Powrót ery cudów - gra Age of Wonders III nowym królem turówek fantasy?

Wkrótce na rynek powróci jedna z najlepszych marek wśród turówek fantasy. Wszystko wskazuje na to, że Age of Wonders 3 spełni wygórowane oczekiwania fanów gatunku.

Adrian Werner

W ostatnich latach holenderskie studio Triumph zajęte było rozwijaniem zręcznościowej serii Overlord. Wiele fanów straciło już nadzieję, że zespół kiedykolwiek powróci do swojej najlepszej marki, czyli cyklu turowych strategii Age of Wonders. Dlatego sporym zaskoczeniem było zapowiedzenie dwa miesiące temu części trzeciej. Ostatnimi czasy gry tego typu przeżywają renesans, ale pomimo dużej konkurencji wiele wskazuje na to, że to właśnie „trójka” ma spore szanse sięgnąć po koronę.

W grze powrócimy do pełnej magii krainy fantasy znanej z poprzednich odsłon. Tym razem fabuła skoncentruje się na dwóch mocarstwach – Imperium Commonwealth oraz Dworze Wysokich Elfów, powstałym jako owoc przymierza między mrocznymi i leśnymi elfami. Kampania pozwoli nam wybrać, którą z tych frakcji chcemy pokierować. Na temat fabuły wiadomo na razie niewiele. Miłośników cyklu powinna jednak ucieszyć informacja, że pojawi się kilka postaci znanych z wcześniejszych edycji, na przykład Merlin.

Powrót ery cudów - gra Age of Wonders III nowym królem turówek fantasy? - ilustracja #2

Seria Age of Wonders rozpoczęła żywot w 1999 roku. Tytuł spotkał się z ciepłym przyjęciem, ale prawdziwą furorę zrobiła dopiero kontynuacja, zatytułowana Age of Wonders II: The Wizard's Throne, która trafiła na rynek trzy lata później. Liczne ulepszenia spowodowały, że produkcja ta bez problemu podbiła serca zarówno miłośników „jedynki”, jak i nowych graczy. W 2003 roku ukazało się Age of Wonders: Shadow Magic. Był to bardziej samodzielny dodatek do drugiej odsłony niż nowa gra.

Age of Wonders III pozostanie wierne podstawowym założeniom pierwowzoru. Ponownie otrzymamy zatem strategię 4X (eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate) rozgrywaną w systemie turowym. Autorzy poszli w ciekawym kierunku i postanowili uczynić władcami klasy znane z produkcji RPG. Przykładowo, jeśli gracz zdecyduje, że jego wirtualne alter ego jest goblinem teokratą (rodzaj kapłana), to będzie mógł wybudować własne święte imperium, wysłać swoich zielonoskórych podwładnych na krucjaty oraz toczyć wojny z niewiernymi. Twórcy chcą tym sposobem zapewnić prawdziwe bogactwo możliwych stylów rozgrywki, nieograniczonych do oklepanych banałów, takich jak: „wszystkie gobliny są złe i sikają do mleka”. Dlatego wybór rasy i klasy nie zdeterminuje moralności władcy oraz podległego mu narodu.

Wysoki elf, teokrata, rozpoczyna zmagania w Age of Wonders III.

Każdy monarcha rozpocznie zabawę jako postać neutralna i dopiero nasze własne decyzje oraz sposób sprawowania rządów określą, czy pozostajemy na tej pozycji, czy też skręcamy w stronę dobra lub zła. Nie oznacza to jednak, że część ras i klas nie będzie wykazywać konkretnych skłonności. Pewne nacje czy profesje mają np. dysponować szeregiem umiejętności, których wykorzystywanie szybko zepchnie nas na tę mniej szlachetną ścieżkę. Trzeba też będzie mieć na uwadze charakter innych frakcji. Dobrotliwy panujący może popaść w spore tarapaty np. po dołączeniu do własnej domeny plemienia brutalnych orków.

Age of Wonders III

Age of Wonders III

PC

Data wydania: 31 marca 2014

Informacje o Grze
7.6

GRYOnline

8.4

Gracze

8.2

Steam

OCEŃ
Oceny

W grze dostępnych będzie sześć klas dostępnych dla naszego władcy – łotrzyka, druida, czarnoksiężnika, watażkę, teokratę i stawiającego na nowoczesne technologie pancernika. Każda ma posiadać własne unikalne zdolności. Zabawę zaczniemy z garstką takich talentów, a potem będziemy mogli nauczyć się nowych. Przykładowo wspomniany już teokrata z czasem zyska dostęp m.in. do kamieniowania, religijnego oczyszczenia oraz wskrzeszenia bohatera. Zdolności będą różnić się skalą działania i efektami – w repertuarze najpotężniejszych panujących znajdzie się nawet moc manipulowania klimatem oraz ukształtowaniem terenu. Tworząc monarchę, wybierzemy również jedną z sześciu ras – każda z nich także pochwali się unikalnymi talentami. Ostatnim etapem kreacji postaci będzie zadecydowanie o jej specjalizacji. Wszystko to w sumie powinno zapewnić dużą różnorodność dowódców.

Niezależnie od tego, jaką postać wybierzemy, naszym zadaniem będzie zarządzanie własnym imperium oraz zapewnienie mu rozwoju wszystkimi możliwymi metodami. Najnowsze dzieło studia Triumph jest grą o wojnach oraz wyprawach bohaterów, więc płaszczyzna strategiczna zostanie zrealizowana tak, aby promować agresywny styl rozgrywki. Nie znajdziemy tu zatem żadnych zwycięstw kulturowych czy technologicznych, jak chociażby w serii Sid Meier’s Civilization. Zamiast tego w Age of Wonders III zajmiemy się głównie podbijaniem nowych terytoriów oraz zakładaniem i ulepszaniem miast i zamków. Każda metropolia i gród mają emanować własną domeną, pozwalającą przejąć pozostające w jej zasięgu źródła surowców. Same mapy okażą się w dużym stopniu dynamiczne – ich kształt ulegnie zmianom na skutek działań naszych oraz przeciwników. Przykładowo nekromancka zaraza przeobrazi tereny w ponure pustkowia, co znacząco odbije się na tempie gromadzenia surowców. Zmiany te nie staną się jednak permanentne i dobre zaklęcie oczyszczające przywróci danym obszarom ich dawny kształt. Mapa nie ograniczy się tylko do powierzchni, pojawią się bowiem również rozległe podziemia. Nie ma za to co liczyć na powrót Świata Cieni, choć twórcy nie wykluczają jego wprowadzenia w późniejszych dodatkach.

Age of Wonders III będzie pierwszą grą z serii, w której akcję obserwować będziemy w pełnym trójwymiarze.

Bitwy również rozgrywane będą w systemie turowym. Gra pozwoli na wybór między automatycznym rozstrzygnięciem starcia oraz osobistym poprowadzeniem armii do boju. Mapy pokryte zostaną siatką heksów, która widoczna będzie jedynie podczas wydawania rozkazów konkretnej jednostce. Potyczki uatrakcyjni nowy system premiujący ataki z flanki. Przeprowadzające je oddziały zadadzą więcej obrażeń, a cel zmarnuje jeden kontratak na odwrócenie się w stronę agresora.

Wyprawa na tereny okupowane przez wroga.

Powrócą również znane z poprzednich odsłon bitwy morskie, choć w mocno ulepszonej formie. Każdy oddział otrzyma własny statek i na jego pokładzie będzie mógł korzystać z większości swoich ataków dystansowych. Nie zabraknie też oblężeń, choć tu także zajdą pewne zmiany i uderzać będziemy tylko na jedną stronę miasta, a nie kilka jednocześnie, jak to miało miejsce wcześniej. Zrekompensuje to znacznie dłuższe mury, które wyposażone zostaną w wiele bram, więc oblężenia nie ograniczą się do natarcia tylko na pojedynczy punkt. Ponadto agresorzy otrzymają możliwość okupowania znajdujących się poza murami farm, co pozwoli na przegłodzenie obrońców i zachęci ich do częstszych ataków. Podczas walk jednostki zdobędą punkty doświadczenia na wiele sposobów, nagrodzone zostaną nie tylko akcje kończące życie przeciwnika.

Za pomocą tej księgi przeprowadzimy badania naukowe.

Poza kampanią fabularną tytuł zaoferuje również samodzielne mapy oraz rozgrywki wieloosobowe dla maksymalnie ośmiu osób jednocześnie. Na razie niewiele wiadomo o multiplayerze. Autorzy zapewniają jedynie, że zostanie on wyposażony w wiele różnorodnych trybów i map. Co godne pochwały, twórcy nie zapomnieli o opcji grania w systemie mailowym (PBEM), za pośrednictwem sieci lokalnej (LAN) oraz w trybie gorącego krzesła (Hotseat).

W przeciwieństwie do poprzednich odsłon serii Age of Wonders III ma cechować w pełni trójwymiarowa grafika oparta na nowym silniku. Nie tylko zabezpieczy on wysoki poziom detali, ale umożliwi również znacznie lepsze losowe generowanie map. Ponadto zaprojektowano go od podstaw z myślą o wielowątkowości. Ma to zapewnić dużo lepszą sztuczną inteligencję niż to, co widzieliśmy we wcześniejszych odsłonach. Autorzy musieli wówczas ograniczyć poziom SI, aby nie spowodować potężnych spowolnień podczas tur wroga. Teraz problem ten zniknie, co zaowocuje sprytniejszymi przeciwnikami. Gra ma być także bardzo przyjazna fanowskim modyfikacjom – deweloperzy zamierzają udostępnić społeczności potężne narzędzia oraz edytory. Sympatycznym pomysłem jest też maksymalny poziom oddalenia widoku, podczas którego wirtualny świat przeobrazi się w płócienną mapę w stylu znanym fanom produkcji RPG i czytelnikom powieści fantasy.

Nasze królestwo podziwiane z lotu ptaka.

Powrót ery cudów - gra Age of Wonders III nowym królem turówek fantasy? - ilustracja #3

Dwie pierwsze odsłony serii powstały przy udziale studia Epic Games, które pokryło dużą część kosztów produkcji. Natomiast w przypadku Age of Wonders III wsparcia finansowego projektowi udzielił Markus „Notch" Persson, czyli autor Minecrafta. Dzięki jego pomocy Triumph Studios ma pełną kontrolę nad swoim dziełem, a jednocześnie dysponuje budżetem umożliwiającym stworzenie ładnej gry.

Wcześniejsze części cyklu do dzisiaj pozostają jednymi z najlepszych turówek fantasy w historii. To, co wiemy na temat Age of Wonders III, daje spore powody do optymizmu i pozwala mieć nadzieję, że gra będzie godną kontynuacją serii. Autorzy wprowadzili wiele nowych mechanizmów, które powinny uatrakcyjnić rozgrywkę i jednocześnie zwiększyć poziom jej głębi. Niektóre elementy (liczba grywalnych ras i oblężenia) zostały lekko uproszczone, ale wydaje się, że z nawiązką wynagrodzi to spory zestaw świeżych pomysłów oraz nieobecnych w poprzednich odsłonach rozwiązań. Dodatkowo fakt, że „trójka” powstaje bez udziału wydawcy, oznacza, że gra ukaże się dopiero wtedy, gdy będzie gotowa, i tym samym uniknie losu wielu innych produkcji 4X wypuszczonych na rynek w opłakanym stanie technicznym. Wszystko wskazuje zatem, że Triumph Studios ma spore szanse dostarczyć projekt, który podbije serca fanów gatunku.

Podobało się?

0

Adrian Werner

Autor: Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2013-05-28
23:39

zanonimizowany881864 Generał

Nom normalnie wesse ta gre :D Znowu bd sie czuł jakbym sie przeniósł do tej gry az tak ja lubie :) Akurat herosów nie lubie ale oceniajac heroes 3 a aow 1 to i tak aow jest jak dla mnie bardziej rozbudowany i lepszy :) Zawsze bede wolał aow różnią sie te gry bo tu sa czary itp A to sąsame zalety bardziej rozbudowana . Wiadomo odrazu 3 dalem 10/10 bo widać ze nie bedzie z niej shitu na 100% :)

Komentarz: zanonimizowany881864
2013-05-01
00:37

Nolifer Legend

Nolifer

Zapowiada się jako ciekawa , kolejna propozycja , bo w końcu nie tylko żyje się Kings Bounty czy Might & Magic

Komentarz: Nolifer
2013-04-19
14:20

Saed Konsul

Saed

Styl rozgrywki w Age of Wonders bliższy jest raczej temu ze starego Master of Magic niż z HoM&M. Nie tworzymy gigantycznych armii tylko grupujemy pojedyncze jednostki + bohaterowie rozwijani jak w RPGach. Ja zagrywałem się zarówno w Herosów (do czwórki) jak i AoW (wszystkie), ale chyba jednak bardziej odpowiada mi styl AoW.
Apetyt na nową część mam ogromny!

Komentarz: Saed
2013-04-18
13:50

mikecortez Senator

Tytul oczywiscie kojarze, bo gdzies tam sie zawsze przewijal, ale glownie gralo sie wlasnie w HoMM3 etc.
Widze na screenach, ze az tak tragicznie nie wyglada - zwlaszcza dwojka - wiec jak tylko trafi sie jakas promocja na Steam, to sie pewnie nadrobi.

Komentarz: mikecortez
2013-04-18
13:31

Tuminure Senator

Nie przypominam sobie zebym gral w poprzednie czesci, ale zapowiada sie ciekawie :)
Nic straconego. Zarówno pierwsza, jak i druga część nie postarzały się zbytnio ze względu na dwuwymiarową grafikę.

A gra moim zdaniem lepsza, niż HoMM3 - szczególnie, jeżeli chodzi o bitwy.

Komentarz: Tuminure

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl