Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 7 lipca 2025, 22:55

Studio legendarnego współtwórcy serii Doom i Quake ucierpiało przez zwolnienia w Microsofcie. Ważą się losy firmy

Ogromne zwolnienia w Microsofcie dotknęły założone przez legendarnego dewelopera studio Romero Games. Klaruje się przyszłość zespołu odpowiedzialnego za Empire of Sin.

Źródło fot. Romero Games
i

Aktualizacja #2 (7 lipca, godz. 22:55)

Romero Games wydało oświadczenie, które ma uporządkować informacje na jego temat, gdyż dotychczasowy przekaz nie był w pełni klarowny, przez co w sieci zapanował lekki chaos. Owszem, niezapowiedziana gra studia straciła finansowanie i została anulowana. Deweloper nie może ujawnić jej niedoszłego wydawcy, lecz sugeruje, że z publicznie dostępnych informacji da się wywnioskować, która to firma. W zaistniałej sytuacji studio musi ponownie przeanalizować swoją sytuację zatrudnieniową, lecz nie zostało zamknięte i dokłada starań, aby tak się nie stało. Dziś miało dojść do spotkania członków Romero Games, na którym omawiane były kolejne kroki, a z zespołem skontaktowało się ponoć „kilku wydawców” zainteresowanych udzieleniem mu pomocy.

Aktualizacja #1 (6 lipca, godz. 11:27)

Jak donosi serwis The Journal, Romero Games zostało zamknięte. Firma miała zatrudniać ok. 40 osób, lecz wliczając współpracowników nieetatowych, zatrudnienie straciło ponoć ponad 100 osób. Zespół podziękował społeczności za wsparcie.

Oryginalna wiadomość (3 lipca, godz. 21:26)

Wczoraj informowaliśmy Was o ogromnych zwolnieniach w firmie Microsoft, które w dużym stopniu dotknęły sektor gamingowy (w sumie liczba zwolnionych osób ze wszystkich działów wyniosła 9100). Restrukturyzacja dotkęnła m.in. studia Rare, Turn 10, Sledgehammer czy ZeniMax, zaś zwolnienia w Blizzardzie skutkowały końcem wsparcia dla Warcraft Rumble. Dziś dowiedzieliśmy się o kolejnym zespole, który znalazł się w tym pechowym gronie.

Zmiany w Microsofcie negatywnie wpłynęły na studio Romero Games, założone przez legendarnego dewelopera, Johna Romero (współtwórca serii Doom i Quake). W oficjalnym poście twórcy gry Empire of Sin poinformowali, że wydawca ich nowego projektu wycofał się z jego finansowania. Najpewniej chodziło o FPS-a na Unreal Engine 5, o którym nie wiedzieliśmy praktycznie niczego. Miała to być decyzja podjęta „na wysokich szczeblach” Microsoftu i niezależna od samych deweloperów.

Była to strategiczna decyzja podjęta na wysokim szczeblu u wydawcy, znacznie wykraczająca poza nasz [studia Romero Games – dop. red.] zasięg i kontrolę. Żałujemy, że nie mogliśmy zrobić absolutnie niczego, co zapobiegłoby takiemu rozwojowi wypadków.

Chociaż studio oficjalnie nie podało, że jest to ściśle powiązane z ostatnimi zwolnieniami w Microsofcie, to dzięki postom jego (byłych) pracowników wiemy, iż nie tylko anulowano projekt. Rzekomo wszyscy członkowie Romero Games stracili pracę i szukają teraz zatrudnienia gdzie indziej – tak twierdzi m.in. Leslie Stowe, a o utracie swojego stanowiska wspomniał też Christoph Redl.

Jeden z pracowników studia Romero Games (via IGN) napisał wprost, że utrata „wymarzonych stanowisk” jest powiązana z niedawnymi zwolnieniami w Microsofcie:

To bardzo smutny dzień. Mówię o tym z bólem serca, ale Romero Games padło ofiarą zwolnień w Microsofcie, które dotknęły 9100 osób. Najlepszy zespół, z jakim kiedykolwiek współpracowałem, i moja praca zniknęły ot tak. To naprawdę był świetny projekt [wspomniany wyżej niezapowiedziany FPS – dop. red.] i trudno jest mi się pogodzić z tym, że już go nie ma. To po prostu tragedia.

Według oświadczenia studia Romero Games anulowanie niewydanej gry nie było podyktowane jej jakością, opóźnieniami w procesie produkcji czy wynikami zespołu, co dodatkowo potwierdza doniesienia o związku ze zwolnieniami w Microsofcie. Zespół założony przez Johna Romero ma „pracować nad wsparciem” dla jego byłych członków i prosi o kontakt osoby, które mogłyby zaoferować im pracę w tym trudnym czasie. Spora część deweloperów szuka już nowego zatrudnienia na własną rękę.

Zuzanna Domeradzka

Zuzanna Domeradzka

Introwertyczka od urodzenia, która grami wideo interesuje się praktycznie od zawsze. Do Gry-Online.pl dołączyła w 2022 roku, pisząc najpierw w newsroomie growym – później zaczęła pomagać przy poradnikach. Jest entuzjastką FPS-ów i RPG-ów oraz wielką fanką serii Dragon Age, Five Nights at Freddy’s i Assassin’s Creed. Lubi również oglądać filmy, najchętniej wraca do Gwiezdnych wojen i Piratów z Karaibów. Wolny czas stara się spędzać aktywnie, jeżdżąc na rowerze lub deskorolce (ewentualnie platynując kolejne części cyklu Just Dance).

więcej