wersja digital jest niedostępna).