Guild Wars 2 - przed premierą

Kontynuacja Guild Wars, czyli jednej z ciekawszych gier MMO, wciąż jest wielką niewiadomą. Deweloperzy ze studia ArenaNet powoli ujawniają jednak szczegółowe informacje z nią związane.

Szymon Liebert

28

Guild Wars to produkcja MMO, w której autorzy porzucili (przynajmniej na początku) bezmyślny grind na rzecz wspólnej zabawy w małych grupach, ciekawego systemu PvP i liniowej, chociaż wciągającej, fabuły. Wystarczy przypomnieć, że można osiągnąć maksymalnie dwudziesty poziom doświadczenia, co szczególnie utalentowanym graczom zajmuje zaledwie kilka dni. Mimo tych ograniczeń i specyficznego charakteru zabawy społeczność skupiona wokół tytułu nadal funkcjonuje i z utęsknieniem wypatruje kontynuacji. Prace nad nią trwają od dość długiego czasu za szczelnie zamkniętymi drzwiami. W ostatnich tygodniach otrzymaliśmy garść nowych informacji (po raz pierwszy od dwóch lat), które powinny zainteresować nie tylko miłośników pierwowzoru. Autorzy z firmy ArenaNet ponownie mają ambitne plany i dużo własnych pomysłów.

Guild Wars 2 będzie rozgrywał się 250 lat po wydarzeniach znanych z „jedynki”. Zaowocuje to zmianami świata nie tylko pod względem technologicznym, ale i kulturowo-cywilizacyjnym. Rasa humanoidalnych tygrysów Charr, utożsamiana ze złem w Guild Wars: Prophecies, zmieni swoje oblicze. Niegdyś dzicy wojownicy staną się siłą bazującą na technologii. Oczywiście przedstawiciele Charrów nadal będą cechowali się bezwzględnością, pogardą dla bogów i chęcią podbijania nowych terytoriów. Co ciekawe, pojawią się wśród nich samice, wyzwolone spod tyranii szamanów w rewolcie niejakiej Kalli Scorchrazor. Ludzie natomiast przeistoczą się w bardziej jednolitą grupę, posiadającą własny parlamentarny ustrój. Nie znaczy to, że ich potęga wzrośnie. Wręcz przeciwnie – wskutek zaistniałej sytuacji rasa ludzka stanie w obliczu zagłady.

Charry powracają. Tym razem uzbrojone w broń palną.

Wszystko przez Starożytne Smoki, które po wielu latach nieobecności powracają do Tyrii, żeby siać zniszczenie i wzbudzać strach wśród istot żywych. Wobec terroru potężnych bestii mieszkańcy świata uciekają na tereny należące do ludzi, spychając ich w okolice miasta Divinity Reach. Ludzie zmagają się też z problemami wewnętrznymi, dotyczącymi nieporozumień pomiędzy królową a ministrami. Zapowiada się nie lada polityczna intryga (w stylu administracyjnych perypetii znanych z kampanii Factions), w której udział weźmie znacznie większa liczba uczestników niż kiedykolwiek. Oprócz Charrów i ludzi gracze będą mogli wcielić się w przedstawicieli ras Nornów, Asurów oraz Sylvari, znanych fanom poprzedniej odsłony serii i jedynego „prawdziwego” dodatku – Eye of the North.

Każda z grywalnych frakcji będzie zupełnie odmienna. Nornowie to kolosalni wojownicy potrafiący przywoływać duchy czterech zwierząt (niedźwiedzia, kruka, wilka i śnieżnego lamparta). Przedstawiciele tego ludu, motywowani niepisanym honorowym kodeksem walki, lubią się izolować i działać w pojedynkę, więc nie posiadają instytucji państwa. Natomiast Asura to niskie istoty o silnych właściwościach magicznych, wierzące w odwieczną alchemię świata i posiadające ogromną mądrość (pozwalającą im konstruować różne machiny i urządzenia). Ostatnia rasa do wyboru to Sylvari – zrodzeni z magicznego drzewa (Mother Tree). Te młode humanoidalne rośliny dysponują wrodzoną wiedzą, jednak świat jest dla nich zagadką. Większość z nich reprezentuje dobro, chociaż garstka, znana jako Nightmare Court, podąża ścieżką zła.

Guild Wars 2

Guild Wars 2

PC
Data wydania: 28 sierpnia 2012
Guild Wars 2 - Encyklopedia Gier
9.3

GRYOnline

8.1

Gracze

8.9

Steam

Wszystkie Oceny
Oceń

Duży wybór ras sprawi, że nie powróci obszar w stylu askalońskiego Pre-Searing. Twórcy bowiem chcą jak najszybciej dać graczom okazję do wspólnej zabawy, więc od razu zostaniemy rzuceni na głęboką wodę (np. ludzie będą mogli odwiedzić stolicę Charrów – Black Citadel). Problemem dla wielu fanów może być fakt podzielenia produkcji na serwery, niczym w większości innych tytułów z tego gatunku (w pierwowzorze był tylko jeden ogólny świat składający się z kilkunastu dystryktów językowo-geograficznych). W zamian za to nieco rozczarowujące rozwiązanie obiecano jednak znacznie łatwiejsze niż zwykle transfery postaci. Dla przykładu w Aionie gracze poczekają na taką możliwość kilka długich tygodni, więc miejmy nadzieję, że pracownicy firmy ArenaNet nie rzucają słów na wiatr i rzeczywiście przenoszenie dorobku między serwerami będzie bezproblemowe.

Ludzie w nowym świecie są tylko jedną z kilku ras do wyboru.

Warto przypomnieć, że w drugim Guild Wars zmianie ulegnie struktura świata. Pierwowzór był poszatkowany na miasta dostępne dla wszystkich graczy oraz instancje, tworzone, gdy tylko dana grupa wyruszyła w teren. W ten sposób na danym obszarze wypełnionym przeciwnikami nie spotykaliśmy graczy spoza drużyny. Teraz otrzymamy jeden kontynent pełen ludzi. Rywalizację z nimi podejmiemy w dwojaki sposób. Pierwszy z nich to zakrojone na ogromną skalę bitwy, w których zmierzy się ze sobą kilka serwerów. Mają one przypominać coś w stylu nieustającej strategii czasu rzeczywistego – gracze będą mogli podejmować się różnych zadań. Przykładem może być przejęcie kopalni dostarczającej kamienie do katapult. Powróci też osobny tryb współzawodnictwa oferujący uczestnikom równe szanse. Dwa typy rozgrywki PvP mają zapewnić wiele atrakcji zarówno dla zagorzałych fanów, jak i dla osób zwykle unikających rywalizacji.

Siłą pierwszego Guild Wars były zróżnicowane i ciekawe lokacje. Najwyraźniej twórcy chcą kontynuować to podejście i ponownie postawić na charakterystyczne obszary, zawierające monumentalne budowle. Co ciekawe, w każdym zakątku świata znajdziemy podwodne zakamarki. Wygląda na to, że będzie to pełnoprawny element całości – zapowiedziano miasta, ruiny i jaskinie, w których spotkamy zarówno podwodnych przeciwników, jak i przyjazne rasy. W podróżowaniu po dnach jezior i górskimi ścieżkami nie będą towarzyszyli nam najemnicy i herosi, czyli znani z pierwowzoru NPC pomagający w solowej rozgrywce. System pomocników ulegnie zmianie – zamiast nich spotkamy pobocznych bohaterów, z którymi przeżyjemy sporo przygód. Wątki fabularne mają być bardzo żywe, bo i sam przeciwnik będzie wyjątkowo potężny.

Twórcy ponownie stawiają na imponujące,charakterystyczne lokacje i krajobrazy.

Głównym złym w nowej grze ArenaNet będzie jeden ze smoków – Zhaitan – którego armia wydostanie się z morza. Podczas zabawy usłyszymy także o innych starożytnych bestiach (np. o Primordusie, którego pomiotem był Great Destroyer), ale opowieść poprowadzi nas do Miasta Bogów, czyli twierdzy Zhaitana. Nie wiemy dokładnie, jak będzie wyglądał system zadań, bo wypowiedzi twórców są jak na razie dość enigmatycznie. Zamiast standardowych questów zobaczymy losowe wydarzenia, zachęcające do eksplorowania świata. Podróżując, możemy więc trafić np. na twierdzę obleganą przez centaurów, z którymi będzie można podjąć walkę. Częściej spotkamy też postacie przyjazne, więc nie zawsze trzeba będzie sięgać po miecz. Poza tym pojawią się zawody i tworzenie własnych przedmiotów, z czego zrezygnowano w pierwszej odsłonie.

Idea generowania losowych wydarzeń brzmi naprawdę ciekawie – jeden z twórców powiedział nawet, że w grze nie zobaczymy ani jednego charakterystycznego znaku zapytania (reprezentującego dostępne zadanie) nad niezależnymi postaciami. Jak wobec tego zostaną zrealizowane zapewnienia o położeniu nacisku na fabułę? Podobno autorzy mają nowe pomysły odnośnie narracji, chociaż można spodziewać się zapewne częściowego powrotu instancji w postaci misji i podziemi, które skupią się na danym fragmencie opowieści. Do tego należy dodać ulepszoną i bardziej przemyślaną oprawę wizualną, przedstawiającą monumentalne budowle oraz piękne krajobrazy. Przy jednoczesnym zwiększeniu poziomu jakości grafiki producent chce na szczęście zagwarantować niezbyt wygórowane wymagania sprzętowe.

Dziwne konstrukcje, wielkie twierdze i podwodne obszary– świat gry powinien być ciekawy.

Na tym właściwie kończą się nowe informacje na temat gry, bo deweloperzy skupili się ostatnio głównie na historii i specyfice samego świata. Co wiemy oprócz tego? Przede wszystkim, wspomniany postęp technologiczny i upływający czas oznacza pojawienie się nowych strojów, zbroi oraz oręża. Chodzi oczywiście o broń palną, czyli wczesne wersje pistoletów i karabinów, których użyją reprezentanci niektórych klas. Powróci wiele pomysłów znanych z pierwowzoru. Nie ujawniono, co prawda, jak będzie wyglądała sprawa poziomów (przypominam - w Guild Wars było ich tylko dwadzieścia). Twórcy zapewniają jednak, że nie chcą zagrindować graczy na śmierć, więc system nabijania doświadczenia będzie znacznie łaskawszy niż w większości podobnych tytułów. Nie zmieni się też model płatniczy gry – nie będzie abonamentu, w zamian za to pojawią się płatne dodatki.

Wielką niewiadomą Guild Wars 2 są nadal zawody postaci, które były chwalone w pierwszej części serii. Autorzy zaprezentowali w niej dwuklasowy system – wybieraliśmy główną i drugorzędną profesję bohatera, dzięki czemu można było stosować niejednokrotnie zaskakujące kombinacje. O tym ważnym elemencie zabawy usłyszymy podobno na początku przyszłego roku. Nie wiemy również, czy w grze wykorzystamy mounty, czyli wierzchowce. Ważną kwestią dla fanów serii może być ewentualny powrót jednej z bardziej tajemniczych ras uniwersum – Mursaatów. Ich zaistnienie w drugiej odsłonie stoi pod znakiem zapytania. Sporo fabularnych niuansów przybliży trylogia książkowa, której pierwsza część pojawi się podobno wraz z premierą Guild Wars 2 (wciąż nie znamy konkretnej daty). Do tego czasu pozostaje czekać i nabijać tytuły w pierwszej części gry. W końcu mają one zapewnić lepszy start w kontynuacji.

Szymon „Hed” Liebert

NADZIEJE:

  • brak abonamentu;
  • ambitne plany twórców;
  • kontynuacja pomysłów z pierwowzoru;
  • podwodne lokacje.

OBAWY:

  • nie wiemy tak naprawdę, na ile ważne będą mikropłatności;
  • zmiany zbliżające grę do bardziej typowych MMORPG.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl