Wszystko co wiemy o grze StarCraft II: Heart of the Swarm

Przyglądamy się ponownie grze StarCraft II: Heart of the Swarm, by sprawdzić co nowego szykuje Blizzard w kolejnym odcinku swojej sagi. Skondensowana dawka informacji o kampanii dla jednego gracza i trybie multiplayer to rarytas dla każdego fana serii.

Grzegorz Sadziński

Komentarze

Od wydania Wings of Liberty, pierwszej części trylogii StarCraft II, minęły już niemal dwa lata. Początkowym założeniem Blizzarda było, aby kolejne dodatki ukazywały się mniej więcej co rok, jednak ogromna popularność gry nieco zweryfikowała te optymistyczne prognozy. Wielki sukces tej produkcji na e-sportowej scenie sprawił, że twórcy musieli bardzo ostrożnie podejść do wprowadzania zmian w rozgrywce multiplayer, a przecież to właśnie one są najbardziej oczekiwanymi nowościami oferowanymi przez kolejne odcinki sagi. Nie zapominajmy jednak, że StarCraft II to także epicka opowieść o losach sektora Koprulu.

Kampania

Desperacka misja Jima Raynora na planecie Char okazała się sukcesem i dzięki artefaktowi Xel’Naga udało mu się przywrócić Kerrigan do ludzkiej postaci. Jednak – czy Sarah, nawet pozbawiona mocy Królowej Ostrzy i kontroli nad Rojem, naprawdę jest człowiekiem? W wyniku nieznanych póki co wydarzeń Kerrigan postanowi ponownie zjednoczyć Zergów i poprowadzić go do walki z Arcturusem Mengskiem.

Kerrigan – Królowa Roju

Zasadniczą nowością w Heart of the Swarm jest to, że Kerrigan ma być obecna jako bohater w większości misji kampanii. Jej ewentualna śmierć na polu bitwy nie będzie równoznaczna z koniecznością rozpoczęcia danego etapu gry od nowa, ponieważ będzie można ją ponownie przywołać w jednym z budynków. Dzięki takiemu rozwiązaniu Sarah okaże się znacznie bardziej agresywna niż bohaterowie Wings of Liberty, których zgon wiązał się z ponownym podejściem do danego scenariusza. Do naszej dyspozycji oddanych zostanie kilka zestawów umiejętności (tzw. Battle Focus). Póki co mieliśmy okazję poznać dwa z nich: Corruption i Spec Ops.

Corruption

  • Pasywny bonus: +3 Armor.
  • Spawn Broodling: natychmiast zabija wskazaną jednostkę (niektórzy przeciwnicy są odporni) i przyzywa pięć broodlingów.
  • Corrosive Spores: przeciwnicy na danym obszarze otrzymują obrażenia zwiększone o 3.

Spec Ops

  • Pasywny bonus: +50 Energy.
  • Pulse: zadaje niewielkie obrażenia i ogłusza przeciwników na danym obszarze na 3 sekundy.
  • Psionic Shadow: Kerrigan tworzy swojego klona, który zadaje połowę jej obrażeń.

Zestaw umiejętności, z których zechcemy korzystać, wybierzemy przed każdą misją, dlatego Kerrigan łatwo da się dopasować do naszego stylu gry, a ponadto przechodzenie danego etapu po raz kolejny ma szansę wyglądać nieco inaczej, kiedy zdecydujemy się na inny Battle Focus.

Dziewczyna będzie podróżować między planetami na pokładzie Leviathana, ogromnego Zerga-statku, a jej doradcami mają być: Izsha, powierniczka informacji z czasów, kiedy Sarah była Królową Ostrzy, oraz Abathur, mistrz manipulowania mutagenami i kodem DNA, który okaże się niezastąpiony przy rozwoju Roju.

Ewolucja Zergów

Na uwagę zasługuje to, w jaki sposób przyjdzie nam rozwijać Rój Zergów. Poza standardowymi ulepszeniami (podobnymi do tych, które były dostępne w Wings of Liberty) po przeprowadzeniu odpowiedniej liczby mutacji danego gatunku będziemy mogli dokonać ewolucji naszych jednostek. Najbardziej wyrazisty przykład przytoczony przez twórców Heart of the Swarm to zerglingi. Możemy zdecydować się na rozwinięcie ich jako raptorów, które zyskają możliwość doskakiwania do znajdujących się w pobliżu przeciwników, lub też swarmlingów, wykluwających się po trzy z jednego kokonu. Bardzo istotne jest to, że zdecydowanie się na jeden z podgatunków wyklucza możliwość korzystania z drugiego. Ewolucja jednostek wiąże się z kilkuminutowymi potyczkami (ma być ich około czternastu), w których poznamy możliwości oraz zalety odmian przed dokonaniem ostatecznego wyboru.

W czasie kiedy my będziemy zajęci, podejmując się najważniejszych misji, królowe kierujące w naszym imieniu Rojem mają zwracać się do Kerrigan z prośbą o rady dotyczące aktywności Zergów na odległych planetach. Nasze decyzje będą dotyczyć uzyskania dostępu do dodatkowych zdolności, a czasami będziemy mogli zawyrokować o zniszczeniu świata, dzięki czemu całkowicie wyeksploatujemy wskazane planety. Niestety, Blizzard nie podał szczegółów związanych z tym elementem gry, jednak zapowiada się on bardzo interesująco i pasuje do klimatu armii Zergów.

Znane misje

W trakcie zamkniętego pokazu dla prasy oraz innych imprez, które odbyły się w zeszłym roku, Blizzard zaprezentował dwie misje, jakie wykonamy mniej więcej na początku naszej przygody z Heart of the Swarm.

Pierwsza z nich, odbywająca się na planecie Char, zmusi Kerrigan i jej niewielką armię do stawienia czoła królowej Za’garze, która odmówiła podporządkowania się i uznania zwierzchnictwa Sarah. Głównym zadaniem w tej misji będzie zbieranie jaj Banelingów. Brzmi łatwo, prawda? Okaże się jednak, że plan naszej oponentki jest identyczny, dlatego musimy ją ubiec. Po zgromadzeniu odpowiedniej ilości jaj Abathur przyspieszy proces ich wykluwania, dzięki czemu u naszego boku stanie wiele Banelingów w celu zlikwidowania bazy zdradzieckiej królowej.

Kolejna misja zabierze nas na zimową planetę Kaldir, gdzie trzeba pozyskać szczep królowej Na’fash. Szybko przekonamy się, że kierowane przez Kerrigan Zergi nie są stworzone do walki w tak mroźnym środowisku, dlatego co jakiś czas, kiedy temperatura gwałtowanie spadnie, nasze wojska zostaną unieruchomione. Rozwiązaniem tego problemu będzie pozyskanie próbek DNA zamieszkujących Kaldir yeti, co pozwoli naszej armii na zaadaptowanie się do tak ekstremalnych warunków. Okaże się to bardzo przydatne, kiedy Kerrigan odkryje, że szczep Na’fash został wybity przez znajdujących się na tej planecie Protossów.

Multiplayer

Jak już wcześniej wspomniałem, to właśnie tryb multiplayer ma przeważający wpływ na czas tworzenia dodatku do StarCrafta II. Ze względu na dużą popularność Wings of Liberty na scenie e-sportowej, Blizzard musi bardzo ostrożnie podchodzić do wprowadzania jakichkolwiek zmian w rozgrywce, a przecież po Heart of the Swarm wszyscy spodziewają się zupełnie nowych taktyk do wykorzystania w grze sieciowej.

Twórcy wielokrotnie podkreślali, że nowe jednostki/umiejętności muszą mieć istotny wpływ na zabawę i że nie mają zamiaru implementować do gry czegoś, co nie wpłynie na zwiększenie różnorodności oraz przełamanie schematyczności starć. Oczywiście nic z tego, co zostało zaprezentowane na BlizzConie 2011 oraz na MLG Spring Championship, nie jest ostateczne i nawet na etapie beta-testów Heart of the Swarm mogą zajść dość istotne zmiany w rozgrywce sieciowej.

Protossi

Twórcy Heart of the Swarm dostrzegają słabe strony w grze rasą Protossów, dlatego ich szeregi wzmocni kilka nowych jednostek. Jeśli liczyliście na pojawienie się ogłoszonego na zeszłorocznym BlizzConie Replicanta, to mamy dla Was złe wieści – w tej chwili wygląda na to, że zabraknie go w dodatku.

Tempest – latający statek początkowo miał być rozwiązaniem problemów z Mutaliskami, jednak po wprowadzeniu ulepszenia dla Fenixów, które są odpowiedzią na latające jednostki Zergów, ma zupełnie inne zastosowanie. Tempest może atakować jednostki naziemne oraz latające i dysponuje ogromnym zasięgiem – po ulepszeniu wynosi on 22 (dla porównania zasięg czołgów oblężniczych Terran to „zaledwie” 13). W związku z tym, że potrafi on siać zniszczenie z bardzo daleka, obrażenia, jakie zadaje, są stosunkowo małe.

Oracle – nowa jednostka latająca, która dysponuje trzema unikalnymi umiejętnościami:

  • Preordain – Oracle zyskuje pole widzenia oraz detekcję wokół wybranego budynku (świetne w połączeniu z ogromnym zasięgiem Tempesta).
  • Entomb – na 45 sekund wokół wskazanych pól minerałów pojawia się bariera energii. Może ona jednak zostać zniszczona.
  • Cloaking Field – ukrywa na krótki czas wszystkie jednostki i budynki w pobliżu Oracle (w Wings of Liberty taką umiejętnością pasywną dysponował Mothership).

Mothership Core – unikalna jednostka, która jest przyłączana do Nexusa. Gracz może posiadać tylko jeden Mothership Core, który dysponuje czterema umiejętnościami:

  • Teleport – Mothership Core teleportuje się do wskazanego Nexusa.
  • Energize – Mothership Core regeneruje energię wskazanej jednostki lub budynku.
  • Purify – na krótki czas Mothership Core otrzymuje potężny atak (szczególnie przydatne przy wczesnej agresji przeciwko Protossom).
  • Mass Recall – przywołuje do siebie jednostki ze wskazanego obszaru. Działa identycznie jak dotychczasowa umiejętność Mothership.
  • Build Mothership – Mothership Core zostaje ulepszony i zmienia się w jednostkę Mothership.

Zmiany w istniejących jednostkach:

  • Mothership – w związku z faktem, że umiejętność ukrywania jednostek/budynków została dodana dla Oracle, Mothership traci jej pasywną wersję. Pozostałe dwie zdolności – Mass Recall oraz Vortex – pozostają, jednak ta druga będzie działać wyłącznie na jednostki naziemne.

Terranie

Terranie przysparzają twórcom dodatku do StarCrafta II najwięcej problemów. Dzieje się tak głównie dlatego, że obecnie są oni bardzo uniwersalni, a wprowadzone jednostki muszą mieć znaczący wpływ na rozgrywkę i tworzenie zupełnie nowych strategii. Niestety, zapowiedziany na BlizzConie 2011 Shedder został usunięty z gry.

Widow Mine – samobójcza jednostka produkowana w Fabryce. Widow Mine staje się aktywna po zakopaniu i przyczepia się do najbliższego przeciwnika (naziemnego lub latającego), który znajdzie się w jej zasięgu. Po kilku sekundach mina wybucha, zadając obrażenia swojemu celowi i znajdującym się wokół jednostkom wroga.

Warhound – produkowany w Fabryce robot, który specjalizuje się w walce z mechanicznymi wrogami. Poza normalnym atakiem posiada również rakiety, które są automatycznie wystrzeliwane w pobliskie jednostki mechaniczne.

Zmiany w istniejących jednostkach:

  • Reaper – nowe ulepszenie pozwala Reaperom na szybkie regenerowania życia poza walką. Jednostka straciła bonus do ataku przeciwko budynkom.
  • Battlecruiser – jednostka otrzymuje umiejętność, która pozwala na krótkotrwałe zwiększenie jej szybkości.
  • Hellion – otrzymuje możliwość przybrania formy bojowej, która zwiększa życie jednostki oraz rozszerza pole ataku kosztem zmniejszenia mobilności (dzięki temu Hellion ma być bardziej efektywny w walce z lekkimi jednostkami w późniejszym etapie gry).

Zergi

Póki co najbardziej solidnie w rozgrywce multiplayer w Heart of the Swarm wygląda rasa Zergów. Niewiele zmieniło się w nowych jednostkach od zeszłorocznego BlizzConu.

Viper – nowa jednostka latająca, która dysponuje trzema potężnymi umiejętnościami:

  • Abduct – Viper przyciąga do siebie wybraną jednostkę (doskonałe przy przerywaniu linii czołgów oblężniczych u Terran lub wyciąganiu jednostek, które są przez przeciwników trzymane na tyłach armii).
  • Blinding Cloud – Viper przywołuje chmurę, która redukuje zasięg jednostek biologicznych w walce wręcz (szczególnie przydatne przeciwko grupom Marines oraz zasięgowych jednostek Zergów).
  • Consume – Viper ma możliwość regenerowania swojej energii przez pochłanianie punktów życia z przyjaznych budynków.

Swarm Host – ta nowa jednostka oblężnicza wzmacniająca szeregi Zergów nie posiada standardowego ataku. Po zakopaniu się w ziemi zaczyna jednak produkować Locusty, które atakują znajdujących się w pobliżu wrogów.

Zmiany w istniejących jednostkach:

  • Ultralisk – jednostka zyskuje możliwość wykonania podziemnej szarży, dzięki czemu może znacznie szybciej przystąpić do walki wręcz. Wszyscy wrogowie znajdujący się w miejscu wyjścia Ultraliska otrzymują obrażenia i zostają odrzuceni. Zwiększenie mobilności tej jednostki wiąże się jednak z usunięciem odporności na efekty unieruchomienia.
  • Hydralisk – nowe ulepszenie pozwala Hydraliskom na znacznie szybsze poruszanie się poza biomasą, dzięki czemu ich prędkość jest stała, niezależnie gdzie się znajdują.

Dodatkowe funkcje Battle.net

Wydanie dodatku Heart of the Swarm to również doskonała okazja do wprowadzenia kilku usprawnień związanych z działaniem platformy Battle.net. Wiele nowych funkcji ma zostać zaimplementowanych w okolicy premiery tego rozszerzenia.

Elementem, na który od pojawienia się Wings of Liberty czeka największa grupa osób, jest tzw. „Globalna gra”, która ma pozwolić na wybranie dowolnego regionu, w jakim chcemy grać. Idąc śladem Diablo III, również użytkownicy StarCrafta II mają zyskać swobodę w tym zakresie. Szansę na pojawienie się w Heart of the Swarm ma także funkcja wznawiania gier z ich powtórek (możliwe, że zostanie ona dorzucona w jakiś czas po premierze dodatku). Jeśli w trakcie rozgrywki e-sportowej wystąpią problemy techniczne, gracze spokojnie będą mogli wznowić zabawę od momentu, w którym do nich doszło.

Wśród nieco mniej rozbudowanych funkcji Battle.net znalazły się między innymi możliwość zmiany języka gry w menu (podobne rozwiązanie zostało już zastosowane w Diablo III) oraz wsparcie dla klanów. Niestety, w dalszym ciągu nie wiadomo, kiedy doczekamy się premiery Heart of the Swarm czy choćby beta-testów tego epizodu. Trzymajmy mocno kciuki za to, by twórcy na spokojnie dopracowali wszystkie elementy jeszcze w tym roku!

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl