Zdaniem fanów, twórcy Kingdom Come uniknęli błędu, który popełnia większość produkcji osadzonych w średniowieczu

Średniowiecze wcale nie musi być szare, bure i ponure – Kingdom Come Deliverance udowadnia to na każdym kroku. Fani zachwycają się wizualną stroną gry, podkreślając przy okazji jej realizm.

cooldown.pl

Danuta Repelowicz

Zdaniem fanów, twórcy Kingdom Come uniknęli błędu, który popełnia większość produkcji osadzonych w średniowieczu, źródło grafiki: Warhorse Studios.
Zdaniem fanów, twórcy Kingdom Come uniknęli błędu, który popełnia większość produkcji osadzonych w średniowieczu Źródło: Warhorse Studios.

Choć wiele osob kwestionuje realizm Kingdom Come Deliverance, to nie da się ukryć, że gra sporo rzeczy w tym kontekście jednak robi lepiej, niż konkurencja (również filmowa). Różnorodność językowa bohaterów czy tryb hardcore, który najgorszym przeciwnikiem gracza czyni samo życie – to wszystko przykłady tego, jak można uczynić grę ciekawą bez uciekania się do nieco wyświechtanych już standardów stereotypowego średniowiecza.

Nie takie ciemne wieki

Z całą pewnością jednym z najlepiej oddanych w grze aspektów tego okresu historycznego jest jednak sama estetyka tej epoki. Zdaniem fanów, średniowiecze w grze prawie w niczym nie przypomina znanej z innych produkcji (zarówno growych, jak i filmowych) szarzyzny, podbitej jeszcze dodatkowo wszechobecnym brudem i mrokiem, czym wyróżnia się na tle innych, podobnych tekstów kultury.

Warhorse Studios - Zdaniem fanów, twórcy Kingdom Come uniknęli błędu, który popełnia większość produkcji osadzonych w średniowieczu - wiadomość - 2025-07-28
Warhorse Studios

Zamiast tego pokazuje barwną stronę tego czasu, a momentami nawet kiczowatość. Spora część akcji dzieje się więc na słonecznych łąkach i pogodnych ulicach, a bohaterowie są ubrani w kolorowe, pstrokate (i w miarę zadbane) stroje, które przeczą standardowemu wizerunkowi średniowiecznego biedaka. Nie jest to jednak jedyny element rozgrywki, który przekonał graczy do stworzonej przez Warhorse wizji średniowiecza:

Myślę, że zamki też świetnie wypadają. W wielu grach to po prostu ciągnące się kamienne monolity, których wnętrzom poświęcono bardzo mało uwagi.

Zamki w Kingdom Come: Deliverance są natomiast pełne detali i wyraźnie wyglądają na zamieszkane, a jednocześnie na każdym kroku przypominają, że to przede wszystkim umocnienia zaprojektowane tak, by znacząco zwiększać siłę obrony w razie ataku.

- F4tTony

Warhorse Studios - Zdaniem fanów, twórcy Kingdom Come uniknęli błędu, który popełnia większość produkcji osadzonych w średniowieczu - wiadomość - 2025-07-28
Warhorse Studios

Naprawdę nie ma drugiej takiej gry jak Kingdom Come: Deliverance 1/2, a Warhorse celowo chciało stworzyć wierną realiom historycznym produkcję, by obalić mit „ciemnych i brązowych” średniowieczych czasów, i trzeba przyznać, że zrobili to świetnie.

Gra przybliżyła wielu osobom realia epoki i stanowi ważny krok w kierunku bardziej rzetelnego przedstawiania historii w popkulturze, nawet jeśli ten trend wciąż nie jest jeszcze powszechny ani idealny.

- Haestein_the_Naughty

A czy Wam podoba się taka wizja wieków średnich? Czy przeciwnie, może coś byście do niej dodali lub odjęli?

  • Różności
Podobało się?

5

Danuta Repelowicz

Autor: Danuta Repelowicz

Hiszpańskie serce i japońska dusza. Absolwentka filmoznawstwa ze szczególną słabością do RPG-ów i bijatyk. Miłośniczka wiedzy tajemnej, nauk o kosmosie, musicali i wulkanów. Dorastała na Onimushy, Tekkenie i Singstarze. Wcześniej związana z serwisem GamesGuru, pisze i tworzy od najmłodszych lat. Prywatnie także wokalistka i wojowniczka Shorinji Kempo stopnia 4 Kyu. Specjalizuje się w narratologii i ewolucji postaci. Świetnie porusza się też po tematyce archetypów i symboli. Jej znakiem rozpoznawczym jest wszechstronność, a jej ciekawość często prowadzi ją w najdziksze ostępy umysłu i wyobraźni.

Gracze przypuścili szturm na pomoc techniczną Visa i wskazują źródła ostatniej fali cenzury na Steamie

Następny
Gracze przypuścili szturm na pomoc techniczną Visa i wskazują źródła ostatniej fali cenzury na Steamie

Twórca 28-letniej Tibii do dziś pamięta jej pierwszego gracza. „Wszyscy pobiegliśmy do komputera”

Poprzedni
Twórca 28-letniej Tibii do dziś pamięta jej pierwszego gracza. „Wszyscy pobiegliśmy do komputera”

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl