Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 11 marca 2011, 13:00

autor: Maciej Kozłowski

Wszystko co wiemy o Shogun 2: Total War

Jeżeli szukaliście artykułu, w którym moglibyście się dowiedzieć o Shogunie 2 dosłownie wszystkiego – to trafiliście pod dobry adres.

Spis treści

Sztuczna inteligencja

Jaki jest więc sens przechodzenia kampanii zamiast „klasycznej” gry z innymi? Odpowiedź jest prosta: rozwój. Nie tylko nasz awatar się rozwija, ale i sami żołnierze. Po stoczeniu odpowiedniej liczby bitew otrzymują status weteranów, a co za tym idzie – szereg nowych, unikalnych bonusów i umiejętności (kolejne drzewko rozwoju). Sprawia to, że nieliczna grupa zaprawionych w bojach samurajów jest w stanie pokonać wielokrotnie większe formacje wroga (podobnie jak w trybie single player). Ponadto sam gracz może rekrutować coraz nowsze i lepsze oddziały – każda kolejna prowincja oznacza większą różnorodność jednostek. Istotne jest to, że po każdej bitwie wszystkie straty w naszej armii zostają zachowane – warto więc oszczędzać co bardziej doświadczone oddziały. Jeśli opuszczą jedną bitwę, w której weźmiemy udział, zostaną automatycznie uleczone i uzupełnione. Oczywiście w trybie multiplayer można odbywać tak starcia lądowe, jak i morskie.

W momencie, w którym zdobędziemy już wszystkie prowincje i osiągniemy dziesiąty poziom, zostajemy przeniesieni do drabinki turniejowej – tam walczymy z innymi graczami o podobnym statusie o zostanie szogunem (który może być tylko jeden). Dopiero wtedy otrzymujemy dostęp do klasycznego dla serii Total War trybu wieloosobowego.

Ciekawą opcją jest również dołączenie do klanu – te konkurują ze sobą o dominację w Japonii w kilku różnych ligach, zależnych od poziomu graczy. Bycie członkiem klanu sprawia, że możemy poczuć się jak prawdziwi panowie feudalni – tutaj bowiem mapa podzielona jest na strefy wpływów różnych rodów – naszym celem jest uzyskanie największej liczby prowincji i utrzymanie jej przez określony czas.

Sztuczna inteligencja uległa poprawie w stosunku do poprzednich części. Komputer nie popełnia już raczej samobójczych błędów, potrafi całkiem nieźle oskrzydlić gracza czy wykorzystać przewagę terenową. Nieco trudniej wpędzić go w zasadzkę, jednak nadal pozostaje wrażliwy na nagłe oflankowanie. Minusem jest to, że często gubi się podczas oblężeń, mianowicie zapomina wydać kawalerzystom rozkaz zejścia z koni, w związku z czym spora część jego armii w ogóle nie bierze udziału w walce. SI jest więc lepsza niż w poprzednich częściach Total War, ale nadal pozostawia bardzo wiele do życzenia (zwłaszcza podczas bitew morskich, które wychodzą mu nieporadnie).

Znajdź 10 różnic.

Oprawa graficzna i dźwiękowa

Pod względem grafiki tytuł prezentuje się świetnie – zmodyfikowany silnik Empire pozwala na naprawdę wiele. Grę wzbogacono o mnóstwo efektów świetlnych i dymnych, pojawiły się refleksy i rozbłyski oraz realistyczny ogień czy łuna.

Muzyka w dużej mierze została wzięta żywcem z Shoguna I, jednak gdzieniegdzie można usłyszeć nowe melodie. Dźwięki otoczenia nie pozostawiają wiele do życzenia, podobnie jak okrzyki naszych podkomendnych (w języku japońskim) oraz sugestie doradców (po angielsku z japońskim akcentem).

Wymagania sprzętowe

Minimalne

  • dwurdzeniowy procesor firmy Intel taktowany zegarem 2 GHz, jednordzeniowy procesor firmy Intel taktowany zegarem 2.6 GHz lub procesor AMD o podobnych parametrach obsługujący technologię SSE2
  • 1GB RAM dla systemu Windows XP, 2GB RAM dla systemów Vista i Windows7
  • karta graficzna z 256 MB pamięci, kompatybilna z DirectX 9.0c (shader model 3)
  • minimalna rozdzielczość ekranu: 1024x768
  • 20 GB wolnego miejsca na dysku

Optymalne

  • procesor Intel Core i5 lub procesor AMD o podobnych parametrach
  • 2GB RAM dla systemu Windows XP, 4GB RAM dla systemów Vista i Windows7
  • karta graficzna AMD Radeon HD z serii 5000 i 6000 lub karta grafiki o podobnych parametrach kompatybilna z technologią DirectX 11
  • minimalna rozdzielczość ekranu 1280x1024
  • 20 GB wolnego miejsca na dysku

Od siebie dodam, że każdy komputer, który poradził sobie z Empire czy Napoleonem, a nawet i z Medievalem II, da radę Shogunowi 2.

Polskie wydanie

Total War: Shogun 2 zostanie wydane w Polsce w trzech edycjach: zwykłej, specjalnej oraz kolekcjonerskiej. Wszystkie otrzymamy w wersji kinowej – czyli z polskimi napisami.

Edycja podstawowa: 129,99 zł. Zawiera: grę oraz instrukcję.

Edycja specjalna: 159,99 zł. Zawiera: grę, instrukcję, pudełko stylizowane na bambusową skrzynię, plakat, materiały DLC oraz wydanie „Sztuki wojennej” Sun Zi. Do zobaczenia tutaj.

Edycja kolekcjonerska: 229,99 zł. Zawiera: grę, instrukcję, kolekcjonerskie pudełko, film „Siedmiu samurajów” Akiry Kurosawy, koszulkę, plakat, talię kart, wydanie „Sztuki wojennej Sun Zi” dedykowane grze, artbook oraz materiały DLC. Do zobaczenia tutaj.

Shogun 2 w liczbach

Grywalne frakcje

10

Prowincje

65

Jednostki piesze walczące wręcz

32

Jednostki piesze walczące na odległość

26

Jednostki kawaleryjskie walczące wręcz

9

Jednostki kawaleryjskie walczące na odległość

2

Artyleria

6

Generałowie

22

Ogólna liczba jednostek walczących na lądzie

97

Lekkie okręty

6

Średnie okręty

7

Ciężkie okręty

6

Japońskie okręty z działami

2

Galeony

3

Statki handlowe

3

Ogólna liczba okrętów dostępnych w grze

27

Liczba budynków

109

Liczba „sztuk” (arts)

42

Umiejętności gejszy

9

Umiejętności generała

22

Umiejętności metsuke

13

Umiejętności misjonarza

13

Umiejętności mnicha

12

Umiejętności ninja

17

Bitwy historyczne

7