Multiplayer w SimCity - widzieliśmy współpracę trzech burmistrzów

Nowe SimCity zaoferuje graczom pełnoprawny tryb multiplayer – pora sprawdzić, czy współpraca pomiędzy wirtualnymi burmistrzami przyniesie spodziewane korzyści.

Maciej Jałowiec

Choć SimCity 4 niezaprzeczalnie jest jedną z najlepszych strategii ekonomicznych w historii, jej miłośnikom do pełni szczęścia zabrakło chyba tylko sensownego trybu multiplayer. Możliwość rywalizacji z innymi graczami lub też szeroko zakrojonej współpracy w celu stworzenia znakomicie prosperującego regionu byłaby wspaniałym uzupełnieniem tej klasycznej symulacji budowy miasta. Studio Maxis zrozumiało, że brak modułu sieciowego w 2013 roku już nie przejdzie – nowe SimCity zawierać będzie kilka bardzo ciekawych rozwiązań w tej kwestii, oferujących mnóstwo interesującej i różnorodnej zabawy.

Zanim jednak przeszliśmy do przedstawienia głównych założeń trybu rozgrywek z wykorzystaniem Internetu, twórcy zaprezentowali kilka nowinek dotyczących mechaniki i działania znakomicie wyglądającego silnika o nazwie Glassbox, odpowiedzialnego zarówno za oprawę graficzną, jak i kompletną symulację miejskiego życia. Samo miasto stworzone przez deweloperów na potrzeby pokazu zrobiło niesamowite wrażenie – po ulicach przechadzały się tłumy mieszkańców, centra handlowe i prywatne przedsiębiorstwa działały na pełnych obrotach, przynosząc zyski również do miejskiej kasy, a główne arterie były kompletnie zakorkowane na skutek zbyt małej ilości wielopasmowych dróg. Antidotum na problemy związane z małą przepustowością ulic okazał się transport publiczny – w celu zademonstrowania wpływu komunikacji miejskiej na poziom zatłoczenia dróg twórcy umieścili linię tramwajową w samym środku jezdni, stawiając przystanki w newralgicznych punktach, skupiających spore rzesze mieszkańców. Efekt był widoczny już po kilku wirtualnych tygodniach – przejazd jedną z najważniejszych arterii miasta stał się szybki i bezproblemowy.

Szerokość i jakość dróg determinuje również specyfikę zabudowań – przy najprostszej, betonowej dwupasmówce w ogromnej większości staną zwykłe domki jednorodzinne. Im szersze i charakteryzujące się większą przepustowością ulice, tym większe i bardziej efektowne budynki pojawią się tuż obok nich – wieżowce i drapacze chmur postawimy tylko w sąsiedztwie autostrad. Znów nie zabrakło przykładu jednego z wielu losowych zdarzeń – do pobliskiego banku włamali się przestępcy, próbując wyczyścić sejfy z zapasów gotówki. Na szczęście policjanci ze znajdującego się nieopodal komisariatu błyskawicznie zareagowali na niespodziewane zagrożenie, pacyfikując grupkę złodziei. Nie obyło się również bez panicznej reakcji zgromadzonej widowni, która szybko rozpierzchła się po ulicach miasta.

SimCity

SimCity

PC

Data wydania: 5 marca 2013

Informacje o Grze
5.6

GRYOnline

6.6

Gracze

OCEŃ
Oceny

Tryb multiplayer w nowym SimCity będzie wymagał przede wszystkim zgodnej współpracy pomiędzy uczestnikami rozgrywki. Twórcy postanowili bowiem zrezygnować z klasycznej możliwości rywalizacji i zamierzają postawić na wspieranie i dzielenie się zasobami z resztą wirtualnych burmistrzów. W prezentowanej symulacji na mapie znajdowały się trzy miasta o zróżnicowanej zabudowie i odmiennych preferencjach w zakresie gospodarki i ekologii, którymi zarządzała trójka graczy. Pierwsze z nich od początku do końca planowano jako metropolię działająca w pełnej zgodzie z naturalnym środowiskiem – na ulicach stały elektrownie wiatrowe, domy pokrywały kolektory słoneczne, a przemysł ciężki praktycznie nie istniał. Kolejne miasto to „złoty środek” pomiędzy polityką nastawioną na troskę o wirtualny ekosystem a jego zanieczyszczaniem – duże fabryki i elektrownie napędzane paliwami kopalnymi pojawiały się tu z rzadka, a ich znikoma ilość sprawiała, że problemy związane z nadmierną emisją zanieczyszczeń praktycznie nie dawały się we znaki.

Jak nietrudno się domyślić, wirtualne poletko trzeciego z burmistrzów stanowiła metropolia nastawiona na szybki zysk z wykorzystaniem przemysłu ciężkiego – ulice pokrywał gęsty smog, jednak ilość wyprodukowanych dóbr pozwalała zaopatrzyć również sąsiednie miejscowości. Jak twierdzą twórcy, właśnie taka sytuacja stworzy okazję do najlepszego wykorzystania możliwości multiplayera w nowym SimCity – odpowiednie zróżnicowanie profilu współpracujących miast da szansę na efektywną wymianę produktów, jakie wytwarzamy my, a których z kolei brakuje naszym sąsiadom (ten schemat działa oczywiście również i w drugą stronę).

Nie zabraknie też opcji migracji mieszkańców pomiędzy metropoliami – w tej kwestii nadrzędnym celem będzie zbudowanie sieci autostrad umożliwiających szybkie przemieszczanie się obywateli wirtualnych regionów. Centralnym punktem na mapie, pozwalającym na przypływ i odpływ zarówno towarów, siły roboczej, jak i turystów, stanie się międzynarodowe lotnisko – to od jego przepustowości, a także atrakcyjności stworzonych przez nas miast będzie zależało, jak wielkie zyski przyniosą poszczególne sektory gospodarki. Trzeba przyznać, że tryb sieciowy w nowej produkcji studia Maxis prezentuje się bardzo ciekawie w swoich założeniach i stanowi miłą odskocznię od wszechobecnej rywalizacji – miejmy nadzieję, że współpraca pomiędzy burmistrzami rozszerzy się również na inne segmenty ich działalności.

Nadchodzące wielkimi krokami nowe SimCity za każdym razem udowadnia, że będziemy mieli do czynienia z wielkim powrotem niezwykle cenionej przez graczy serii o budowaniu wirtualnych metropolii. Możliwości silnika Glassbox nieustannie robią ogromne wrażenie – dzięki niemu twórcy mogą zaprezentować pełną symulację tętniącego życiem miasta, z kolei moduł multiplayer nastawiony na kooperację między graczami daje nadzieję na długie godziny niezwykle absorbującej rozgrywki. Wirtualny fotel burmistrza już czeka na zajęcie – swoje rządy rozpoczniemy w lutym przyszłego roku.

Podobało się?

0

Maciej Jałowiec

Autor: Maciej Jałowiec

Specjalista do spraw marketingu gier wideo. Łączy pasję do gier ze spostrzeżeniami na temat branży i światowej gospodarki. Zawodowo związany z firmą Techland, a wcześniej m. in. z Activision i Perfect World.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl