Data wydania: 13 października 2006
Trzecia odsłona jednej z najpopularniejszych serii gier RPG, zapoczątkowanej w 2001 roku przez nieznane wcześniej studio Piranha Bytes. Tytuł pozwala nam prześledzić dalsze losy Bezimiennego, przenosząc nas ponownie do znanego uniwersum fantasy, które w przeciwieństwie do poprzednich części gry zostało znacznie rozbudowane. Świat gry złożony jest z 3 odmiennych krain: królestwa Myrtany, skutego lodem Nordmaru oraz pustynnego Varrantu.
GRYOnline
Gracze
Steam
Po walce o przetrwanie w kolonii górniczej (Gothic I), po walce z orkami na terenie całej wyspy Khorinis (Gothic II), po odkryciu, że Khorinis kryje znacznie więcej, znacznie starszych od orków niebezpieczeństw (Gothic II: Noc Kruka), przyszła kolej na trzecią część Gothika, która oddaje nam do dyspozycji kawał stałego lądu. Świat przedstawiony w Gothiku III składa się z trzech wielkich krain: pustynnego Varrantu, skutego lodem Nordmaru oraz utrzymanej w europejskim, średniowiecznym klimacie Myrthany. Jest to obszar mniej więcej czterokrotnie większy od oferowanego nawet przez Noc Kruka.
Walka z orkami, która rozpoczęła się na dobre w drugiej części gry, dobiegła końca – ludzie przegrali ją z kretesem. Wszystkie miasta Myrthany znalazły się pod kontrolą orkowych oddziałów, ludzie zostali zniewoleni albo przystali na haniebną pracę dla okupanta, natomiast król Rhobar z wierną mu garstką paladynów schronił się w stolicy – Vengardzie – pod osłoną bariery magicznej. Takiej samej, jaka stanowiła więzienie gracza w pierwszej części. Gracz – wraz z towarzyszącymi mu od zawsze w przygodach towarzyszami: Lee, Lesterem, Gornem, Miltenem i Diego – przybija do brzegu Myrthany, by z miejsca wdać się w walkę z orkami. Jego dalsze poczynania jednak nie są już w żaden sposób ograniczone. Może walczyć o wyzwolenie Myrthany u boku kryjących się po lasach rojalistów, może przystać do orków i pracując dla nich umacniać ich zwycięstwo, może również sprzymierzyć się z żyjącymi na pustyni assassynami.
Podobnie jak w poprzednich odsłonach gry, gracz nie może samodzielnie wykreować postaci, lecz jej rozwój został znacząco rozbudowany. Znacznie ułatwiona została, względem poprzedniczki, walka mieczem, tracąc jednocześnie gros oferowanych wcześniej możliwości. Z drugiej strony gracz może się obecnie nauczyć walki dwoma mieczami. Poza ćwiczeniem się w walce wręcz gracz może rozwijać swoją postać w kierunku łucznictwa lub magii.
Ta ostatnia prezentuje się w Gothiku 3 cokolwiek inaczej. Magia runiczna, którą dotychczas gracz się posługiwał, została unicestwiona przez nekromantę Xardasa i obecnie zaklęcia opierają się na wiedzy pradawnych, którą gracz jest w stanie sobie stopniowo przyswajać – choć sprowadza się to do korzystania ze standardowego zestawu czarów, od kuli ognistej poczynając, na ognistym deszczu kończąc.
Największym jednak atutem trzeciej części Gothika wydaje się być wyrafinowana konstrukcja świata, 20 miast i osiedli ludzkich, z których największe przywodzą na myśl stolicę Khorinis. Bardzo urozmaicony wizualnie świat idzie w parze z bogactwem flory i fauny, z rytmem dobowym, któremu podporządkowuje się wszystko co żyje. Na gracza czeka 600 misji do wykonania oraz wiele nie zawsze oczywistych wyborów, których swoboda poczynania bynajmniej nie ułatwia. Można wyuczyć się umiejętności kowalskich, alchemicznych i kulinarnych. Największym minusem zaś jest bardzo zły poziom techniczny gry, który zaowocował serią łatek publikowanych zaraz po premierze.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows
Producent: Piranha Bytes
Wydawca: JoWooD Entertainment AG
10GIER
Cieszący się statusem kultowego cykl gier RPG (akcji) osadzonych w fantastycznym świecie. Seria została wykreowana przez niemieckie studio Piranha Bytes, jednak na przestrzeni lat maczały w niej palce również inne zespoły deweloperskie, jak Trine Game Studios, Spellbound Entertainment oraz Alkimia Interactive. Osobna wzmianka należy się polskiej ekipie The Chronicles of Myrtana Team, która przygotowała uznaną modyfikację do jej drugiej części.
Recenzja GRYOnline
Gothic 3 jest jak rajski ogród. Wieść niesie, że jest przepiękny, screenshoty powalają na kolana, ale większość ludzi długo jeszcze go ma własne oczy nie zobaczy.
Aktualizacja: 2 stycznia 2007
Poradnik do jednej z najbardziej rozbudowanych gier cRPG - Gothic III zawiera opis wykonania wszystkich zadań w grze, głównych i pobocznych, porady dotyczące rozwoju postaci, listę najważniejszych przedmiotów i NPC, a także trzy sposoby ukończenia gry.
11 listopada 2024
"Gothic stał się częścią naszego życia" - powiedział Björn Pankratz, gdy spotkałem się z nim i jego żoną Jennifer. Rozmawialiśmy o tym, dlaczego Polacy i Niemcy pokochali tę kultową serię oraz jakie gry będzie tworzyć nowe Pithead Studio - i nie tylko.
19 maja 2019
W lewym narożniku Geralt z Rivii, wiedźmin, profesjonalny zabójca potworów. W prawym Bezimienny, wybraniec bogów, pogromca smoków i król Myrtany. Myślicie, że to ring, że arena? A nie lepsze byłyby narożniki karczmy i konfrontacja nad kuflem piwa?
10 października 2017
Ork, jaki jest, każdy widzi. Zielona lub czarna skóra, wielki miecz w ręku, kły i cuchnący oddech. Tak było, gdy popkultura wzorowała się na orku z książek Tolkiena. Ale na przestrzeni lat istoty te przeszły naprawdę znaczącą ewolucję.
11 grudnia 2016
Znacie to uczucie, gdy Wasza ulubiona gra jest mieszana z błotem przez recenzentów? My też, dlatego zrobiliśmy zestawienie pozycji, które dostały od krytyków niezbyt wysokie oceny, a mimo to dziś cieszą się wielkim uznaniem.
20 stycznia 2015
Dokładnie dziesięć lat temu do polskich sklepów trafił jedyny dodatek do gry Gothic II. Fani Bezimiennego zostali wystawieni na ciężką próbę, ale długie oczekiwanie opłaciło się. Noc Kruka to jedno z najlepszych rozszerzeń w historii erpegów.
Klasyczna trylogia Gothic zadebiutuje w przyszłym roku na konsolach PlayStation oraz Xbox. Tym samym otrzymaliśmy potwierdzenie istnienia Gothic 3 Classic.
gry
Marcin Bukowski
1 sierpnia 2025
W najbliższy wtorek w wielu miejscach w całej Polsce odbędą się quizy tematyczne poświęcone serii Gothic. To doskonała okazja, by sprawdzić swoją wiedzę na temat tych kultowych gier i jednocześnie świetnie się bawić.
gry
Marcin Bukowski
18 stycznia 2025
Cała seria Gothic znacząco podrożała na Steamie. Za zestaw Universe Edition zapłacimy teraz ponad trzy razy więcej.
gry
Marcin Bukowski
10 stycznia 2025
Gothic 3 zabrał mi grubo ponad 100 godzin życia i, częściowo za sprawą kiepskiego komputera, wywołał we mnie coś na kształt syndromu sztokholmskiego. Dziś mój niegdysiejszy „porywacz” wkroczył w dorosłość.
gry
Hubert Śledziewski
13 października 2024
Na stronie ESRB pojawił się wpis dotyczący gry Gothic 3 Classic. Produkcja ma zmierzać na Nintendo Switcha, PlayStation 4 oraz Xboxa One.
gry
Marcin Bukowski
20 sierpnia 2024
Masz chęć zagrać w trylogię Gothica, ale zapodziałeś lub zniszczyłeś płyty? A może nigdy nie miałeś kontaktu z dziełami studia Piranha Bytes i chcesz to zmienić? W promocji na Steamie pakiet trzech gier o Bezimiennym zakupisz za jedyne 12 zł.
gry
Hubert Śledziewski
12 sierpnia 2023
Community Story Project to mod do Gothica 3, który powstaje od dłuższego czasu, niż minął od premiery „jedynki” do wydania Arcanii. Zapowiada się wyśmienicie, lecz twórcy wciąż są daleko od jego ukończenia.
gry
Hubert Śledziewski
28 lipca 2023
Jestem Polakiem, więc gram w Gothica. Proste. Bezwarunkowo, choćby to była i część trzecia, nie ugnę kolana. Będę brnął w ciemność bugów, średniactwa i przykrej optymalizacji. Ale co to? Światło? O tak! To blask modów.
opinie
Rafał Sankowski
13 października 2024
Zastanawialiście się kiedyś, jak dużo przekleństw jest w serii Gothic? Sprawdziliśmy i okazuje się, że spośród wszystkich wypowiedzi tych bardziej wulgarnych pojawia się naprawdę mało.
gol originals
Krzysiek Kalwasiński
29 kwietnia 2023
Nie tylko oryginalny Gothic ma szansę na remake. Community manager w THQ Nordic wspomniał, że firma rozważa również odświeżenie drugiej i trzeciej odsłony cyklu.
gry
Jakub Błażewicz
16 grudnia 2019
Popularne pliki do pobrania do gry Gothic 3.
patch Gothic 3 - v.1.75.14 Full International - 11 czerwca 2010
trainer Gothic 3 - + 5 trainer - 22 listopada 2006
demo Gothic 3 - - 10 listopada 2006
mod Gothic 3 - Community Patch - Supplemental Update Pack - 1 grudnia 2020
patch Gothic 3 - v.1.12 EU - 21 grudnia 2006
mod Gothic 3 - ENB and SweetFX for Gothic 3 v.5102018 - 29 września 2019
mod Gothic 3 - Gothic 3 Parallel Universe Patch v.1.0.5 - 5 sierpnia 2025
mod Gothic 3 - E.P. ReShade v.1.0 - 7 grudnia 2020
mod Gothic 3 - Gothic 3: Lively Towns Mod v.0.4.8 - 30 września 2022
mod Gothic 3 - Mod Starter v.1.2.0.1 - 29 września 2022
Wymagania sprzętowe gry Gothic 3:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 4 3 GHz, 1.5 GB RAM, karta graficzna 256 MB (GeForce 6800 lub lepsza), 4.6 GB HDD, Windows 2000/XP.
Lista dodatków do gry Gothic 3:
Dodatek
21 listopada 2008
RPG
Samodzielne rozszerzenie do trzeciej części legendarnej serii RPG studia Piranha Bytes. Dodatek został opracowany przez nieznane wcześniej, indyjskie Trine Game Studios i stanowi swoisty pomost fabularny łączący pierwotną trylogię z planowaną czwartą odsłoną gry, której tworzeniem zajęła się zupełnie nowa ekipa. Fabuła rozszerzenia niesie ze sobą szereg odpowiedzi na pytania i kwestie nie wyjaśnione w grze podstawowej. Dwa lata po ukazanych tam wydarzeniach, królestwo Myrtany podzielone jest na cztery części, rządzone przez różnych władców. Kiedy narastają kolejne konflikty i antagonizmy, Bezimienny powraca by położyć kres bezprawiu i ponownie zjednoczyć Myrtanę. W przeciwieństwie do bardzo rozbudowanego Gothica 3, świat gry jest znacznie mniejszy, a akcja toczy się tylko na terenie jednej krainy. Wraz z nową fabułą otrzymujemy jednak nieco zmodyfikowany system walki, nowe bronie i ekwipunek oraz podrasowaną oprawę graficzną.
GRYOnline
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 21 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 35342 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"W większości pozytywne"
Średnia z 8477 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Borys Zajączkowski
Recenzent GRYOnline.pl
2006.11.13
Gothic 3 jest jak rajski ogród. Wieść niesie, że jest przepiękny, screenshoty powalają na kolana, ale większość ludzi długo jeszcze go ma własne oczy nie zobaczy.
Orzech
Ekspert
2021.12.01
Trzeba tej grze oddać jedno - świat w niej jest naprawdę piękny i nawet pomimo tylu lat na karku wciąż w połączeniu z muzyką potrafi wywołać w graczu zamierzony efekt zachwytu. Zdaje się jednak że na tym jej zalety się kończą, niemal wszystkie zadania wyglądają jak z generatora questów, system walki w wielu sytuacjach to zgroza, masa frustrujących, mozolnie ciągnących się czynności takich jak odbijanie miast i kopalni z których wypełzają tabuny wrogów i wypełniacz czasu w postaci systemu otwierania ciężkich skrzyń. Jednak tak naprawdę to wszystko wygląda jak drobnostka w zestawieniu z najistotniejszym, mianowicie ponurym żartem jakim był Gothic 3 pod względem technicznym w dniu wydania.
gutosaw
Ekspert
2021.09.28
Mam już dosyć tej gry, chyba nie dam rady jej skończyć.To dobra decyzja, bo (w co ciężko uwierzyć) Twój komentarz nie porusza nawet największych bolączek tej gry. Wyobraź sobie, że Myrtana jest niesamowicie dopieszczona w porównaniu z Varantem i Nordmarem. Ma lepiej zaprojektowane miasta, misje i jest wypełniona po brzegi contentem. Do tego czekałby na Ciebie zawód po spotkaniu postaci takich jak Milten, Diego, Xardas, którzy zostali pozbawieni charakteru, a ich dialogi składają się na kilkanaście linijek tekstu.Jeśli myślisz, że teraz fabuła jest słaba, to będzie jeszcze gorzej.Jeśli myślisz, że jaskinie się powtarzają, to będzie jeszcze gorzej.Jeśli liczysz na innych przeciwników w Varancie i Nordmarze, to dostaniesz proste reskiny.Na to, że gra będzie miała mniej błędów, to pewnie nie liczysz... i dobrze, bo nie będzie miała. Przeciwnicy ciągle będą głupi, atakować przez ściany, chować się w kamieniach, zapętlać się w zepsutych animacjach itd. itd.Porzuć tę grę. Rada prosto z serca człowieka, który był na tyle zdesperowany, że nawet fatalnie-tragiczny Zmierzch Bogów przeszedł.
Charson
Ekspert
2020.01.04
Gothic 3 2006 PC: 7/10Witam wszystkich graczy.Po pierwsze: Grę idzie ukończyć w 60-80h z prawie wszystkimi misjami pobocznymi i wszystkimi fabularnymi, ja przeszedłem tą gre z patchem 1.75 oraz poprawką do patcha, którą pobrałem z internetu i przeszedłem dwa razy G3. Cztery dni temu myśle sobie, pora raz w roku chociaż przejść tą grę. Zacząłem 30 grudnia grać, a dziś ukończyłem po raz trzeci tą gre i jak zwykle po stronie Innosa wybijając orków i asasynów, tylko tym razem z Quest Packiem 4,2 i Content Modem 3,0. Wszystkim serdecznie odradzam te mody, jakość grafiki spada i gra wygląda gorzej, fajny klimat zbroi, lepszy wygląd Diego, Beziego i innych postaci - ale co z tego? Są różne ataki na miasta, takie jak np: Szaman z chyba tam Faring nagle informuje nas o wysłaniu szkieletów ect na Cape Dun, paladyn Wenzel mi padł. W Faring natomiast też zaatakowali jacyś złodzieje i zginęło kilka osób, przez takie coś nie mogłem zrobić dużo zadań, zamiast ukonczyć grę gdzieś na 90%, to ukończyłem ją gdzieś na 70%. Grałem na poziomie średnim, alternatywny balans i SLI. W dodatku z tymi modyfikacjami czasem zwykłe dialogi z postaciami można tylko odczytać, brak dubbingu tylko w niektórych przypadkach ale jest. Po drugie:Co do samej gry jest ona pełna bugów, przykładowo gdy rozmawiamy z jakąś postacią i staniemy w złym miejscu ślizgamy sie np ze skały to nie możemy rozmawiać, dialog sie urywa i pomaga tylko wtedy restart gry. Gdy czasem walczymy z wrogami to ich bronie sie zapadają pod ziemie na przykład w Ishtar. Optymalizacja gry również kuleje i to bardzo, na najlepszych sprzętach się zacina. Dużo by bugów i błędów jeszcze wymieniać. - Ale są też dobre strony tej gry. Grafika jak na 2006 rok jest na prawdę bardzo dobra i potrafi przykuć uwagę, pustynie te budowle w Mora Sul, Ishtar na prawdę rewelacja. Nordmar też ładnie zrobiony, śnieg, góry! Po prostu istne cudo, Myrtana natomiast średnio mi się podobała. Klimat jest zaje*isty, misje takie jak np odbijanie miast też fajna sprawa, kiedy to ruszamy np z koczownikami na Bragę czy też na Trelis z dwoma paladynami. Muzyka to miód dla uszu. W żadnym Gothicu nie było tak pięknej i zachwycającej muzyki. Przede wszystkim bardzo dobry polski dubbing dorównujący pozostałym częściom. System walki nie najgorszy, fajnie walczyło mi się dwoma mieczami oraz rzucało zaklęcia czy to kule ognia, fale płomieni, ect. Grało się natomiast tak jakbym cały czas wykonywał misję poboczne. Gra jak najbardziej zasługuje według mnie ale tylko na 7 punktów, warto ją sobie od czasu do czasu odświeżyć (czyli pograć) chociaż raz w roku. Pomimo plusów i minusów szkoda, że dziś już ukończyłem i nie trwała nieco dłużej, sentyment do tej gry pozostanie na zawsze - G3 ma w sobie to coś, że chce się do niego wracać pomimo, że nie jest jak pozostałe części i ma sporo błędów. Życzę wszystkimi miłego wieczoru! Do zobaczenia ludziska!
Jakub Tarchała
GRYOnline.pl Team
2018.02.27
Super gra. Przeszedłem ją 3 lub 4 razy i lubię do niej wracać tylko do wersji 1.0, a nie do 1.75 bo jak grałem za pierwszym razem to jeszcze nie było tych nowszych wersji, a nie chcę sobie zmieniać wspomnień innym menu, czy zmianami w mechanice :) Mój rekord jak chodzi o poziom to chyba ok. 80.
RoyPremium
Ekspert
2025.03.27
Seba01
Ekspert
2024.01.16
manek23
Ekspert
2023.09.03
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2023.03.06
Drenz
Ekspert
2022.09.11
Bigos-86
Ekspert
2022.01.09
Rafał Sankowski
GRYOnline.pl Team
2021.11.12
Karol Laska
GRYOnline.pl Team
2020.04.27
pan martin
Ekspert
2020.01.17
Radosław Wasik
GRYOnline.pl Team
2017.10.19
ogórekdamian
Ekspert
2016.05.29
MadtPL
Ekspert
2016.05.15
Michał Wołowicz
GRYOnline.pl Team
2016.03.29
Grzegorz Bobrek
GRYOnline.pl Team
2016.03.23
czorny50
Ekspert
2016.03.19
kęsik
Ekspert
2016.03.17
Ocena STEAM
W większości pozytywne (8 477)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
mateuszs258111417202326293235 Legionista
Ta gra miała wyjść na nintendo.Pytanie do zapalonych Banitów , kiedy premiera ?
zanonimizowany1408085 Pretorianin
Niedorobiona, niedopracowana, nie skończona najsłabsza cześć Gothica nie licząc ( Arcanii i ZB) chyba mój osobisty największy zawód jeśli chodzi o grę komputerową, grę przeszedłem tylko raz na premierę, później z 6 razy się od niej odbiłem, bo nie miałem na to siły... ogromny świat, ale niesamowicie pusty i nawalony zwierzakami do wyrzynania, monotonne nudne upierdliwe zadania, fabuła denna, walka bronią tragiczna i skopana jedynie strzelanie z łuku i kuszy się broni, miasta nudne i nieciekawe, zaś ich odbijanie to śmieszny żart... w dniu premiery gra nie grywalna. Od oceny beznadziejnej grę ratuje jak na tamte czasy ładna grafika świata/krajobrazy/przyroda i nostalgiczna muzyka. Zmarnowany potencjał.
Kazimir Pretorianin
O tej grze napisano już chyba wszystko, gra niesamowicie nie równa, na premierę trzeba było być masochistą aby w to grać ( 25-30 fps) , graficznie gra wyprzedziła swoje czasy, przyroda w niej jest przepięknie zrobiona, a muzyka to arcydzieło, no ale na tym plusy się kończą, walka to nieporozumienie, ( łuki i kusze dają tylko radę) zadania poboczne są nieciekawe, wątek główny niedorobiony, odbijanie miast jest żałosne, Npc mają iQ na poziomie kaczki, animacje postaci tragedia, G2NK oraz G1 znacznie lepiej wspominam.