Age of Wonders 4: Cechy krain
W AoW4 możecie dla swojej krainy wybrać 8 atrybutów, które zadecydują o przyszłości Waszej krainy. Na tej stronie znajdziecie listę wszystkich cech, od cech geograficznych po efekty otoczenia.
Aktualizacja:
Cechy krainy to zbiór 4 głównych i 4 dodatkowych atrybutów, które określają przyszła krainę Waszej rozgrywki. Cechy te określają wygląd mapy, panujące na niej warunki, istoty nie podlegające graczom, a które zamieszkują daną mapę oraz sytuację polityczną w jakiej znajduje się dany obszar. Poniżej możecie zapoznać się z poszczególnymi cechami, które występują w grze, przy czym nie wszystkie z nich musicie wybierać.
- Cechy geograficzne
- Cechy klimatyczne
- Cechy mieszkańców
- Cecha obecności
- Efekty otoczenia
- Modyfikatory jednostek
- Modyfikatory wolnego miasta
- Modyfikator zasad
Cechy geograficzne

![]() | Jałowe Oceany | Prowincje oddzielone są od Siebie pustkowiami, na których panują burze piaskowe. W takich warunkach trzeba będzie toczyć bitwy, co skutkuje objęciem każdej jednostki efektem burza piaskowa (-2 do zasięgu wzroku, kamuflaż dla jednostek) oraz 60% prawdopodobieństwem oślepienia jednostki. |
![]() | Jeziora Lawy | Duży ląd, po którym płyną rzeki lawy, których nie można przekroczyć. |
![]() | Lawowy Podział | Dwa kontynenty przedzielone ogromnym morzem lawy, którego nie można przekroczyć. |
![]() | Ląd | Jeden kontynent, bez widocznych akwenów wodnych i innych większych utrudnień. |
![]() | Podział | Lądy oddzielone na dwie części przez wielki ocean. |
![]() | Wybrzeże | Ląd na którego terenie znajduje się niewielkie morze. |
![]() | Wyspy | Każde imperium posiada Swój oddzielny niewielki ląd, oddzielony od pozostałych przez ocean. |
![]() | Zabliżiony Podział | Dwa ogromne lądy przedzielone oceanem niezdatnym do zamieszkania |
Cechy klimatyczne
Do wyboru opcjonalnie, jeżeli nie chcecie korzystać, możecie zrezygnować z wyboru.

![]() | Kształtująca Się Kraina | Dominują bezludne prowincje, które posiadają niewielką szansę na zmianę cechy prowincji. |
![]() | Nieskończone Pola | Prowincje w tym klimacie są głównie (częste prawdopodobieństwo) łąkami, produkującymi żywność, nie występują prowincje bezludne. |
![]() | Przerośnięta Kraina | W tym klimacie prowincje to najczęściej lasy, o małym prawdopodobieństwu napotkania prowincji arktycznych lub pustynnych i przy nie występowaniu prowincji bezludnych. |
![]() | Pustynna Kraina | Jest to klimat ciepły i suchy, przez co większość prowincji to pustynie i rzadko występujące lasy. Nie napotkacie mokradeł oraz prowincji wyżynnych, arktycznych, umiarkowanych czy bezludnych. |
![]() | Płonący Klimat | W tym klimacie dominują prowincje bezludne. Nie napotkacie prowincji wyżynnych, umiarkowanych czy arktycznych. |
![]() | Wyżyny | Dominują prowincje wyżynne oraz górskie. |
![]() | Zamarznięta Kraina | Dominują głównie prowincje wyżynne i arktyczne. Nie napotkacie prowincji umiarkowanych, pustynnych, bezludnych czy tropikalnych. |
Cechy mieszkańców

![]() | Demoniczna Kraina | Kraina pełna demonów. |
![]() | Dzikie Obszary | Kraina pełna niebezpiecznych zwierząt i plag. |
![]() | Magiczne Pochodzenie | Kraina o bardzo dużej populacji stworzeń pochodzenia magicznego. |
![]() | Megafauna | W tej krainie napotkacie zwiększoną liczbę zwierząt i maruderów, którym towarzyszyć będzie cecha "wzmocnione bestie" daje ona premie do atakowania umocnień, regeneracji życia i 20% premii od zadawanych obrażeń. |
![]() | Nieśmiertelne Duchy | W tym świecie istnieje wysokie prawdopodobieństwo spotkania z jednostkami eterycznymi. |
![]() | Niska Populacja | Ta cecha mieszkańców powoduje spadek liczby wolnych miast w krainie. |
![]() | Spokojne Ziemie | Lądy zamieszkane głównie przez przyjazne istoty takie jak wróżki, rośliny zwierzęta. |
![]() | Szalejąca Flora | Ziemie pokryte głównie nieokiełzaną roślinnością, będą to jednostki napotykane przez was najczęściej. |
![]() | Szalejąca Śmierć | Kraina wypełniona głównie jednostkami nieumarłych. |
Terytorium Smoków | Ląd pokryty głównie legowiskami smoków, odstraszają one inne jednostki zwiększając jednocześnie liczbę występujących plag. | |
![]() | Twórcy Świata | Świat zamieszkany głównie przez olbrzymy i ogry. |
Cecha obecności
Tą opcją możecie aktywować cechę Pretendenci Do Tronu - w grze pojawi się 3 pretendentów do tronu; Darman Voss, Jarlan Voss, Skogan Voss, którzy prowadzić będą między sobą wojnę o tron królestwa. Dostają oni pomoc w postaci 2 dodatkowych miast. Zwycięstwo mogą osiągnąć zawierając sojusz z innym pretendentem lub pokonując pozostałych.

Efekty otoczenia
![]() | Aktykczne Burze | Nad krainą rozciągają się arktyczne burze obejmują one wszystkie jednostki, prowincje i pola bitew. Cecha nie występuję przy Pustynnej krainie, Płonącym klimacie oraz Kształtującej się krainie. |
![]() | Krzyształowa Obfitość | Cecha ta sprawia, że na mapie znajdziecie zwiększoną ilość źródeł many. |
![]() | Królestwo Chaosu | Ta cecha sprawia, że wszystkie walki są pod wpływem cechy królestwo chaosu, sprawia ona, że jednostki co 3 tury otrzymują 30% szanse uzyskania szału. |
![]() | Niewielkie Podziemia | Cecha powodująca iż podziemia się niewielkie. |
![]() | Rozległe Podziemia | Cecha powodująca iż podziemia się większe. |
![]() | Wspaniała Przeszłość | Dzięki tej cesze, liczba starożytnych cudów na mapie jest większa. |
![]() | Wulkaniczne Erupcje | W bezludnych regionach szaleją wulkany obejmują one wszystkie jednostki, bezludne prowincje i pola bitew. Cecha nie występuję przy Przerośniętej krainie, Nieskończonych polach, Pustynnej krainie i Zamarzniętej krainie. |
![]() | Zmienna Dzikość | Ta cecha sprawia iż wszystkie niezamieszkane prowincje co turę mogą z niewielkim prawdopodobieństwem zmienić Swoją cechę. Nie występuję przy Kształtującej się krainie. |
Modyfikatory jednostek
![]() | Bezświetlnie | Zasięg widzenia jednostek ograniczony o -2. |
![]() | Gigantyzm | Jednostki maruderów otrzymują cechę superrozwój, która dodaje +10 punktów życia i +1 punkt odwetu. |
![]() | Klątwa Nieumarłych | Jednostki maruderów i te nieumarłych zyskują dostęp do wolnych miast. |
![]() | Nieśmiertelni | Jednostki po osiągnięciu pułapu mniej lub równo 10% życia otrzymują stan Routed, jednostki w tym stanie nie mogą się zgubić. |
![]() | Wpływ Mrozlingów | Niezależne jednostki otrzymują zyskują następujące stany; transformacja mrozlingów (3 punkty odporności na mróz, niewrażliwość na zamarznięcie, +10 do morale w mroźnym otoczeniu, Arktyczny chłód), ostrza mrozu (+4 punkty obrażeń od mrozu, -2 punkty od obrażeń fizycznych, +20% obrażeń przeciw zamarzniętym lub spowolnionym jednostkom dla ataków wręcz), strzały mrozu (+4 punkty obrażeń od mrozu, -2 punkty od obrażeń fizycznych, +20% obrażeń przeciw zamarzniętym lub spowolnionym jednostkom dla ataków fizycznych dystansowych). |
![]() | Wysokie Utrzymanie | Utrzymanie jednostek zwiększone jest o 100%, koszt werbunku zmniejszony jest o połowę. |
Modyfikatory wolnego miasta
![]() | Bez Wolnych Miast | Na mapie nie znajdziecie wolnych miast. |
![]() | Dzierżyciele Sztandaru | Zwiększona częstotliwość występowania zlotów seniorów o 25%. Dla każdego imperium premia +5 punktów rekrutacji. |
![]() | Miasta-Państwa | Wolne miasta otrzymują premię +5 punktów populacji. Ponadto siła kamieni szeptu jest ograniczona o -50%. |
![]() | Nieufni Miejscowi | Siła kamieni szeptu ograniczona jest o -3. |
![]() | Siła Jest Prawem | Podbój i wasalizacja premiowana jest; w przypadku wolnych miast +10 punktami powiązania, w przypadku wasali +2 poziomami lojalności. Ponadto siła kamieni szeptu jest ograniczona o -50%. |
![]() | Wrogie Rody | Imperia są karane -10 punktami przywiązania - 400 punktami kary do relacji z niezależnymi miastami. |
![]() | Zniszczona Kraina | W tej krainie rzadko będzie można spotkać wolne miasta, najczęstszym widokiem będą ruiny. |
Modyfikator zasad
![]() | Brak Wytchnienia | Jednostki imperium regenerują się o -5 punktów życia mniej na turę po za sojuszniczym terytorium. |
![]() | Megamiasta | Ta cecha premiuję duże miasto, pozwalając rozszerzać jego granicę o +5 prowincji dalej niż normalnie, niestety niemożliwe będzie wchłanianie, migrowanie lub zakładanie nowych miast. |
![]() | Nieograniczona Moc | |
![]() | Odnawiająca Się Plaga | Co 10 tur plagi rozprzestrzeniają się na niezajęte prowincje. |
![]() | Pogarda Zła | Każde imperium dostaję skargi przeciw innym imperiom, które są powiązane ze złem. |
![]() | Posmiertne Czary | Każda jednostka, która polegnie dodaje swoim właścicielom +10 punktów czarowania. |
![]() | Start W Podziemiach | Każda stolica imperium jest położona w podziemiach. |
- Age of Wonders 4 - poradnik do gry
- Age of Wonders 4: Poradnik do gry
- Age of Wonders 4: Podstawy
- Age of Wonders 4: Porady na start
- Age of Wonders 4: Tworzenie krain
- Age of Wonders 4: Cechy krain
- Age of Wonders 4: Rasy
- Age of Wonders 4: Kultury
- Age of Wonders 4: Najlepsza frakcja
- Age of Wonders 4: Panteon
- Age of Wonders 4: Tworzenie frakcji
- Age of Wonders 4: Cechy fizyczne
- Age of Wonders 4: Cechy umysłowe
- Age of Wonders 4: Cechy społeczne
- Age of Wonders 4: Rozwój imperium
- Age of Wonders 4: Księgi Magii
- Age of Wonders 4: Podstawy
- Age of Wonders 4: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
VortexSky, w takim razie jakiego typu porady widziałbyś w tym poradniku? Które mechaniki?
Wystarczy tak naprawdę wzorować się na tym co jest tutaj, opisuje wszystko clarownie i jak najwięcej na temat cech występujących w grze: https://aow4.paradoxwikis.com/Age_of_Wonders_4_Wiki
Jak mam byc szczery to ten poradnik jest zbedny na dodatek mocno ubogi. Porady jak przejsc kampanie znajdziesz juz dawno chociazby na Yt, to jednak jest to gra dla osob ktore chca myslec strategicznie i taktycznie. Co oznacza ze jesli samodzielnie nie chcesz myslec to nie podchodz nawet. Wymagania sprzetowe sprawdzisz chociazby na steam, gog itd. Na niektorych stronach np o jednostkach nie ma do nich ilustracji, brak opisu jakie np umiejetnosci i statystyki posiadaja badz jak jest to wspomniane to opisuje natomiast np co dana umiejetnosc, ranga badz statystyka daje. W samej grze jest dostepna AoW-pedia ze opisem wszystkiego co jest w grze, poza gra jest jeszcze internetowa Wiki ktora tez opisuje cala gre co do joty: https://aow4.paradoxwikis.com/Age_of_Wonders_4_Wiki . Jednym slowem jesli zabieracie sie za poradniki to przylozcie sie do nich bo to smiech na sali, niekompletny, czesto brak zagadnien jak jakis watek jest poruszony, itd... . Ten poradnik zostal zrobiony na kolanie i raczej nie zapowiada sie zeby byl rozbudowywany, jak inne tutaj na forum. Jeszcze na dodatek wymagajace premki bo niektore strony sa zasloniete w x% dla ludzi bez premki. Nie warto kupowac premki by miec dostep do jakiejkolwiek dodatkowej zawartosci bo to jest katastrofa. Na podanych wczesniej przezemnie zrodlach wiedzy o grze + yt masz wszystko czego potrzebujesz jesli masz problemy ze zrozumieniem gry badz jesli potrzebujesz czegos sie dowiedziec bez dodatkowego paywallu. Ba gra w sama sobie wyswietla tez dymki jak sie w odpowiednie miejsca najedzie i daje odpowiedzi na to co wszystko robi.Ten poradnik to 2/10. Dostal by 1 gdyby byl brak checi oraz gdyby porady jak przemieszczac sie po menu glownym rowniez byly by na odwal sie. Graczu potrzebujesz pomocy do jakiejkolwiek gry? Są lepsze źródła w dodatku bezpłatne niz gol.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.





















































