Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 6 lipca 2001, 17:01

autor: Branko Norwisz

Earth and Beyond - przed premierą

Czy nudzą was już gry MMORPG oparte o klimat fantasy? Czy chcielibyście usiąść za sterami własnego statku kosmicznego i związać swój los z losem tysięcy innych graczy z całego świata? Taką możliwość da wam Earth and Beyond.

Czy nudzą was już gry MMORPG oparte o klimat fantasy? Czy chcielibyście usiąść za sterami własnego statku kosmicznego i związać swój los z losem tysięcy innych graczy z całego świata? Taką możliwość da Wam Earth and Beyond – produkowana przez Westwood gra przeznaczona tylko do gry poprzez Internet.

Fabuła gry umieszcza nas w 23 wieku, w kosmosie zamieszkałym przez trzy rasy ludzkie. Pierwsza z nich to Terranie, których kolebką jest Ziemia. Są oni rasą handlarzy i negocjatorów. Druga to Progeni – genetycznie zmodyfikowani potomkowie pierwszych kolonistów Marsa. Rasę tą cechuje szczególne zamiłowanie do wojaczki i wszystkiego, co jest z wojną związane. Trzecia rasa to Jenquai. Ich przodkami byli gwiezdni podróżnicy i dlatego Jenquai zamieszkują głównie na krańcach skolonizowanego przez ludzkość wszechświata.

Oprócz wyboru rasy, w Earth and Beyond czeka na gracza jeszcze wybór zawodu, jaki ma uprawiać jego postać. Do wyboru oddane zostały trzy zawody: Handlarz (Trader), Wojownik (Warrior) oraz Odkrywca (Explorer). Każdy z tych zawodów może pomóc w dalszej specjalizacji postaci lub zrównoważyć wybór rasy. Np. Terran Trader będzie najlepszym handlarzem, podobnie jak Progen Warrior będzie najlepszym wojownikiem, Jednak jeśli ktoś pragnie połączyć karierę handlarza z karierą pilota wojskowego powinien wybrać Terran Warrior lub Progen Trader.

Dla każdego połączenia rasy i zawodu istnieje statek. Statki handlarzy będą miały większe ładownie, w statkach wojowników nacisk zostanie położony na wielkość arsenału, natomiast statki odkrywców będą posiadać lepsze sensory. Dodatkowo oprócz możliwości dokupywania różnych podzespołów, statek sam będzie się automatycznie ulepszał, wraz z awansem postaci na wyższe stopnie doświadczenia. Każdy ze nich ma być łatwy do zidentyfikowania w czasie gry, co ma ułatwić decyzję o ataku nań lub powstrzymania się od wszelkich akcji zaczepnych.

Każda postać w grze posiadać ma trzy osobne zasoby punktów doświadczenia. Za podróże na nowe terytoria postać otrzymywać będzie „exploration points”. Zebranie odpowiedniej liczby tych punktów pozwoli na przykład na uczynienie swojego statku niewidzialnym dla sensorów wrogich jednostek. Za udział w walce postać zdobywać będzie „combat points” co w rezultacie pozwoli np. na polepszenie współczynnika trafień. Handlarze otrzymać będą punkty nie tylko za kupowanie i sprzedawanie przedmiotów, ale także za ich wytwarzanie. W zamian otrzymywać będą bonusy do cen kupna lub sprzedaży.

W jednej chwili w każdej z galaktyk tj. na każdym serwerze, grać będzie mogło do 3000 osób. Każda galaktyka ma być podzielona na 100 sektorów połączonych bramami. Może się zdarzyć, że podróż z planety na planetę, nawet gdy obydwie należą do tego samego systemu planetarnego (których ma być około 25), będzie musiała odbyć się przez jedną z takich bram. Zespół osób czuwających nad przebiegiem gry, po jej wydaniu będzie mógł wyłączać bramy, co będzie miało na celu zapobiegnięcie przeludnieniu w jednym z sektorów. Staną się one też częścią specjalnych wydarzeń w świecie gry.

Oprócz planet i bram, przestrzeń kosmiczną wypełnić mają statki sterowane prze komputer, kosmiczne potwory, a także bazy gwiezdne stanowiące oś rozgrywki. Część baz nakierowana jest tylko na wykonywanie jednej funkcji, np. będą to kasyna czy też kopalnie, działalność innych będzie zróżnicowana. W bazach tych gracz będzie mógł naprawić swój statek, kupić bądź sprzedać towary, a także za pomocą terminali ogłoszeniowych podjąć się wykonania różnorodnych misji dla jednej z ras: od przewiezienia pewnych przedmiotów poprzez patrol pewnych obszarów kosmosu do zniszczenia innych statków.

Śmierć postaci to jeden z ważnych problemów w takich grach. W Earth & Beyond, po śmierci postać zostaje natychmiast przetransportowana do najbliższej bazy gwiezdnej, z lekko tylko uszkodzonym statkiem nie tracąc nic ze swojego ekwipunku.

Prędzej czy później każdy gracz będzie musiał wziąć udział w walce, czy to atakując innych czy też tylko broniąc swojej własności. Do dyspozycji gracza zostaje oddany cały arsenał broni, mający różnorodne zastosowanie. Jedne z broni służą do zdjęcia osłon statku przeciwnika, inne są lepsze do unieruchomienia go, inne zaś do zadania finałowego ciosu. Co więcej, istniejące w kosmosie mgławice mogą w znaczący sposób wpłynąć na efektywność oddziaływania broni.

Jeśli zaś chodzi o kwestię walk pomiędzy graczami, to nie będzie ona możliwa w każdym momencie. Okolice miejsc, w których przedstawiciele każdej z ras zaczynają grę, będą wolne od takich walk. Jednak około jednej piątej obszaru gry nie będzie miało ograniczeń. Wielkość tych obszarów ma ulegać zmianie w zależności od aktualnych wydarzeń w świecie gry np. w momencie wybuchu wojny pomiędzy dwoma rasami, każdy statek należący do jednej z ras znajdujący się na obszarze drugiej może stać się celem ataku.

Podsumowując, jeśli chcecie pilotować swój własny pojazd kosmiczny, handlować towarami, odkrywać zakątki wszechświata w których nie było wcześniej człowieka, czy też walczyć w kosmosie , gdzie nikt nie usłyszy waszego krzyku, to powinniście zainteresować się Earth and Beyond, którego premiera ustalona została na przełom 2001/2002 roku.

Eric Magnus

Earth and Beyond

Earth and Beyond