Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 16 lipca 2010, 09:36

autor: Marek Grochowski

Arcania bez tajemnic

Na trzy miesiące przed premierą Arcanii zebraliśmy w pigułce wszystkie istotne szczegóły na temat niemieckiego cRPG. Tajemnice czwartego Gothica stają przed Wami otworem.

Spis treści

Kampania

Kampania zostanie podzielona na pięć rozdziałów, w trakcie których będziemy wykonywać misje dla kilku zwaśnionych gildii. Tradycją serii Gothic jest bowiem umieszczanie w świecie gry wielu rywalizujących ze sobą frakcji – w Arcanii jedną z nich będą rebelianci. Popierają oni poprzedniego króla, przez co są oczywiście wrogo nastawieni do obecnego władcy. Poza dołączeniem do buntowników będziemy mogli wstąpić w szeregi innej grupy i skosztować życia jako mag, alchemik, myśliwy albo handlarz. Wraz z wypełnianiem kluczowych zadań uzyskamy dostęp do coraz to dalszych zakamarków Wysp Południowych, a także zapewnimy sobie dodatkowe zlecenia w formie misji pobocznych. Wszystkich questów będzie około trzysta.

Postacie

Arcania: Gothic 4 ma zawierać mnóstwo wątków z udziałem postaci z poprzednich odsłon cyklu, z uwzględnieniem upływu czasu, co znajdzie odzwierciedlenie w charakterze i wyglądzie poszczególnych bohaterów. Dziesięć lat to nawet w wirtualnym świecie szmat czasu.

Na swej drodze spotkamy zatem m.in. Diego, któremu pomożemy wydostać się z więzienia w Stewark, na bagnach odnajdziemy maga Miltena, zaś potężnej postury Gorna zobaczymy przy okazji odwiedzin bogatego barona, u którego nasz przyjaciel pracuje jako strażnik. Przez fabułę przewiną się też Lee i Lester, a wisienką na torcie okaże się występ czarnoksiężnika Xardasa. Naturalnie w grze nie zabraknie też debiutantów – szczególnie wart podkreślenia jest fakt, że wśród nowych NPC-ów pojawi się też wiele pań (cokolwiek niemieckiej urody), poświęcających się zarówno codziennym obowiązkom, jak i niebezpiecznym misjom. Obecność niewiast wplącze nawet Bezimiennego w krótki wątek miłosny.

Rozwój bohatera

W Arcanii Bezimienny nie będzie ograniczony profesjami narzucanymi przez frakcje, więc w dość swobodny sposób rozwiniemy go do postaci łucznika, maga czy wojownika. Kluczowe dla ulepszania bohatera będzie drzewko umiejętności, w którym znajdą się takie atrybuty jak siła, dyscyplina, technika, myślistwo i złodziejstwo. Punkty doświadczenia będziemy też mogli wydać na ulepszanie zaklęć. Ponadto po osiągnięciu odpowiedniego poziomu danej charakterystyki otrzymamy nowy talent. Przykładowo rozwój atrybutów kondycyjnych spowoduje, że postać dłużej wytrzyma trudy walki i zada więcej ciosów, zanim będzie zmuszona odpocząć. Jeśli wciąż będziemy rozwijać tą zdolność Bezimiennego, otrzyma on dostęp np. do nowych sekwencji ciosów.

W Gothicu 4 nie zabraknie też nauczycieli, którzy wytrenują nas na doskonałych myśliwych albo pokażą tajniki alchemii, pozwalając w ten sposób wykorzystać zebrane w świecie gry rośliny.

Walka i magia

Do prowadzenia starć z wrogiem wystarczą trzy przyciski. Pierwszy odpowiadać ma za używanie broni ręcznej, drugi pozwoli na ataki z dystansu, trzeci zaś umożliwi posługiwanie się magią. W czwartej części Gothica potyczki – szczególnie te wręcz – będą znacznie szybsze niż poprzednio. Wszystko dzięki stworzonemu od nowa systemowi ruchów, umożliwiającemu wiązanie walką kilku wrogów naraz. Bezimienny nie będzie również stronił od kombosów (uruchamianych jak w Wiedźminie – poprzez kliknięcie w chwili, gdy ostrze miecza zaczyna błyszczeć), a każda z posiadanych przezeń broni oferować ma specjalne uderzenie.

Z kolei parowanie ciosów przeciwników odbije się na wytrzymałości naszego bohatera – po kilku blokach znajdziemy się w sytuacji, w której albo wyprowadzimy natychmiast szybki kontratak (tempo uderzeń wpłynie na skuteczność wykonywanych kombinacji), albo padniemy ofiarą napastników.