Studio legendarnego współtwórcy serii Doom i Quake ucierpiało przez zwolnienia w Microsofcie. Ważą się losy firmy

Ogromne zwolnienia w Microsofcie dotknęły założone przez legendarnego dewelopera studio Romero Games. Klaruje się przyszłość zespołu odpowiedzialnego za Empire of Sin.

Zuzanna Domeradzka

Studio legendarnego współtwórcy serii Doom i Quake ucierpiało przez zwolnienia w Microsofcie. Ważą się losy firmy, źródło grafiki: Romero Games.
Studio legendarnego współtwórcy serii Doom i Quake ucierpiało przez zwolnienia w Microsofcie. Ważą się losy firmy Źródło: Romero Games.

Aktualizacja #2 (7 lipca, godz. 22:55)

Romero Games wydało oświadczenie, które ma uporządkować informacje na jego temat, gdyż dotychczasowy przekaz nie był w pełni klarowny, przez co w sieci zapanował lekki chaos. Owszem, niezapowiedziana gra studia straciła finansowanie i została anulowana. Deweloper nie może ujawnić jej niedoszłego wydawcy, lecz sugeruje, że z publicznie dostępnych informacji da się wywnioskować, która to firma. W zaistniałej sytuacji studio musi ponownie przeanalizować swoją sytuację zatrudnieniową, lecz nie zostało zamknięte i dokłada starań, aby tak się nie stało. Dziś miało dojść do spotkania członków Romero Games, na którym omawiane były kolejne kroki, a z zespołem skontaktowało się ponoć „kilku wydawców” zainteresowanych udzieleniem mu pomocy.

Aktualizacja #1 (6 lipca, godz. 11:27)

Jak donosi serwis The Journal, Romero Games zostało zamknięte. Firma miała zatrudniać ok. 40 osób, lecz wliczając współpracowników nieetatowych, zatrudnienie straciło ponoć ponad 100 osób. Zespół podziękował społeczności za wsparcie.

Oryginalna wiadomość (3 lipca, godz. 21:26)

Wczoraj informowaliśmy Was o ogromnych zwolnieniach w firmie Microsoft, które w dużym stopniu dotknęły sektor gamingowy (w sumie liczba zwolnionych osób ze wszystkich działów wyniosła 9100). Restrukturyzacja dotkęnła m.in. studia Rare, Turn 10, Sledgehammer czy ZeniMax, zaś zwolnienia w Blizzardzie skutkowały końcem wsparcia dla Warcraft Rumble. Dziś dowiedzieliśmy się o kolejnym zespole, który znalazł się w tym pechowym gronie.

Zmiany w Microsofcie negatywnie wpłynęły na studio Romero Games, założone przez legendarnego dewelopera, Johna Romero (współtwórca serii Doom i Quake). W oficjalnym poście twórcy gry Empire of Sin poinformowali, że wydawca ich nowego projektu wycofał się z jego finansowania. Najpewniej chodziło o FPS-a na Unreal Engine 5, o którym nie wiedzieliśmy praktycznie niczego. Miała to być decyzja podjęta „na wysokich szczeblach” Microsoftu i niezależna od samych deweloperów.

Była to strategiczna decyzja podjęta na wysokim szczeblu u wydawcy, znacznie wykraczająca poza nasz [studia Romero Games – dop. red.] zasięg i kontrolę. Żałujemy, że nie mogliśmy zrobić absolutnie niczego, co zapobiegłoby takiemu rozwojowi wypadków.

Chociaż studio oficjalnie nie podało, że jest to ściśle powiązane z ostatnimi zwolnieniami w Microsofcie, to dzięki postom jego (byłych) pracowników wiemy, iż nie tylko anulowano projekt. Rzekomo wszyscy członkowie Romero Games stracili pracę i szukają teraz zatrudnienia gdzie indziej – tak twierdzi m.in. Leslie Stowe, a o utracie swojego stanowiska wspomniał też Christoph Redl.

Jeden z pracowników studia Romero Games (via IGN) napisał wprost, że utrata „wymarzonych stanowisk” jest powiązana z niedawnymi zwolnieniami w Microsofcie:

To bardzo smutny dzień. Mówię o tym z bólem serca, ale Romero Games padło ofiarą zwolnień w Microsofcie, które dotknęły 9100 osób. Najlepszy zespół, z jakim kiedykolwiek współpracowałem, i moja praca zniknęły ot tak. To naprawdę był świetny projekt [wspomniany wyżej niezapowiedziany FPS – dop. red.] i trudno jest mi się pogodzić z tym, że już go nie ma. To po prostu tragedia.

Według oświadczenia studia Romero Games anulowanie niewydanej gry nie było podyktowane jej jakością, opóźnieniami w procesie produkcji czy wynikami zespołu, co dodatkowo potwierdza doniesienia o związku ze zwolnieniami w Microsofcie. Zespół założony przez Johna Romero ma „pracować nad wsparciem” dla jego byłych członków i prosi o kontakt osoby, które mogłyby zaoferować im pracę w tym trudnym czasie. Spora część deweloperów szuka już nowego zatrudnienia na własną rękę.

Podobało się?

4

Zuzanna Domeradzka

Autor: Zuzanna Domeradzka

Introwertyczka od urodzenia, która grami wideo interesuje się praktycznie od zawsze. Do Gry-Online.pl dołączyła w 2022 roku, pisząc najpierw w newsroomie growym – później zaczęła pomagać przy poradnikach. Jest entuzjastką FPS-ów i RPG-ów oraz wielką fanką serii Dragon Age, Five Nights at Freddy’s i Assassin’s Creed. Lubi również oglądać filmy, najchętniej wraca do Gwiezdnych wojen i Piratów z Karaibów. Wolny czas stara się spędzać aktywnie, jeżdżąc na rowerze lub deskorolce (ewentualnie platynując kolejne części cyklu Just Dance).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2025-07-09
18:06

katai-iwa Legend

Aż dziw, że jakiś wydawca chciał wydać grę Johna Romero, który po wpadce z Daikataną raczej nic porządnego nie zrobił.

Komentarz: katai-iwa
2025-07-09
12:48

Adriiano93 Pretorianin

Adriiano93

Jeśli studio miało dobrych i utalentowanych ludzi to otworzą oni nowy podmiot nie związany z kagańcem narzuconym przez Micro. Sytuacja win.
Lub ludzie ci zasilą szeregi już istniejącego studia usprawniając je. Sytuacja również... win.
Przy okazji odpadną osoby które nie są tak wybitne w swym fachu i niezbędne. Także win.

Więc z czego się nie cieszyć? Może powstać z tego coś smacznego i ciekawego.

Komentarz: Adriiano93
2025-07-08
21:57

Last_Redemption Senator

Last_Redemption
😜

Nawet jakby zamkneli wszystkie swoje studia developerskie to bys pisal, ze jest git

Komentarz: Last_Redemption
2025-07-08
21:33

WolfDale Legend

WolfDale
😂

Niedługo Microsoft z mesjasza gejmingu przekształci się w żniwiarza gejmingu.

Komentarz: WolfDale
2025-07-08
08:04

Adriiano93 Pretorianin

Adriiano93

Zamknęli studio które od dawna nic ciekawego i dobrego nie zrobiło. Szok.

Bardzo dobrze, ludzie z tego studia jeśli mają umiejętności i pomysł mogą otworzyć nowe i stworzyć coś dobrego. JEŚLI, to słowo klucz.

Komentarz: Adriiano93

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl