Cezar IV - zapowiedź

Nowy Cezar posiadać będzie wszystko to, co podobało nam się w poprzednich częściach serii, przedstawione w nowej formie. Wielkich innowacji, prócz oprawy graficznej, nie należy się spodziewać. Może to i dobrze?

Daniel Sodkiewicz

Czy okres 14 lat to dużo? W porównaniu z wiecznością to tylko chwila. W branży komputerowej, 14 lat jest jednak okresem bardzo znaczącym. Mało który z naszych czytelników pogrywał w gry komputerowe w okolicach roku 1992. Śmiem nawet twierdzić, iż niektórzy z Was biegali jeszcze w pieluchach, gdy ukazała się pierwsza część serii Ceasar. Tym bardziej dziwi fakt, iż otrzymujemy dopiero czwartą odsłonę tego cyklu. Wszak średnio jedna gra z serii na 3,25 lat to bardzo mało. Jednak, nie samym Imperium Rzymskim człowiek żyje. W międzyczasie na rynku ukazywały się znaczące liczby klonów tego produktu: Zeus (świat starożytnej Grecji), Faraon (ziemie doliny Nilu), oraz liczne dodatki rozszerzające podstawowe wersje tych programów.

Kolejne tytuły były bardzo do siebie podobne, zmianom ulegała głównie grafika i mocarstwa, jakimi zarządzał gracz. Czy Caesar IV to kolejny klon klonów? Kolejna wyśmienita strategia ekonomiczna, nie wprowadzająca jednak większych innowacji do serii? Twórcy gry twierdzą, iż czwarta odsłona Caesara podsumuje minione 14 lat i rozpocznie nowy okres w produkcji gier Cezaropodobnych.

Czy z taką grafiką, to wciąż będzie stary dobry Caesar?

Świat należy do mnie

W grze wcielimy się w rolę zarządcy niewielkiej prowincji na terenie starożytnego Imperium Rzymskiego. Jeżeli pozwoli na to nasz kunszt stratega i ekonoma, zarządzane przez nas ziemie staną się potęgą gospodarczą i militarną. To zaś zaowocuje przejęciem kontroli nad kolejnymi okręgami administracyjnymi państwa. Prowincja po prowincji, trup po trupie, dotrzemy na szczyt władzy – być Cezarem, to brzmi dumnie! Na tym jednak nie skończy się nasza kariera. Miasto po mieście, państwo po państwie, krok po kroku, przez Sycylię, Hiszpanię, Brytanię, Niemcy, Rumunię, Grecję, Azję Mniejszą, Judeę i Egipt. Starożytny świat będzie leżał u naszych stóp. Jego podbój nie będzie jednak łatwy, a dotarcie do stojących na spalonej słońcem ziemi piramid zajmie nam sporo czasu. Na barkach Cezara spoczną problemy związane z rozbudowanymi opcjami ekonomicznymi, militarnymi i złożonym aspektem zarządzania wielkimi miastami.

Caesar IV

Cezar IV

Caesar IV

PC

Data wydania: 26 września 2006

Informacje o Grze
7.5

GRYOnline

7.7

Gracze

7.1

Steam

OCEŃ
Oceny

Zaprojektuj sobie Rzym

Największą zmianą w serii będzie zapewne przeniesienie gry w pełne 3D. Dostępne obecnie materiały graficzne ukazują bardzo szczegółowe i stworzone z rozmachem miasta. Mobilna kamera, pozwoli zaś na wycieczki po wirtualnych promenadach, czego zadatki mogliśmy ujrzeć choćby w ostatniej odsłonie serii Total War. Miasta nie będą monotonne architektonicznie, głównie za sprawą umożliwienia tworzenia ukośnych uliczek. Koniec ograniczeń związanych z równoległymi i prostopadłymi drogami! Same też budynki (100 rodzajów) będą znacząco różnić się od siebie oraz zmieniać wraz z rozwojem miasta. Domy zaś będzie można dowolnie obracać podczas planowania ich budowy, bez dotychczasowych ograniczeń.

Dbanie o dobro mieszkańców i rozbudowa metropolii opierać się będzie na stworzeniu sprawnie działającej gospodarki. Liczne zakłady produkcyjne mogą korzystać z występujących w grze 30 rodzajów zasobów naturalnych. Ich pozyskanie i transport to kolejne wyzwanie, jakiemu przyjdzie nam sprostać podczas rozgrywki.

W grze znajdzie się także system informacji o potrzebach miasta, znany choćby z SimCity. Po ulicach przechadzać się będzie 75 unikatowych mieszkańców reprezentujących odmienne klasy społeczne. Będziemy mogli poznać ich opinię na temat naszych rządów, ich potrzeb i bolączek. Zadowoleni mieszkańcy chętniej płacą wyższe podatki, a to właśnie pracowici Rzymianie są głównymi dostawcami złota do naszego skarbca.

Dbałość o detale świata – zapowiada się wyśmienicie.

Nasze Państwo nie będzie jednak odcięte od świata. W grze otrzymamy rozbudowane możliwości handlu, czyli wymiany surowców z sąsiednimi państwami czy prowincjami. Gra posiadać ma również elementy dyplomacji, niestety nie ujawniono żadnych szczegółów na ten temat. Mimo, iż po Caesarze oczekujemy przede wszystkim rozbudowanego programu ekonomicznego (symulator starożytnych metropolii), podbój świata wymagać będzie kunsztu w dziedzinie militariów. Zapowiadane są więc nowe rodzaje wojsk (czyli więcej niż legioniści, żołnierze z oszczepami i kawaleria) oraz liczne formacje wojskowe. Prawdopodobnie będziemy też mogli budować mury obronne i wieże strażnicze. I choć aspekt wojskowy ma nie stanowić głównego wątku naszej zabawy, okaże się niezbędnym ogniwem w dążeniu do władzy absolutnej.

Sami zresztą twórcy piszą, że ich program opowiada o budowaniu, a nie niszczeniu. Największymi przeciwnikami gracza nie będą wrogie wojska. Prawdziwym wyzwaniem okażą się: problemy finansowe, pożary, bunty, plagi, głód i codzienne potrzeby rzymskiego ludu. Gracz samodzielnie przed rozpoczęciem rozgrywki będzie mógł określić, czy preferuje styl militarny czy pacyfistyczny.

Idzie ku lepszemu

Gra ma oferować kilka trybów rozgrywki, będzie więc miejsce na swobodną budowę miasta, scenariusze ograniczone zadaniami oraz kampanię „od zera do Cezara”. Mimo pozorów, rozgrywka nie zapowiada się zbyt skomplikowanie. Głównie za sprawą licznych doradców, którzy w każdym momencie gry służyć będą dobrą radą. Liczne statystyki i mapy mają zaś ułatwiać rozgrywkę, a nie dodatkowo ją komplikować.

Nowy engine daje niespotykane dotąd możliwości projektowania miast.

Kilka słów wyjaśnienia należy się także w sprawie producenta gry – Tilted Mill Entertainment. Zespół ten składa się po części z dawnych członków legendarnego Impressions Games (twórców pierwszego Cezara). Co więcej, panowie Ci mają już za sobą pierwszy projekt stworzony pod strzechami Tilted Mill. Jest nim Immortal Cities: Children of the Nile, tytuł bardzo ważny dla graczy oczekujących na Caesara IV. To właśnie ulepszony engine tej gry zobaczymy w nowym Cezarze. Złośliwi komentatorzy mówią nawet, iż CIV będzie klonem Immortal Cities. Twórcy gry stanowczo zaprzeczają. Twierdząc, iż nowy Cezar posiadać będzie wszystko to, co podobało nam się w poprzednich odcinkach serii, przedstawione w nowej formie. No, właśnie, wielkich innowacji (prócz oprawy graficznej) nie należy się spodziewać. Z drugiej strony, to może i dobrze (?), przecież dotychczasowe gry tego typu, mimo że wciąż „takie same”, reprezentują wyśmienitą rozrywkę. A większa swoboda w zarządzaniu miastem i tworzeniu jego architektury, w połączeniu z ładną grafiką, może być niewielkim, ale znaczącym krokiem w dalszym rozwoju serii Ceasar i jej klonów.

Daniel „KULL” Sodkiewicz

NADZIEJE:

  • grafika;
  • swoboda w planowaniu miasta;
  • rozbudowane elementy ekonomiczne;
  • pomimo skomplikowanych zasad rządzących grą, rozgrywka ma być intuicyjna;
  • stary dobry Ceasar w nowych szatach.

OBAWY:

  • czyżby tylko stary dobry Ceasar jedynie w nowych szatach?
Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2006-04-04
17:44

dudzon Junior

Panie redaktorze
Jak juz pan pisze o Judei czy Bretani to prosze pisac o Dacji a nie o Rumunii, czy ,umownie rzecz nazywając, o Germanii a nie o Niemczech

Komentarz: dudzon
2006-04-05
12:42

COBRA-COBRETTI Generał

😊

dudzon ---> Akurat pretensje należy mieć do twórców, którzy na oficjalnej stronie gry podają takie nazwy jak w zapowiedzi:

"If you are successful, you'll advance up the empire's political ladder, and continue to take on new assignments in other locations spread throughout the ancient world, such as Sicily, Spain, Britain, Germany, Romania, Greece, Asia Minor, Judea, and Egypt."

http://www.caesariv.com/us/game_info/overview.php

Osobiście grałem tylko w trzecią część Cezara i bardzo mi się podobała.

Komentarz: COBRA-COBRETTI

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl