Age of Wonders 4: Kultury
W podstawowej wersji Age of Wonders 4 będziecie mieli do wyboru 6 kultur. Poniżej poznacie dostępne w grze kultury, a także to jakie bonusy wam dadzą.
Aktualizacja:
Na tej stronie poradnika poznacie 6 występujących w grze kultur. Po lekturze będziecie znali ich atrybuty zalety, a także zauważycie ich słabe strony. Będą to informacje, które dodatkowo pozwolą wam dokonać decyzji jaką kulturę chcecie wybrać przy tworzeniu własnej frakcji.
Feaudalizm
Jest to pierwsza z 6 kultur, które będziecie mieli do dyspozycji w grze. Kultura ta wzorowana jest na średniowiecznym ustroju polegającym na hierarchicznej strukturze władzy, w grze jest nieco bardziej uproszczona skupia się na jednym władcy, lordach i lady, a dalej na poddanych. Kultura ta zapewni wam szeroki dostęp do żywności co pozwoli szybciej zaludnić wasze imperium. Oprócz tego liczyć możecie także na dobrych lordów, którzy po umieszczeniu ich jako zarządców miast lub armii pozwolą na ich efektywniejsze działanie. Możecie zrekrutować tylko 5 takich lordów, przy czym każdy z nich specjalizować się będzie tylko w jednej dziedzinie, są następujący lordowie:
- Lord wiedzy,
- Lord magii,
- Lord wojny,
- Lord zbiorów,
- Lord produkcji.

Wybierając feudalizm jako kulturę waszej frakcji, będzie mogli skorzystać z także bonusu podczas walk zwanego Wspólną postawą, która dodaje dodatkowe premie gdy jednostki znajdują się obok Siebie.
Ponadto wybierając tą kulturę otrzymacie następujące więź ładu na poziomie 1, daje ona bonus w postaci przyrostu złota w mieście +2 za każdy punkt, który wasza frakcja posiada. Drugą więź, którą otrzymacie na poziomie 1 korzystając z kultury feudalnej to więź natury, która jest powiązana z rolnictwem, druidyzmem oraz kontrolą nad światem żywych, wieź ta daje bonus w postaci przyrostu żywności w mieście +2 za każdy punkt.
Wysoka
Jest to kolejna z kultur które możecie wybrać tworząc Swoją unikalna frakcję. Kultura ta cechuje się ogólnym dążeniem do harmonii, szukają spokoju oraz wiedzy. Wybierając tą kulturę dla Swojej frakcji możecie oczekiwać 4 głównych bonusów. Pierwszy z nich zapewni wam dodatkowe przychody uzależnione od stabilności w miastach waszego imperium oraz posiadanej wiedzy.
Druga premia związaną z tą kulturą, z której możecie skorzystać to przebudzenie, które aktywuje +4 obrażeń od duchów i jednocześnie aktywuje ukryty potencjał jednostki.

Kolejnym z bonusów jaki z pewnością się wam przyda to +10 punktów powiązania.
Ostatnią cecha tej kultury jest ich reakcja na stopień powiązania objawiona w celu powiązania. W zależności od liczby punktów powiązania otrzymacie następujące atrybuty globalnie dla waszego imperium:
- Całkowite dobro da wam +25 punktów stabilności we wszystkich miastach
- Neutralność zapewni +10 punktów żywności i 10 punktów produkcji we wszystkich miastach, których poziom stabilności jest większy niż neutralny.
- Czyste zło daje automatyczną aktywację przebudzenia dla jednostek.
Ponadto przy wyborze tej kultury otrzymanie 2 punkty więzi ładu.
Barbarzyńcy
Jeśli wybierzecie tą kulturę jako docelową dla waszej frakcji, dostaniecie we władanie lud, który skupiony jest na poszukiwaniu nowych łupów oraz nieunikających krwawych walk. Po wyborze tej frakcji otrzymacie 3 bonusy:
- dodatkowe budynki zapewniające produkcje żywności i szkolenia jednostek.
- premia do walki, dla jednostek armii Waszego imperium, w postaci otrzymania pierwotnego uderzenia dla jednostek walczących wręcz oraz otrzymują one dodatkowa premię podczas pierwszego uderzenia w walce.
- sprawniejsza regeneracja jednostek znajdujących się w miastach i posterunkach jest to możliwość aktywacji Rytuału Alacrity.
Ponadto liczyć możecie na otrzymanie 1 punktu więzi chaosu oraz 1 punktu więzi natury. Więź chaosu pozwala na zwiększenie werbunku w mieście o +2 miejsca rekrutacyjne na każdy poziom więzi.
Pracowici
Wybierając tą kulturę pod rozkazy dostaniecie cywilizacje nastawioną bardziej na obronę, posiadająca silne pancerze ale i też talent do budowy wielkich konstrukcji. Korzystając w tej kultury skorzystacie z 3 cech frakcji.
- budowle wytwarzające dodatkowe punkty produkcji.
- podtrzymanie, które jest premią obronną dla jednostek, wraz ze zwiększona liczbą obrażeń wasze jednostki staną się bardziej odporne na kolejne.
- przeszukiwania, które pozwalają jednorazowo dla każdej z prowincji na poszukiwania nagród w postaci złota lub punktów produkcji, korzystając z jednostki zwiadowców.

Kultura zapewni wam 2 punkty więzi materium, czyli magii fizycznej - pozwala na zwiększenie produkcji w mieście o +2 punkty na każdy poziom więzi.
Mrok
Decydując się na wybór tej kultury będziecie musieli wcielić się w role autorytarnego dyktatora, rządzić będziecie musieli siłą i zakazaną magią. Otrzymacie 4 atrybuty kultury, z czego pierwszym z nich jest możliwość niwelowania kar do przychodów z powodu zmiany stabilności miast.
Kolejnym cechą kultury, która będzie miała wpływ na wasze imperium jest możliwość stawiania unikatowych konstrukcji miejskich, które przyznają wiedzę i dodatkowe przychody z więzień i krypt.

Wasze jednostki otrzymają bonus w postaci atrybutu Przetrzebienie najsłabszych, które daje dodatkowe obrażenia i regeneracje dla jednostek które atakują wrogie jednostki znajdujące się w osłabieniu.
Ostatni atrybut waszej frakcji to -10 punktów powiązania.
Kultura zapewni wam 2 punkty więzi cienia, co pozwala na zwiększenie wiedzy w mieście o +2 punkty na każdy poziom więzi.
Mistyczni
Decydując się na wybór tej kultury dostaniecie pod władanie społeczność, która nade wszystko ceni sobie badania i zgłębianie sztuk tajemnych, społeczność, która zgłębia Morze Astralne. Korzystać będziecie mogli z 3 atrybutów kultury.
Pierwszy z nich dotyczy many, będziecie mogli korzystać z budynków dających bonus do wytwarzania many.
Kolejna cecha tej kultury dotyczy jednostek. Wasze jednostki podczas starcia otrzymają Dostrojenie: Umocnienie, które aktywuje się gdy na polu bitwy zostanie użyty czar, jednostki staną się mocniejsze.

Jako, że kultura, którą będziecie władać jest związana z Morzem Astralnym, to również w ramach tej cechy dostaniecie bonus frakcyjny. Nosi on nazwę Echa Astralne i pozwala wam na odnajdywanie znalezisk w postaci wiedzy lub many. Ponadto wybudowany w mieście ołtarz Wszystkowidzący da wam dodatkowy przychód w zależności od liczby znalezionych ech astralnych.
Tak jak w przypadku pozostałych kultur również i tu otrzymacie 2 punkty więzi, w wypadku Mistycznych cywilizacji jest to więź astralna, która pozwala na zwiększenie many w mieście o +2 punkty na każdy poziom więzi.
- Age of Wonders 4 - poradnik do gry
- Age of Wonders 4: Poradnik do gry
- Age of Wonders 4: Podstawy
- Age of Wonders 4: Porady na start
- Age of Wonders 4: Tworzenie krain
- Age of Wonders 4: Cechy krain
- Age of Wonders 4: Rasy
- Age of Wonders 4: Kultury
- Age of Wonders 4: Najlepsza frakcja
- Age of Wonders 4: Panteon
- Age of Wonders 4: Tworzenie frakcji
- Age of Wonders 4: Cechy fizyczne
- Age of Wonders 4: Cechy umysłowe
- Age of Wonders 4: Cechy społeczne
- Age of Wonders 4: Rozwój imperium
- Age of Wonders 4: Księgi Magii
- Age of Wonders 4: Podstawy
- Age of Wonders 4: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
VortexSky, w takim razie jakiego typu porady widziałbyś w tym poradniku? Które mechaniki?
Wystarczy tak naprawdę wzorować się na tym co jest tutaj, opisuje wszystko clarownie i jak najwięcej na temat cech występujących w grze: https://aow4.paradoxwikis.com/Age_of_Wonders_4_Wiki
Jak mam byc szczery to ten poradnik jest zbedny na dodatek mocno ubogi. Porady jak przejsc kampanie znajdziesz juz dawno chociazby na Yt, to jednak jest to gra dla osob ktore chca myslec strategicznie i taktycznie. Co oznacza ze jesli samodzielnie nie chcesz myslec to nie podchodz nawet. Wymagania sprzetowe sprawdzisz chociazby na steam, gog itd. Na niektorych stronach np o jednostkach nie ma do nich ilustracji, brak opisu jakie np umiejetnosci i statystyki posiadaja badz jak jest to wspomniane to opisuje natomiast np co dana umiejetnosc, ranga badz statystyka daje. W samej grze jest dostepna AoW-pedia ze opisem wszystkiego co jest w grze, poza gra jest jeszcze internetowa Wiki ktora tez opisuje cala gre co do joty: https://aow4.paradoxwikis.com/Age_of_Wonders_4_Wiki . Jednym slowem jesli zabieracie sie za poradniki to przylozcie sie do nich bo to smiech na sali, niekompletny, czesto brak zagadnien jak jakis watek jest poruszony, itd... . Ten poradnik zostal zrobiony na kolanie i raczej nie zapowiada sie zeby byl rozbudowywany, jak inne tutaj na forum. Jeszcze na dodatek wymagajace premki bo niektore strony sa zasloniete w x% dla ludzi bez premki. Nie warto kupowac premki by miec dostep do jakiejkolwiek dodatkowej zawartosci bo to jest katastrofa. Na podanych wczesniej przezemnie zrodlach wiedzy o grze + yt masz wszystko czego potrzebujesz jesli masz problemy ze zrozumieniem gry badz jesli potrzebujesz czegos sie dowiedziec bez dodatkowego paywallu. Ba gra w sama sobie wyswietla tez dymki jak sie w odpowiednie miejsca najedzie i daje odpowiedzi na to co wszystko robi.Ten poradnik to 2/10. Dostal by 1 gdyby byl brak checi oraz gdyby porady jak przemieszczac sie po menu glownym rowniez byly by na odwal sie. Graczu potrzebujesz pomocy do jakiejkolwiek gry? Są lepsze źródła w dodatku bezpłatne niz gol.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
