Blue Dragon jest jedną z dwóch epickich pozycji RPG przygotowanych przez japońskie studio Mistwalker na premierę konsoli Microsoft Xbox 360 w Japonii. Projekt, wspierany przez twórcę mangi i anime – Akirę Toriyamę –, wydany został przez Microsoft. Warto odnotować, iż producentem jest także Hironobu Sakaguchi, twórca 7, 8 oraz 9 części Final Fantasy. Autorem muzyki do gry jest Nobuo Uematsu, autor również kojarzony przede wszystkim z Finalami.
W grze wcielamy się w młodego chłopaka imieniem Shu. Wspierany przez grupkę oddanych przyjaciół stara się on przeszkodzić staremu Nene w podbiciu świata przy pomocy posiadanych przez niego magicznych umiejętności. Już przy początku rozgrywki bohaterowie zdobywają analogiczną moc – ich cienie stają się gotowymi do boju potworami, które posłusznie wypełniają wolę swoich posiadaczy. To właśnie cienie stanowią naszą główną siłę uderzeniową w Blue Dragonie, jako że sami bohaterowie nie przejawiają szczególnej tężyzny fizycznej. Gra ma liniowy charakter i zapewnia około 40 do 50 godzin rozgrywki. Nie jest przy tym zbyt trudna i nawet niedoświadczony gracz jRPG bez trudu poradzi sobie z jej ukończeniem. Mieści się ona na trzech płytach DVD. Pod koniec rozgrywki, tuż przed ostatecznym starciem z siłami zła, gracz otrzymuje szereg bonusowych zadań do wykonania – stanowią one znaczącą grupę na liście Achievementów gry, a także umożliwiają zdobycie najpotężniejszych przedmiotów i umiejętności.
Możliwości konsoli X360 pozwoliły twórcom na stworzenie niezwykle pięknego i „żywego” świata, pełnego miast, krain oraz wiosek zamieszkiwanych przez niezliczone ilości złożonych graficznie postaci. Technologia HDTV umożliwia uzyskanie ostrego, pozbawionego zniekształceń obrazu. Dźwięk oraz muzyka zostały stworzone w oparciu o system Dolby Digital 5.1 zapewniający niezwykłe doznania słuchowe.
Autor opisu gry: Piotr Doroń
Recenzja GRYOnline
Dream team Microsoftu stworzył grę, która miała podbić Japonię w imię Xboksa 360. Europejskim okiem stwierdzamy, że mogło im wyjść to lepiej.
20 sierpnia 2007
Gorący piasek, morze, dużo słońca, skąpo ubrane dziewczyny i zimne napoje. Czy graczom potrzeba czegoś więcej? Gier. Na szczęście na odbywającej się w dniach 17-18 sierpnia w miejscowości Pobierowo imprezie Xbox Fun Day tych również nie brakowało.
4 lipca 2007
Blue Dragon miał być pierwszym japońskim erpegiem godnym konsol nowej generacji. Nazwiska twórców, ich wypowiedzi, publikowane w sieci i pokazywane na konferencjach screeny i filmy mogły rozpalić wyobraźnię niejednego gracza.
16 listopada 2006
Gdy za tworzenie gry bierze się Hironobu Sakaguchi, ojciec legendarnego Final Fantasy VII, możemy mieć pewność, że szykuje się coś wielkiego.
Phil Spencer wymienia cztery marki, o których powrocie jego zdaniem marzą gracze. Szanse na wskrzeszenie dwóch z nich są całkiem spore, ale w przypadku dwóch kolejnych sprawy znacząco się komplikują.
gry
Krystian Pieniążek
1 października 2025
Do grona gier obsługiwanych we wstecznej kompatybilności na Xboksie One dołączyły jRPG Lost Odyssey i Blue Dragon. Pierwszy z wymienionych tytułów jest rozdawany za darmo do końca grudnia.
gry
Kamil Zwijacz
14 grudnia 2016
Sytuacja Xboksa 360 w Japonii nie jest zbyt różowa. Wynika to przede wszystkim z niewielkiego zaufania do marki. Wpływ na ten fakt miało oczywiście wiele innych wypadkowych – m.in. brak wiary w zachodnie firmy oraz niezbyt duża liczba gier reprezentujących gatunki najpopularniejsze w Kraju Kwitnącej Wiśni. Okazuje się, że efektów nie przynosi nawet zakrojona na szeroką skalę reanimacja.
pozostałe
Piotr Doroń
21 września 2009
Prace nad grą zatytułowaną Cry On, ciekawie zapowiadającym się „erpegiem” ze stajni Mistwalker zostały anulowane – poinformowali w trakcie minionego weekendu przedstawiciele firmy AQ Interactive, będącej wydawcą programu. Gra miała być trzecią pozycją przeznaczoną dla konsoli Xbox 360 przygotowywaną przez faktycznego ojca serii Final Fantasy, czyli Hironobu Sakaguchiego.
gry
Przemysław Zamęcki
30 grudnia 2008
Studio Mistwalker miało wszelkie zadatki ku temu, by osiągnąć status firmy kultowej. Powszechnie uznana postać lidera (Hironobu Sakaguchi), doświadczenie i wizja były głównymi atutami japońskiego producenta. Historia pokazała jednak, że nie wystarczy to już by osiągnąć sukces na rynku konsol stacjonarnych. Być może łatwiejszą przeprawą będzie próba zdobycia rynku platform przenośnych.
gry
Piotr Doroń
19 stycznia 2008
Nie wiedzie się Xboxowi 360 w Japonii. Gry oferowane na tę konsolę najwyraźniej nie do końca trafiają w specyficzne gusta Japończyków, ale Microsoft nie ustaje w dążeniach, aby polepszyć swoją sytuację.
gry
Przemysław Zamęcki
14 grudnia 2007
O tym, że Blue Dragon najprawdopodobniej trafi także na DS-a, donosiliśmy Wam już kilka dni temu. Opieraliśmy się wówczas na informacji opublikowanej przez japoński magazyn Shonen Jump – nie mieliśmy oficjalnej zapowiedzi developera (studia Mistwalker). Dzisiaj Hironobu Sakaguchi przerwał milczenie.
gry
Rafał Skierski
2 października 2007
W zawierusze wywołanej światową i europejską premierą najbardziej oczekiwanej gry bieżącego roku, czyli Halo 3, umknęła nam sieciowa publikacja pierwszego dodatku do gry Blue Dragon. Dzisiaj chcielibyśmy nadrobić tę zaległość.
gry
Piotr Doroń
30 września 2007
Jak się okazało, nie tylko Viva Pinata doczeka się konwersji z X360 na przenośną konsolę NDS. Kolejną produkcją, którą czeka ten sam los, będzie bowiem Blue Dragon – jRPG stworzone przez Mistwalker z postaciami opracowanymi przez Akirę Toriyamę, twórcę Dragon Ball Z.
gry
Artur Falkowski
24 września 2007
Witaj w poradniku do Blue Dragona. Przygotowaliśmy dla ciebie kompletną solucję do gry, wraz z poradami odnośnie treningu postaci, listą Achivementów oraz zestawienem wszystkich sekretów. Jeśli chcesz, by pierwszy prawdziwy jRPG na X360 nie miał przed tobą żadnych tajemnic, dobrze trafiłeś.
pozostałe
Redakcja GRYOnline.pl
29 sierpnia 2007
Lista małych dodatków do gry Blue Dragon:
DLC Shuffle Dungeon 16 listopada 2007
DLC 6 Treasures – Package of 6 Handy Items 26 października 2007
DLC Ultra Hard Mod 28 września 2007
Średnie Oceny:
Średnia z 1 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 249 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Krzysztof Gonciarz
Recenzent GRYOnline.pl
2007.09.18
Dream team Microsoftu stworzył grę, która miała podbić Japonię w imię Xboksa 360. Europejskim okiem stwierdzamy, że mogło im wyjść to lepiej.
Foks Moulder Centurion
Mój pierwszy jRPG po którego sięgnąłem i nieprzypadkowo właśnie po niego, bo miał być lekkim i łatwym tytułem będącym dobrym progiem wejścia w ten gatunek gier. Rzeczywistość okazała się być inna, a przynajmniej w moim przypadku, ale może być to spowodowane moim całkowitym brakiem doświadczenia z japońskimi grami. Kierujemy 3-osobową grupą dziecio-nastolatków, przez co gra momentami jest bardzo infantylna, ale nie traktuję tego jako zarzut. Gorzej z tym, że bohaterowie i relacje pomiędzy nimi nie są ani trochę ciekawe i takimi pozostają nawet po tych 40-50 godzinach, które spędzimy w świecie gry, jednocześnie za wiele się o nich nie dowiadując. Dowodzona przez gracza drużyna z biegiem czasu urośnie do 5 osób i kiedy się to już stanie to zacznie się robić ciekawiej, tym bardziej, że gra rozkręca się naprawdę bardzo wolno. Walki jak to w jRPG-ach toczą się w systemie turowym, z tym że w przypadku tej pozycji, odpowiedzialne za nie są nie bohaterowie, tylko ich cienie przyjmujące postać potwora, tudzież ogromnego minotaura czy smoka. Każdy z nich rozwijany może być w każdej z 9 klas, takich jak specjalista od ataków fizycznych, czarownik, złodziej itd.
Podczas eksploracji świata nie jesteśmy narażeni na przymusowe walki, bo większość starć z przeciwnikami można uniknąć, ale takie podejście nie popłaca, bo w kość da nam się już pierwszy boss, a tych w całej grze jest coś koło setki. Gra mieści się na 3 płytkach i spowodowane jest to przede wszystkim ilością cut-scenek, których momentami jest aż za dużo. Nie wszystkie dialogi są udźwiękowione, ale za to mamy do wyboru angielskich oraz japońskich lektorów, a sama muzyka wypada dość różnie. Nie mam nic przeciwko melancholijnym i spokojnym dźwiękom towarzyszącym nam w trakcie rozgrywki, ale rockowe brzmienia w przypadku walk wypadają dość komicznie. Przegięta była też finałowa walka z bossem podzielona na jakieś 10 aktów, przez co pokonanie go zajęło mi kilka godzin. Brakowało mi jakiejś większej głębi w tym co robimy, ale taniec i ukazana radość wszystkich mieszkańców wiosek, których uratowaliśmy nagradzała cały ten trud, no i najważniejsze - grze udało się mnie przekonać do gatunku gier, który w naszym kraju nie należy raczej do najpopularniejszych i wkrótce sięgnę po następny tytuł.
Yuri Lowell Konsul
Ukończyłem właśnie grać w Blue Dragon i czas na refleksję o grze. Zabierając się za nią nie kierowałem się niczym specjalnym. Ot, video z yt o grach które są z nurtu jRPG i zostały wydane właśnie na Xbox'a. Blue Dragon jest też objęty wsteczną kompatybilnością na Xbox One. A sama gra w sumie dość miła, przyjemna i fajna. Żadnych ciężkich argumentów w historii. Zrobiona w takiej konwencji, że cały czas się pamięta, że to gra i zabawa. Choć oczywiście ratujemy nasz świat z rąk straszliwego Nene. (Samo imię wzbudza u mnie uśmiech politowania). Ale dla miłośników jRPG gra warta polecenia. Gra do odprężenia. Dobrym aspektem jest rozwój postaci i pojedynki turowe. Gra nie ułatwia nam odkrycia słabości przeciwników. I tak, wg burmistrza jednej wioski, jest 5 smoków - odnalazłem 2 ale wszelkie próby nawiązania z nimi walki, z marszu kończyły się u mnie tym wspaniałym napisem: The End! Pozostawiłem więc je innym. Grafika, wiadomo, gra już ma swoje lata ale jakoś zupełnie mi to nie przeszkadzało. Dało się zauważyć, że momentami wyciskała ostatnie soki z konsoli. Muzyka ok, motyw walki z Bossami z vocalem Gilliana nie znudził mi się. ;) Moja ocena to solidne 8,5. Gra mi się podobała i mam tendencję wtedy do zawyżania oceny. No i git! :D
W moim przypadku gra była z pełnym dubbingiem i tekstami po hiszpańsku.
Adios Shu, Kluke, Yiro, Marumaro y Zola.
A głos Toripo to...
Kazuya_3 Legend
Żałuję, że to ex na x-klocka, bo chętnie bym zagrał :)
Pozostaje czekać do września na Dragon Questa :P
Yuri Lowell Konsul
Jak usłyszałem muzykę w walce z pierwszym boss'em - myślałem, że mało ze skóry nie wyskoczę! Ian Gillan, Deep Purple!... młodzi tego nie znają. ;)