The Walking Dead: Survival Instinct - serialowe żywe trupy w grze FPP

Studio Terminal Reality, znane z Ghostbusters: The Videogame, tworzy grę The Walking Dead: Survival Instincts, w której wrócimy do popularnego uniwersum. Dewelopera czeka niełatwe zadanie – powtórzyć sukces Telltale w konwencji strzelanki pierwszoosobowej

Szymon Liebert

Niedawno w sieci pojawił się nieoficjalny fragment rozgrywki z The Walking Dead: Survival Instincts, nowej strzelanki Activision i studia Terminal Reality, w której wrócimy do doskonale znanego uniwersum Żywych trupów. Materiał, zlepiony ze scen pokazanych w jednym z programów o grach, wzbudził dość mieszane odczucia odbiorców narzekających na kiepską grafikę, słabe animacje i niezbyt widowiskowy styl. Ironią jest, że podobne wrażenie mogłyby wywrzeć wyrwane z kontekstu sceny z przygodówki The Walking Dead studia Telltale. Pozycji, która od strony technicznej jest średnia, a jednak zdołała zachwycić wielu niespodziewających się tego graczy.

Przykład ten dowodzi, że produkcji tworzonej przez Terminal Reality warto dać szansę, nawet jeśli nie wygląda ona perfekcyjnie. Deweloper chce oddać klimat Żywych trupów w nieszablonowej grze pierwszoosobowej i ma na to całkiem niezły pomysł. Efektem może być kolejny już tytuł, w którym zombie nie brakuje, ale na pierwszym miejscu stoi ciekawa opowieść i relacje międzyludzkie pokazane w przekonujący sposób.

The Walking Dead: Survival Instinct - żywe trupy w grze FPP - ilustracja #2

Uniwersum The Walking Dead, znanego u nas jako Żywe trupy, powstało w 2003 roku dzięki pracy scenarzysty Roberta Kirkmana oraz grafika Tony’ego Moore’a. Seria doczekała się kilkudziesięciu komiksów, adaptacji książkowych, gier wideo oraz serialu telewizyjnego. Niemal każdy produkt sygnowany tą marką zyskiwał sporą popularność. Niedawno dużo mówiło się o epizodycznym dziele studia Telltale, którego sukces okazał się niemałym zaskoczeniem.

Serialowy prequel

Żywe trupy to ostatnio wyjątkowo „żywotne” uniwersum, eksplorowane w różnych formach – od wyjściowych komiksów przez serial aż po wspomnianą grę studia Telltale. Terminal Reality odniesie się przede wszystkim do produkcji telewizyjnej, bo opowie historię poprzedzającą jej pierwszy sezon. Głównym i jedynym grywalnym bohaterem będzie doskonale znany Daryl Dixon, który u boku starszego brata Merle’a przemierzy spory kawałek Georgii w drodze do Atlanty. Całość pozostanie fabularnie wierna temu, co znamy z serialu, bo w pracach nad grą pomagają zarówno scenarzyści stacji AMC, jak i aktorzy odtwarzający role wspomnianych postaci. W Survival Insticts usłyszymy głosy Normana Reedusa oraz Michaela Rookera, którzy podobno z ochotą wzięli udział w projekcie.

Źródło obrazka: www.ign.com - 2013-01-07
Źródło obrazka: www.ign.com
The Walking Dead: Survival Instinct - żywe trupy w grze FPP - ilustracja #4

Zombie w Żywych trupach:

  • przemiana następuje niezależnie od przyczyny zgonu – chyba że jest nią poważne uszkodzenie mózgu;
  • ugryzienie zombie może doprowadzić do śmierci i przemiany – wynika to jednak z zakażenia ran;
  • zabić zombie można na wiele sposobów – każdy z nich wymaga uszkodzenia mózgu.

Survival Instincts to gra pierwszoosobowa, ale jej autorzy dobitnie podkreślają, że nie chcą stworzyć typowej strzelanki o zombie (w stylu Left 4 Dead). Przecież w tym uniwersum bieganie z bronią i rozwalanie kolejnych stworów raczej nie kończy się najlepiej. Poza tym Żywe trupy nigdy nie koncentrowały się na samej przemocy wobec nieumarłych – ważniejsze były relacje pomiędzy ocalałymi. Producent chce oddać to podejście, budując pełnoprawną opowieść, która będzie czymś więcej niż tylko bonusowym epizodem. Gra ma przy tym stanowić podłoże dla zmiany, jaka zaszła w Darylu na przestrzeni trzech sezonów serialu – od narwańca do pełnoprawnego członka grupy. Historia rzuci też dodatkowe światło na relacje między braćmi i ich przeszłość. Bieganiu z siekierą będą towarzyszyć typowe dla serii rozterki moralne, dramatyczne sytuacje i ciekawe zwroty akcji.

Deweloper wybrał Daryla i Merle’a Dixonów na głównych bohaterów, bo najlepiej pasują do stylu rozgrywki, jaki ma obowiązywać w Survival Instincts. Rodzeństwo Dixon, jak zapewne pamiętają fani tego uniwersum, jest dość kontrowersyjne – Daryl to narwany i impulsywny gość, który jednak wydaje się całkiem rozsądny w porównaniu z Merle’em, znanym z paru niezbyt przyjemnych zachowań i rasistowskich poglądów. Dwójka ta, doskonale radząca sobie w konfrontacji z potworami, umożliwi twórcom skoncentrowanie się na bardziej dynamicznej rozgrywce niż w przypadku gry Telltale. Sednem zabawy będzie eksplorowanie lokacji opanowanych przez szwendy, w poszukiwaniu surowców, broni i ocalałych. Zapomnijcie jednak o niepotrzebnym robieniu hałasu czy panoszeniu się z karabinem – takie podejście skończy się nie najlepiej. W tym świecie często lepiej odciągnąć uwagę grupy zombie od miejsca, w które chcemy się udać, niż ryzykować otwartą walkę, która przyciągnie uwagę innych „ciekawskich”.

The Walking Dead: Survival Instinct

The Walking Dead: Survival Instinct

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 19 marca 2013

Informacje o Grze
5.2

GRYOnline

5.7

Gracze

OCEŃ
Oceny

W jedynym dotychczas pokazanym fragmencie Survival Instincts, pochodzącym podobno ze środkowej części gry, Daryl i Merle przeczesują małe miasteczko w poszukiwaniu przydatnych przedmiotów oraz gangu motorowego Merle’a. W trakcie takich eskapad będziemy musieli pamiętać o zasadach, jakimi rządzi się to uniwersum. Nadgniłe szwendy są powolne, ale nieustępliwe. Mają też przewagę liczebną i są wyczulone na odgłosy pochodzenia „ludzkiego” oraz ludzki zapach. Podobnie jak w serialu czy komiksie najlepszą taktyką będzie eliminowanie ich po cichu, zakradając się do odizolowanych oponentów i rozcinając im czachy nożem lub rozłupując je siekierą. W przypadku wykrycia, gracz dostanie szansę wyplątania się z objęć zombie i ucieczki – takie sytuacje będą jednak ryzykowne, bo bohater nie wytrzyma zbyt wielu „ciosów”.

Jeśli wierzyć obietnicom, cała gra ma być utrzymana w tym bardziej przyziemnym i realnym ujęciu tematyki, w którym o przetrwaniu decyduje nie tylko zręczność, ale też rozsądek i taktyka. Co nie znaczy, że nie zabraknie „fajerwerków”. Dosłownie, bo w jednej ze scen bracia odpalą sztuczne ognie z pobliskiego magazynu, aby przyciągnąć uwagę nieumarłych wrogów.

W trasie

The Walking Dead: Survival Instinct - żywe trupy w grze FPP - ilustracja #2

Daryl lubi korzystać ze specyficznej broni – kuszy. Studio Terminal Reality zapewnia, że w związku z nią przygotowało specjalną niespodziankę w późniejszej części gry. Spodziewamy się więc, że zobaczymy, jak bohater trafi na tę zabawkę.

Eksplorowanie lokacji opanowanych przez szwendy dostarczy zapewne sporo emocji. Taką formę rozgrywki znamy już jednak z paru innych produkcji o zombie – chociażby z niszowego ze względu na platformę ZombiU. Tym, co odróżni The Walking Dead od innych gier pierwszoosobowych, jest obecność pewnych wyborów. Nie wpłyną one może na główną oś rozgrywki, bo przecież Daryl i Merle muszą dotrzeć do celu w jednym kawałku, ale zapewnią powtarzalność i unikatowość każdego podejścia do kampanii. Wybory obecne będą przede wszystkim w nadrzędnej części gry, czyli przemierzaniu mapy w kierunku Atlanty. Podróż zostanie pokazana z perspektywy aktualnie posiadanego pojazdu. Na jego desce rozdzielczej lub masce zobaczymy mapę, broń, jaką dysponujemy, i inne przedmioty. Interfejs pozwoli sprawdzić aktualne postępy czy zasoby i w końcu ruszyć w dalszą drogę. Palcem po mapie i według z góry ustalonej trasy, ale jednak z pewną dozą dowolności. Podczas przeprawy będziemy mogli wybierać różne drogi, przez co trafimy na inne sytuacje i lokacje. Oczywiście odwiedzenie pewnych miejsc będzie obligatoryjne, bo tylko tak autorzy mogą opowiedzieć swoją historię. Pomiędzy tymi nadrzędnymi punktami nie zabraknie jednak mniejszych i czasami opcjonalnych przystanków. Do wyboru ścieżek dodano jeszcze jeden pomysł na zdynamizowanie kampanii solowej – tak zwane „wydarzenia drogowe”. Te poboczne, losowo generowane misje pozwolą pozyskać pewne przedmioty lub wykaraskać się z problemów. W razie braku paliwa odwiedzimy lokalną stację benzynową. Innym przykładem jest blokada drogi, którą będzie można ominąć (tracąc benzynę) lub usunąć (ryzykując spotkanie ze stworami). Wygląda na to, że czasem takie misje będą koniecznością, a innym razem okazją do zdobycia paru dodatków. I uratowania ocalałych, bo bracia Dixon na pewno trafią na innych ludzi.

Źródło obrazka: www.ign.com - 2013-01-07
Źródło obrazka: www.ign.com

Grupa

Konfrontacja z żywymi ludźmi to najlepsza okazja do budowania psychologii postaci i poddawania gracza próbom. Nie wiadomo dokładnie, jak wybrną z tego producenci z Terminal Reality, ale znając serię, można liczyć, że w pewnych momentach będziemy musieli działać szybko, aby pomóc innym, Część ze spotkanych osób otrzyma bowiem szansę podróżowania z nami dalej, oferując wsparcie. Liczebność grupy ma być uzależniona od ilości miejsc w aktualnym pojeździe – czasem trzeba będzie wybrać, kogo ze sobą zabrać. Podobno parę postaci, które nie załapią się na dalszą część wycieczki, powróci później, aby pomóc lub zaszkodzić graczowi. W zależności od tego, jakie relacje połączyły ich w przeszłości.

The Walking Dead: Survival Instinct - żywe trupy w grze FPP - ilustracja #1Warto przypomnieć, że obecnie funkcjonują co najmniej dwa alternatywne ujęcia uniwersum. Pierwsze z nich to oryginalna wersja komiksowa, w duchu której studio Telltale utrzymało swoją serię przygodówkową. Serial Żywe trupy, emitowany także w polskiej telewizji, bazuje na komiksie, ale wprowadza sporo zmian (dotyczących wydarzeń, osobowości postaci itp.). Gra Survival Instincts będzie w większym stopniu nawiązywać właśnie do wersji znanej z telewizji.

Obecność innych osób to nie tylko kosmetyka i drobne akcenty fabularne, ale też oficjalny system zarządzania ludźmi, kojarzący się z gildią asasynów z Assassin’s Creed czy obsługą bazy i najemników w Metal Gear Solid: Peace Walker. Mając na pokładzie kilka dodatkowych osób, opisanych różnymi cechami i umiejętnościami, będziemy mogli posyłać je na specjalne misje, aby zdobyć surowce lub czasami uratować innych ocalałych. Te zadania pociągną za sobą poważniejsze konsekwencje niż w wymienionych grach. Jeśli dany osobnik okaże się za słaby lub otrzyma zbyt kiepski sprzęt, jego powrót będzie stał pod znakiem zapytania. Mikrozarządzanie doskonale pasuje do całej przygody, która – jak każda opowieść ze świata Żywych trupów – wymaga działań grupowych, a czasem poświęcenia.

Źródło obrazka: www.ign.com - 2013-01-07
Źródło obrazka: www.ign.com

Instynkt przetrwania

Ciekawe jest to, że mimo obecności dwóch bohaterów głównych i postaci pobocznych produkcja ta pozostanie wierna rozgrywce solowej. Wiążą się z tym pewne obawy o liniowość i o to, jak wiele będzie zależeć od naszych wyborów. Brak kooperacji wynika zapewne z faktu, że granie z innymi osobami utrudnia budowanie wyrazistej historii i emocjonalnych scen fabularnych. Nie wiemy, czy Terminal Reality pokusi się o jakąkolwiek zastępczą formę trybu multiplayer, który dziś pojawia się przecież nawet w seriach słynących z kampanii dla jednej osoby. Do premiery The Walking Dead: Survival Instinct zostało trochę czasu, więc producent na pewno nie wyciągnął jeszcze wszystkich asów z rękawa.

Źródło obrazka: www.ign.com - 2013-01-07
Źródło obrazka: www.ign.com

Sugerowanie się wczesnym, nieoficjalnym zwiastunem The Walking Dead: Survival Instinct jest dość pochopne, tym bardziej że mamy do czynienia z Żywymi trupami, a nie kolejną, typową strzelanką pierwszoosobową. Uniwersum to wymusza na autorach szukanie nowych rozwiązań – fanom nie wystarczy przecież klon Left 4 Dead. Terminal Reality doskonale to rozumie i koncentruje się na przygodzie solowej oraz zachowaniu charakterystycznych elementów serii. W tym przede wszystkim czynnika nieobecnego w wielu opowieściach o zombie: człowieczeństwa i związanych z nim rozterek. Obecność tego pierwiastka powinna zniwelować większość ewentualnych, także technologicznych, niedociągnięć.

Podobało się?

0

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl