Wiadomość gry na świecie 14 sierpnia 2012, 23:59

autor: Aver

Podsumowanie konferencji firmy Sony

Dokładnie o godzinie 20:10 zakończyła się nieco ponad godzinna konferencja firmy Sony. Japoński koncern skupił się głównie na PlayStation Vita. Sporo miejsca poświęcono usłudze PlayStation Mobile, a także tytułom wykorzystującym Wonderbook i Move.

Konferencja koncernu Sony poprzedzająca targi gamescom w Kolonii dobiegła końca. Jeżeli oczekiwaliście zapowiedzi nowej, mniejszej wersji konsoli PlayStation 3 Slim lub zwiastunów nieznanych i rewolucyjnych gier na konsolę stacjonarną, to nie była to konferencja dla Was. Firma z Kraju Kwitnącej Wiśni skupiła się przede wszystkim na PlayStation Vita, a także ofercie przeznaczonej na urządzenia przenośne oraz kontrolery Move i Wonderbook. Ale po kolei.

Podsumowanie konferencji firmy Sony - ilustracja #1

Wstęp

Początek konferencji poprzedzającej gamescom był łudząco podobny do tego, jaki widzieliśmy na targach E3. Po dynamicznym filmie wprowadzającym, na który składały się fragmenty rozgrywki i animacje m.in. z The Last of Us, Assassin’s Creed III, Call of Duty: Black Ops II oraz DUST 514, na scenę wkroczył szef lokalnego oddziału koncernu – Jim Ryan z Sony Computer Entertainment Europe. Na wstępie stwierdził, że obecne czasy są dla branży komputerowej rozrywki okresem wielu wyzwań, związanych przede wszystkim ze zmieniającym się charakterem gier, które coraz częściej są skierowane do młodych mężczyzn, spędzających dużo czasu w domu, ale znajdują uznanie „u wszystkich, w każdym miejscu i o każdej porze”. Innymi słowy, stają się społeczną, interaktywną formą zabawy. Ten trend wyznacza według przedstawiciela Sony kierunek rozwoju marki PlayStation.

Następnie Ryan podkreślił, że o ile konferencja Sony na targach E3 poświęcona była „nowym, świetnie zapowiadającym się tytułom” na konsolę stacjonarną, ta mająca miejsce przed rozpoczęciem imprezy w Kolonii skupi się głównie na „najnowszym dziecku rodziny PlayStation” – konsoli przenośnej Vita.

PlayStation Vita

LittleBigPlanet PS Vita Pierwszym tytułem zapowiedzianym na konferencji Sony była konwersja popularnej platformówki LittleBigPlanet w wersji na konsole przenośną Vita. Ma ona wykorzystywać specyficzne funkcje urządzenia (przede wszystkim panele dotykowe i czujnik żyroskopowy), a także oferować szeroki wachlarz personalizacji postaci. Zostanie wydana 19 września i będzie dostępna także w zestawie z konsolą z modułem 3G/WiFi za 249 euro (ok. 1100 zł).

All-Stars Battle Royale Zaprezentowano zwiastun z postaciami, jakie pojawią się w bijatyce All-Stars Battle Royale. Zapowiedziano także funkcję cross-play dla maksymalnie trzech graczy, a w przyszłości powiększenie liczby dostępnych bohaterów o tych, którzy nie pochodzą z gier firmy Sony.

Call of Duty: Black Ops Declassified Firma Sony podała garść nowych informacji na temat spin-offu znanej serii strzelanek na konsolę Vita. Ujawniono, że będzie ona zawierać tryb multiplayer umożliwiający rozgrywkę 4 na 4 przez WiFi w takich trybach jak Team Deathmatch i Kill Confirmed na specjalnie zaprojektowanych mapach. Z punktu widzenia fabuły, tytuł ma być ogniwem łączacym wydarzenia z Call of Duty Black Ops i Call of Duty: Black Ops II. Ponadtko zostaną w nim zaimplementowane funkcje wykorzystujące panele dotykowe Vity. Call of Duty: Black Ops Declassified ukaże się oddzielnie oraz w zestawie z konsolą w wersji z WiFi w listopadzie.

Assassin’s Creed III: Liberation Na konferencji pokazano także nowy trailer z gry Assassin’s Creed III: Liberation, w którym pokazano jak sterujemy urodziwą Aveline z wykorzystaniem funkcji konsoli Vita.

Wymienione powyżej cztery tytuły mają stanowić pierwszoplanową ofertę gier na PlayStation Vita na nadchodzącą Gwiazdkę. Łącznie z nimi do końca roku oferta na przenośne urządzenie firmy Sony wyniesie około 60 produkcji. Podczas konferencji wspomniano także o przeznaczonych na Vitę konwersjach Need for Speed: Most Wanted oraz FIFA 13, ale nie podano żadnych większych szczegółów na ten temat. Pojawiła się także krótka zapowiedź Killzone: Mercenary, czyli spin-offu popularnej serii strzelanek, tym razem traktującej o płatnych najemnikach.

Ponadto, 28 sierpnia pojawią się pierwsze tytuły z serii PSOne Classics w wersjach na PS Vita, m.in. Tomb Raider. Natomiast na osobne wyróżnienie zasługują usługa Cross Buy oraz nowy tytuł twórców serii LittleBigPlanetTearaway.

Cross Buy

Firma Sony zapowiedziała wprowadzenie usługi, która wychodzi naprzeciw posiadaczom zarówno PlayStation 3 jak i PS Vita. Dzięki Cross Buy, po zakupieniu określonych tytułów w wersji na konsolę stacjonarną, jego wydanie na urządzenie przenośne zostanie udostępnione za darmo. Na początku usługa dotyczyć będzie jedynie gier All-Stars Battle Royale, Sly Cooper: Złodzieje w czasie oraz Ratchet & Clank: Q-Force.

Tearaway

Studio Media Molecule zaprezentowało na konferencji swój nowy tytuł przeznaczony na konsolę PS Vita. Najważniejszym elementem Tearaway jest… papier. Bohater gry – kosmita Iota – zostaje uwięziony w niebiezpiecznym, kartonowym świecie. Naszym zadaniem jest uwolnienie go, sterując nim w trójwymiarowym świecie wykonanym z papieru. Twórcy podkreślali we wstępie do prezentacji, że jest to materiał, który ich fascynował – „delikatny i magiczny zarazem”, znakomicie pasujący do oryginalnych funkcji konsoli Vita. Weźmy na przykład panel dotykowy na odwrocie urządzenia. Na fragmencie z rozgrywki z Tearaway przedstawiciel Media Molecule zaprezentował, jak uderzając w niego można przebijać papierowe powierzchnie w grze, po których stąpają wrogowie kosmity Ioty, lub też ciąć stojące na jego drodze przeszkody.

PlayStation Mobile

Aby „zapewnić graczom większy wybór”, firma Sony zaprezentowała platformę PlayStation Mobile, zintegrowaną z kontem na PlayStation Network i w PlayStation Store. Chodzi o ofertę prostych, nieskomplikowanych gier na urządzenia przenośne korzystające z systemu Android i zatwierdzone przez firmę Sony (PS Vita, tablety, komórki Xperia oraz firmy HTC, produkty firmy ASUS i wikipad). Japoński koncern obiecuje, że w ofercie znajdą się zarówno tytuły z pierwszej półki (np. Alien Breed), jak i gry niezależne. Także w tym przypadku ma być zastosowana swoista odmiana usługi Cross Buy, dzięki której w jedną grę zagramy na wielu urządzeniach bez konieczności dodatkowego wydawania pieniędzy.

PlayStation 3

Prezentacja nowości na sztandarową konsolę spod znaku PlayStation skupiło się głównie na ofercie na urządzenia Wonderbook i Move, a pod koniec zwróciło szczególną uwagę publiczności głównie z racji zapowiedzi trzech tytułów – Until Dawn, Rain oraz Puppeteera.

PlayStation Essentials Na samym początku tej części konferencji wspomniano o nowej serii wydawniczej japońskiego koncernu. Znajdą się w niej takie hity, jak Uncharted: Drake’s Fortune, inFamous czy LittleBigPlanet. Wszystkie będą dostępne na Zachodzie za 19,99 euro (ok. 85 zł).

Cross-Controller LittleBigPlanet 2 DLC W następnej kolejności zaprezentowano dodatek DLC do gry LittleBigPlanet 2, umożliwiający wykorzystanie PS Vita jako kontrolera, co pozwala na wykorzystanie zintegrowanego ekranu konsoli przenośnej do wyświetlania dodatkowych informacji lub sterowania obecnymi w grze przedmiotami.

PlayStation Plus Użytkowników PlayStation Plus z pewnością ucieszy wiadomość, że w niedługim czasie pojawi się pięć nowych tytułów w ramach tej usługi, a wrześniową grą miesiąca będzie Red Dead Redemption. Ponadto ilość dostępnej pamięci w chmurze zostanie zwiększona ze 150 MB do 1 GB.

Wonderbook Następnie na scenę wkroczył Michael Denny z Sony Worldwide Studios, aby zaprezentować trzy tytuły korzystające z funkcji Wonderbook. W pierwszej kolejności przedstawił Wonderbook: Book of Spells autorstwa J.K. Rowling, dzięki której uczymy się magicznych zaklęć w oprawie rodem z książek o Harrym Potterze.

Na szczególną uwagę zasługuje jednak drugi tytuł – Diggs Nightcrawler, autorstwa studia Moonbot. Jest to gra detektywistyczna w klimatach noir, w którym sterujemy sympatycznym molem książkowym-detektywem i pomagamy mu rozwiązywać ciekawe zagadki.

Until Dawn, Rain i Puppeteer

Na deser firma Sony pozostawiła zapowiedzi trzech ciekawie zapowiadających się gier na konsolę PlayStation 3.

Until Dawn to survival horror wykorzystujący możliwości kontrolera Move. Z puntku widzenia fabuły przypomina na pierwszy rzut oka film Dom na skraju lasu lub Blair Witch Project i opowiada o grupie młodych ludzi spędzających noc w domku w mrocznym i pełnym tajemnic lesie.

Z kolei Rain autorstwa Japan Studio może kojarzyć się trochę z Limbo. Jej bohaterem jest samotny chłopiec, którego można zobaczyć tylko w deszczu. Gra wyróżnia się z pewnością bardzo artystycznym trailerem z muzyką Claude’a Debussy’ego.

W końcu Puppeteer, bodajże najdziwniejsza z zaprezentowanych na konferencji gier. Jej pomysłodawca – Gavin Moore z Japan Studio – przyznał, że wpadł na pomysł stworzenia tytułu, gdy próbował pobudzić do działania wyobraźnię swojego małego syna. W ten sposób zrodziła się produkcja, w której sterujemy chłopcem zamienionym w lalkę i uwięzionym w olbrzymim teatrze. Akcja ma miejsce zawsze na tej samej scenie, która podlega nieustannym zmianom. Celem gry jest zdobycie magicznych nożyczek i pokonanie złego króla. Jeżeli przy okazji chłopiec straci głowę, może ją zamienić z innymi, co czasem pozwoli mu na dostanie się do niedostępnych wcześniej miejsc.

Konferencję firmy Sony zakończył kolejny zwiastun gry The Last of Us, w którym wykorzystano fragmenty poprzednich filmów z tego świetnie zapowiadającego się tytułu. Warto zobaczyć go dla klimatycznej muzyki, jaka mu towarzyszy.

Podsumowanie

Trzeba przyznać, że konferencja Sony nie przyniosła żadnych rewolucji, ani też nadzwyczajnych rewelacji. Była jednak dobrze przemyślana, a przez to równie dobrze się ją oglądało. Niby mieliśmy do czynienia z tradycyjnym zestawieniem krótkich wystąpień i trwających około dwóch minut zwiastunów, ale widać było, że zawsze była w tym obecna myśl przewodnia, jaką Jim Ryan nakreślił we wprowadzeniu do konferencji, a którą można sprowadzić to trzech elementów: tendencji do stopniowego integrowania platform i wykorzystywania szerokiej gamy urządzeń spod znaku PlayStation, stawiania na tworzenie tytułów dla jak najszerszej grupy odbiorców, a także podkreślania oryginalności produktów firmowanych przez Sony.