Data wydania: 2 września 1992
Kontynuacja niezwykle popularnej strzelaniny od studia id Software Wolfenstein 3D. Spear of Destiny ukazało się w 1992 roku, a więc wkrótce po premierze części pierwszej, w związku z czym różnice w mechanice i wykonaniu pomiędzy dwoma tytułami są nieznaczne. Gracze ponownie wcielają się w Williama B.J. Blazkowicza, amerykańskiego komandosa od zadań specjalnych wysłanego do nazistowskich Niemiec.
GRYOnline
Gracze
Steam
Amerykański komandos z polskimi korzeniami powraca. Tym razem głównym zadaniem B.J. Blazkowicza, jest odzyskanie legendarnej Włóczni Przeznaczenia, którą Naziści na początku II Wojny Światowej wywieźli z Wersalu i umieścili w niedostępnej twierdzy. Hitler uparcie wierzy, że artefakt daje nadludzką moc i pomoże jego armiom podbić cały świat.
Wolfenstein 3D okazała się grą na tyle popularną, że w kilka miesięcy po jej premierze, szefowie id Software podjęli decyzję o wydaniu oficjalnej kontynuacji. Przygotowanie sequelu zlecono firmie FormGen i trzeba przyznać, że było to dobre posunięcie. Chociaż autorzy nie dokonali rewolucyjnych zmian w enginie gry, zaprojektowali raptem kilkanaście map i paru nowych przeciwników, to w efekcie końcowym produkt okazał się zdecydowanie ciekawszy od pierwowzoru. Złożyło się na to kilka czynników. Przede wszystkim zrezygnowano z podziału na epizody, w Spear of Destiny gracz wyrusza po prostu w jedną, długą misję, na której końcu czeka sam Adolf Hitler. Kolejne etapy naładowano olbrzymią ilością skarbów, sekretnych miejsc i tego typu atrakcji, dzięki czemu ich eksploracja stała się zdecydowanie ciekawsza. Raz na jakiś czas pojawia się unikatowy boss, który próbuje nam przeszkodzić w wykonaniu zadania. Jego śmierć jest oczywiście niezbędna w kontynuowaniu gry, jako że zazwyczaj posiada on klucz, potrzebny do otwarcia zamkniętych drzwi. W grze wykorzystano wszystkie tekstury zawarte w pierwowzorze, ale wprowadzono także kilkadziesiąt nowych, dzięki czemu unikniemy sytuacji, w których kolejne lokacje biją po oczach monotonią i na kilometr wieją nudą.
Nie jest to produkt rewolucyjny, ale też nie takie było jego zadanie. Spear of Destiny to po prostu doskonałe rozwinięcie starego tematu i jako takie powinno być traktowane. Jeżeli uwielbiasz Wolfenstein 3D, jest to gra dla Ciebie. Jeżeli nie, przerzuć się na coś innego, FPS-ów, nawet tych archaicznych, jest wszakże na pęczki.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows
Producent: id Software
Wydawca: FormGen
Ograniczenia wiekowe: 16+
Gry podobne:
13GRY
Cykl pierwszoosobowych strzelanek (FPS) osadzonych w alternatywnej wersji II wojny światowej. Seria została zapoczątkowana przez studio Muse Software. Obecnie prawa do marki znajdują się w rękach firmy Bethesda Softworks, a w jej rozwój zaangażowane są zespoły id Software oraz MachineGames.
5 maja 2012
Pierwszy FPS z prawdziwego zdarzenia zadebiutował 5 maja 1992 roku, czyli dokładnie dwadzieścia lat temu. Przyglądamy się co miał do zaoferowania przebój firmy id Software, dzieło późniejszych twórców Dooma i Quake'a.
Bethesda nie spoczywa na laurach - najpierw The Evil Within, teraz zapowiedź kolejnej gry w stosunkowo krótkim odstępie czasu. Na oficjalnym Twitterze firmy udostępniono kilka tajemniczych obrazków, które mogą sugerować powrót serii Wolfenstein.
gry
Bartosz Woldański
7 maja 2013
Wielkimi krokami zbliża się ku końcowi długi okres oczekiwania graczy na pierwsze konkretne informacje, dotyczące nowej produkcji spod znaku Wolfenstein. Sierpniowy numer magazynu Game Informer prezentuje bowiem obszerny artykuł, zapowiadający kolejne przygody B.J. Blazkowicza – jest to zresztą temat z okładki.
gry
Radosław Grabowski
12 lipca 2008
Gry z cyklu Wolfenstein przyzwyczaiły nas do męskich bohaterów, twardo walczących z siłami nazistowskimi. Nowy produkt z tej serii, przygotowywany przez fachowców z Raven Software wyłącznie z myślą o Xboxie 360, z pewnością nas zaskoczy. W developingu tej gry uczestniczy bowiem Carrie Conn, użyczająca przykładowo dzięki technice motion capture swoich ruchów wirtualnej postaci elitarnej zabójczyni.
gry
Radosław Grabowski
13 maja 2007
Pierwsze informacje na temat nowej gry z serii Wolfenstein pojawiły się ponad rok temu. Kolejny epizod legendarnego cyklu powstaje wyłącznie z myślą o konsoli Xbox 360, a jego produkcją zajmują się ludzie z id Software. Pomagają im pracownicy firmy Raven Software, którzy ostatnio odnieśli spory sukces za sprawą Quake 4.
gry
Radosław Grabowski
17 listopada 2006
Prawie dwa tygodnie temu dowiedzieliśmy, że firma id Software planuje nowy rozdział w serii Wolfenstein, który zostanie zaprojektowana z myślą o użytkownikach PeCetów oraz konsoli Xbox 360. Produkcją programu zajmie się sprawdzony partner Carmacka i spółki, mianowicie Raven Software. Wczoraj okazało się, że nie będzie to jedyne studio zamieszane w przygotowanie gry.
gry
Krystian Smoszna
18 października 2005
Zakończona niedawno w Amsterdamie impreza o nazwie X05, przyniosła nam mnóstwo zapowiedzi nowych gier, jakie już wkrótce pojawią się na konsoli Xbox 360. Wśród nich znalazł się kolejny produkt z serii Wolfenstein, który powstaje dzięki wspólnym wysiłkom firm id Software oraz Raven Software (podobnie jak to miało miejsce w przypadku Quake 4).
gry
Krystian Smoszna
10 października 2005
Nie mają powodów do obaw wielbiciele gier z serii Wolfenstein, których zawiodła informacja udzielona przez Todda Hollensheada z id Software o nowej odsłonie cyklu przeznaczonej tylko i wyłącznie na konsolę Xbox 360. Wczoraj potwierdzono, że program zostanie wydany również na PeCety.
gry
Krystian Smoszna
6 października 2005
Można było się spodziewać, że pierwszy dzień imprezy o nazwie X05 (zorganizowanej w Amsterdamie przez koncern Microsoft) przyniesie interesujące informacje na temat nowych gier, jakie zostaną zaprojektowane z myślą o konsoli Xbox 360. Jedną z nich będzie kolejny epizod w legendarnej serii Wolfenstein.
gry
Krystian Smoszna
5 października 2005
W dniu wczorajszym minęła dwunasta rocznica wydania gry Wolfenstein 3D, kamienia milowego w dziedzinie strzelanin i jednocześnie faktycznego pioniera nowego gatunku, nazwanego z czasem FPS. Jak każde urodziny, także i te są doskonałą okazją do wspomnień i szybkich analiz, jak przez ten – mimo wszystko niedługi czas – zmieniło się oblicze komputerowej rozrywki.
gry
Krystian Smoszna
7 maja 2004
Wydaje mi się, że nie ma gracza, który nie kojarzy nazwy ID Software. To przecież programiści z tego studia stworzyli pierwszą, trójwymiarową grę akcji Wolfenstein 3D (no, może a'la trójwymiarową, ale na tamte czasy to było coś :). W tym tygodniu panowie z ID Software obchodzili 10te urodziny innego swojego produktu - Dooma. I z tej właśnie okazji redaktorzy serwisu GamersHell przygotowali dla graczy niemałą gratkę - zbiór dem gier stworzonych lub wyprodukowanych przez ID Software.
pozostałe
Maciej Myrcha
14 grudnia 2003
Popularne pliki do pobrania do gry Spear of Destiny.
Średnie Oceny:
Średnia z 1 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 193 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 529 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
marcinho01 Pretorianin
Kiedyś to się robiło dodatki do gier- po premierze Wolfensteina 3D cztery miesiące później ukazał się dodatek Spear of Destiny :D Czego możemy się tu spodziewać? W porównaniu do pradziada FPSów, czyli oryginalnego Wolfa 3D- więcej tego samego. I dobrze, jak na tamte czasy wystarczyło, bo sam Wolf 3D był rewelacyjny i rewolucyjny zarazem. A dodatek oferuje nowe poziomy na długie godziny zabawy. Trzeba go traktować jako przedłużenie oryginału. Z resztą- bardzo dobre. Polecam- klasyk FPSów :)
Arkajf Pretorianin
Bardzo dobry dodatek do podstawki. Ocena: 8.0. Ostatnim bossem faktycznie nie jest don Adolfo.
zanonimizowany1261187 Centurion
Brakuje wspominki o tym że SoD ma trzy kampanie jak SoD 2 Return To Danger i SoD 3 Ultimate Challenge
zanonimizowany669467 Konsul
Końcowy boss zaskakujący. Grając w dodatek przyszła mi do głowy myśl że gra mogła wszystkie klucze, dodatkowe życia lokować losowo, ale to by już był hardkor.
Chriso25 Generał
Warto też dodać że w 1994 roku zostały wydane dwa dodatki do Spear of Destiny. Pierwszy to Return to Danger a drugi to Ultimate Chalange. I nie są to dodatki z kilkoma misjami, ale są tak długie jak oryginał. Zawierają ponad 20 poziomów!
W Polsce raczej mało znane, bo nie ma nawet ich opisu tu na Gry Online. Z zagranicznych stron, można się dowiedzieć że są słabsze od oryginału i fanom Wolfa nie przypadły do gustu.
Ja w nie grałem i jak dla mnie są przyjemne. Co prawda wielu nowości nie ma, ale przeciwnicy są troszkę bardziej sprytni, wypowiadają inne kwestie a także potrafią się szybciej poruszać i reagować na poczynania gracza.
Oczywiście jak w oryginale niektóre poziomy są bardzo skomplikowane i można długo po nich błądzić, zwłaszcza jeśli ktoś będzie miał ochotę na przejście w 100%.
Graficznie wydaje mi się że są troszkę bardziej mroczne. To znaczy kolory tekstur ścian, drzwi są ciemne co mi też przypadło do gustu. Jedynie kolory broni są do bani, bo są koloru ciemno niebieskiego. Również psy są jakoś takie niebieskawe. No cóż twórcy chyba za bardzo przesadzili ale po czasie przymknąłem na to oko.
Polecam te dwa dodatki fanom Wolfa jeśli o nich jeszcze nie słyszeli.