Obiekt miłości #2: Detale. Siedem rzeczy, za które pokochaliśmy Mafię 1

Michał Grygorcewicz

Obiekt miłości #2: Detale

Piętnaście lat po premierze pierwsza Mafia wciąż jest niedościgniona w swoim gatunku w kwestii dbałości o detale. Wystarczy się zastanowić i spróbować odpowiedzieć na jedno pytanie: w jakiej innej grze akcji z ostatnich lat podczas jazdy samochodem mogło nam zabraknąć paliwa, jeśli wcześniej nie zadbaliśmy o zatankowanie na którejś ze stacji benzynowych? Nie mówiąc już o możliwości przełączenia się na manualną skrzynię biegów czy włączenia ogranicznika prędkości?

Ta ostatnia funkcja zresztą nie jest tylko interesującą ciekawostką, a bardzo użytecznym narzędziem, gdyż policjanci w grze Illusion Softworks potrafili reagować na najdrobniejsze nawet przewinienia, zaskakując tym graczy mających wcześniej do czynienia z ich znacznie bardziej pobłażliwymi kuzynami z Liberty City. Reakcję władz mogliśmy wzbudzić, powodując drobne stłuczki, przekraczając dozwoloną prędkość czy przejeżdżając przez skrzyżowanie na czerwonym świetle. O ile zostaliśmy zauważeni, na co szanse rosły lub malały zależnie od pory dnia – o określonych godzinach liczba patroli ulegała zmniejszeniu bądź zwiększeniu.

Nie wszystkie przewinienia musiały się przy tym kończyć strzelaniną czy więzieniem – dysponując wystarczającą gotówką, mogliśmy bez większych problemów wymigać się od odpowiedzialności za drobne wykroczenia. Takiego przywiązania do detali próżno szukać w innych grach – nawet Mafia II i Mafia III znacząco odstają od swego pierwowzoru, zrezygnowawszy z wielu zastosowanych w nim rozwiązań.

Daniel Vavra

Urodzony w 1975 roku pomysłodawca Mafii do Illusion Softworks dołączył w 1998 roku jako grafik pracujący przy Hidden and Dangerous. The City of Lost Heaven było jego drugim projektem – tu już pełnił funkcję dyrektora, scenarzysty i pomysłodawcy całości. Vavra przez kilka lat pracował również nad Mafią II, opuścił jednak zespół na długo przed końcem produkcji, twierdząc, że nie miał nad swoim dziełem wystarczającej kontroli. W 2011 roku razem z kilkoma innymi osobami założył Warhorse Studios, gdzie aktualnie tworzy ambitnie zapowiadającą się realistyczną grę RPG Kingdom Come: Deliverance.

Mafia: The City of Lost Heaven

Mafia: The City of Lost Heaven

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 29 sierpnia 2002

Informacje o Grze
9.2

GRYOnline

9.0

Gracze

8.7

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

27

Michał Grygorcewicz

Autor: Michał Grygorcewicz

Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

Który element pierwszej Mafii jest dla Ciebie najistotniejszy?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl