Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

SpellForce 3 Publicystyka

Publicystyka 21 sierpnia 2014, 11:59

Widzieliśmy w akcji SpellForce 3 - powrót słynnej hybrydy RTS-a z RPG

Zakończone w ubiegłym tygodniu targi Gamescom pozwoliły nam zapoznać się z bardzo wczesną wersją gry SpellForce 3 - kolejną odsłoną słynnej serii RTS-ów, która w udany sposób wplotła również elementy RPG.

SPELLFORCE 3 TO:
  • Kolejna odsłona znanej serii RTS-ów, która zawiera liczne elementy RPG;
  • Próba wzorowania się na pierwszej odsłonie cyklu;
  • Fabularny prequel poprzedników;
  • RTS w bardzo klasycznym wydaniu;
  • Co najmniej kilka frakcji do wyboru;
  • Możliwość eksploracji podziemi;
  • Rozbudowany tryb multiplayer.

Twórcy serii SpellForce wystawili jej fanów na dużą próbę, zwlekając z ogłoszeniem kolejnej odsłony cyklu aż osiem długich lat. Prace nad grą rozpoczęły się dopiero osiem miesięcy temu, więc „trójka” jest na dość wczesnym etapie produkcji. Podczas prezentacji na Gamescomie mogliśmy zobaczyć tylko dwie krótkie bitwy i fragment podziemi z trybu RPG. Czy warto było czekać tyle czasu? Na razie mam mieszane uczucia, ale biorąc pod uwagę fakt, że premiera planowana jest na koniec 2015 lub początek 2016 roku, gra z pewnością zostanie poddana jeszcze wielu poważnym zmianom.

Pierwszy i jak na razie jedyny obrazek z gry SpellForce 3

Pod względem fabularnym SpellForce 3 to prequel, opowiadający historię sprzed okresu wielkiego kataklizmu, który doprowadził do rozbicia fantastycznego świata na liczne wyspy. Tym razem głównym przeciwnikiem gracza ma być tajemnicza frakcja Arcane i to niestety wszystko, co możemy na razie zdradzić na jej temat. Udało nam się jednak dowiedzieć, że w grze ponownie pojawi się Krąg, czyli znane z poprzedników stowarzyszenie najpotężniejszych magów wszystkich ras. Cała trzynastka żyje i z pewnością będzie miała duży wpływ na rozgrywające się wydarzenia.

Jak to zwykle w przypadku serii SpellForce bywa, tak i teraz będziemy mieli do czynienia z hybrydą dwóch gatunków: RPG oraz RTS. Na głównej mapie świata naszym zadaniem jest rozbudowa królestwa, rekrutacja armii i prowadzenie wielkich bitew z udziałem setek jednostek. Nie poznaliśmy wielu informacji na temat ekonomii gry, ale ma być ona nieco bardziej rozbudowana niż w dwóch pierwszych częściach. Żeby zdobyć występujące w grze surowce nie wystarczy postawienie odpowiedniego budynku i wysłanie tam naszych robotników. Kopalnie mają być często oddalone od naszego królestwa i pozyskanie z nich złóż będzie wymagało poprowadzenia specjalnych handlowych szlaków. Niestety podczas gamescomowej prezentacji nie zobaczyliśmy nawet jednego budynku, więc trudno napisać cokolwiek więcej o tym aspekcie gry.

Od premiery ostatniej dużej odsłony cyklu upłynęło już osiem lat. - 2014-08-21
Od premiery ostatniej dużej odsłony cyklu upłynęło już osiem lat.

Jeśli chodzi o jednostki bojowe, mogliśmy podziwiać w akcji uzbrojoną w miecze piechotę, oddział łuczników oraz szybką kawalerię. Każdy typ wojska ma w bataliach okazać się słaby przeciwko jednym wojskom i silny przeciwko innym, czyli zgodnie z popularną w RTS-ach zasadą „papier, kamień, nożyce”. Szczególnie interesująco wyglądało starcie z olbrzymim trollem, który w pojedynkę zdołał zabić kilkunastu kierowanych przez nas rycerzy. Opisane oddziały należały do frakcji ludzi, ale w grze pojawi się oczywiście kilka innych stron konfliktu. Ich ostateczna liczba nie została jeszcze ustalona, lecz oprócz ludzi z pewnością zobaczymy orków, krasnoludów, elfów oraz wspomniany wcześniej odłam Arcane. Jego specjalnością są potężni magowie, posługujący się czarami ognia.

Poza klasycznymi etapami strategicznymi w SpellForce 3 nie zabraknie również elementów rozgrywki bardziej przypominających gry RPG. Podczas podróży po świecie często natkniemy się na podziemne tunele lub ruiny, do których wstęp mają jedynie należący do naszej armii bohaterowie. Herosi ci nie będą posiadali jasno określonych klas, zamiast tego gracz będzie mógł swobodnie ich rozwijać, korzystając z jednego dużego drzewka umiejętności. Uzyskamy również możliwość zmiany ekwipunku czy zdobywania poziomów doświadczenia. Maksymalna liczba bohaterów w jednych podziemiach ustalona została na sześć osób. Kierując takim małym oddziałem, będziemy musieli dobrze gospodarować ograniczonymi zasobami, żeby dostać się do końca podziemi i pokonać wszystkich napotkanych wrogów. Przypomina to bardzo misje znane ze strategii Blizzarda i widać, że twórcy się nimi inspirowali; podczas rozmowy z jednym z nich często padały tytuły StarCraft oraz WarCraft.

Widzieliśmy w akcji SpellForce 3 - powrót słynnej hybrydy RTS-a z RPG - ilustracja #1

Produkcją gry SpellForce 3 zajmuje się monachijskie studio Grimlore Games, założone w... grudniu 2013 roku. Niech nie zwiedzie Was jednak krótki staż zespołu – w jego szeregach znajdują się bowiem doświadczeni twórcy, m.in. Peter Ohlmann, który nie tylko uczestniczył w produkcji pierwszej i drugiej odsłony SpellForce’a, ale programował również legendarne The Settlers II, widoczne na zdjęciu!

Funkcja bohaterów nie ogranicza się jednak wyłącznie do przemierzania podziemi. Wezmą oni również udział w bitwach na powierzchni, ale mają być dużo słabsi niż w SpellForce 2. Ich zadaniem ma być przede wszystkim wzmacnianie jednostek i pomaganie im zaklęciami obszarowymi. Dyrektor techniczny gry, który tworzył także poprzednie odsłony serii, bardzo często wspominał, że podczas prac nad „trójką” cały zespół starał się jak najbardziej wzorować na pierwszej części. Biorąc pod uwagę znaczną dawkę negatywnych emocji, jakie wywoływał SpellForce 2, wydaje się to dobrym posunięciem.

Na szczególną uwagę zasługuje rozgrywka multiplayer, która będzie okraszona sporą dozą zmian i nowości. Poza klasycznym trybem strategicznym, polegającym na walce między armiami kilku graczy, w grze znajdą się również dwa warianty poświęcone bohaterom. Po stworzeniu nowej postaci, która zostanie zapisana na serwerze gry, będziemy mogli wyruszyć razem z przyjaciółmi na wspólną wyprawę do podziemi, gdzie czeka na nas cała masa przeciwników, przedmiotów oraz złota. Drugi typ rozgrywki dla herosów ma natomiast przypominać gry z gatunku MOBA. Dwa zespoły bohaterów mają walczyć między sobą o kontrolę nad mapą, na której ścierają się również armie jednostek sterowanych przez komputer. Twórcy nadal ustalają szczegóły tego ostatniego trybu, więc niestety nie mogli nam go dokładnie wyjaśnić. Fanów wszelkiego współzawodnictwa powinna szczególnie ucieszyć informacja, że rozgrywkom wieloosobowym będą towarzyszyły liczne listy rankingowe, pomagające określić poziom naszych umiejętności względem innych graczy.

SpellForce 2 - 2014-08-21
SpellForce 2

SpellForce 3 cały czas jest we wczesnej fazie produkcji, ale już teraz widać, że twórcy starają się zachować ducha serii. Wydaje się to dobrym manewrem, gdyż dwie poprzednie części były przykładami bardzo udanego połączenia gatunków RTS oraz RPG. Gra raczej nie zapowiada się jako wielki rynkowy sukces, ale masa klasycznych rozwiązań powinna zadowolić oddanych fanów serii oraz osoby, które tęsknią za RTS-ami w starym stylu. Dzięki bardzo rozbudowanemu trybowi wieloosobowemu można spodziewać się również dużej żywotności tego tytułu, co więcej – planowanych jest już wiele aktualizacji po premierze gry, m.in. nowe przedmioty dla bohaterów czy podziemia do zwiedzania. Na razie nie pozostaje nam jednak nic innego jak uzbroić się w cierpliwość i wyczekiwać dnia premiery.

Michał Chwistek

Michał Chwistek

Lubi gry trudne, ładne lub z dobrą fabułą. Nie kończy ich przez LoL-a i Overwatcha. PS Vita FTW!

więcej

SpellForce 3

SpellForce 3