Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

God of War: Ascension Publicystyka

Publicystyka 22 czerwca 2012, 14:10

autor: Michał Długosz

God of War: Wstąpienie - młody Kratos powróci na PlayStation 3

Pracownicy Santa Monica Studio szykują kolejną część serii God of War, tym razem jednak będzie to prequel. Jakich zmian możemy spodziewać się w jednym z najbrutalniejszych slasherów w historii elektronicznej rozrywki?

God of War jest jedną z najlepszych serii ekskluzywnych, jakie ukazały się na konsoli PlayStation. Niezwykle brutalny slasher z prostą i intuicyjną mechaniką rozgrywki, ciekawą fabułą, bardzo widowiskowymi walkami (zwłaszcza z bossami) oraz charakterystycznym głównym bohaterem podbił serca wielu graczy. Nic zatem dziwnego, że mimo definitywnego zakończenia trylogii deweloperzy z Santa Monica Studios nie spoczęli na laurach i już w pierwszym kwartale przyszłego roku po raz kolejny staniemy przed możliwością pokierowania gniewnym wojownikiem.

Wydarzenia w najnowszej odsłonie God of War mają miejsce 10 lat przed tymi z pierwszej części serii. Historia w Wstąpienie rozpoczyna się pół roku po tym, jak w wyniku podstępnych działań Aresa Kratos zabija swoją rodzinę i zostaje skazany na wieczny pobyt w więzieniu dla potępionych, gdzie popada w obłęd. Jednak chęć zemsty na bogu wojny i nadzieja na odkupienie grzechów sprawiają, że Spartanin nie poddaje się karze i rozpoczyna podróż mającą przynieść mu wolność oraz możliwość pomszczenia najbliższych.

God of War: Wstąpienie z założenia niewiele ma się różnić od tego, z czym mieliśmy do czynienia do tej pory. W dalszym ciągu, kierując Spartaninem, będziemy wyrzynać w pień całe zastępy najróżniejszych bestii, walczyć z ogromnymi bossami oraz rozwiązywać proste zagadki, testujące głównie naszą zręczność. Naturalnie, niektóre elementy doczekają się usprawnień, pojawią się też zupełnie nowe. Zatem czego możemy spodziewać się po najnowszej odsłonie God of War?

Przede wszystkim zmodyfikowany zostanie system walki. Nadal podstawowym wyposażeniem Kratosa będą dwa ostrza przymocowane do łańcuchów (we Wstąpieniu są to Ostrza Chaosu), którymi główny bohater wywija z ogromną siłą i precyzją. Jednak tym razem otrzymamy możliwość używania oręża zabranego przeciwnikom na przemian ze wspomnianymi ostrzami, co w konsekwencji przełoży się na widowiskowe i zróżnicowane combosy. Nie zabraknie również krwawych finiszerów oraz charakterystycznej dla Spartanina umiejętności ujeżdżania wrogów i w ten sposób wykorzystywania ich w walce. Odbywać ma się to trochę inaczej w stosunku do tego, co pamiętamy z pozostałych części – teraz nad wrogami pojawią się dwa znaczniki, czerwony i biały, sygnalizujące odpowiednio możliwość natychmiastowego zabicia oponenta lub jego ogłuszenia. Oprócz tego główny projektant systemu walki Jason McDonald przyznał, że w Wstąpieniu Kratos będzie nieco słabszy niż w poprzednich odsłonach cyklu.

W grze, oprócz toczenia walk, niejednokrotnie zostaniemy zmuszeni do rozwiązywania najróżniejszych zagadek i wykonywania sekwencji zręcznościowych. Aby uatrakcyjnić ten aspekt, programiści zdecydowali się dać graczowi możliwość wpływania na określone elementy otoczenia. Na zaprezentowanym na tegorocznych targach E3 urywku rozgrywki ujrzeliśmy, jak Kratos za pomocą specjalnej umiejętności naprawia zniszczony fragment przystani i dzięki temu otwiera sobie dalszą drogę. Co ciekawe, umiejętność ta przyda się również w starciach z bestiami. Dzięki niej możliwe będzie wyrzucenie przeciwnika w powietrze i w ten sposób wyłączenie go na parę chwil z walki lub uczynienie z niego łatwego i bezbronnego celu dla ciosów głównego bohatera. Oczywiście możemy spodziewać się jeszcze kilku innych zdolności uatrakcyjniających zabawę, ale póki co twórcy są powściągliwi w komentarzach na ich temat i starają się nie zdradzać zbyt wiele.

W zamian pracownicy Santa Monica Studios otwarcie mówią o całkowitej nowości, jaka pojawi się w serii God of War, czyli o trybie multiplayer. Oferować ma on zabawę dla 8 osób jednocześnie za pośrednictwem sieci, ale prawdopodobnie zabraknie opcji gry w trybie kooperacyjnym. Programiści największy nacisk kładą na rywalizację między graczami. Wobec tego, zanim w ogóle przystąpimy do rozgrywek wieloosobowych, zostaniemy zmuszeni do stworzenia własnej postaci. Przy kreowaniu takowej istotnym czynnikiem okaże się wybór bóstwa, któremu ma służyć nasz awatar (Ares, Posejdon, Hades oraz Zeus), co przełoży się na umiejętności, broń, magię i przedmioty, jakimi gracz będzie dysponować. Cały system ma bazować na zdobywaniu doświadczenia, które otrzymywane jest za zabijanie przeciwników, wykonywanie zadań czy chociażby otwieranie zwykłych skrzyń znajdujących się na mapie. Punkty doświadczenia umożliwią rozwój bohatera poprzez odblokowywanie coraz to nowszych i potężniejszych zdolności z drzewek rozwoju.

Sama rozgrywka w trybie wieloosobowym prezentuje się bardzo ciekawie. Na filmiku, który został jakiś czas temu udostępniony w Internecie, widzimy, jak na wielkiej arenie stają przeciwko sobie dwie drużyny, których zadaniem, poza oczywistą wzajemną eliminacją, jest przejęcie znajdujących się na mapie punktów kontrolnych. Dopięcie celu przez jeden z zespołów nie oznacza wcale końca gry i rozpoczęcia zabawy od początku. Team, która wygrywa, otrzymuje prawo do walki z uwięzionym na arenie ogromnym cyklopem. Element ten zrealizowano tak samo jak wszystkie starcia z bossami w poprzednich częściach serii – po zadaniu potworowi odpowiedniej ilości obrażeń uruchamiają się animacje pokazujące bardzo krwawy sposób rozprawienia się z bestią. W grze dla wielu uczestników twórcy stawiają na ciekawe i wielopoziomowe mapy oraz dynamiczną rozgrywkę, której tempo ma podnosić samo zdobywanie doświadczenia, naliczanego na bieżąco w trakcie zabawy. Dzięki takiemu rozwiązaniu będzie można odblokowywać nowe zdolności w locie, co ma być jednym z elementów umożliwiających osiągnięcie przewagi nad drużyną przeciwną. Dodatkowo na arenach rozmieszczona zostanie różnego rodzaju broń ułatwiająca rozprawianie się z wrogami. Obecnie najmniej wiadomo o trybach rozgrywki, w jakich będziemy mogli zmierzyć się z innymi graczami, ale można spodziewać się kilku klasycznych, jak np. drużynowy deathmatch czy dominacja.

God of War: Wstąpienie ma być napędzane tym samym silnikiem graficznym co God of War III. Patrząc na obrazki udostępnione w sieci oraz filmy z rozgrywki, da się zauważyć, że graficy z Santa Monica Studios starają się wycisnąć jak najwięcej z poczciwej konsoli Sony. Na uwagę zasługują bardzo dobrze odwzorowane i całkiem realistyczne animacje oraz bogactwo detali zarówno tła, jak i modeli przeciwników (cyklop wygląda niesamowicie i przerażająco zarazem). Na pewno God of War: Wstąpienie w dniu premiery z miejsca stanie się jednym z najładniejszych tytułów na PlayStation 3.

Najnowsza odsłona opowieści o Kratosie zapowiada się bardzo obiecująco. Kilka istotnych zmian w mechanice rozgrywki prawdopodobnie sprawi, że sieczenie wrogów będzie jeszcze lepszym i ciekawszym doświadczeniem. Do tego należy dodać tryb rozgrywki wieloosobowej, który ma być jednym z najważniejszych elementów God of War: Wstąpienie. Oczywiście, jak sami autorzy już przyznali, nie spowoduje to, że opcja gry dla jednego gracza okaże się przez to uboższa. Jak słowa te sprawdzą się w praktyce, przekonamy się już niedługo, bo premiera planowana jest na 12 marca 2013 roku.

God of War: Wstąpienie

God of War: Wstąpienie